گوشی ویدیو پروژکتور

چه به سر گوشی هایی که ویدیو پروژکتور داشتند آمد؟

به‌خاطر میاورید زمانی که گوشی هایی مثل Galaxy Beam سامسونگ دارای ویدیو پروژکتور بودند؟ اما چه شد که دیگر هیچ موبایل پروژکتوری عرضه نشد؟

گوشی هایی با یک ویدیو پروژکتور داخلی ایده خیلی جذابی بودند، اما این تکنولوژی در زمان خودش به بلوغ کافی نرسیده بود. امروزه تکنولوژی چندین پله جلوتر است، ولی گزینه‌های دیگری به میان آمده که باعث شده ترکیب یک موبایل با پروژکتور بی‌معنی شود.

علیرغم تماید گوشی‌ها به بزرگ شدن، ولی همچنان آن‌ها دستگاه‌های کوچکی محسوب می‌شوند که به راحتی داخل جیب قرار می‌گیرند. پس این خیلی ایده جذابی است که گوشی شما به یک ویدیو پروژکتور تبدیل شود تا بتوانید هر کجایی که خواستید، یک فقلم یا عکس را روی یک دیوار بزرگ به‌نمایش بگذارید.

این ایده‌ای است که در سال ۲۰۰۹ مطرح شد، اما خیلی زود محو شد و دیگر ادامه پیدا نکرد. ما در اینجا فلش بکی به گذشته خواهیم زد و این ایده را بررسی می‌کنیم.

چرا باید یک ویدیو پروژکتور داخل گوشی نهفته باشد؟

گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای کوچک و توانمندی هستند که در داخل جیب ما قرار می‌گیرند که باعث شده حمل آن‌ها بسیار راحت شود. با این حال هنوز هم ابعاد نمایشگر کمتر از ۷ اینچی آن‌ها باعث محدودیت‌هایی در انجام برخی از وظایف شده است.

این ایده که گوشی هوشمند داخل جیب شما می‌تواند یک تصویر ۵۰ اینچی را روی هر سطحی که خواستید بیاندازد، فوق‌العاده است. به‌لطف این ویژگی می‌توانید در اتاق هتل محل اقامت خود در سفر با همسرتان فیلم ببینید. یا اگر لپ تاپتان را همراه نبرده‌اید، یک سند مهم کاری را در گوشی خود روی یک صفحه بزرگ بیاندازید.

گوشی ویدیو پروژکتور

چنین چیزی توسط یک تکنولوژی پروژکتور به‌نام Pico امکان‌پذیر شده است. این همان فناوری است که در پروژکتورهای جیبی یا دستی استفاده می‌شود. به‌لطف پیشرفت فناوری LED و لیزری و همینطور آینه‌های بسیار کوچک، ویدیو پروژکتورها امروزه می‌توانند به‌اندازه یک گشی جیبی طراحی شوند.

اما از آنجا که قطعات الکترونیکی مشترکی بین یک پروژکتور با موبایل یافت می‌شود، شما می‌توانید محصولی را بسازید کمی از یک گوشی استاندارد بزرگ‌تر است، ولی در عین حال قابلیت حمل کردن را دارد.

روزگاری در بازار، گوشی های پروژکتور دار عرضه می‌شد

در زمان‌های گذشته، گوشی‌های ویدیو پروژکتوردار فراتر از یک ایده ساده بودند. درست مثل گوشی‌های هوشمند تاشو، شرکت‌های گوشی‌ساز چنین محصولی را تولید و به بازار عرضه می‌کردند.

دو تا از مطرح‌ترین گوشی‌ها، سامسونگ Show و ال جی eXpo نام داشتند که عرضه آن‌ها به شال ۲۰۱۹ یل. گوشی سامسونگ یک تصویر ۱۰ لومن با رزولوشن ۴۸۰ در ۳۲۰ پیکسل را در ابعاد ۵۰ اینچی به‌تصویر می‌کشید.

