کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-730-W

بررسی کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-730-W ؛ زیبا و اقتصادی

در این مطلب با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی کامل کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-730-W بپردازیم و ببینیم این محصول گیمینگِ اقتصادی و جذاب چه ویژگی‌هایی دارد.

طی ماه‌های اخیر و به‌دنبال افزایش سرسام‌آور نرخ دلار خرید محصولات گیمینگ بسیار دشوار شده است؛ زیرا این روزها برای تهیه پایه‌ای‌ترین تجهیزات هم باید چندین میلیون تومان هزینه کنید. در چنین شرایطی برندهای ایرانی حاضر در بازار جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کنند؛ برندهایی که می‌توانند با قیمت‌های رقابتی و اقتصادی‌تر نسبت به رقیبان خارجی‌شان محصولات خود را به دست بازیکنان ایرانی برسانند و شرکت «فاطر» یکی از این برندها به‌شمار می‌رود که در زمینه تولید لوازم الکترونیک مانند کیس‌، منبع تغذیه و سایر لوازم الکترونیکی فعال است.

فهرست عناوین بررسی کیس فاطر مدل FG-730-W

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

آیا کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-730-W ارزش خرید دارد؟

کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-730-W

کیس‌های «فاطر» در داخل کشور تولید و جمع‌آوری می‌شوند به همین خاطر از قیمت مقرون به‌صرفه‌ای برخوردارند و برای نمونه کیس FG-730-W در حال حاضر –هفتۀ انتهایی فروردین 1402- با قیمتی در حدود 3 میلیون و 100 هزار تومان در بازار به‌فروش می‌رسد که در قیاس با کیس‌های وارداتی اختلاف قیمت چشمگیری دارد.

آیا این تفاوت قیمت از یک تفاوت کیفی قابل‌توجه میان کیس‌های سری FG فاطر با بهترین‌های بازار خبر می‌دهد یا این برند ایرانی توانسته با توجه به نیاز بازار و استفاده از نیروهای داخلی ضمن حفظ کیفیت تا حد ممکن هزینۀ تمام‌شده تولید کالاها را هم کاهش دهد؟ در ادامه به‌طور مفصل به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

زیبا، مقاوم و سبک

طراحی مدرن و نسبتا تهاجمی کیس FG-730-W در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می‌کند. در بخش جلویی یک توری فلزی با برآمدگی‌های متوازنی به چشم می‌خورد که علاوه‌بر زیبایی به عملکرد سیستم خنک‌کننده و گردش هوا نیز کمک خواهد کرد.

این توری در میان یک پوشش پلاستیکی با کیفیت قرار گرفته که در گوشه‌ها و بخش میانی حجم و طراحی جالبی دارد و نگاه شما را بر بخش مرکزی پنل جلویی کیس و زیبایی رنگ‌های خنک‌کننده‌ها متمرکز می‌کند و با توجه به برآمدگی‌های توری فلزی، هارمونی مناسبی برای طراحی نمای جلویی کیس در نظر گرفته شده است. «فاطر» به‌طور مشخص در طراحی این کیس از «MASTERBOX TD500 CRYSTAL»، کیس محبوب و پرفروش کمپانی کولرمستر الهام گرفته و به عقیدۀ ما به خوبی از عهده بازطراحی و ساده‌سازی –به‌منظور کاهش قیمت و تغییر جنس متریال به‌کار رفته- برآمده است.

این کیس گیمینگ از سری سیستم‌های سری FG شرکت «فاطر» ابعادی در حدود 420x200x460 دارد که آن را در کلاس کیس‌هایی با اندازه متوسط (Mid Tower) قرار می‌دهد. به لطف استفاده از پلاستیک سخت و توری فلزی سبک در کنار استیل ضدزنگ در ساختار FG-730-W، این کیس در حدود پنج کیلوگرم وزن دارد و جابه‌جایی آن ساده است.

کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-730-W

نکته بعدی که در نخستین برخورد به چشم می‌آید، توری فلزیِ آهن‌ربایی و قابل شست‌وشوی مشکی رنگی است –در نسخه سفید نیز رنگ توری‌ها مشکی است- که در بالای کیس و روی ورودی هوا قرار گرفته که سبب می‌شود گرد و غبار کمتری به فضای داخلی منتقل شود. کلیدهای کنترل در پنل جلویی که در واقع روی بخش بالایی کیس تعبیه شده‌اند، شامل یک ورودی USB 3.0، دو وردی USB 2.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون، ورودی هدفون، کلید ری‌استارت، کلید تغییر نورپردازی و در نهایت کلید پاور (روشن/ خاموش) می‌شود. دو عدد LED کوچک هم برای نشانه‌گر پاور و فعالیت حافظه ذخیره‌سازی در کنار یکدیگر قرار گرفته است.

