شاسی بلند مزدا CX-90

شاسی بلند سه ردیفه کاملاً جدید مزدا CX-90 معرفی شد + ویدیو

شاسی بلند هیبرید جدید مزدا CX-90 با قدرتمندترین پیشرانه Mazda از راه رسید. در ادامه شاهد مشخصات، امکانات و ویدیو مزدا سی ایکس 90 باشید.

مزدا که مدتی قبل از مزدا 3 مدل 2023 پرده برداشت، حالا شاسی بلند پرچمداری را به لاین‌آپ اس یو وی‌های خود اضافه می‌کند. این کمپانی ژاپنی به‌تازگی پس از مدتی تبلیغات کم‌سر و صدا سرانجام از شاسی بلند کاملاً جدید CX-90 رونمایی کرد. این شاسی بلند سه ردیفه با خروجی 340 اسب بخار قدرتمندترین خودرو تولید انبوه تاریخ Mazda به‌حساب می‌آید. به‌علاوه این، همه پیشرانه‌های موجود برای آن هیبرید خواهند بود. در ادامه به جزئیات این محصول جدید مزدا می‌پردازیم.

معرفی اس یو وی مزدا CX-90

طراحی نمای بیرونی و فضای داخلی سی ایکس 90

امروزه بازار پُر از شاسی بلندهایی با ظاهر تهاجمی شده است که خطوط تند و تیز روی بدنه‌شان خودنمایی می‌کنند. با این حال، مزدا CX-90 در پیروی از سایر اس یو وی‌های مزدا همان طراحی ظریف همیشگی را دارد. نمای جلو هم خلوت، دور از شلوغ‌کاری و مینیمال است تا جلوپنجره Mazda بتواند خودی نشان بدهد. با پکیج‌های تریم موجود می‌توان المان‌های کرومی را به این خودرو اضافه یا از آن کم کرد و در کنار این، رینگ‌های 21 اینچی پیش رو خریداران گذاشته می‌شوند. این ولی پایان جذابیت‌های ظاهری این کراس اوور نیست و رنگ قرمزی جدید با نام Artisan Red جلوه‌ای چشمگیر به نمای بیرونی می‌بخشد.

فضای داخلی سی ایکس 90 از این قاعده مستثی نیست و سادگی را در اولویت می‌گذارد. ضمن این، در آن ترکیبی از فناوری‌های مدرن و حال و هوای مرسوم را می‌توان مشاهده کرد. در وسط داشبورد این شاسی بلند جدید تاچ‌اسکرین 10.25 یا 12.3 اینچی قرار دارد و به‌جای زیاده‌روی در کنترل‌های لمسی، دکمه‌های فیزیکی برای تهویه و بقیه سیستم‌ها تعبیه شده است. صفحه آمپر دیجیتال و تهویه هوا و پورت‌های شارژ USB-C برای ردیف سوم هم به‌عنوان آپشن در دسترس قرار دارند.

پیش از این صحبت از حال و هوای مرسوم فضای داخلی مزدا CX-90 به میان آمد. در ادامه این نکته باید گفت که در سراسر کابین چرم ناپا، چوب، پارچه و کروم به‌کار رفته است. همچنین روی داشبورد پارچه‌ای ویژه با دوخت ژاپنی با تاثیر از صحافی و یک تکنیک بافندگی ژاپنی تحت عنوان کومی‌هیمو به‌چشم می‌خورد. می‌توان گفت که این تصمیم مزدا در طراحی، به رسم همیشگی محصولات ژاپنی، خروجی متفاوتی داشته است که به دل هر کسی می‌نشیند. البته در مقطع کنونی لیست کامل آپشن‌های فضای داخلی و همچنین ابعاد ناحیه‌های مختلف آن موجود نیست.

