بتمن سه گانه کریستوفر نولان، جزو بهترین خودروهای بتمن

بتموبیل های افسانه ای؛ با 5 مورد از بهترین خودروهای بتمن آشنا شوید

بتمن، ابرقهرمان محبوب دنیای DC همیشه یک همراه همه‌فن‌حریف داشته و آن ماشین بتموبیل است. در ادامه به بهترین خودروهای بتمن تاکنون می‌پردازیم.

بتموبیل از اولین باری که در کمیک Detective Comics شماره 48 در سال 1941 حضور پیدا کرد تا زمانی که با سر و صدای گوش‌نواز موتورش در بتمن 2022 طرفداران را به وجد آورد، عضوی جدایی‌ناپذیر از ناجی گاتهام بوده است. در واقع اگر طرفدار این ابرقهرمان دنیای دی‌سی باشید، بعید است که خودرو رویاهایتان چیزی جز بتموبیل باشد. هر نسخه از این خودرو زیبایی‌شناسی منحصر به فرد خود را بسته به حال و هوای اثر دارد که همین کار را برای رده‌بندی بهترین‌ها سخت می‌کند. با این حال، در ادامه نگاهی به بهترین خودروهای بتموبیل در فیلم‌های بتمن خواهیم داشت.

بهترین بتموبیل های تاریخ؛ خودروهای همه‌فن‌حریف بتمن

1. بتمن 1989

بتمن 1989 جزو بهترین خودروهای بتموبیل

بتموبیل سری فیلم‌های تیم برتون به بهترین شکل نماد «خفاش» را به‌نمایش می‌گذارد. ویژگی برجسته این خودرو که هر نگاهی را به آن خیره می‌کند، طراحی با سبک و سیاق استیم‌پانک است. به‌زبان ساده‌تر، در طراحی این ماشین ترکیب المان‌های متعلق به قرن 19 و فناوری‌های علمی تخیلی را مشاهده می‌کنیم. طول زیاد 6614 میلی‌متری، انحناهای برجسته و دو بال پشت خودرو فقط برخی از المان‌هایی‌اند که بتموبیل بتمن 1989 را متمایز از بقیه می‌کنند. همین طراحی جسورانه کافی است تا آن را در صدر لیست بهترین خودروهای بتمن قرار دهیم.

ماشین شوالیه تاریکی در فیلم 1989 او مجهز به دو مسلسل M1919 کالیبر 30، قلاب در پهلوها، لانچرهای بمب، روغن‌پخش‌کن و… بود. ضمن این، از دو حالت Cocoon و Batmissile با کارکردهایی برای مواقع اضطراری بهره می‌بُرد. حالت Batmissile با حذف همه اجزای خارج از بدنه اصلی و تنظیم چرخ‌ها به خودرو اجازه می‌داد تا از فضای باریک پیش رو خود بگذرد. با حالت Cocoon هم پوششی سفت و سخت دور این خودرو را در حالت سکون فرا می‌گرفت تا از شلیک هر نوع سلاحی در امان بماند. ناگفته نماند که این بتموبیل با یک موتور جت به‌همراه سوخت اکتان‌بالا، ظرف 3.7 ثانیه از 0 تا 100 شتاب می‌گرفت.

2. سه‌گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان

ماشین بتمن کریستوفر نولان جزو بهترین خودروهای بتموبیل

سه‌گانه شوالیه تاریکی با المان‌های بی‌شماری که فاصله‌گیری از زیبایی‌شناسی اغراق‌آمیز گذشته، ترسیم بتمنی واقع‌گرایانه‌تر و چاشنی کارگردانی نولان فقط جزئی از آن‌ها است، جایگاهی نمادین بین سینمادوستان پیدا کرد. البته در این بین موسیقی متن هانس زیمر و آنتاگونیستی مثل جوکر لجر فراموش نشود! در پی همین، خودرو بتمن در این سری فیلم‌ها هم به نماد بتموبیل بین مخاطبان امروزی تبدیل شده است. به عبارتی دیگر، وقتی نام بتموبیل به گوشتان می‌خورد به احتمال بسیار زیاد بتموبیلِ کریستین بیل اول از همه از جلو چشمانتان رد می‌شود.

در «بتمن آغاز می‌کند» از «تامبلر» ساخته تشکیلات عظیم وین پرده برداشته می‌شود. مورگان فریمن در نقش لوشس فاکس طی این فیلم به بروس وین می‌گوید که این اتومبیل به‌عنوان ابزاری جهت پل‌گذاری برای نیرو نظامی طراحی شده بود. بعد از آن است که وین تصمیم می‌گیرد آن را متعلق به خودش کند. بر اساس گزارش‌ها، در این بتموبیل که یکی از بهترین خودروهای بتمن تاکنون به‌حساب می‌آید، یک پیشرانه 5.7 لیتری به‌همراه سیستم پیش‌رانی جت در پشت شاسی به‌کار رفته است. البته جالب است بدانید بروس وین طی سه‌گانه شوالیه تاریک هیچ‌وقت مشخصاً برای اشاره به این تانک از اسم «بتموبیل» استفاده نمی‌کند.

