تفاوت میان بتمن جدید و بتمن کریستین بیل

10 تفاوت میان بتمن جدید و بتمن کریستین بیل

در این مطلب به بررسی تفاوت های بتمن جدید و بتمن کریستین بیل پرداخته‌ایم که هر دو طرفداران زیادی دارند اما به مسیر متفاوتی را می‌روند.

رابرت پتینسون و مت ریوز تلاش کرده‌اند تا بتمن جدید تفاوت‌های مشخصی با بتمن کریستین بیل و کریستوفر نولان داشته باشد اما این تفاوت‌ها در کدام بخش‌ها هستند؟

با اکران نسخه‌ی سینمایی جدید بتمن، طرفداران «دی سی» و آثار ابرقهرمانی، بدون توقف در حال مقایسه‌اش با فیلم‌های پیشین هستند. این گفتگوها با انتشار ویدیویی از بخش حذف شده‌ی «جوکر»، شدت بیشتری گرفته است و حالا مخاطبان بی‌صبرانه در انتظار هستند تا ببینند ادامه‌ی این فیلم به کجا ختم خواهد شد.

تفاوت های بتمن جدید و بتمن کریستین بیل

فیلم «شوالیه تاریکی» در سال 2008 به اکران سینماها درآمد و سریعاً به یک پدیده‌ی جهانی تبدیل شد. شوالیه تاریکی معمولا یک «شاهکار» توصیف می‌شود و حتی جایگاه ویژه‌ای در میان بهترین فیلم‌های تاریخ سینما دارد. با این تفاصیل، بدیهی بود که بتمن جدید با سه‌گانه‌ی نولان و خصوصاً قسمت دوم مقایسه شود. آیا بتمن رابرت پتینسون از بتمن کریستین بیل بهتر است؟ یا اصلا با فیلم بهتری روبرو هستیم؟ برداشت نولان از بتمن را باید تحسین کرد اما نسخه‌ی جدید هم ویژگی‌های مثبتی دارد و مورد توجه قرار گرفته است. تفاوت های بتمن جدید و بتمن کریستین بیل را در ادامه مطالعه کنید.

بت‌موبیل

تفاوت های بتمن جدید و بتمن کریستین بیل

ماشین بتمنیِ بیل، به یک تانک شباهت داشت و از طراحی رایج یک اتوموبیل معمولی به دور بود. در سوی دیگر، بت‌موبیلِ پتینسون یک مدل بازطراحی‌شده از خودروی «دوج چارجر» است. طبق گفته‌ی مت ریوز، او تصمیم گرفت بت‌موبیل جدید این‌گونه باشد تا کمی ترسناک‌تر به نظر برسد و می‌توان گفت در این زمینه موفق بوده است.

شاید بهترین ویژگی بت‌موبیل کریستین بیل در سه‌گانه‌ی شوالیه تاریکی این باشد که در کمتر از چند ثانیه می‌تواند به یک موتورسیکلت تبدیل شود. بت‌موبیل پتینسون اگرچه این قابلیت را ندارد اما از نظر ظاهری هر مخاطبی را هیجان‌زده می‌کند. این ماشین نه تنها ضدگلوله است، بلکه از تکنولوژی‌های پیشرفته بهره می‌برد و سرعت بالایی هم دارد.

طریقه‌ی پرواز کردن

تفاوت های بتمن جدید و بتمن کریستین بیل

با اینکه بتمنِ پتینسون واقع‌گرایانه‌تر پرواز می‌کند اما بتمنِ بیل از نظر سبک پرواز جذاب‌تر است. هنگامی که نیاز به پرواز باشد، لباس بتمن پتینسون به یک «وینگسوت» (لباس بال‌دار مخصوص ورزش‌های پروازی) تبدیل می‌شود که باورپذیرتر است. با وجود این، او کنترل چندانی روی مانور دادن ندارد، نمی‌تواند حرکات ویژه‌ای در آسمان داشته باشد یا حتی به راحتی فرود بیاید.

از طرف دیگر، لباس بتمنِ بیل دارای بال‌های گلایدرگونه بود که به لباسش متصل می‌شد و او را تبدیل به یک خفاش واقعی می‌کرد. اوج این مسئله را در بخش هنگ کنگِ شوالیه تاریکی می‌توانید مشاهده کنید.