مشخصات فنی مزدا CX-90

نمای جلو کراس اوور سی ایکس 90 شرکت Mazda

شاسی بلند سه ردیفه مزدا سی ایکس 90 با دو پیشرانه متفاوت روانه بازار می‌شود. یکی از آن‌ها یک پیشرانه 3.3 لیتری 6 سیلندر خطی توربوشارژ با فناوری هیبرید خفیف M-Hybrid Boost است که نسخه ضعیف‌تر آن سال قبل در نسخه‌های غیر آمریکایی CX-60 به‌کار رفته بود. این پیشرانه با موتور الکتریکی کوچکی که میان موتور و سیستم انتقال قدرت قرار دارد، مجموعاً 340 اسب بخار قدرت و 500 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت آن هم با گیربکس اتوماتیک 8 سرعته کاملاً تازه‌ای به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند.

نمای جلو کراس اوور سی ایکس 90 شرکت Mazda

خودرو SUV مزدا از پیشرانه پلاگین هیبرید e-Skyactiv هم بهره می‌برد که یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر، یک موتور الکتریکی و باتری 17.8 کیلووات ساعتی را در بر می‌گیرد. این پیشرانه رو هم رفته توانایی تولید قدرت 323 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتون متر را دارد که به‌وسیله همان گیربکس مذکور، به هر چهار چرخ فرستاده می‌شود. مزدا علاوه بر حداکثر سرعت و مدت زمان شتاب‌گیری، شعاع حرکتی این شاسی بلند خود را هم مشخص نکرده است. با وجود این، با توجه به شباهت چینش این پیشرانه به قوای محرکه مزدا CX-60 می‌توان پیش‌بینی کرد شعاع حرکتی CX-90 در حالت تمام الکتریکی حدود 60 کیلومتر باشد.

نمای کناری نمای جلو کراس اوور سی ایکس 90 شرکت Mazda

همان‌طور که مشاهده کردید، هر دو نسخه سی ایکس 90 به‌صورت استاندارد با سیستم تمام چرخ محرک و یک گیربکس اتوماتیک 8 سرعته کاملاً جدید به دست خریداران می‌رسند. یکی از ویژگی‌های این گیربکس، عدم استفاده از مبدل گشتاور سنتی است و همچنین مزدا از انتقال قدرت روان و مستقیم ضمن افزایش راندمان به‌لطف الکتریکی‌سازی قوای محرکه خبر می‌دهد. با این اوصاف، از آنجایی که هنوز اعداد و ارقام عملکرد این اس یو وی ژاپنی در دسترس نیست، نمی‌توان قضاوت صحیحی از ادعای مزدا داشت.

کراس اوور مزدا CX-90 اشتراکاتی با رودستر MX-5 میاتا دارد که یکی از آن‌ها چینش طولی پیشرانه‌اش است. گذشته از این، سی ایکس 90 از سیستمی تحت عنوان Kinematic Posture Control بهره می‌گیرد که ابتدا در مدل 2022 میاتا پیاده‌سازی شده بود. این سیستم از طریق اعمال نیش­‌ترمزی روی چرخ عقب داخلی هنگام حرکت در پیچ، غلت بدنه را مهار می‌کند و فرمان‌پذیری را بهبود می‌بخشد.

امکانات ایمنی و کمک‌راننده

نمای کامل نمای جلو کراس اوور سی ایکس 90 شرکت Mazda

مزدا شاسی بلند جدید CX-90 را با مجموعه‌ای از امکانات ایمنی i-Activsense عرضه می‌کند. از جمله این امکانات ایمنی کمک‌راننده می‌توان به کروز کنترل فعال با قابلیت استاپ اند گو، ترمزگیری دینامیک، هشدار تردد در عقب و پایش نقطه کور اشاره کرد. امکانات مذکور به‌شکل استاندارد در اختیار خریداران قرار خواهند داشت.

قیمت و زمان عرضه مزدا CX-90

جلوپنجره شاسی بلند جدید مزدا CX-90

با توجه به توضیحات وب‌سایت مزدا، باید انتظار عرضه شاسی بلند جدید سی ایکس 90 در بهار پیش رو را داشته باشیم. هرچند قیمت این خودرو رسماً اعلام نشده است، اما می‌توان انتظار داشت که قیمت پایه آن حوالی 40 هزار دلار باشد. نهایتاً قیمت بالارده‌ترین تریم آن هم به بیش از 50 هزار دلار برسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*