ویروس برنامه تقویم در آیفون

چگونه ویروس برنامه تقویم در آیفون را از بین ببریم؟

گوشی‌های اپل به امنیت بالا مشهورند، اما ویروس برنامه تقویم در آیفون یکی از نقاط ضعف آن‌هاست. سوال اینجاست که چگونه باید این ویروس را نابود کرد؟

آیا شما هم گرفتار دریافت نوتیفیکیشن‌های اسپم از اپلیکیشن تقویم (Calendar) آیفون شده‌اید؟ آیا روزهای تقویم پر از یادآورها و نوتیفیکیشن‌هایی شده‌اند که هرگز به‌خاطر نمیاورید چه زمانی آن‌ها را به برنامه اضافه کرده‌اید؟ اگر پاسخ بله است، باید بگوییم که متأسفانه شما گرفتار ویروس برنامه تقویم در آیفون شده‌اید!

این ویروس عجیب و غریب حتی ممکن است در حالتی بدتر، پایش را از آیفون شما فراتر گذاشته باشد و دیگر دستگاه‌هایتان که به خدمات iCloud دسترسی دارند را هم درگیر خودش کرده باشد. به‌همین بهانه در اینجا به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید از شر این ویروس سمج راحت شوید. اما اول باید بدانید که آن چگونه کار می‌کند.

ویروس برنامه تقویم در آیفون چه بلایی سر گوشی می‌آورد؟

اول از هرچیزی باید اصلاح کنیم که این اسپم‌های تقویم، یک ویروس نیستند. بلکه در واقع ممکن است هنگام بازدید از یک سایت آلوده حساب کاربری تقویم آیفون شما درگیر شده باشد. به‌همین خاطر هم هست که ما آن را ویروس نمی‌دانیم، ولی در بین عموم اینگونه رایج شده است.

این سایت‌ها معمولاً پاپ آپ‌ها و ایمیل‌های تأیید برای دسترسی به حساب تقویم شما را پنهان می‌کنند و کاملاً پنهانی اکانت را جزو به‌عنوان یک مشترک درمیاورند.

ویروس برنامه تقویم در آیفون

اولین و مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای دچار نشدن به این مشکل انجام دهید، سایت‌های مشکوک و آلوده را در مرورگر سافاری باز نکنید. حتی اگر ناچار به باز کردن آن‌ها شدید هم باید از راهکارهایی استفاده کنید که برای جلوگیری از کلاهبرداری و فیشینگ پیشنهاد می‌شوند. زیرا این هرزنامه تقویم هم عملکردی شبیه به فیشینگ دارد. معمولاً سایت‌های آلوده یک صفحه پاپ آپ تبلیغاتی را اجرا می‌کنند که با کلیک روی آن‌ها، گوشی شما دچار این هرزنامه می‌شود. از طرفی دیگر مراقب لینک‌های دعوتنامه‌ای که از طریق ایمیل یا نوتیفیکیشن گوشی دریافت می‌کنید هم باشید و اگر به دعوتنامه‌ای مشکوک شدید، آن را رد و فوراً ریپورت کنید.

گرچه نوتیفیکیشن‌های این هرزنامه به خودی خود نمی‌توانند گوشی شما را آلوده کنند،‌ اما اگر لینک‌های داخل برنامه تقویم را لمس کنید، ممکن است گوشی و اطلاعات شما با خطر جدی مواجه شود. به‌همین خاطر هم هست که توصیه می‌کنیم در زودترین زمان ممکن از شر آن‌ها خلاص شوید. اما چگونه؟ اصلاً این مشکل چه علائمی دارد؟

هرزنامه تقویم آیفون چه علائمی دارد؟

یکی از بدیهی‌ترین علائمی که دارد، دریافت نوتیفیکیشن‌های اسپم شبیه به تصاویر زیر است:

معمولاً این نوتیفیکیشن‌ها به شما وعده کسب جایزه و دریافت گیفت کارت اپل می‌دهند. در صورتی که با لمس آن‌ها، گوشی‌تان را به باد خواهید داد! با توجه به اینکه این هرزنامه‌ها از حساب اشتراک تقویم برای ایجاد این نوتیفیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، از طریق روش زیر می‌توانید متوجه اشتراک‌های تقویمی آیفون خود شوید:

  • وارد برنامه تقویم (Calendar) شوید و از پایین صفحه اصلی برنامه روی گزینه Calendars ضربه بزنید.
  • به بخش Subscribed نگاه کنید تا ببینید آیا اشتراک مشکوکی دیده می‌شود یا خیر.

