چت GPT

چت GPT احتمالا این شغل ها را از رده خارج کند

پیشرفت روزافزون فناوری‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به‌ویژه چت GPT، در آینده می‌تواند برخی از شغل ها که در ادامه از آنها نام می‌بریم را از رده خارج کنند.

هوش مصنوعی سرانجام به سطحی از پیشرفت رسیده که می‌تواند در آینده شغل شما را از چنگتان در بیاورد. قابلیت‌های ابزار چت GPT آنقدر امیدوارکننده و در عین حال ترسناک بوده که مایکروسافت در میان اخراج 10 هزار نفری کارکنانش از قصد خود برای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری بر روی این فناوری خبر داده است.

کارشناسان هم‌چنین هشدار داده‌اند که افزایش ماشین‌آلات مبتنی بر AI می‌تواند موقعیت شغلی بسیاری از کارگران را متزلزل کند. در این خصوص، پنچ‌شنگ شی، دانشیار بخش علوم و محاسبات اطلاعات در موسسه تکنولوژی روچستر مدعی شد که هوش مصنوعی احتمالا به‌زودی جایگزین برخی از شغل‌ها خواهد شد و کسی توان مقابله با آن‌را نخواهد داشت.

از بخش مالی تا مراقبت‌های بهداشتی و انتشارات، بسیاری از کارکنان حوزه‌های مختلف امروزه در معرض از دست دادن شغل‌های خود به هوش مصنوعی هستند. اما به اعتقاد شی، با تداوم پیشرفت این فناوری و ورود به زندگی شخصی و کاری، انسان‌ها یاد خواهند گرفت چگونه از این فناوری بهره ببرند.

چت GPT

هوش مصنوعی اکنون در نقطه‌ای قرار گرفته که می‌تواند خدماتی را به ازای دریافت دستمزد انجام دهد. در حال حاضر، این فناوری به‌ویژه پس از ChatGPT، چت‌بات شگفت‌انگیز هوشمندی در ماه نوامبر رونمایی شد، در حال ایجاد تغییراتی بزرگ در زمینه‌های کاری مختلف است.

در اوایل ماه جاری، نشریه CNET اعلام کرد که از اواخر سال گذشته از هوش مصنوعی برای تولید داستان و محتوا استفاده کرده که این اقدام تحت تاثیر واکنش شدید دیگر رسانه‌های اجتماعی متوقف شد. در این میان، حوزه آموزش پس از اعلام خبر قبولی چت جی پی تی در امتحان MBA مدرسه نخبگان پن‌وارتون، در بهت و حیرت فرو رفت.

هم‌چنین دارن هیک، استاد فلسفه دنشگاه فورمن در کارولینای جنوبی نیز پس از آنکه مچ دانشجویی را پس در حال تقلب با این ابزار گرفت، گفت که از آینده این فناوری در هراس است. چیمنی هگد، دانشیار علوم کامپیوتر و مهندسی برق دانشگاه نیویورک نیز اعلام کرد که نگرانی هیک و دیگر اساتید کاملا به‌جا و منطقی است.

هگد که در خصوص هوش مصنوعی ChatGPT می‌گوید:

برخی مشاغل در بخش‌هایی نظیر آموزش عالی، روزنامه‌نگاری، طراحی نرم‌افزار و گرافیک در خطر جایگزینی با هوش مصنوعی قرار دارند.

معرفی مشاغلی که با ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت GPT از رده خارج می‌شوند

1. آموزش

چت GPT

به‌نقل از شی، علی‌رغم آنکه استفاده از چت‌بات ChatGPT در برخی از مدارس ممنوع اعلام شده، اما به‌راحتی می‌تواند جای معلمان را در کلاس‌ها پر کند. او افزود که این ابزار در مقطع دبیرستان که مهارت‌های دوران ابتدایی را تکمیل می‌کند، بسیار موثر عمل می‌کند.

اگرچه این ربات، نقص‌ها و خطاهای خود را دارد، اما به‌راحتی در آینده، از طریق یادگیری قابل بهبود است. در حوزه آموزش عالی، اگرچه شی و هگد اعتقاد دارند که دوره‌های دانشگاه، فعلا به یک مدرس انسانی نیاز دارند، اما یکی از اساتید دانشگاه نیویورک اعتراف کرد که حداقل در تئوری، هوش مصنوعی می‌تواند بدون نظارت تدریس کند.