گوشی ویدیو پروژکتور

گوشی LG eXpo

شرکت‌های گوشی‌سازی پس از آن سخت تلاش کردند تا یک موبایل پروژکتوردار را به‌بازار عرضه کنند. اما آخرین محصولی که با استفاده از این ویژگی عرصه شد، گوشی گلکسی Beam 2 سامسونگ نام داشت که تولید آن به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد. پروژکتور این گوشی تصاویر را با رزولوشن ۸۰۰ در ۴۸۰ پیکسل و ۲۰ لومن به‌نمایش می‌گذاشت. اما همین گوشی، حکم پایان عمر زودهنگام گوشی‌های موبایل-پروژکتور را امضا کرد.

چرا امروزه نیازی به پروژکتورها داخل گوشی ما نیست؟

هرچند بعد از گوشی گلکسی بیم ۲ سامسونگ دیگر هیچ گوشی مطرح دیگری با این ویژگی عرضه نشد، اما محصولای مثل Blackview Max 1 که حتی نام برندشان را هم نشنیده‌اید به حضور در بازار ادامه دادند. این یک گوشی چینی بود که له جز بازار چین، در بازارهای زیادی به‌فروش نرسید.

اما چرا هیچوقت این گوشی‌ها خیلی محبوب نشدند؟ دو دلیل بزرگ برای این اتفاق وجود دارد. اولاً، این فناوری گران است و هزینه‌های متعددی را در زمینه ارگونومی، عملکرد و عمر باتری به همراه دارد.

گرچه ایده طراحی این محصول خیلی جالب به‌نظر می‌رسد، اما واقعا چه کسی به چنین چیزی احتیاج دارد‌؟ تعداد کسانی که می‌خواهند از یک گوشی به‌عنوان پروژکتور می‌کنند می تواند حتی از تعداد انگشتان دست شما هم کمتر باشد.

ناگفته نماند عکسی که توسط این پروژکتورهای موبایل روی دیوار منتشر می‌شد هم اصلا تعریفث نداشت. شما حتما باید در یک اتاق کاملا تاریک از آن استفاده می‌کردید و اهمیتی برای رزولیشن صفحه قائل نبودید.

آیا باید منتظر بازگشت موبایل پروژکتورها باشیم؟

از سال ۲۰۱۴ زمان بسیار زیادی گذشته و تکنولوژی طی این سال‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است. بنابراین اگر قرار هم باشد پروژکتور به دنیای موبایل بازگردد، آن قطعا از طریق فناوری واقعیت مجازی (VR) در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

عینک هوشمند Nreal Air

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند دنیای موبایل و صنعت ویدیو پروژکتور فاصله بسیار زیادی از یکدیگر دارند. به‌طور مثال دستگاهی مثل Nreal Air وجود دارد که عملا یک جفت عینک است. این عینک جلوی چشم شما قرار می‌گیرد ‌و می‌تواند در حالی یک محتوای ۲۰۰ اینچی را روبروی شما به‌تصویر می‌کشد، به‌لطف آن هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند محتوای پیش روی شما را مشاهده کند.

این محصول برای تجربه بصری شخصی، گزینه خیلی بهتری نسبت به ویدیو پروژکتورهای کوچک طرح پیکو است. حتی اگر علاقه‌ای به یک عینک هوشمند ندارید هم می‌توانید هدست واقعیت مجازی متا Quest 2 را تهیه کنید که گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده شخصی است.

از طرفی، اگر قصد دارید محتوایی را با ابعادی بزرگ‌تر و به‌سرعت از روی گوشی خود ببینید، خوشبختانه اکثر تلویزیون‌های هوشمند توانایی اسکرین میرورینگ را دارند. به‌لطف آن شما می‌توانيد هر زمانی که خواستید، یک عکس یا ویدیو را از گوشی، روی تلویزیون به‌تصویر بکشید. بنابراین، خود گوشی‌های هوشمند را باید نسل جدید ویدیو پروژکتورهای قدیمی دانست. در غیر این صورت هم می‌توانید پروژکتورهای کوچک جیبی را تهیه کنید و از آن‌ها استفاده کنید.

قابلیت Screen Mirroring گوشی‌ها

بنابراین در حالی که ایده داشتن یک گوشی حاوی ویدیو پروژکتور شاید هنوز هم جذاب باشد، اما گوشی‌سازها مسیر متفاوتی را برای توسعه محصولاتشان در پیش گرفته‌اند.