نشان خفاشِ روی لباس

تفاوت های بتمن جدید و بتمن کریستین بیل

نشان خفاشِ روی لباس پتینسون نه تنها وضوح بیشتری دارد بلکه حتی می‌تواند آن را از روی لباس برداشته و همانند «بترنگ» (Batarang) به عنوان یک اسلحه‌ی سرد استفاده کند! پتینسون حتی در بخش‌های پایانی فیلم، از آن برای بریدن یک سیم استفاده می‌کند.

در مقابل، علامت بتِ روی لباس بیل تنها جنبه‌ی زیبایی دارد اما بدون‌شک جذاب طراحی شده و از همه‌ی نسخه‌های لایواکشن پیشین بتمن بهتر است.

سازنده‌ی تجهیزات بتمن

تفاوت های بتمن جدید و بتمن کریستین بیل

«لوشس فاکس» یکی از شخصیت‌های به‌یادماندنی سه‌گانه‌ی شوالیه تاریکی بود که نقش آن را «مورگان فریمن» بازی می‌کرد. وی یک طراح و مخترع بود که همه‌ی تجهیزات بتمنِ کریستین بیل را ساخت و در اختیار او قرار دارد.

شرایط اما برای بتمن جدید تفاوت دارد؛ این خود بتمنِ پتینسون است که تجهیزاتش را طراحی و ساخته است. از آنجایی که او در ابتدای مسیر بوده و تنها دو سال است که به بتمن تبدیل شده است، همانند بتمنِ بیل، تجهیزات هیجان‌انگیز و فوق‌پیشرفته ندارد اما شرایط در قسمت‌های بعدی بهتر خواهد شد و می‌توان انتظار داشت که بتمن در نهایت لوشس فاکس را استخدام کند تا به تجهیزات کارآمدتر دسترسی داشته باشد.

ماسک

تفاوت های بتمن جدید و بتمن کریستین بیل

نقابی که این دو بتمن به چهره می‌زنند کاملاً متفاوت است. ماسک بتمنِ بیل، اکثر بخش‌های صورت او را می‌پوشاند و تنها دهانش و بخشی از چانه‌اش دیده می‌شود. در سوی دیگر، ماسک بتمنِ پتینسون، تنها نیمه‌ی بالایی صورتش را می‌پوشاند و نیمه‌ی پایین صورت او به طور کامل دیده می‌شود؛ در نتیجه در کنار دهان و چانه، گونه‌های او را نیز می‌بینید.

ماسک بیل، صیقل‌خورده‌تر بود و به نظر می‌رسید کاملاً برای صورت این بتمن طراحی شده است اما در ماسک پتینسون، می‌توانید علامت‌های دوخت و دوز را ببینید که نشان می‌دهد این ماسک از چرم ساخته شده و البته دست‌ساز است.

زندگی اجتماعی

زندگی اجتماعی

«بروس وین» با اینکه مرد ثروتمندی است اما اهمیت زیادی به رفت‌و‌آمد با دیگران، حضور در مهمانی‌ها و محیط‌های اجتماعی نمی‌دهد. با وجود این، بروس وینِ کریستین بیل، در دو قسمت اول شوالیه‌ی تاریکی در بعضی از اماکن عمومی حضور پیدا کرد، با این هدف که به بتمن خود کمک کند. او با این کار می‌خواست از زندگی مخفیانه‌ی ابرقهرمانی خود نیز محافظت نماید تا کسی به او شک نکند. این رویکرد جواب داد و کمتر کسی می‌توانست بتمن و بروس وین را با یکدیگر مرتبط کند.

از طرف دیگر، بتمنِ پتینسون یک آدم گوشه‌نشین و منزوی است؛ تا حدی که حتی در ابتدای فیلم می‌بینیم که روشنایی روز، چشمانش را درد می‌آورد که بدین معناست او روزها از خانه خارج نمی‌شود و علاقه‌ای ندارد با کسی ملاقات کند. او هنگامی که به مراسم تدفین شهردار قدم می‌گذارد، مردم از اینکه بروس وین را دیده‌اند متعجب می‌شوند و این تنها باری است که بروس وین در یک مکان عمومی حضور پیدا می‌کند.