3. بتمن 2022

ماشین Batman 2022 جزو بهترین بتموبیل ها

جدیدترین نسخه از سری فیلم‌های بتمن با هنرنمایی رابرت پتینسون وارد قلمرو تازه‌ای می‌شود. در این فیلم که یکی از بهترین فیلم‌های اکشن در سال 2022 است، بتمنی آسیب‌پذیر، واقع‌گرایانه و چندبعدی پا به دنیای تیره و تاریک گاتهام می‌گذارد. بتموبیلِ این فیلم هم که به خودروهای عضلانی آمریکایی شباهت دارد، هماهنگ با این زیبایی‌شناسی طراحی شده است. به‌نقل از GQ، خودرو بتمن در این فیلم به‌نوعی بازنمایی فیزیکی صعود خود شخصیت بتمن است.

«جیمز چینلوند»، طراح تولید بتمن 2022 می‌گوید هدف پشت این اتومبیل این بود که نقش موجودی مخوف در یک فیلم ترسناک را داشته باشد. به‌گفته او طی مصاحبه با GQ، هر کاری را که از این بتموبیل در فیلم می‌بینید خود آن واقعاً انجام داده است. همچنین تا به اینجا هیچ بتموبیلی ندیده بودیم که بتواند چنین عملکردهایی داشته باشد. اگر صحنه تعقیب و گریز بتمن و پنگوئن در این فیلم را دیده باشید و ارادت ویژه‌ای هم به خودروهای عضلانی داشته باشید، بی‌شک این بتموبیل را یکی از بهترین خودروهای بتمن می‌دانید.

4. بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت

ماشین بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت جزو بهترین خودروهای بتموبیل

اگرچه «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» چندان باب میل عده زیادی از مخاطبان نبوده، ولی نمی‌توان انکار کرد که بتموبیل حاضر در آن جزو بهترین خودروهای بتمن است. این بتموبیل چندین سلاح شامل نارنجک دودزا، دفاع موشکی بالستیک و مسلسل گاتلینگ در ناحیه جلو را در بر می‌گیرد. بنا به گفته «پاتریک تاتوپولوس» به‌عنوان طراح تولید به بیزنس اینسایدر، می‌خواستند این ماشینِ بتمن تانکی سالخورده باشد که سال‌ها درگیری او با تبهکارهای گاتهام را به‌یاد می‌آورد، نه یک خودرو شیکِ شسته و رفته.

در بتموبیلِ فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice شباهت‌هایی به خودرو تامبلر از سه‌گانه کریستوفر نولان را می‌توان دید. با این حال، خودرو بن افلک از لحاظ سلاح‌ها و گجت‌های نظامی یک قدم جلوتر می‌رود. گذشته از این، ویژگی تازه‌ای در طراحی آن به‌چشم می‌آید: به‌جای بال‌های همیشگی که یادآور بال‌های خفاش بودند، باله‌های جلو و شکل کلی بدنه نمایان‌گر نماد خفاش شده‌اند.

5. بتمن 1966

ماشین فیلم کلاسیک Batman 1966

شوالیه تاریکی برای اولین بار با فیلم بتمن سال 1966 بود که روی پرده نقره‌ای رفت. البته مدت کوتاهی پیش از آن در همان سال مجموعه‌ای تلویزیونی بر پایه این شخصیت DC پخش شده بود. بتموبیلی هم که در اولین فیلم بتمن همراهِ او می‌شد، با جلوه منحصر به فرد خود توانسته است در یادها باقی بماند و بین بهترین خودروهای بتمن جا بگیرد.

بتمن 1966 در دنیای کاملاً متفاوتی از امثال بتمن 2022 و سه‌گانه شوالیه تاریکی به‌سر می‌برد. در این فیلم بتمنی نزدیک‌تر به حال و هوای کمیک‌ها، دور از واقعیت و اغراق‌آمیز به‌تصویر کشیده می‌شد؛ به حدی که شاید مخاطبان امروزی دیالوگ‌ها، اکت‌ها و شکل و شمایل او را خنده‌دار بدانند. از این رو، نباید انتظار داشت که بتموبیلِ آدام وست جلوه‌ای فوق‌العاده تهاجمی با انواع و اقسام سلاح‌های پیشرفته داشته باشد. در عوض، این ماشین بتمن نسخه‌ای تغییر یافته از لینکلن فیوچرا است که با رنگ‌بندی مشکی و قرمز و المان‌های فانتزی در ذهن هر کسی جا خوش می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*