اقتصادی و قابل‌قبول

سیستم خنک‌کننده کیس FG-730-W از چهار عدد فن قدرتمند 120 میلیمتری از نوع ARGB تشکیل شده و قابلیت افزایش تا شش عدد را هم دارد و شما می‌توانید الگوهای نورپردازی روی فن‌ها را تغییر دهید. همچنین بنابر ادعای «فاطر» این کیس به‌خوبی از سیستم‌های خنک کننده مایع پشتیبانی نیز می‌کند.

با در نظر گرفتن قیمت و کلاس کاری کیس FG-730-W امکان نصب و بهره‌گیری از قطعات مختلف در سیستم قابل‌قبول است. شما می‌توانید از از مادبردهای ITX-Mini ،ATX-Micro و سایز ATX در کنار پاوری تا طول 16، کارت گرافیک تا طول 36 سانتیمتر و ایرکولر تا ارتفاع 5.15 سانتیمتر استفاده کنید. لازم به ذکر است پاور انتخابی‌تان باید از نوع ATX PS2، EPS 127 و SFX باشد و محل نصب آن در این کیس در قسمت پایین قرار دارد.

شیشه حرارت دیده یک تکه به رنگ دودی در سمت چپ کیس به‌کار رفته که کیفیت خوبی دارد و شفافیت قابل‌قبول آن باعث می‌شود درون کیس به‌درستی دیده شود. سمت چپ نیز با یک پنل فلزی پوشش داده شده که همانند بخش شیشه‌ای با چند پیچ –که به سادگی باز و بسته می‌شوند- به بدنۀ کیس متصل می‌شود.

چند نکته دربارۀ اتصال قطعات در کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-730-W:

  • شما می‌توانید محل قرارگیری فن 12 سانتیمتری بخش پشتی را به‌منظور تسهیل اتصال سایر قطعات حدود 2 سانتیمتر بالاتر یا پایین‌تر ببرید.
  • در سمت راست یک پنجره نسبتا بزرگ برای نصب براکت کولینگ مادربرد در نظر گرفته شده که به کاربر این امکان را می‌دهد که بدون باز کردن مادربرد و سایر قطعات به این قطعه دسترسی داشته باشید.
  • محفظه پاور و کابین هارد دیسک در دو پارتیشن مجزا در کف کیس تعبیه شده و فضای کافی برای سیم‌کشی را به شما می‌دهد. توجه داشته باشید که طول محفظه پاور حدود 24 سانتیمتر است، اما توصیه ما این است از پاورهایی با حداکثر طول 16 سانتیمتر استفاده کنید تا فضای کافی برای مدیریت کابل‌ها و سیم‌ها را در اختیار داشته باشید.
  • در کف کیس سینی نصب مادربرد، امکان نصب 2 عدد SSD وجود دارد که سبب می‌شود قطعات شما بهتر و بیشتر در معرض دید قرار بگیرند –که برای یک کیس گیمینگ نکتۀ مثبتی تلقی می‌شود.
  • متاسفانه فاصلۀ بین مادربور و سقف کیس چندان زیاد نیست؛ در نتیجه به‌هنگام نصب یک رادیاتور با اندازۀ 24 سانتیمتری، این قطعه تقریبا با فاصله‌ای 5 سانتیمتری نسبت به کف سینی و حدود 4 سانتیمتر نسبت به مادربرد جلوتر روی سقف قرار می‌گیرد. به این دلیل حداکثر ارتفاع سینک‌های خنک‌کننده مادربرد و همچنین حداکثر ارتفاع رم‌های نصب شده روی مادربرد نباید از 4 سانتیمتر بیشتر باشد.

نکتۀ دیگر مربوط به پایه‌های کیس است که انتظار داشتیم کمی بلندتر باشند. الان با پایه‌هایی در حدود 2 سانت مواجه هستیم که اگرچه امکان تهویه را به پاور می‌دهد، اما اگر ارتفاع پایه‌ها اندکی بیشتر بود، ضمن بهبود گردش هوا، کیس ظاهر تهاجمی و مستحکم‌تری پیدا می‌کرد. همچنین در بخش پایینی جابه‌جایی و به‌دنبال آن شست‌وشوی فیلتر سلولزی ضد گرد و غبار بخش پاور ممکن است کمی سخت و اعصاب‌خوردکن باشد.

جمع‌بندی

کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-730-W

در مجموع کیس کامپیوتر فاطر مدل FG-730-W طراحی گیمینگ و جذابی دارد. امکانات و قابلیت‌هایی که این کیس ارائه می‌دهد، می‌تواند برای عموم کاربران و تجربه‌های نیمه‌حرفه‌ای راضی کننده باشد. با توجه به کارایی مناسب این کیس و طراحی مدرن‌اش و با در نظر گرفتن قیمتی که با آن روانۀ بازار شده؛ می‌توانیم فاطر FG-730-W را در کلاس خود شایسته توجه بخوانیم و بگوییم ارزش خرید دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*