تاریخ انتشار سیستم عامل اندروید ۱۴

تاریخ انتشار اندروید ۱۴ رسماً مشخص شد

گوگل تاریخ انتشار نسخه‌های پیش نمایش، بتا و نهایی اندروید ۱۴ را به‌اشتراک گذاشت. بر اساس آن، چند ماه تا عرضه سیستم عامل Android 14 فاصله هست.

درحالی که هنوز زمان زیادی از عرضه اندروید ۱۳ نگذشته بود، مطلع شدیم که نسخه جدید این سیستم عامل از راه می‌رسد. پس از مدتی انتشار جزئیات درباره امکانات و قابلیت‌های اندروید ۱۴ هم حالا تاریخ انتشار یا به‌طور دقیق‌تر، برنامه زمانی انتشار آن منتشر شده است. به‌لطف این برنامه، می‌توان به‌صورت دقیق از پروسه آماده‌سازی این سیستم عامل جدید برای عرضه نهایی آگاه شد.

برنامه زمانی و تاریخ انتشار نسخه نهایی سیستم عامل جدید اندروید ۱۴

تاریخ انتشار سیستم عامل اندروید ۱۴

اولین نسخه پیش‌نمایش از Android 14 مختص به توسعه‌دهندگان در ماه فوریه ارائه شد. با توجه به برنامه زمانی گوگل که در زیر مشاهده می‌کنید، نسخه پیش‌نمایش دیگری در ماه مارس (اسفند تا فروردین آینده) به انتشار می‌رسد. سپس پروسه انتشار اندروید ۱۴ وارد مرحله تازه‌ای می‌شود و در آوریل (فروردین تا اردیبهشت) اولین نسخه بتای آن در دسترس قرار می‌گیرد. اغلب مواقع در این برهه کاربران گوشی‌های دیگر به‌جز پیکسل به بتا دسترسی پیدا می‌کنند.

برنامه زمانی و تاریخ انتشار سیستم عامل اندروید ۱۴

طی ماه مه (اردیبهشت تا خرداد) یعنی زمان برگزاری کنفرانس سالانه گوگل آی/او نسخه بتای جدید این سیستم عامل از راه می‌رسد. در واقع تجربه نشان می‌دهد که گوگل همیشه چندین قابلیت کلیدی را برای معرفی در جریان این کنفرانس با سر و صدای بیشتر محفوظ نگه می‌دارد. بعد از این مقطع، اندروید ۱۴ به مرحله ثبات می‌رسد و به تاریخ انتشار نسخه نهایی خود نزدیک‌تر می‌شود.

با نسخه بتای ماه ژوئن (خرداد تا تیر) ای پی آی‌ها و قابلیت‌های متمرکز روی توسعه‌دهندگان آماده می‌شوند. از این رو، به‌خاطر اینکه دیگر تغییری در بسترهای اساسی ایجاد نمی‌شود، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها می‌توانند برای سیستم عامل اندروید ۱۴ کدنویسی کنند. بتای نهایی در ماه ژوئیه (تیر تا مرداد) به دست کاربران می‌رسد.

سیستم عامل Android 14 گوگل

گوگل در برنامه زمانی خود مشخص کرده است که پس از این بتا، نسخه پایدار و نهایی اندروید ۱۴ را عرضه می‌کند. با این حال، معلوم نیست که دقیقاً در چه ماهی به عرضه خواهد رسید. اگر قرار باشد گوگل همان الگو انتشار نسخه‌های 12 و 13 اندروید را دنبال کند، باید انتظار انتشار اندروید 14 در ماه آگوست (مرداد تا شهریور) را داشت. البته سابقه داشته است که Google با فاصله‌ای بیشتر سیستم عامل جدید خود را ارائه دهد و باید این احتمال را هم در نظر گرفت.

نهایتاً ذکر این نکته ضروری است که چنین برنامه‌ای برای انتشار اندروید ۱۴ بی‌شک قطعی نخواهد بود. احتمال دارد در این بین عرضه آپدیت‌های بیشتری لازم شود و حتی گوگل به زمان بیشتری جهت نهایی‌سازی سیستم عامل خود قبل از انتشار نسخه پایدار نیاز پیدا کند؛ به‌همین خاطر، وقفه طولانی‌تری بین عرضه بتای نهایی و نسخه پایدار بیفتد.

سیستم عامل Android 14 گوگل

گذشته از تاریخ انتشار، پیش از این برخی از قابلیت‌های جدید اندروید ۱۴ به‌علاوه دستگاه‌های دریافت‌کننده آن مشخص شده‌اند. طی چند وقت اخیر همچنین شنیده شد که این سیستم عامل از اپلیکیشن‌های قدیمی پشتیبانی نمی‌کند و بلوتوث در اندروید ۱۴ نقش ابزار اندازه‌گیری و متر را ایفا می‌کند. اندروید 13 را عده بسیاری یکی از ضعیف‌ترین به‌روزرسانی‌های تاریخ اندروید در نظر می‌گیرند. باید منتظر ماند و دید که اندروید ۱۴ در نهایت چطور ظاهر خواهد شد.