گشت و گذار در موزه آینده دبی ؛ پیشرفت با سرعت نور + ویدیو

هیچ بزرگ‌نمایی در نام موزه آینده دبی وجود ندارد؛ این موزه درست همانند اسمش، از دل آینده بیرون آمده و گشت و گذار در آن، می‌تواند تصویری جذاب از فردای بشر به ما بدهد.

کشورهای حاشیه خلیج فارسی به سختی در تلاش هستند تا با سرمایه‌گذاری اصولی در زمینه‌هایی مانند گردشگری، نیاز خود به فروش گاز و نفت را کاهش دهند. یکی از جدیدترین و البته جذاب‌ترین تلاش‌های این کشورها، توسط امارات متحده عربی صورت گرفته است. شهر دبی میزبان موزه آینده دبی شده؛ موزه‌ای که برعکس تمام موزه‌های جهان، به جای نشان دادن گذشته، آینده را به ما نشان می‌دهد!

جذاب‌ترین چیزهایی که باید در مورد موزه آینده دبی بدانید

دبی پر از سازه‌های جذاب است و از روز بیست و دوم ماه فوریه سال گذشته میلادی، یک شاهکار معماری دیگر نیز به این شهر اضافه شد. این شاهکار، موزه آینده دبی بود؛ جایی تکنولوژی‌ها، ویژگی‌ها و علومی که در آینده بیشتر در زندگی انسان‌ها حاضر هستند به نمایش گذاشته می‌شوند. بازدیدکنندگان از این موزه می‌توانند بدون نیاز به علم فیزیک، در آینده سفر کنند و تکنولوژی‌هایی را ببینند که هنوز به صورت گسترده در جهان وجود ندارد.

طراحی

بهتر است پیش از هر چیز، سراغ معماری این ساختمان شگفت‌انگیز برویم. سازه این ساختمان، پیچیدگی‌های زیادی دارد که باعث می‌شود به یکی از عجیب‌ترین سازه‌های تاریخ معماری مدرن تبدیل شود. هر چند زیبایی معیار مطلقی ندارد اما شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی از این ساختمان با عنوان «زیبا‌ترین ساختمان جهان» یاد می‌کند.

موزه آینده دبی

برخی از کارشناسان باور دارند ظاهر بیضی‌شکل این ساختمان، رموز زیادی را در خود جای داده است. برای مثال گفته می‌شود خود ساختمان نشان‌دهنده بشر و انسان‌ها است و بخش خالی میان آن، یادآور جهان ناشناخته و آینده است. برخی دیگر نیز می‌گویند ظاهر این ساختمان، شباهت زیادی به چشم انسان دارد و سازه موزه آینده دبی، در واقع چشم‌اندازی به آینده جهان و مخصوصا کشور امارات است.

ساختن موزه آینده دبی به صورت کامل، به شش سال زمان احتیاج داشته است. طراح این موزه، جان کیلا است. هر چند ظاهر این موزه مهم‌ترین ویژگی معماری آن است اما این تنها چیزی نیست که طراح آن می‌تواند به آن افتخار کند.

موزه دبی

این موزه هیچ گوشه‌ای ندارد و در آن خبری از ستون نیست! نمای بیرونی ساختمان از جنس استیل ضد زنگ دقیقا با استفاده از 1024 پنل ساخته شده است که نشان دهنده 1024 بایت در یک کیلوبایت است.

روی این ساختمان جمله‌هایی به زبان عربی نوشته شده که شاید در نگاه اول بی‌معنی به نظر برسند اما معنایی جذاب پشت آن‌ها نهفته است. این جملات این گونه ترجمه می‌شوند: «آینده متعلق به کسانی است که می‌توانند آن را تصور، طراحی و اجرا کنند».

پس از ورود به این موزه باید توقع چه چیزهایی را داشته باشیم؟

پس از ورود به لابی، می‌توانید قهوه بخورید؛ البته بهتر است بدانید کافی شاپ این موزه، توسط یک ربات اداره می‌شود! پس از آن می‌توانید سوار آسانسوری شوید که بازسازی سفر یک فضانورد است و شبیه به یک سفینه است. این آسانسور به جای بردن شما به فضا، در طبقه پنجم موزه آینده دبی شما را پیاده می‌کند.

طبقه اول: قهرمانان آینده

کودکان در موزه دبی

شاید با شنیدن نام این طبقه توقع داشته باشید با ابرقهرمانانی از جنس آینده طرف شوید اما منظور اصلی مسئولان این برج از قهرمانان آینده، کودکان است. این طبقه برای کودکان طراحی شده تا آن‌ها هم بتوانند از طریق بازی‌ها و فعالیت‌هایی جذاب و آینده‌نگرانه، بهتر مفهوم تکنولوژی و فردای بشر را درک کنند.

