قابلیت آیفون اولترا

قابلیت های شگفت انگیزی که انتظار داریم در آیفون 15 اولترا شاهد آن ها باشیم

امروز به بررسی برخی از قابلیت های شگفت‌انگیزی که انتظار حضورشان در آیفون اولترا – iPhone Ultra را داریم پرداخته و هریک را به‌طور مختصر بررسی خواهیم کرد.

اگر شایعات اخیر درست باشند، اپل با جدیت در حال کار بر روی یک مدل اولترا از آیفون است تا تمامی دستاوردهای تکنولوژیک خود را در آن بگنجاند و به‌عنوان سمبلی از پیشرفت خود در حوزه گوشی‌های هوشمند به بازار عرضه کند.

iPhone Ultra جایگزین هیچ‌یک از مدل‌های آیفون نخواهد شد و در عوض بالاتر از تمامی نمونه‌های آیفون خواهد نشست و قیمتی بالاتر از دیگر محصولات خواهد داشت. به بیان دیگر، قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در آیفون اولترا در هیچ‌یک از مدل‌های دیگر یافت نخواهد شد.

اپل پیش از این سیاست عرضه محصولات سری اولترا را در قبال اپل واچ هم انجام داده و از وضعیت فروش این ساعت هوشمند متوجه شده که کاربران به‌راحتی حاضرند برای خرید یک دستگاه پریمیوم هزینه اضافی پرداخت کنند.‌ بر همین اساس این کمپانی کوپرتینویی در صدد است که با تعبیه قابلیت‌های فنی برگزیده در این مدل احتمالی، ورود قدرتمندی به عرصه گوشی های موبایل لوکس داشته باشد.

امروز در گجت نیوز به بررسی تعدادی از قابلیت های احتمالی مدل اولترا از آیفون های نسل بعدی می‌پردازیم که در آیفون‌های کنونی شاهد حضورشان نیستیم.

آیفون های اولترا چه قابلیت های ویژه‌ای خواهند داشت؟

درگاه USB-C

درگاه یو اس بی سی

بر اساس قانون جدید تصویب شده در اتحادیه اروپا، اپل هم مثل تمامی کمپانی‌های فعال در حوزه گوشی‌های هوشمند موظف است که از درگاه‌های USB-C در دستگاه‌های آتی خود استفاده کند. بنابراین دوره استفاده از پورت‌های محبوب، اما از مد افتاده لایتنینگ رو به اتمام است!

در عین حال کوپرتینویی‌ها می‌توانند این فرصت را غنیمت شمرده و پشتیبانی از استاندارد USB 4 را به مدل‌های اولترا از آیفون بیاورند.

در این صورت اپل می‌تواند از سرعت شگفت‌انگیز انتقال داده 40 گیگابیت بر ثانیه در نسل جدید آیفون‌هایش بهره ببرد. البته سرعت انتقال بالا تنها مزیت استفاده از درگاه یو اس بی 4 نیست و استفاده از آن می‌تواند قابلیت های منحصربفردی مثل امکان اتصال به مانیتور خارجی، دامنه گسترده‌تر گجت‌های خارجی مورد استفاده، بهره بردن از اترنت 10 Gbe به‌کمک آداپتور و از همه مهم‌تر، سرعت‌های بالاتر شارژ سریع را به آیفون اولترا بیاورد.

بدنه تیتانیومی

قابلیت آیفون اولترا

اپل واچ اولترا از بدنه‌ای تیتانیومی تشکیل شده بود و به همین جهت در کلاسی کاملا متفاوت با اپل واچ سری 8 که بدنه‌ای از فولاد ضدزنگ داشت قرار می‌گرفت.

طی چند مدت اخیر شایعات فراوانی در خصوص استفاده از تیتانیوم در ساخت سری iPhone Pro منتشر شده است؛ با این حال به نظر می‌رسد اپل قصد داشته باشد در اقدامی مشابه با ساعت‌های هوشمند خود، در ابتدا سری اولترا از آیفون‌های نسل آینده خود را به بدنه تیتانیومی مجهز کند.

در این صورت، طراحی شاسی آیفون های نسل بعدی در سه جنس مختلف صورت خواهد گرفت. مدل پایه، بدنه‌ای آلومینیومی خواهد داشت؛ مدل‌های پرو از شاسی‌هایی از جنس فولاد ضدزنگ تشکیل خواهند شد و آیفون اولترا نیز به‌عنوان پریمیوم ترین آیفون کوپرتینویی‌ها، بدنه‌ای از جنس تیتانیوم خواهد داشت.

البته استفاده از تیتانیوم در حالت عادی باعث خواهد شد که بدنه آیفون‌های نسل بعد به‌شدت مستعد جذب اثر انگشت باشد! با این وجود باید منتظر ماند و دید اپل چه تدبیری در این زمینه خواهد اندیشید.

