جسم 12 وجهی رومی

کشف یک جسم 12 وجهی عجیب که احتمالا یک ابزار جادوگری است

به‌تازگی تکه‌ای از یک جسم 12 وجهی رومی در بلژیک کشف شده که اطلاعات مهمی از تاریخ دوره روم باستان را در اختیارمان قرار می‌دهد. این شیء احتمالا برای جادوگری استفاده می‌شده است.

یک جوینده فلز در بلژیک به‌تازگی موفق به یافتن یک شی برنزی اسرارآمیز شده که احتمالا بخش از یک جسم 12 وجهی رومی است و قدمتی 1600 ساله دارد.

در دویست سال گذشته بیش از صد شی دوازده وجهی اسرارآمیز فلزی که اندازه‌ای نزدیک به یک توپ بیسبال داشته و حفره‌هایی در هر سمت آن‌ها قابل مشاهده بود در شمال اروپا پیدا شده‌اند. با این حال هنوز کسی به‌طور دقیق از کاربرد آن‌ها اطلاعی ندارد.‌

این جسم های 12 وجهی رومی چه استفاده‌هایی داشته‌اند؟

گوییدو کریمرز، متصدی هتل گالو رومن در بلژیک، چندین فرضیه مختلف برای موارد استفاده از اجسام دوازده وجهی را برشمرده است. از جمله این فرضیه‌ها می‌توان به تقویم، وسیله اندازه‌گیری زمین، استفاده‌های تجملاتی به عنوان نوک عصا و… اشاره کرد.

با این وجود، برخی دیگر از باستان‌شناسان، استفاده‌های غیررسمی‌تری مثل جادوگری، پیش‌بینی آینده و… را به‌عنوان استفاده‌های کلیدی این جسم 12 وجهی رومی اعلام کرده‌اند.

جسم 12 وجهی رومی

شیء جدید یافت‌شده که شخصا توسط یابنده آن به موزه گالو رومن تحویل داده شده است، تنها یک گوشه از دوازده وجهی اصلی را شامل می‌شود و اندازه‌ای تقریبا پنج سانتیمتری دارد.

این نمونه مطابقتی کامل با 12 وجهی رومی یافت شده در سال 1939 توسط باستان‌شناسان موزه گالو رومن دارد و از ماه فوریه سال 2023، در کنار آن به نمایش گذاشته خواهد شد. نمونه کشف شده قبلی در نزدیکی دیواره‌های شهر باستانی رومی، خارج از شهر تانگرن بلژیک پیدا شده بود.

تاریخچه دوازده وجهی های رومی کشف‌شده توسط باستان‌شناسان

نخستین جسم 12 وجهی رومی یافت شده در تاریخ مدرن مربوط به قرن هجدهم و در انگلستان است. با این وجود، پس از آن شاهد کشف حدود 120 نمونه دیگر از این اجرام باستانی در انگلستان، هلند، فرانسه، آلمان، ارتش و سوییس بوده‌ایم.

نمی‌توان به‌طور دقیق قدمت هریک از این اجرام یافت شده را تخمین زد. با این وجود، تعدادی از آن‌ها در بین لایه‌هایی از خاک متعلق به قرن‌های یکم تا پنجم میلادی قرار داشته‌اند که احتمالا گویای سن آن‌هاست.

عجیب‌تر از آن، این که باستان‌شناسان هنوز نتوانسته‌اند به‌طور دقیق کاربرد این اجرام هندسی متقارن را کشف کرده یا حتی هیچ‌گونه سند مکتوبی مبنی بر استفاده از آن‌ها را پیدا کنند.

در گجت نیوز بخوانید:

عجیب ترین رازهای باستانی جهان که تا به امروز بدون پاسخ مانده‌اند

این احتمال وجود دارد که این اشیا برای استفاده‌های جادویی مانند پیش‌بینی آینده که در دوره روم باستان محبوب بود، اما در دوره مسیحیان ممنوع شد، مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. کریمرز همچنین دلیل یافت نشدن هیچ‌گونه سند مکتوب در خصوص استفاده از این اجسام در جادوگری را همین ممنوع بودن در دوره مسیحیت دانسته است؛ چرا که در دوره مسیحیت، هرگونه سند مربوط با جادوگری فورا سوزانده می‌شد.

به جز استفاده در جادوگری، محققین چندین کاربرد دیگر را برای این جسم 12 وجهی رومی برشمرده اند. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • استفاده به عنوان پایه عصا
  • استفاده در سلاح‌های آن زمان
  • ابزار تعیین زمان کاشت دانه
  • استفاده به عنوان تاس یا یک ابزار دیگر برای بازی
  • ابزاری برای اندازه‌گیری فاصله برای مصارف نظامی مانند شلیک توپ
  • استفاده به عنوان الگو برای بافتن دستکش برای رومی‌ها

در عین حال اکثر باستان شناسان معتقدند مهم‌ترین استفاده این اجرام هندسی عجیب در مراسم جادویی بوده است.

این اجرام باستانی فاقد هرگونه دستورالعمل یا نشانه هستند و هریک وزن و اندازه مختلفی دارد. به‌طور خاص، ابعاد این اجرام جذاب بین 4 تا 11 سانتیمتر است.

جسم 12 وجهی رومی

مشابه با این جسم 12 وجهی رومی کشف شده، سایر نمونه‌ها نیز همگی در نواحی شمال غرب قلمروی روم باستان پیدا شده‌اند. این اتفاق نشان‌دهنده این است که هرگونه استفاده جادویی یا مصارف این‌چنینی از این اجرام تنها مختص به جادوگران این ناحیه از قلمرو روم بوده است.

آگاهی از تاریخ روم باستان با کشف این جسم اسرارآمیز

متصدی موزه گالو رومن این جسم 12 وجهی رومی جدید یافت شده را بسیار بااهمیت توصیف کرد. به اعتقاد او، بسیاری نمونه‌های دیگر از این جرم رومی از ابتدا در موزه قرار داشته و تاریخچه باستان‌شناسی‌شان مشخص نیست. با این وجود، مکان کشف نمونه جدید یافت‌شده توانسته زمینه را برای تحقیقات تکمیلی بعدی فراهم کند.

شیء باستانی

به ادعای او، پژوهش‌ها و بررسی‌های انجام شده پس از یافتن این جسم 12 وجهی گویای این است که مکان کشف آن در حقیقت یک مقبره بوده که می‌تواند حاکی از تعلق آن به یک شخص ثروتمند باشد!

همچنین بررسی‌های بیشتر بر روی این تکه جدید حاکی از این است که شکست آن احتمالا تعمدی بوده و به‌عنوان آخرین مرحله از این مراسم جادویی انجام شده است.

جستجوی بیشتر باستان‌شناسان در این خصوص در حال انجام است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*