موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا

موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا؛ زیبا و شیک، متعلق به سال ۱۹۸۶

سوزوکی نودا – Suzuki Nuda، یک موتورسیکلت آینده‌نگرانه‌ای متعلق به سال ۱۹۸۶ است که با الهام از سایبرپانک ساخته شده و به سیستم دو چرخ متحرک مجهز است.

بازاریابی مدرن دنیای امروزی، اغلب مستلزم آن است که محصولات و پروژه‌ها نه‌تنها در عمل، بلکه از لحاظ ظاهری نیز آینده‌نگرانه باشند. در این راستا برخی از شهرها برای نمایش جدیدترین زیرساخت‌های خود از هوش مصنوعی و انرژی سبز بهره می‌گیرند و شرکت‌هایی مانند اپل نیز از طرح‌های منحصر به‌فرد خود استفاده می‌کنند. در طول تاریخ، محصولاتی با سبک‌های علمی-تخیلی، مانند خودروهای دهه 20 یا هواپیماهای دهه 50 میلادی، با درجات مختلفی از موفقیت وارد بازار شده‌اند.

سوزوکی نوادا، به‌عنوان یک موتورسیکلت ژاپنی الهام گرفته از سایبرپانک، در نمایشگر خودروی توکیو طی سال 1986 به‌نمایش گذاشته شد و نوآوری‌های درخشانی را در پیشرانه و استایل به ارمغان آورد. طراحی آینده‌نگرانه این محصول یادآور انیمه محبوب «آکیرا» بود.

موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا

اما چرا سوزوکی هرگز طرح مفهومی موتورسیکلت نوادا را نهایی نکرد؟ در آن زمان، به‌نظر می‌رسید که تقریبا هیچ‌یک از کارشناسان حوزه وسایل نقلیه از آن سر در نمی‌آورد. بنا بر گزارش RideApart، نودا عمدتا حول محور موفقیت سوزوکی GSX-R750 ساخته شده است، یک موتورسیکلت اسپرت درجه یک که در بازارهای ژاپن و بین‌المللی با موفقیت گسترده‌ای همراه شد.

با وجود شهرت R750، استایل سایبرپانک موتورسیکلت سوزوکی نودا و طراحی منحصر به‌فرد و یکپارچه چراغ‌ها، می‌توانست آن‌را در میان همتایان خود متمایز کند. اگرچه Nuda از پتانسیل بالایی برخوردار بود، اما هرگز روی خط تولید نرفت. این کانسپت جذاب از قدرت 148 اسب بخاری برخوردار بود و می‌توانست به حداکثر سرعت 175 مایل (280 کیلومتر بر ساعت) دست پیدا کند.

موتور مفهومی سوزوکی با ویژگی‌های نوآورانه ظاهری نظیر دو چرخ متحرک، بازو چرخان جلو و فرمان محوری مجهز بود. نودا هم‌چنین با عملکرد چشم‌گیر، ساخت منحصر به‌فرد و استایل الهام گرفته از سایرپانک، می‌توانست به انتخابی ایده‌آل برای ثروتمندان علاقه‌مند به مضمون علمی-تخیلی تبدیل شود که به‌دنبال سرعت بالا و استایل خاص هستند.

معمای ساخت موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا

موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا

با وجود نمایش سوزوکی نودا در سال‌های 1986 و 1887، سازنده ژاپنی پروژه تولید این طرح مفهومی جذاب را متوقف کرد. یکی از دلایل این تصمیم، موفقیت مستمر GSX-R750 بود که سوزوکی را نسبت به تغییر آن محتاط کرده بود. دیگر عامل احتمالی نیز، هزینه ساخت بالای این محصول به‌نظر می‌رسد. هم‌چنین سیستم دو چرخ متحرک به‌لحاظ قابلیت اطمینان و ایمنی با چالش‌هایی مواجه بود.

بااین‌حال در سال 2007، سوزوکی طرح نودا را با معرفی کانسپت جدید Biplane احیا کرد. این موتورسیکلت با بسیاری از المان‌های آینده‌نگرانه Nuda همراه بود که از جمله آن می‌توان به قابلیت دو چرخ متحرک و طراحی شیک و آیرودینامیک آن اشاره کرد. حتی جزئیاتی نظیر روکش چرخ عقب و چیدمان صندلی نیز طراحی جذاب Nuda را تداعی می‌کند. البته این طرح نیز در نهایت به سرنوشت نودا دچار شد و هرگز به تولید نهایی نرسید.

باوجود عدم تولید نودا و Biplane، طراحی منحصر به‌فرد و ویژگی‌های چشم‌گیر آنها هم‌چندان توجه علاقه‌مندان به موتورسیکلت را به‌خود جلب می‌کند. بسیاری امیدوارند مفهوم انقلابی نودا سرانجام در قالب طرحی امروزی به‌روی خط تولید برود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*