چت بات هوش مصنوعی

۶ سوالی که هرگز نباید از چت بات های هوش مصنوعی بپرسید

چت بات های هوش مصنوعی پدیده‌هایی جذاب به شمار می‌روند که می‌توانند آینده تکنولوژی را تغییر دهند. با این حال آیا می‌توان هر سوالی از این بات‌ها پرسید؟ پاسخ، منفی است!

حتما ظرف هفته‌های گذشته از ChatGPT یا چت بات های هوش مصنوعی زیاد شنیده‌اید. این دسته سرویس‌ها با شتابی انفجاری در حال محبوب شدن هستند؛ به‌طوری که احتمالا بسیاری از ما تا به امروز تجربه کار کردن با آن‌ها را هم داشته‌ایم.

علیرغم این که کار کردن با این چت بات‌ها فرآیند بسیار لذت‌بخشی است، اما اگر به‌طور دقیق ندانید چگونه با آن‌ها تعامل داشته باشید، این امر به مساله‌ای خطرناک تبدیل خواهد شد. طبیعتا همه این چت بات های هوش مصنوعی محدودیت‌های خاصی دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.‌ در ادامه به بررسی 6 سوال مهمی خواهیم پرداخت که هرگز نباید از چت بات های هوش مصنوعی بپرسید!

سوالاتی که هرگز نباید از یک چت بات هوش مصنوعی پرسید

توصیه‌های حقوقی و قانونی

چت بات هوش مصنوعی

ممکن است اخبار مختلف مربوط به اینکه ChatGPT توانسته در امتحان وکالت قبول شود یا در آینده چت بات های هوش مصنوعی راه خود را به دادگاه‌ها باز خواهند کرد، شنیده باشید. با این وجود، سابقه استفاده از هوش مصنوعی در حقوق طولانی‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد!

برخی کمپانی‌ها در ایالات متحده سال‌هاست که با افتخار از طرح‌های خود برای جایگزینی وکلا با هوش مصنوعی خبر می‌دهند و حتی سعی در تجاری‌سازی این دسته ایده‌ها دارند. با این وجود به نظر نمی‌رسد این تلاش‌ها نتیجه خاصی در پی داشته باشد!

مساله مهم در خصوص فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی این است که چت بات ها فاقد غریزه ذاتی هستند؛ به‌طوری که بسیاری مواردی که برای انسان‌ها به‌سادگی قابل درک است، باید از طریق برنامه نویسی به این ربات ها دیکته شود!

از سوی دیگر خلاقیت انسان در بسیاری مواقع باعث می‌شود که راهکارهایی بدیع را برای جمع‌آوری یک مدرک خاص یا حل یک مساله از ذهن گذرانده و اجرایی کند. این در حالی است که چت بات های AI تنها در چارچوب داده‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد قادر به تحلیل اطلاعات هستند.‌

از سوی دیگر، یک قاضی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند سوژه مناسبی برای هکرها با هدف سرقت اطلاعات یا خوراندن داده‌های غلط باشد! این دسته عوامل باعث می‌شوند حداقل در آینده نزدیک نتوان به دیدن یک وکیل خبره AI خوشبین بود! مشابه این امر برای چت بات های هوش مصنوعی هم صادق است.

اخبار

AI در گزارش اخبار

استفاده از چت بات های هوش مصنوعی برای دریافت اخبار از سه نظر ایراد دارد: صحت اطلاعات، محتوای منتقل شده و قدرت نفوذ!

زمانی که یک خبر را مطالعه می‌کنید، طبیعتا ناشر و نویسنده خبر را می‌دانید و از انگیزه او برای انتشار اطلاعات آگاه هستید.‌ بنابراین به‌سادگی قادر خواهید بود صحت و سقم خبر را بررسی کنید.

این در حالی‌ست که ربات های چت چنین وضعیتی ندارند و صرفا خلاصه‌ای از اخباری که در رابطه با موضوعی خاص در اینترنت منتشر شده است را در اختیارمان قرار می‌دهند. بنابراین به‌هیچ عنوان نمی‌توان منبعی واحد برای خبرهای آن‌ها یافت و به همین جهت اعتبار اخبار آن‌ها زیر سئوال خواهد رفت.