بترنگ

تفاوت های بتمن جدید و بتمن کریستین بیل

بترنگ یکی از اسلحه‌های نمادین بتمن به حساب می‌آید که در فیلم‌های اخیر چندان مورد استفاده قرار نگرفته‌ است. بترنگِ پتینسون و بیل مطابق انتظار از نظر طراحی متفاوت هستند و در حالی که در سه‌گانه‌‌ی شوالیه‌ی تاریکی، بیل گاهی از این سلاح استفاده می‌کند اما در بتمنِ مت ریوز، به طور کلی حضور کم‌رنگ و متفاوتی دارد.

همان‌طور که بالاتر هم اشاره شد، پتیسون از نشانِ خفاش روی لباسش به عنوان بترنگ استفاده می‌کند و آن‌ را از قطعات اسلحه‌ای ساخته است که والدینش با آن به قتل رسیدند؛ در همین راستا، این بترنگ برایش معنای مهمی دارد. او در فیلم تنها به همین یک بترنگ اکتفا کرده است اما بتمن بیل، دارای چندین بترنگ کوچک‌تر بود که آن‌ها را بدون اینکه نگران گم شدن یا تمام شدنشان باشد، پرتاب می‌کرد و برای اهداف مختلف به کار می‌گرفت.

مهارت‌های مبارزه

مهارت‌های مبارزه

بتمنِ پتینسون، مهارت‌های مبارزه‌ی بالاتری در مقایسه با بتمنِ بیل دارد و در هنگام مبارزه هم بسیار خشن‌تر و چابک‌تر است. بتمنِ بیل با توجه به طراحی لباسش، چندان در مبارزه‌های تن‌ به‌ تن خوب نبود و سرعت بالایی هم نداشت اما نقاط ضعف خود را با تجهیزات متنوع و کارآمدی که داشت، پوشش می‌داد.

اینجا باید به طراحی درست مبارزات در فیلم جدید بتمن هم اشاره کنیم که بی‌گمان برای مت ریوز اهمیت داشته و آن‌ها را با ظرافت خاصی به تصویر کشیده است. پیشرفت تکنولوژی نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده و سکانس‌های مبارزه به شکل بهتری فیلم‌برداری شده‌اند.

صدای بتمن

تفاوت های بتمن جدید و بتمن کریستین بیل

کریستین بیل در نقش بتمن، سعی می‌کرد با یک صداسازی متفاوت، صدای ترسناکی داشته باشد که چیزی میان بم و زیر است. این صدای خشن البته با انتقاداتی فراوانی روبرو شد و بعضی از مخاطبان بر این باور بودند که این نوع صداسازی باعث می‌شود تا واژه‌ها به درستی ادا نشوند یا حس عجیبی داشته باشند.

پتینسون اما در نقش بتمن، صدای خود را چندان تغییر نمی‌دهد و صدایش در واقع تفاوتی با صحبت کردن عادی بروس وین ندارد. تنها تفاوت شاید این باشد که در قالب بتمن، او کمی آرام‌تر و شمرده‌تر صحبت می‌کند. اینکه کدام بتمن صدای بهتری دارد، سلیقه‌ای است اما صدای پتینسون تا اینجا مورد قبول واقع شده است.

شخصیت بروس وین

شخصیت بروس وین

و در نهایت، بزرگ‌ترین تفاوت دو فیلم را باید نوع به تصویر کشیده شدن بروس وین بدانیم. بروس وینِ پتینسون و بتمنش با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارد؛ به عبارتی دیگر، هر دو تاریک، غمگین و مرموز هستند و چیزی آن‌ها را متمایز نمی‌کند.

در مقابل، بروس وینِ کریستین بیل کاملاً از بتمنش جدا است. وینِ او دوست‌داشتنی و پرانرژی است، لباس‌های گران‌قیمت می‌پوشد، ماشین‌های میلیون دلاری سوار می‌شود و با سوپرمدل‌ها ارتباط دارد. البته او همه‌ی این کارها را برای تظاهر انجام می‌دهد اما در هر صورت، طرفداران، دو وجهه‌ی مختلف از این شخصیت را می‌دیدند. شاید به همین دلیل باشد که برخی از طرفداران، وینِ سرحال و سرزنده‌ی بیل را به وینِ سیاه و ناراحت پتینسون ترجیح می‌دهند.

طرفدار کدام بتمن هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.