طراحی یکپارچه و فاقد هر نوع پورت

قابلیت آیفون اولترا

در کنار تجهیز احتمالی به پورت‌های یو اس بی 4، یکی دیگر از قابلیت های هیجان‌انگیز آیفون اولترا می‌تواند عدم تجهیز آن به هیچ‌گونه پورتی باشد!

در حال حاضر سرعت انتقال اطلاعات بیسیم به‌حدی رسیده که بتوان نسبت به آینده انتقال اطلاعات از این طریق امیدوار بود. احتمالا تا زمان رونمایی از iPhone Ultra، استاندارد وای فای 7 به‌طور رسمی رونمایی خواهد شد.

اسناد کنونی در خصوص Wi-Fi 7 به سرعت انتقال اطلاعات 5 گیگابیت بر ثانیه آن اشاره دارند. این سرعت، کاملا قابل قیاس با استاندارد USB 3.1 نسل یک و بالاتر از سرعت قابل پشتیبانی اکثر دستگاه‌های مجهز به پورت لایتنینگ است. بنابراین حتی همین حالا نیز حذف درگاه لایتنینگ به لحاظ تئوریک امکان‌پذیر است.

تصویر یک دستگاه آیفون مجهز به درگاه شارژ بیسیم مگ سیف، انتقال داده بیسیم و eSIM و تنها چندین حفره کوچک برای میکروفون و اسپیکر، نمایی بسیار جذاب از یک آیفون واقعا پریمیوم است!

شارژ سریع

شارژ سریع iPhone

کاملا مشخص است که اپل باید آیفون های بعدی خود را از نظر سرعت شارژ با سایر محصولات بازار هماهنگ کند.‌ در حال حاضر آیفون 14 از طریق درگاه لایتنینگ حداکثر توان 20 وات و آیفون 14 پرو حداکثر توان 27 وات را ارائه می‌دهند.

برای مقایسه البته بد نیست بدانید که نزدیک‌ترین رقیب آیفون 14، یعنی گلکسی اس 23 از شارژ 25 واتی پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که مدل اولترا از این پرچمدار قادر است با توان 45 وات شارژ شود.

البته در مقایسه با سایر رقبای چینی، اوضاع اپل وخیم‌تر به نظر خواهد رسید. برای مثال، وان پلاس از یک شارژ سریع 150 واتی برای پرچمدارانش استفاده می‌کند و ردمی نیز به‌تازگی از سیستم شارژ سریع 210 واتی خود رونمایی کرده که قادر است باتری گوشی‌هایش را در کمتر از نه دقیقه شارژ کند.

البته موارد دیگری مثل تضمین سلامت باتری در این زمینه تاثیرگذار خواهند بود؛ اما با این وجود اپل باید فکری به حال سرعت شارژ مدل پریمیوم از آیفون‌های خود بکند.

حذف کلیدهای فیزیکی

کلیدها فیزیکی آیفون

مدت‌هاست که شایعات مختلفی پیرامون عرضه نسل بعدی آیفون‌های پریمیوم اپل بدون هیچ‌گونه کلید فیزیکی در حال انتشار است و آیفون اولترا می‌تواند نخستین محصولی باشد که با این زبان، طراحی و تولید می‌شود.

اپل در سال‌های اخیر مسیر قابل قبولی را در بخش طراحی مدل‌های جدید آیفون پیموده است. و یک آیفون تماما بدون دکمه می‌تواند مسیر تکاملی طراحی آیفون‌ها را تکمیل کند.

البته میزو چندی پیش طراحی اولیه از نخستین گوشی تماما بی‌دکمه بازار را ارائه داد. با این وجود، این طرح هرگز به تولید نرسید و رنگ عرضه را ندید. بنابراین آیفون اولترا می‌تواند نخستین گوشی بازار باشد که از قابلیت جذاب طراحی بدون دکمه بهره می‌برد.

حذف کلیدهای فیزیکی همچنین باعث ارتقای استحکام شاسی دستگاه خواهد شد و از بروز آسیب‌های ناشی از خم شدن آن زیر فشار جلوگیری خواهد کرد.

مینگ چی کو، تحلیلگر سرشناس حوزه مسائل اپل، یکی از افرادی‌ست که پیش‌بینی کرده آیفون‌های پریمیوم سال بعدی اپل فاقد هرگونه دکمه فیزیکی خواهند بود. او کلیدهای حالت جامد حساس به فشار را گزینه‌ای مناسب برای جایگزین کلیدهای فیزیکی می‌داند.

حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

اپل پیش از این، حسگرهای فوق‌العاده فیس آیدی خود را به‌عنوان جایگزین سنسورهای اثر انگشت در آیفون‌ها معرفی کرده است.‌ با این وجود، تمامی دستگاه‌های کنونی اپل اعم از مک بوک، آیپد و حتی کیبورد مک‌ها از حسگر اثر انگشت بهره می‌برند. بنابراین دلیلی ندارد که آیفون اولترا از این قابلیت بی‌بهره باشد!

بر اساس گزارش‌های موجود، اپل مدت‌هاست که مشغول توسعه حسگرهای اثر انگشت در زیر صفحه نمایش است.‌ بنابراین آیفون اولترا می‌تواند اولین دستگاهی باشد که از این حسگرها در کنار سنسورهای فیس آیدی استفاده می‌کند. استفاده همزمان از این دو حسگر می‌تواند باعث شود که آیفون‌های سوپر پریمیوم اپل یک قدم به رسیدن به عملکرد ایده‌آل حسگرهای احراز هویت نزدیک‌تر شوند.

صفحه نمایش های میکرو ال ای دی

صفحه نمایش میکرو ال ای دی

اپل سال‌هاست که مشغول کار بر روی صفحه نمایش‌های میکرو ال ای دی است و قرار بود در اپل واچ خود برای نخستین بار از این صفحه نمایش‌ها استفاده کند. با این وجود ممکن است کوپرتینویی‌ها در ادامه تصمیم بگیرند آیفون‌های پریمیوم خود را به این قابلیت جذاب مجهز کنند.

از آنجا که اپل تصمیم دارد آیفون اولترا را از هر لحاظ به محصولی بهتر در مقایسه با سایر مدل‌های آیفون تبدیل کند، استفاده از صفحه نمایش‌های OLED با فناوری ProMotion نمی‌تواند گزینه چندان ایده‌آلی باشد. در عوض، صفحه نمایش‌های میکرو ال ای دی می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای این دستگاه‌ها باشد.

این صفحه نمایش‌ها به خاطر نداشتن نور پس‌زمینه قادرند هر پیکسل روی صفحه را به‌طور کامل تاریک کنند. صفحه نمایش‌های میکرو ال ای دی همچنین می‌توانند روشن‌تر از پانل‌های ال ای دی یا حتی ال سی دی باشند و حتی مصرف انرژی بهینه‌تری را هم در مقایسه با پانل‌های اولد ارائه دهند.

صفحه نمایش‌های QD-OLED

قابلیت آیفون اولترا

اگر پانل‌های میکرو ال ای دی تا زمان رونمایی از آیفون اولترا آماده نبود یا اپل تصمیم گرفت از این پانل‌ها تنها در اپل واچ استفاده کند، گزینه ایده‌آل بعدی برای استفاده در این گوشی‌ها، پانل‌های QD-OLED خواهد بود.

پانل‌های اولد مجهز به فناوری کوانتوم دات محاسن فراوانی در مقایسه با پانل‌های اولد کنونی آیفون‌ها دارند.‌ کوانتوم دات‌ها در هنگام تحریک انرژی فوق‌العاده‌ای ساطع می‌کنند و به همین جهت محدوده رنگی این پانل‌ها گسترده‌تر از پانل‌های اولد است.

پانل‌های QD-OLED همچنین روشنایی بیشتری را در مقایسه با پانل‌های اولد ارائه می‌دهند و با ارائه زاویه دید بهتر، گزینه‌هایی منطقی‌تر برای استفاده در گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند.

در حال حاضر سامسونگ یکی از طلایه‌داران تولید پانل‌های QD-OLED به شمار رفته و محصولاتی با حداقل بازتاب نور را ارائه می‌دهد. به این ترتیب، آیفون اولترا با تجهیز به این پانل‌ها می‌تواند هم روشن‌تر از قبل باشد و هم در زیر نور مستقیم خورشید نیز خوانایی بهتری را ارائه دهد.

ادغام حسگر تاچ آیدی با کلید پاور

ادغام حسگر اثر انگشت با کلید Power

در صورتی که اپل در نهایت تصمیم بگیرد که حسگرهای اثر انگشت زیر صفحه نمایش چندان دقیق نیستند، می‌تواند با استفاده مجدد از حسگرهای تاچ آیدی خود، این سنسورها را احیا کند. این حسگرها هنوز در برخی محصولات این کمپانی مثل نسل چهارم آیپد، نسل ششم آیپد مینی حضوری فعال دارند.

استفاده از این حسگرها در کنار سنسورهای فیس آیدی می‌تواند دست کاربران آیفون را در انتخاب متد فعال‌سازی و احراز هویت در آیفون اولترا باز بگذارد.