این جمع بندی اطلاعات و ارائه خلاصه اخبار از منابع مختلف باعث می‌شود که مخاطب نتواند مفهوم یک متن کامل را به‌طور دقیق استنباط کند و صرفا با مطالعه سرتیتر خبرها به آگاهی کلی از موضوع دست پیدا کند.‌ به همین دلیل با مطالعه اخباری که بات های AI در اختیارتان قرار می‌دهند، هرگز نمی‌توانید به عمق اخبار منتشر شده پی ببرید.

در کنار موارد گفته شده باید توجه کرد که چت بات های هوش مصنوعی مانند ChatGPT عموما در ارائه اخبار مختلف جهت‌دار عمل می‌کنند. به همین دلیل، پایگاه‌های خبر مختلف می‌توانند با استفاده از این بات‌ها اخباری جهت‌دار را با هدف هدایت اذهان مخاطبان به سمتی خاص منتشر کنند و از این طریق کنترل ذهن مخاطبان را در دست بگیرند.

بنابراین در هنگام دریافت خبرها از بات‌های هوش مصنوعی باید کاملا دست‌به‌عصا عمل کنید.

بررسی محصولات

بررسی محصولات AI

یک چت بات هوش مصنوعی به‌خوبی قادر است لیستی از محصولات مد نظر شما را به همراه قیمت آن‌ها در فروشگاه‌های مختلف به شما نمایش دهد؛ اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید قادر به نقد و بررسی یک محصول باشد.

دلیل این امر آن است که نوشتن نقد و بررسی مستلزم کار کردن با یک محصول بوده و تجربه و نظر شخصی افراد به شمار می‌رود و چت بات ها فاقد قوای بویایی، شنوایی، بینایی و لامسه هستند. به همین جهت نقد و بررسی انجام شده توسط آن‌ها حتی اگر نوشته شود هم فاقد ارزش چندانی خواهد بود!

به‌عنوان مثال، یک بات AI هرگز نخواهد توانست شفافیت صدای اسپیکر یک گوشی، وضوح تصویر، کیفیت ویبره دستگاه، روان بودن رابط کاربری یا عملکرد دوربین را واقعا حس کند!

به همین جهت، حداکثر کاری که یک چت بات می‌تواند برای شما انجام دهد، ارائه یک جمع بندی از نقدها و بررسی‌های موجود در خصوص یک محصول است. برای این کار نیز به یک موتور جستجوی مجهز به بات AI، همانند بینگ نیاز خواهید داشت.

نظرات سیاسی

چت بات هوش مصنوعی

دلیل این مورد کاملا واضح است! وقتی شما از یک چت بات در خصوص یک مساله سیاسی سوال می‌پرسید، عموما با پاسخ «به عنوان یک مدل زبان هوش مصنوعی، من هیچ جهت‌گیری یا نظر خاصی در این زمینه ندارم» روبرو خواهید شد.

با این وجود اخیرا کاربران ردیت موفق شده‌اند با جیل بریک کردن ربات AI، چارچوب فعالیت آن را تغییر داده و برخی جهت‌گیری‌های سیاسی را از آن بیرون بکشند!

این کار البته بدون هیچ هدف خاصی انجام شده است؛ با این وجود در نظر داشته باشید که اگر تعدادی کاربر ساده یک شبکه اجتماعی قادر باشند چت بات را به یک سمت و سوی سیاسی بکشند، دولت‌ها چگونه می‌توانند برای جهت‌دهی به ذهن جامعه از آن استفاده کنند!

تشخیص‌های پزشکی

چت بات هوش مصنوعی

چت بات های AI در بسیاری زمینه‌ها مهارت دارند؛ با این حال هرگز نباید علائم بیماری خود را با آن‌ها در میان گذاشته و انتظار تشخیص بیماری از سوی آن‌ها را داشته باشید! این کار دقیقا مثل این است که از گوگل بخواهید بیماری شما را تشخیص دهد!