اگر هم از کامپیوتر مک استفاده می‌کنید، مسیر زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکیشن Calendar را اجرا کنید.
  • از پنل سمت چپ در بخش Others به‌دنبال اشتراک‌های مشکوک بگردید.

چگونه از شر این هرزنامه‌ها راحت شویم؟

متأسفانه پاک کردن تک به تک این اسپم‌ها و رویدادها در اپلیکیشن تقویم چاره کار نیست. اگر می‌خواهید برای همیشه از شر آن‌ها راحت شوید، دو راه ساده پیش روی شماست. یا از طریق تنظیمات دستگاه این کار را انجام دهید و یا اشتراک‌های آلوده را لغو کنید.

۱. حذف از طریق تنظیمات دستگاه

شما می‌توانید از طریق صفحه تنظیمات گوشی آیفون یا تبلت آیپد خود، به‌سرعت از شر ویروس برنامه تقویم در آیفون راحت شوید. برای این کار:

  • وارد Settings گوشی خود شوید، به بخش Calendar بروید و روی گزینه Accounts ضربه بزنید.
  • گزینه Subscribed Calendars را لمس کنید.
  • در اینجا شما فهرستی از اشتراک‌های تقویم را خواهید دید. هر کدام که تصور می‌کنید مشکوک هستند را انتخاب کنید.
  • سپس روی Delete Account بزنید و پیغام را تأیید کنید.

۲. حذف از طریق اپلیکیشن تقویم

شما همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن تقویم هم این کار را انجام دهید و برای همیشه از شر این هرزنامه‌ها راحت شوید:

  • اپلیکیشن Calendar را روی آیفون خود اجرا کنید.
  • از پایین صفحه روی گزینه Calendars ضربه بزنید.
  • آیکون i در کنار اشتراک‌های مشکوک را در بخش Subscribed بزنید.
  • سپس از پایین روی گزینه Unsubscribe  بزنید و وقتی پنجره جدیدی باز شد، گزینه Unsubscribe and Report Junk را انتخاب کنید.

حذف هرزنامه‌های تقویم در کامپیوتر مک

اگر این مشکل از آیفون شما به دیگر دستگاه‌های متصل به iCloud مثل یک کامپیوتر مک سرایت کرده است، شما می‌توانید این اشتراک‌ها را از طریق برنامه تقویم مک او اس نیز حذف کنید:

  • اپلیکیشن Calendar را اجرا کنید.
  • از نوار منوی بالای صفحه روی گزینه Calendar کلیک کنید و سپس از منوی آبشاری Settings را انتخاب کنید.
  • به زبانه Accounts بروید.
  • اکانت مشکوک را پیدا کرده و روی آیکون – کنار آن کلیک کنید.

حذف مشکل Calendar در مک

برای پاک کردن خود هرزنامه‌ها نیز کافیست وارد اپلیکیشن Calendar شوید، از منوی سمت چپ بخش Other را بررسی کنید، روی اکانت مشکوک کنترل + کلیک کنید و سپس گزینه Unsubscribe را انتخاب کنید.

چه‌کار کنیم که دیگر دچار این مشکل نشویم؟

این سوال برای بسیاری وجود دارد که چه کار کنیم هیچوقت دیگر دچار ویروس برنامه تقویم در آیفون نشویم. برای این کار فقط کافیست پاپ آپ‌ها را در مرورگر وب Safari غیرفعال کنید. برای این کار وارد بخش تنظیمات گوشی شوید و به Safari بروید. سپس به بخش General رفته و گزینه Block Pop-ups را فعال کنید.

برای امن‌سازی مرورگر کروم هم وارد تنظیمات آن شوید، به بخش Content Settings رفته و سپس گزینه Block Pop-ups را فعال کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*