ساختمان معکب عربستان سعودی

مکعب عربستان ؛ پروژه‌ای جاه طلبانه به شکل کعبه و ارزش 48 میلیارد دلار + ویدیو

مکعب عربستان یک پروژه ابر سازه‌ای در شهر ریاض است که در طراحی آن از کعبه الگوبرداری شده است. در ادامه با جزئیات ساختمان The Mukaab عربستان سعودی همراه می‌شویم.

استقلال کشور عربستان سعودی از صنعت نفت، روز به روز مشهودتر می‌شود و به نظر می‌رسد که عرب‌ها در سال‌های آینده، اصلا به نفت خود نیازی نداشته باشند! آن‌ها به تازگی با معرفی ربات هوشمند سارا، توامندی خود در صنعت رباتیک را نشان دادند و به زودی قرار است تا به قطب توزیع محصولات اپل در خاورمیانه هم تبدیل شوند. حالا پروژه مکعب عربستان (که مربع عربستان هم نامیده می‌شود) قرار است شهر ریاض را به یکی از عجایب مدرن در جهان تبدیل کند!

مکعب عربستان ؛ آرمان شهری دیگر در ریاض

هندسه شهرسازی در عربستان سعودی (یا حداقل چشم انداز آن)، کاملا از حالت سنتی خارج شده. همین چند وقت پیش بود که با پروژه آرمان شهر لاین رو به رو شدیم و حالا سر و کله ساختمانی عجیب با نام مربع عربستان (The Murabba) پیدا شده است.

ساختمان معکب عربستان سعودی

به گفته شرکت NMDC (پیمانکار مکعب عربستان)، این ساختمان قرار است به بزرگ‌ترین مرکز شهر (داون تاون به انگلیسی Downtown) در جهان تبدیل شود که از نظر مساحت و گنجایش با 20 عدد ساختمان امپایر استیت آمریکا برابری می‌کند.

ساختمان معکب عربستان سعودی

همچنین محیط و شهرسازی در مکعب عربستان به گونه‌ای شکل گرفته که برای دسترسی از هر نقطه‌ای به نقطه دیگر، فقط به 15 دقیقه پیاده روی نیاز دارید. فرقی ندارد که از سر کار به منزل یا باشگاه و بالعکس بروید؛ فقط با 15 دقیقه پیاده روی و بدون نیاز به خودرو، می‌توانید به مقصد خود برسید!

پروژه مکعب عربستان قرار است 334 هزار موقعیت شغلی جدید را خلق و در کنار آن، 48 میلیارد دلار سود و درآمد غیر نفتی را تا سال 2030 به صنعت کشور عربستان سعودی روانه کند. بد نیست بدانید که به درآمد غیر نفتی و تولید ناخالص عربستان سعودی در سال 2021 و به گزارش بانک مرکزی جهانی، چیزی برابر با 833.54 میلیارد دلار بوده است! در ادامه می‌توانید یکی دیگر از ویدیوهای منتشر شده از این پروژه را تماشا کنید.

همچنین پروژه مربع عربستان قرار است در ابعادی به طول 400 * 400  * 400 متر و بر اساس سبک معماری النجد (Al Najd) ساخته شود؛ یعنی ساختمان یا بهتر بگوییم شهری به مساحت 64 میلیون متر مربع.

ساختمان مربع در شهر ریاض

موقعیت شهر یا همان ساختمان مکعب در ریاض

به علاوه این ساختمان قرار است از چند موزه، دانشگاه، باشگاه بدن سازی، رستوران و به طور کلی از 80 مرکز تفریحی و آموزشی میزبانی کند و در کنار آن‌ها، 100 هزار واحد مسکونی و 9 هزار اتاق هتل را به شهروندان عربستان هدیه دهد. همانطور که مشخص است، طراحی این پروژه کاملا از معماری کعبه الگوبرداری شده و همین موضوع ممکن است موجب نارضایتی برخی مسلمانان در سراسر جهان شود.