البته این به آن معنا نیست که چت بات ها همیشه بیماری شما را اشتباه حدس خواهند زد؛ اما باید توجه کرد که این ربات های هوش مصنوعی اطلاعات خود را از اینترنت استخراج می‌کنند. این ربات های چت همچنین در خصوص سابقه سلامتی شما و حساسیتتان به یک دارو یا بیماری خاص اطلاعات درستی ندارند. به همین جهت مشخصا نمی‌توانند شما را در بهبود بیماری‌تان یاری کنند.

اگر قبلا از گوگل برای درمان بیماری خود درخواست کمک کرده باشید، حتما در جریان هستید که اینترنت به‌طور کلی در نشان دادن بیماری‌ها اغراق فراوانی می‌کند. در نتیجه، اغلب افرادی که برای تشخیص پزشکی به گوگل مراجعه می‌کنند، به استرس نیز دچار می‌شوند!

تولید محتوا

تولید محتوا AI

بر اساس آن‌چه سازندگان و توسعه‌دهندگان چت بات های هوش مصنوعی عنوان می‌کنند، مهم‌ترین مزیت این بات‌ها تولید سریع محتواست. به بیان ساده‌تر، چت بات هایی نظیر ChatGPT قادرند محتوایی که یک نویسنده ظرف چندین هفته می‌نویسد را ظرف فقط چند ثانیه تولید کنند.

واقعیت اما کاملا با ادعای سازندگان چت بات ها متفاوت است!

حتی اگر ملاحظات اخلاقی ناشی از به‌کارگیری ربات های چت برای تولید محتوا را در نظر نگیریم، نمی‌توان منکر این شد که آن‌ها هنوز قادر به جایگزینی انسان‌ها نیستند! به‌عنوان مثال، ChatGPT به‌عنوان پر سر و صدا ترین ربات چت AI در ماه‌های اخیر، تا به امروز متن‌های زیادی نوشته که پر از غلط‌های نگارشی، محتوای تکراری و یا قدیمی بوده‌اند.

همان‌طور که در پاراگراف‌های بالاتر هم اشاره کردیم، چت بات ها فاقد ایده‌های شخصی، خلاقیت و قابلیت قضاوت محتوا هستند.‌ به همین جهت هنوز نمی‌توانند نتیجه‌گیری‌های دقیق و منطقی در خصوص یک مفهوم ارائه دهند.‌

بعلاوه، نوشتن یک متن ادبی نیازمند استفاده از برخی اصطلاحات کلامی و ظرافت‌های نگارشی است و چت بات ها هنوز در این زمینه فرسنگ‌ها از تولیدکنندگان محتوا عقب‌تر هستند.

بر اساس آن چه گفته شد، چت بات ها نمی‌توانند محتوای جدیدی را به فضای اینترنت بیاورند.‌ بنابراین با اینکه استفاده از آن‌ها برای استفاده شخصی کاملا بلامانع است، اما بهره بردن از آن‌ها برای نگارش متون، تولید محتوا و موارد این‌چنینی احتمالا نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت!

چت بات های هوش مصنوعی جذاب هستند؛ اما هنوز نواقص زیادی دارند

ربات چت AI

هنوز نمی‌توان به‌طور دقیق اثر ربات های چت در جامعه مدرن در ابعاد کلان را به‌طور دقیق بررسی کرد. با این وجود، آن‌چه مشخص است، این است که این بات‌ها علیرغم اینکه پدیده‌هایی انقلابی در تکنولوژی به شمار می‌روند، هنوز نواقص زیادی دارند.

در گجت نیوز بخوانید:

بدترین ایرادهای هوش مصنوعی ChatGPT که آن را به ابزار نامطمئنی تبدیل می‌کند

در عین حال غول‌های بزرگ فناوری نظیر مایکروسافت و گوگل از همین الان در حال ادغام چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی با موتورهای جستجوی خود هستند. بنابراین باید منتظر ماند و دید تاثیر AI در آینده صنعت تکنولوژی چگونه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*