فیلم کودکانه بزرگسالان

10 فیلم ترسناک کودکانه که حتی بزرگسالان را هم حسابی می‌ترساند!

در اینجا نگاهی به 10 فیلم ترسناک کودکانه خواهیم داشت که قادرند بزرگسالان را هم تا سر حد مرگ بترسانند! این فیلم‌ها را هرگز با اعضای خانواده‌تان تماشا نکنید!

نظام طبقه‌بندی محتوا ویدیویی در آمریکا تا به امروز بارها دستخوش تعییر شده است. تا پیش از اینکه MPAA قوانینی را برای رده‌بندی فیلم‌های سینمایی از نظر محتوای مناسب برای رده‌های سنی مختلف تدوین کند، هیچ سیستم کنترلی بر روی محتمای نمایش داده شده در سینما و تلویزیون وجود نداشت.

با این حال حتی این نظام رده‌بندی نیز از زمان آغاز به کار خود در سال 1966 تا به امروز، چندین بار دستخوش تغییر شده و رده‌بندی‌های متفاوتی را ارائه کرده است.‌

این رده‌بندی اکنون در وضعیت ایده‌آلی قرار داشته و تفکیک مناسبی بین محتوای قابل نمایش برای گروه‌های سنی مختلف قائل می‌شود. در رده‌بندی کنونی MPAA، محتوای ویدیویی در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • G
  • PG
  • PG-13
  • R
  • NC-17

به‌عنوان مثال فیلم انیمیشن مانند «شگفت‌انگیزها» هیچ کودکی را نمی‌ترساند؛ به همین جهت در رده سنی PG طبقه‌بندی می‌شود. با این وجود، فیلم دیگری مثل «پالپ فیکشن» نه تنها صحنه‌هایی نامناسب برای کودکان دارد، بلکه ممکن است برخی محتوای نمایش داده شده در آن برای نوجوانان و یا حتی بزرگسالان نیز نامناسب باشد. به همین جهت موسسه MPAA این فیلم را در دسته R طبقه‌بندی می‌کند.

با این وجود حتی این رده‌بندی دقیق نیز چندان قابل اعتماد نیست؛ چرا که برخی فیلم‌هایی که به‌ظاهر برای کودکان هستند و رده‌بندی PG دریافت کرده‌اند حاوی برخی صحنه‌های تکان‌دهنده، رقت‌انگیز یا ترسناک هستند که تماشای آن‌ها را نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز نامناسب می‌سازند!

با این که تعداد این دسته فیلم های به‌ظاهر کودکانه که قادرند حتی بزرگسالان را هم بترسانند کم نیستند، امروز در گجت نیوز سعی داریم نگاه مختصری داشته باشیم به تعدادی از شناخته‌شده‌ترین عناوین این‌چنینی.

البته این دسته فیلم‌ها با هیچ وجه به معنای ناکارآمد بودن سیستم رده‌بندی MPAA نیستند؛ اما به ما یادآوری می‌کنند که حتی معصومانه‌ترین فیلم‌های کودکان نیز گاهی می‌توانند بسیار ترسناک از آب دربیایند.

فیلم های ترسناک کودکانه که نباید با خانواده ببینید

فیلم James and the Giant Peach

جیمز و هلوی غول آسا

انیمیشن جیمز و هلوی غول‌آسا اقتباسی از کتابی با همین نام، نوشته روآلد دال است که داستان آن اساسا بر پایه کودک‌آزاری، جادو و فرار به دنیاهای خیالی بنا شده است.

این فیلم ماجرای کودکی بدبخت به نام جیمز را روایت می‌کند که توسط عمه‌های خود مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد؛ اما با دریافت کرم‌هایی جادویی از یک رهگذر ناشناس، زندگیش دچار تغییری باورنکردنی می‌شود.

