3 میلیارد ستاره

مهمانی 3 میلیارد ستاره را در این عکس تماشا کنید

تصاویر جدید دوربین دارک انرژی از کهکشان راه شیری، نمایی از حدود 3 میلیارد ستاره این کهکشان را به تصویر کشیده و آن را را به مسحورکننده‌ترین شکل ممکن نمایش می‌دهد.

تصاویر جدید و خیره‌کننده‌ای از کهکشان راه شیری که به‌تازگی توسط دوربین Dark Energy در شیلی ثبت شده است، نمایی از بیش از 3 میلیارد جرم فضایی را در یک قاب به تصویر می‌کشد.

عکس‌های جدید در قالب پروژه‌ای که توسط آزمایشگاه تحقیقاتی کیکهان‌شناسی اپتیکی – نوری موسسه ملی علوم آمریکا در کشور شیلی در حال انجام است، تولید شده است. این تصاویر دومین مجموعه داده‌های  دوربین دارک انرژی به شمار رفته و به ادعای مسئولین این پروژه، بزرگ‌ترین مجموعه داده‌های ارائه شده در این حوزه تا به امروز به شمار می‌رود.

تصویر زیر نمایی کوچک‌تر از این تصویر ارائه شده از دوربین دارک انرژی را نمایش می‌دهد. همچنین در صورتی که علاقمند به کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه هستید، می‌توانید با مراجعه به این وبسایت به مرور جزئیات بیشتر این عکس بپردازید.

تصویر این 3 میلیارد ستاره چگونه به ثبت رسیده است؟

دوربین به کار رفته برای ثبت این داده‌های شگفت‌انگیز از امواج نوری و نزدیک به مادون قرمز برای شناسایی ستاره‌ها، نواحی تشکیل ستاره‌ها و ابرهای گاز و غبار استفاده کرد. در این زمینه، دبرا فیشر از موسسه ملی علوم آمریکا گفت:

[برای درک بهتر سیستم عکسبرداری از این ستاره‌ها] تصور کنید در حال ثبت یک تصویر گروهی از سه میلیارد نفر هستید که هریک به‌طور مجزا قابل تشخیص هستند. به همین ترتیب امکان تصویربرداری از تمامی این ستاره‌ها در کهکشان راه شیری فراهم شده است.

این پژوهش همچنین بررسی خود را بر روی دیسک اطراف راه شیری متمرکز می‌کند. این دیسک، در تصویر بالا به‌صورت نواری روشن در طول تصویر قابل مشاهده خواهد بود. این دیسک پر از ستاره و غبار است؛ به‌طوری که ثبت جزئیات آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد. در این ناحیه، ستاره‌ها هم‌پوشانی داشته و گرد و غبار مانع مشاهده دقیق ستاره‌ها می‌شود. به همین جهت، برای ثبت جزئیات باید بسیار بادقت عمل کرد.

اندرو سایدجری، محقق دانشگاه هاروارد، در مقاله‌ای که به‌تازگی در مجله The Astrophysical Journal چاپ کرده، دلیل موفقیت این پروژه و ثبت تصویری تا این حد واضح را تمرکز بر روی ناحیه‌ای از کهکشان راه شیری با چگالی بسیار بالای ستاره‌ها و اجرام توصیف کرده است.‌ علاوه بر این، سایدجری، دقت بالا در شناسایی دقیق هریک از اجرام را دیگر فاکتور موثر عنوان کرده است.

شاید گمان کنید تجمع 3 میلیارد ستاره در یک تصویر، اتفاقی بسیار نادر باشد. با این حال باید بدانید که این تصاویر ثبت شده تنها بخش بسیار کوچکی از کهکشان راه شیری را به تصویر می‌کشند. بنا به پیش‌بینی ناسا حدودا صد میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری حضور دارند. بنابراین، تصویر ارائه شده توسط دوربین دارک انرژی تنها 6.5 درصد از ستارگانی که در آسمان شب در نیمه جنوبی کره زمین دیده می‌شوند را به تصویر می‌کشد.

پروژه جدید موسسه ملی علوم آمریکا که این تصاویر بخشی از آن هستند، بسیار بلندپروازانه و بزرگ به نظر می‌رسد و بیش از 10 ترابایت داده و 21400 برداشت اطلاعات مختلف را شامل می‌شود. این پروژه تصاویری مسحورکننده از کهکشان راه شیری را ارائه داده است. تصاویری که تا پیش از این تصور نمی‌کردیم ارائه آن‌ها ممکن باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*