معلمان و اساتید دانشگاه‌ها اکنون با چالشی بزرگ برای ارتقای روش‌های آموزشی خود و رقابت با ChatGPT مواجه هستند که به‌گفته شی، می‌تواند با موفقیت دروس دانشجویی را در مقطع کارشناسی ارشد تکمیل کند. در این میان، دانشجویان مقطع دکتری چندان خوش‌شانس نیستند، چرا که نگارش یک پایان نامه مستقل در زمینه تخصصی، فعلا از توان هوش مصنوعی خارج است.

2. اقتصاد

چت GPT

شی در ادامه گفت که وال‌استریت نیز احتمالا شاهد از بین رفتن بسیاری از مشاغل طی سال‌های آینده باشد، زیرا ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نظیر چت GPT با قدرت به رشد خود ادامه خواهند داد. وی افزود:

هوش مصنوعی می‌تواند در معاملات نیز تاثیرگذار باشد و فراتر از آن، می‌توان در موسسات سرمایه‌گذاری یا بانک‌ها نیز به‌جای استخدام افراد متخصص، از ربات‌ها و مدل‌سازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرد.

او بااین‌حال اطمینان دارد که تصمیمات کلان مالی و اقتصادی همواره به انسان وابسته خواهد ماند.

3. روزنامه‌نگاری – یکی از مشاغلی که تحت تاثیر چت GPT قرار گرفته است

روزنامه نگاری

هوش مصنوعی در حوزه روزنامه‌نگاری، علی‌رغم تلاش‌ خبرگزاری‌های CNET و گاردین برای استفاده از این فناوری، شروعی چالشی با نتایج متفاوت داشت. بااین‌‌حال به اعتقاد هگد، این حرفه هم‌اکنون کاملا با هوش مصنوعی قابل انطباق است. وی ادامه داد:

خلاصه‌نویسی، متخصرسازی مقاله و موارد مشابه، مطمئنا کارهایی هستند که هوش مصنوعی به‌خوبی از عهده آنها برمی‌آید. بااین‌حال، فکت‌چک یا بررسی صحت اخبار، یکی از حوزه‌هایی است که هم‌چنان می‌تواند نجات‌بخش مشاغل خبرنگاری و ویراستاری باشد.

4. طراحی گرافیک

چت GPT

در سال 2021، OpenAI توسعه‌دهنده چت GPT ابزار دیگری را به‌نام DALL-E راه‌اندازی کرد که می‌تواند تصاویری متناسب با دستورات کاربر را تولید کند. به‌گفته هگد، این ابزار همراه با نمونه‌های دیگری مانند Midjourney، Stable Diffusion و Craiyon، تهدیدی بزرگ برای حوزه‌های هنری و خلاقیت‌محور نظیر طراحی گرافیک است.

به‌نقل از شی، پیش‌تر از یک عکاس یا طراح گرافیک برای ساخت تصویر وب‌سایت استفاده می‌شد که اکنون از طریق فناوری مشابه چت GPT به‌طور کاملا خودکار انجام می‌شود. بااین‌حال، فناوری فعلی هنوز در ارائه نقاشی‌هایی با جزئیات بالا و تکنیک‌های ظریف‌تر موفق نیست.

علاوه بر آن، مشکلاتی در زمینه حق کپی‌رایت نیز توسط هوش مصنوعی مبتنی بر تصاویر ایجاد شده است. چنانکه پایگاه آرشیو عکس Getty Imanges اخیرا با اقدامی قانونی علیه شرکت Stable Duffusion، ادعا کرد که برنامه ساخت این شرکت به‌طور غیرقانونی میلیون‌ها تصویر محافظت شده با حق چاپ را کپی و پردازش کرده است.

5. مهندسی نرم‌افزار

مهندسی نرم افزار

به‌نقل از هگد، طراحان وب‌سایت و مهندسانی که در سطح پایه کدنویسی می‌کنند نیز در معرض از دست دادن مشاغل خود هستند. او گفت:

اکنون می‌توان از چت GPT درخواست کرد تا یک وب‌سایت پایه را بسازد. بنابراین هر شخصی که چنین حرفه‌ای داشته باشد، در آینده احتمالا باید دنبال شغل دیگری بگردد.

در اصل، هوش مصنوعی می‌تواند کد را براساس درخواست‌ها و پارامترهای تنظیم شده کاربر برای ساخت وب‌سایت‌ها و سایر بخش‌های IT پیش‌نویس کند.

شی نیز در این باره معتقد است که طراحی نسبتا بی‌نقص نرم‌افزار به‌صورت ماشینی تا سال 2026 یا حتی زودتر امکان‌پذیر خواهد شد. او افزود:

ظرف 3 تا 10 سال آینده با افزایش قابلیت‌های کدنویسی براساس هوش مصنوعی، به اغلب برنامه‌نویس‌های انسانی نیاز نخواهیم داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*