طراحی انیمیشنی و استاپ موشن این فیلم باعث تاثیرگذاری بسیار بیشتر آن شده و با این که در ظاهر با یک انیمیشن درام کودکانه طرف هستیم؛ اما در باطن آن شاهد به تصویر کشیدن یک پدیده روانشناختی ناراحت‌کننده و تاثیرگذار هستیم.

از رعب‌انگیز بودن این انیمیشن همین‌قدر بدانید که هنری سلیک و تیم برتون، دو تن از مهم‌ترین کارگردانان سبک فانتزی ترسناک در تیم سازندگان آن حضور دارند!

فیلم Mr. Boogedy

فیلم Mr. Boogedy

فیلم Mr. Boogedy در سال 1986 توسط دیزنی برای تلویزیون ساخته شد و نتوانست توجهات چندانی را به خود جلب کند. با این وجود، ماهیت ترسناک این فیلم که در پشت ظاهر کودکانه آن نهفته است، باعث شده که جایی در این لیست برای خود دست و پا کند.

این فیلم نشان‌دهنده این مفهوم است که حتی مستحکم‌ترین خانواده‌ها نیز در برابر ارواح از هم خواهند پاشید. داستان فیلم پر از تعاملات تکان‌دهنده انسان‌ها با ارواح است که اگر چه در ابتدا کمیک و تا حدی خنده‌دار به نظر می‌رسند، اما با گذر زمان ترسناک و رعب‌انگیز خواهند شد.

ترسناک‌ترین نقطه فیلم جایی است که آقای ویدرسپون داستان شخصیت Mr. Boogedy و سرگذشت دلخراش او را روایت می‌کند.

اگر با دقت بیشتری به این فیلم نگاه کنید، متوجه می‌شوید که تم کلی داستانی و روایی آن بسیار تکان‌دهنده است. با این حال، شاید چیزی که بسیاری افراد از این فیلم به‌خاطر بیاورند، خنده‌هایی از ته دل در کنار خانواده باشد!

فیلم Coraline

انیمیشن کورالاین

Coraline هم یکی از آن فیلم های کودکانه است که توانایی به فکر فرو بردن بزرگسالان و حتی ترساندن آن‌ها را دارد.‌

این فیلم در سال 2009 و بر اساس رمانی با همین نام نوشته شده است که داستان دختر کوچکی به نام کورالاین را روایت می‌کند که در دنیای کودکانه و فانتزی خود درگیری ماجراجویی رعب‌آوری می‌شود.‌

کورالاین در اثر مشکلاتی که با والدینش دارد، آرزو می‌کند که در دنیایی دیگر، مورد احترام فراوان پدر و مادرش قرار گیرد. با این حال، این آرزوی او به‌طرز وحشتناکی به واقعیت تبدیل می‌شود و او به یک عروسک کوچک تبدیل می‌شود و مادرش در این دنیای جدید، دائما دکمه‌های جدیدی به او می‌دوزد!

در پایان کورالاین باید تصمیم بگیرد که قصد دارد در کدام دنیا و نزد کدام والدین زندگی کند. با این وجود در این فرآیند، اتفاقاتی رخ می‌دهد که نه‌تنها برای کودکان مناسب نیست؛ بلکه ممکن است بزرگسالان را هم حساب به هم بریزد!

فیلم The Witches

فیلم کودکانه بزرگسالان

«جادوگران» هم اقتباس دیگری از رمان‌های روآلد دال است که در سال 1990 ساخته شده و روایتگر داستان جادوگرانی زشت و بدترکیب است که در قالب زن‌هایی معمولی کودکان را به قتل می‌رسانند و یک کودک و مادربزرگش درصدد مقابله با آن‌ها برمی‌آیند!

بدون شک گریم و جلوه‌های ویژه این اثر، مهم‌ترین نقش را در رقت‌انگیز به نظر رسیدن آن ایفا می‌کنند. با این وجود، تم داستان که زنانگی را با خشونت و بی‌رحمی همراه می‌کند نیز به تاثیرگذاری آن کمک شایانی کرده‌اند.