کوپرتینویی‌ها البته پیش‌تر اختراعی را برای ادغام حسگرهای اثر انگشت و کلید پاور در سال 2018 ثبت کرده بودند. بر اساس اطلاعات ثبت شده در این اختراع، حسگر فوق می‌تواند علاوه بر لمس، حرکت کردن انگشت از روی خود را نیز تشخیص دهد.‌ از این طریق، کلید پاور مجهز به حسگر اثر انگشت می‌تواند فرآیند احراز هویت از طریق این حسگرها را به‌شدت تسهیل کند.

بازگشت قابلیت 3D Touch

تاچ سه بعدی اپل

بازگرداندن قابلیت 3D Touch به آیفون اولترا می‌تواند با استقبال بسیار خوبی روبرو شود و قابلیت‌های مالتی تسکینگ متعددی را با تنظیم شدت فشار انگشت برای کاربران این گوشی به ارمغان آورد.

البته این تکنولوژی یپش از این آیفون‌ها مورد استفاده واقع شده و با استقبال چندانی روبرو نشد.‌ در آن زمان، بزرگ‌ترین مشکل این فناوری، نبود مجموعه قوانین مشخص برای این قابلیت بود که منجر به هرج و مرج در استفاده از آن شد.‌ به‌طور خاص، توسعه‌دهندگان در آن زمان هیچ اجباری برای استفاده از قابلیت لمس سه بعدی نداشتند و می‌توانستند به هر میزان که مایلند از آن استفاده کرده یا هرگز تصمیم به استفاده از آن نگیرند!

اپل احتمالا این اشتباه را مجددا تکرار نکند و در صورت استفاده از این قابلیت در آیفون اولترا مجموعه قوانین دقیق و سفت و سختی را برای آن در نظر خواهد گرفت.

3D Touch البته روی اپل واچ ها عمر بیشتری داشت و تا اپل واچ 6 و سیستم عامل watchOS 7 بر روی این دستگاه‌ها حاضر بود. به‌طور کلی این فناوری کاربردهای بیشتری در صفحه نمایش‌های کوچک دارد.

چیپست کلاس دسکتاپ

قابلیت آیفون اولترا

اپل هم اکنون در برخی مدل‌های آیپد مثل آیپد پرو جدید از تراشه‌های سری M خود با عملکرد دسکتاپی استفاده می‌کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت آیفون اولترا نیز به این تراشه‌ها مجهز شده و با تبدیل شدن به قدرتمندترین گوشی موجود در بازار، به بحث و دعوای دائمی پیرامون این که کدام گوشی بازار قدرتمندتر است خاتمه دهد.

البته مهم‌ترین مساله در این مسیر، فضای محدودتر آیفون‌هاست که استفاده از این تراشه‌های قدرتمند را با چالش روبرو می‌کند. با این وجود، اپل می‌تواند با بهره‌گیری از روش‌هایی نظیر محدود کردن فرکانس هسته‌ها یا تغییر ملاحظات دمایی چیپست‌های M2 راهی برای استفاده از آن‌ها در گوشی‌هایش پیدا کند.

حتی تصور ساخت یک آیفون مجهز به تراشه‌های M، تصویری بسیار جذاب و شگفت‌انگیز برای علاقمندان به آیفون‌های اپل به شمار می‌رود. این تراشه‌ها قادر است قدرت بیکران دسکتاپ‌ها را به آیفون آورده و دست طراحان و تولیدکنندگان محتوا از طریق این پلتفرم را بسیار بازتر کند.

حسگر بزرگ‌تر دوربین

حسگر دوربین iPhone

سونی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده حسگر دوربین گوشی‌های هوشمند، به‌تازگی از سنسورهای یک اینچی جدید IMX989 خود رونمایی کرده که کیفیت عکسبرداری را ارتقای قابل توجهی می‌دهند.‌ این حسگرها تا به امروز در چندین دستگاه مختلف از جمله شیائومی 12S اولترا به کار رفته‌اند.

اپل هم مثل بسیاری کمپانی‌های دیگر، حسگر گوشی‌هایش را از سونی تامین می‌کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در آیفون اولترا از حسگرهای جدید یک اینچی سونی استفاده کند.

البته برخی گزارش‌های اخیر حاکی از این هستند که سونی قصد دارد در آینده حسگرهایی جدید را در اختیار اپل قرار دهد.‌ این گزارش البته اشاره‌ای به رزولوشن این حسگرها ندارد؛ اما بدون شک می‌توان انتظار داشت که عملکرد بهتر در شرایط نوری نامساعد یکی از قابلیت‌های مهم این حسگرها خواهد بود.

علاوه بر این، لنز پریسکوپ هم یکی دیگر از خواسته‌های مهم از سیستم دوربین آیفون‌های پریمیوم اپل خواهد بود.

نظر شما در خصوص این قابلیت های احتمالی آیفون اولترا چیست؟ شما کدامیک از این موارد را برای استفاده در آیفون‌های پریمیوم اپل محتمل‌تر می‌دانید؟