طبقه دوم: فردای امروز

در این طبقه از موزه آینده دبی بازدیدکنندگان می‌توانند پیشرفت‌ها و ویژگی‌های علم و تکنولوژی را مشاهده کنند و از محصولاتی دیدنی که توسط شرکت‌هایی مختلف از تمام نقاط جهان طراحی شده‌اند استفاده کنند.

برخی از جذاب‌ترین بخش‌های این طبقه شامل دست بایونیک، مورچه‌های بایونیک، حیوانات رباتیک و تاکسی پرنده است. این تمام ویژگی‌های این طبقه نیست و ممکن است بازدیدکنندگان یک دو ساعتی را مهمان این طبقه باشند.

طبقه سوم: ال‌وحا (مرکز سلامتی)

مدت‌ها تکنولوژی به خاطر دور کردن انسان‌ها از یک دیگر مورد شماتت قرار می‌گرفت و گفته می‌شد یکی از اصلی‌ترین دلایل دور شدن انسان‌ها از یک دیگر، دیوایس‌های مختلفی است که در دست داریم. در طبقه سوم موزه آینده، تلاش شده تا بازدیدکننده‌ها با دور شدن از فضای مجازی و تکنولوژی، به آرامش بیشتری برسند.

طبقه چهارم: The Heal Institue

جهان ما پر از گونه‌های مختلفی است که هنوز بسیاری از آن‌ها برای ما ناشناخته باقی مانده‌اند. در طبقه چهارم موزه آینده دبی، جنگل‌های بارانی آمازون به لطف تکنولوژی بازسازی شده‌اند. بازدیدکنندگان این طبقه می‌تواننند ببیند چطور صدها گونه از جانواران با یک‌دیگر تعامل دارند و در اکوسیستم‌شان، چه رفتاری نشان می‌دهند.

موزه آینده دبی

بازدیدکنندگان می‌توانند گونه‌های جذاب این طبقه را کشف کرده و آن‌ها جمع‌آوری کنند. در این طبقه از موزه آینده دبی حتی گونه‌هایی قابل مشاهده هستند که انسان نمی‌تواند بدون چشم مسلح آن‌ها را ببیند. هدف اصلی این طبقه از موزه، نشان دادن قدرت بالای تکنولوژی و هوش مصنوعی در بازآفرینی طبیعت است.

طبقه پنجم موزه آینده دبی: OSS Hope

این طبقه از موزه آینده دبی یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های بازدیدکنندگان را خلق می‌کند. با قدم گذاشتن در این طبقه، شما می‌تواند سفر در فضا را تجربه کنید! پس از وارد شدن به مدل تایید شده توسط ناسا از ایستگاه فضایی، می‌توانید تجربه‌ای مانند حضور در ۶۰۰ کیلومتری از زمین را داشته باشید. همچنین افرادی که در ایستگاه فضایی حضور داشته‌اندِ، اطلاعات جالبی را با بازدیدکنندگان به اشتراک می‌گذارند.

موزه آینده

دسترسی به طبقه ششم برای عموم بازدیدکنندگان فعلا ممکن نیست و برای موسسات و دفاتر خصوصی رزرو شده است. در طبقه هفتم نیز به برگزاری جلسات، کنفرانس‌ها یا تصویربرداری حرفه‌ای اختصاص دارد.

موزه آینده دبی؛ بیشتر از یک موزه و فراتر از آینده!

همان طور که خواندید و دیدید، احتمالا شما هم حالا به این نتیجه رسیده‌اید که موزه آینده دوبی، فراتر از باورهای ما درباره یک موزه است و بیشتر شبیه به یک سفر جذاب در دل آینده است.

در کنار نمایش برخی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی جهان، این موزه کاربردهای دیگری نیز دارد. دانشمندان و علاقمندان به حوزه تکنولوژی می‌توانند با طی کردن مراحلی، از این موزه فاند دریافت کنند تا بتوانند تحقیقاتی را در زمینه‌هایی مانند علوم ریاضیات، زیست شناسی، فیزیک، تکنولوژی و … انجام دهند.

دبی

در هر حال این طور به نظر می‌رسد که موزه آینده در امارات متحده عربی، جزو معدود پروژه‌های پر زرق و برق کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد که به جز نشان دادن سرمایه و جذب توریست، هدف‌های والاتری نیز داشته باشد.

اگر شما هم روزی به این موزه بروید؛ بیشتر وقت خود را در کدام طبقه خواهید گذراند؟ نظر خود را با گجت نیوز و کاربرانش به اشتراک بگذارید.