در این داستان، هیولاهایی شیطانی با ظاهری شبیه به زنان زیبا به تصویر کشیده می‌شوند. با این حال زمانی که این زنان، ماسک خود را برمی‌دارند، ماهیت هولناک و شیطانی‌شان برملا می‌شود.

البته در پایان همه‌چیز ختم به خیر شده و کودک به‌عنوان قهرمان معرفی می‌شود. اما این اتفاق دلیل نمی‌شود که چهره کریه و بدترکیب این هیولاها را فراموش کنیم!

فیلم Something Wicked This Way Comes

فیلم کودکانه بزرگسالان

فیلم Something Wicked This Way Comes هم همانند بسیاری عناوین دیگر این لیست، اقتباسی از یک رمان ترسناک کودکانه به شمار می‌رود که نتوانست در باکس آفیس عملکرد مناسبی داشته باشد و در نتیجه خیلی زود به فراموشی سپرده شد.

داستان فیلم حول فردی به نام Mr. Dark در جریان است که یک سیرک را راه‌اندازی کرده و به شهر‌های مختلف سفر می‌کند. با این وجود، سیرک او یک نمایش معمولی نیست و او با وعده محقق کردن آرزوی کودکان، روح آن‌ها را در چنگ خود اسیر می‌کند!

ترسناک‌ترین بخش Something Wicked This Way Comes، ذات معاوضه روح با شادی است که در این فیلم به وحشتناک‌ترین شکل ممکن نمایش داده می‌شود.

اگر این فیلم را تماشا کرده باشید، حتما اواخر فیلم و صحنه شکنجه پدر ویل توسط مستر دارک برای مجبور کردن او به انجام خواسته‌اش را در یاد دارید.‌ اگر این فیلم را در کودکی دیده‌اید، احتمالا تا چند شب بعد به‌سختی می‌خوابیدید!

فیلم The Peanut Butter Solution

فیلم کودکانه بزرگسالان

نام عجیب این فیلم ماهیت غریب آن را لو می‌دهد! با این که ممکن است این فیلم کودکانه نتواند خردسالان را چندان آزار دهد، اما بدون شک بزرگسالان را آن‌چنان به فکر فرو خواهد برد که شاید تا سرحد مرگ از آن بترسند!

داستان فیلم اساسا در خصوص کودکی است که می‌تواند ارواح را ببیند. با این وجود، حس فیلم بسیار کودکانه‌تر از فیلم‌هایی با مضمون مشابه مانند «حس ششم» است. در عین حال، اتفاقات عجیب و غریب و پیچ‌های داستانی متعدد در نهایت باعث سردرگم شدن مخاطب می‌شوند و همین سر در گمی یکی از دلایل اصلی رعب‌انگیز بودن آن است.

فیلم The Peanut Butter Solution را می‌توان در یک کلام یک عنوان کودکانه عجیب و غریب و ترسناک برای بزرگسالان توصیف کرد!

فیلم The Secret of NIMH

انیمیشن the secret of nimh

این فیلم یک ماجراجویی عجیب و غریب در دنیایی از حیوانات است که بسیار به دنیای ما انسان‌ها شباهت دارد.‌ در این داستان، خانم بریزبی باید خانواده خود را از یک مزرعه پر از خطرهای گوناگون خارج کرده و به سمت آرامش هدایت کند.

با این وجود، در طول سفر اتفاقات تکان‌دهنده‌ای برای خانم بریزبی رخ می‌دهد. در ابتدا فرزند او به ذات‌الریه مبتلا می‌شود و سپس به‌سختی از حمله یک گربه جان سالم به در می‌برد!

نمایش رقابت حیوانات مختلف (موش‌ها) بر سر قلمرو و تسلط بر دنیا به شکل عجیبی یادآور وضعیت دنیای انسان‌ها در قرن حاضر و گذشته بوده است. با این حال شیوه بیان داستان این فیلم ضمن اینکه کودکانه و شیرین است، بسیاری بزرگسالان را به فکر فرو خواهد برد.

