بالن جاسوسی چینی

آیا چین حمله به آمریکا را با بالن های جاسوسی خود آغاز کرده است؟

طی روز‌های گذشته، یک بالن چینی در حریم هوایی آمریکا دیده شد که روابط چین و آمریکا را بیش‌از پیش متشنج کرد. آیا بالن جاسوسی چینی گام آغازین این کشور برای حمله به آمریکا محسوب می‌شود؟

گزارش‌های اخیر حاکی از آن‌اند که نوعی جنگ سرد بین چین و آمریکا در حال وقوع است. اوضاع بین دو کشور از زمان دولت ترامپ متشنج بوده، اما ظاهر شدن یک بالن عجیب در آسمان آمریکا در اواخر ماه گذشته و انهدام آن توسط آمریکا، روابط بین این دو کشور را متشنج‌تر کرده است.

دولت آمریکا پس از مشاهده بالن فوراً آن را بر فراز اقیانوس اطلس منهدم کرده و ادعا کرد که یک بالن جاسوسی چینی بوده که برای تحقیق در مورد حریم هوایی و ارتش ایالات متحده ساخته شده است.

از سوی دیگر، چین اصرار داشت که این یک بالن هواشناسی بوده که هنگام نظارت بر آب و هوا از مسیر خارج شده است.

بالن جاسوسی چینی

در واکنش به انهدام بالن چینی توسط ارتش آمریکا، وزارت خارجه چین بیانیه‌ای صادر کرده و در آن نارضایتی و اعتراض شدید خود را نسبت به‌حمله این کشور به بالون بدون سرنشین غیرنظامی ابراز کرد.

پنتاگون اعلام کرد که این بالون، یک تهدید نظامی یا فیزیکی و حامل سلاح نبوده است. بنابراین تصور می‌شود که خطر اصلی برای آمریکا احتمالا به خطر افتادن محرمانه بودن مناطق حساس است.

بالون چینی درحال پرسه بر فراز مناطق حساس مونتانا مشاهده شد که کلاهک‌های هسته‌ای در آن ایزوله شده‌اند. بنابراین، مقامات آمریکایی در خصوص اینکه بالن اهداف هواشناسی داشته است متقاعد نشده‌ و معتقدند که اگرچه بالون هیچ تهدید نظامی یا فیزیکی را ایجاد نکرد، اما احتمالا از آن برای جاسوسی استفاده شده است.

بالن جاسوسی چینی

ارتفاع بالن چینی در حدود ۱۸ کیلومتری ثبت شده و قسمت پایینی این بالن دارای یک کیسه هوا موسوم به «بالونت» (Ballonet) بود که می‌توانست هوای اطراف را به درون و بیرون آن بفرستد.

مقامات آمریکایی قاطعانه باور دارند که این یک بالن جاسوسی چینی بوده است و خاطرنشان کردند که موتور و پیش‌ران‌های این بالن امکان مانور دادن را برای آن فراهم می‌کردند.

بنا بر گزارش‌ها، عملیات بازیابی قطعات بالن سرنگون شده و حسگرهای آن برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در خصوص هدف و داده‌های ذخیره شده در آن، در سواحل کارولینای جنوبی جریان دارد. بیشتر قطعات بالن سرنگون شده همچنان زیر آب هستند و برای دست یافتن به آنها عملیات غواصی نیاز خواهد بود.

مشاهده یک شیء جاسوسی چینی دیگر بر فراز آسمان آمریکا

بالن جاسوسی چینی

اخیراً گزارش شده است که بالن دیگری بر فراز آلاسکا در حال پرواز دیده شده و نورهای لیزری در آسمان هاوایی به‌چشم می‌خوردند. چین که از آمریکا به‌خاطر تخریب بالن‌هایش عصبانی است، احتمالا در پاسخ چند نور لیزری را به هاوایی فرستاده است.

تلسکوپ سوبارو در منطقه Mauna Kea فیلمی از این منظره غیرعادی ثبت کرد. تیم تلسکوپ منشا نورها را ردیابی کرده و دریافتند که آنها از یک ماهواره چینی سرچشمه می‌گیرند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این اقدامات به‌منزله آغاز حمله جدیدی از سوی چین است؟

بالن جاسوسی چینی

ناسا ادعا می‌کند که به‌احتمال زیاد این ماهواره چینی Daqi-1/AEMS است که سطوح کربن جهانی و همچنین آلودگی اتمسفر را رصد می‌کند. این ادعا ممکن است درست باشد، اما هنوز هم عجیب به‌نظر می‌رسد که تعداد زیادی دستگاه هواشناسی در کمتر از یک ماه بر فراز ایالات متحده پرواز کنند!

شروع جنگ تنها با یک بالن!

واضح است این امکان وجود دارد که یک کشور با استفاده از بالن حمله را آغاز کند. بالن هواشناسی یا بالن جاسوسی چینی، هدفش هر چه بود، بدون مقاومت زیاد در سراسر آسمان ایالات متحده پرواز کرد.

در سال 2015، سرگرد نیروی هوایی «دیوید استاکنبرگ» به‌طور گسترده در مورد تهدیدی که بالن‌های حامل بمب برای امنیت ملی ایجاد می‌کنند، گزارشی نوشت.

وزیر حمل و نقل آمریکا اعلام کرد به‌خاطر موضوع بالن مضنون به‌جاسوسی چینی، واشنگتن ممکن است تحریم‌هایی را علیه پکن اعمال کند؛ زیرا آنچه رخ داده نقض غیرقابل قبول حاکمیت ایالات متحده محسوب می‌شود.

به‌تازگی، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرده که بالن سرنگون شده مجهز به آنتن‌های مخصوص و تجهیزات رصد اطلاعاتی بوده است. این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرده که ممکن است این بالن بخشی از یک پروژه جاسوسی هوایی بزرگ باشد که توسط ارتش چین اداره می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*