The Peanut Butter Solution یک عنوان هوشمندانه است که تا مدت‌ها ذهنتان را درگیر خواهد کرد.

فیلم Beetlejuice

فیلم The Beetlejuice

Beetlejuice یکی از مطرح‌ترین ساخته‌های تیم برتون افسانه‌ای‌ست که از قضا در رده‌بندی MPAA در گروه PG (مناسب برای کودکان) قرار گرفته است.

داستان فیلم روایت‌کننده زندگی دختری جوان است که در یک خانه به‌همراه ارواح زندگی می‌کند. این ارواح به هیچ عنوان از مصاحبت دختر راضی نیستند و دختر نیز قادر به تحمل کردن آن‌ها نیست.

در عین حال دختر معامله‌ای با یک شیطان به نام Batelgeuse انجام می‌دهد تا در ازای فراری دادن ارواح با او ازدواج کند!

در کنار این داستان عجیب و غریب، مثل همیشه هنر کارگردانی تیم برتون هم باعث تاثیرگذاری باورنکردنی داستان شده است؛ تا جایی که ژانر فیلم از یک کمدی ترسناک به یک عنوان ترسناک رقت‌انگیز تبدیل می‌شود!

Beetlejuice به‌طور کلی یک اثر جذاب و به‌یادماندنی است که تلفیقی ایده‌آل از ژانرهای کودکانه و ترسناک را ارائه می‌دهد. با این حال مطمئن نیستیم که این فیلم برای کودکان مناسب باشد!

فیلم Watership Down

فیلم کودکانه بزرگسالان

یکی دیگر از فیلم های کودکانه ای که می‌تواند برای بزرگسالان به‌شدت ترسناک باشد، Watership Down است که تماشای آن به افراد که به انیمیشن‌های دنیای حیوانات علاقمندند اصلا توصیه نمی‌شود!

البته سوژه فیلم به خودی خود پیرامون تلاش دسته‌ای خرگوشی برای یافتن خانه‌ای جدید اشاره دارد؛ با این حال نمایش رقت‌انگیز کشت و کشتار در این انیمیشن باعث می‌شود که فکر کنیم MPAA در رده‌بندی این فیلم اشتباهی بزرگ را مرتکب شده است!

انیمیشن این فیلم مشابه با بسیاری نمونه‌های دهه 70 میلادی بسیار سرراست و روان طراحی شده است. با این وجود، طراحی پیچیده کاراکترهای انیمیشن در کنار به تصویر کشیدن مرگ‌های دلخراش باعث شده که اصلا نتوان به تماشای این فیلم با اعضای خانواده فکر کرد.

فیلم The Watcher in the Woods

فیلم The Watchers in the Woods

آخرین فیلم لیست فیلم های کودکانه ترسناک برای بزرگسالان نیز ساخته دیگری از دیزنی است که داستان یک دختر نوجوان و خواهر کوچکش را روایت می‌کند که به‌تازگی به یک منطقه روستایی در انگلستان نقل مکان کرده‌اند.

با این حال، این خانه محل سکونت شخصیتی ترسناک به نام خانم آیلوود است که ماجراهای ترسناک فیلم را رقم می‌زند!

این دو دختر با کمی جستجو در خانه متوجه اسنادی مربوط به مفقود شدن دختری به نام کارن در همین منطقه می‌شوند. علاوه بر این، خواهر بزرگ‌تر نیز کمی بعد متوجه حضور شخصیت‌هایی نامریی به نام نگهبانان (The Watchers) می‌شود که در جنگل پنهان شده و این دو خواهر را تحت نظر دارند!

این فیلم در سال 1981 منتشر شد و با موسیقی متن فوق‌العاده، داستان تکان‌دهنده و تدوین بسیار حرفه‌ای توانست تاثیرگذاری زیادی بر روی کودکان و بزرگسالان داشته باشد.

The Watcher in the Woods بهترین مثال برای فیلمی است که طبقه‌بندی سنی PG دریافت کرده؛ اما نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان هم ترسناک است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*