ربات چت MOSS

ربات چت Moss معرفی شد؛ کپی چینی‌ها از ChatGPT

ربات چت MOSS به‌عنوان رقیب چینی ChatGPT رونمایی شد. این چت‌بات هم‌اکنون برای آزمایش عمومی در دسترس کاربران چینی قرار گفته است.

چین به‌تازگی از توسعه یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داده که می‌تواند به رقیبی برای ChatGPT تبدیل شود. این چت‌بات جدید که “MOSS” نام دارد، اکنون برای آزمایش عمومی در چین قابل استفاده است.

ربات چت MOSS توسط آزمایشگاه پرداز زبان طبیعی در دانشگاه فودان توسعه یافته است. این دانشگاه که در شانگهای استقرار دارد، از اعضای لیگ معتبر C9، گروهی متشکل از 9 دانشگاه منتخب توسط دولت چین برای پیشرفت و توسعه آموزش عالی است.

MOSS یک چت‌بات مکالمه‌محو یا مدل زبانی مشابه چت GPT است که می‌تواند عملکردهای مختلفی نظیر پاسخ‌گویی، تولید دیالوگ، کدنویسی و موارد دیگر را انجام دهد. اگرچه این ربات چت چینی در حد و اندازه ChatGPT هوشمند و پیشرفته نیست، اما هم‌چنان می‌تواند وظایف مبتنی بر زبان را برعهده بگیرد.

ربات چت MOSS

دکتر ژی‌پنگ کیو، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه فودان می‌گوید ربات چت MOSS را می‌توان به‌عنوان نسخه ابتدایی چت GPT در نظر گرفت. اگرچه هر دوی این ابزار در انجام چند وظیفه مبتنی بر زبان مهارت دارند، اما پارامترهای اجرایی MOSS به‌طور قابل توجهی کم‌تر بوده و یک سطح از ChatGPT پایین‌تر است.

وی هم‌چنین افزود:

اگرچه فضا برای پیشرفت وجود دارد، اما ظهور ربات چت MOSS به‌طور ثابت کرده که تیم‌های تحقیقاتی چینی از توانایی غلبه بر چالش‌های فنی در توسعه محصولات مشابه با چت جی پی تی برخوردار هستند.

برخلاف نام ChatGPT که به‌عنوان مخفف واژه “Generative Pre-Trained Transformer” مورد استفاده قرار گرفته است، MOSS فرم کوتاه اصطلاح خاصی نیست. این نام به احتمال زیاد از سری فیلم‌های علمی-تخیلی چینی Wandering Earth الهام گرفته که در آن یک کامپیوتر کوانتومی فوق هوشمند، MOSS نامیده می‌شود.

اولین آزمایش عمومی ربات چت MOSS

دانشگاه فودان هم‌اکنون MOSS را برای آزمایش عمومی از طریق این لینک در دسترس قرار داده است. کاربران با استفاده از یک کد دعوت خاص می‌توانند به تست این چت‌بات بپردازند. هم‌چنین در صورتی‌که کاربر فاقد دعوت‌نامه باشد نیز می‌تواند با ارسال شماره تلفن خود در لیست انتظار قرار گیرد.

پیش‌تر در تاریخ 1 اسفند، سرور MOSS به‌دلیل ازدحام بالای بازدیدکنندگان از کار افتاد و برنامه به‌طور قابل توجهی کند شد. این اتفاق نشان داد که ظاهرا تیم فودان برای چنین استقبال گسترده‌ای از سوی چینی‌ها آماده نبوده است.

MOSS در برابر ChatGPT

ربات چت MOSS

مراحل اساسی در توسعه چت GPT و MOSS تقریبا یکسان هستند. هر دو سیستم بر پایه پردازش زبان طبیعی و درک درخواست انسان آموزش دیده‌اند. بااین‌حال، روش آموزش در این دو با یکیدرگ متفاوت است.

برای آموزش ChatGPT در پردازش زبان طبیعی، توسعه‌دهندگان OpenAI ابتدا پایگاه داده‌ای از هزاران سوال و پرس‌وجو را گردآوری کردند که برای کارشناسان حوزه‌های مختلف ارسال شد. در مرحله بعد، کارشناسان و متخصصان داده‌ها به سوالاتی که توسط ربات چت برای درک پیام‌های مختلف استفاده می‌شود، پاسخ می‌دهند.

از سوی دیگر، محققان دانشگاه فودان از رویکرد سرراست‌تری استفاده کرده‌اند. آنها به ربات چت MOSS اجازه دادند تا از همان روز اول با به‌طور مستقیم با مدل‌های هوش مصنوعی ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشد. این فعل‌وانفعالات موجب ایجاد یک پایگاه داده قوی برای این چت‌بات شده که با افزایش نرخ یادگیری، به‌سرعت پیشرفت کرد. روش تعامل مستقیم به ربات چت MOSS کمک کرد تا آموزش زبان طبیعی خود را در زمان بسیار کم‌تر در مقایسه با چت GPT فرا بگیرد.

با این وجود، MOSS که به‌منظور رقابت با ChatGPT توسعه یافته است، برای چینی‌ها یک ضعف عمده زبانی دارد. این چت‌بات برای برقراری ارتباط، به جای زبان بومی چینی، تنها به زبان انگلیسی طراحی شده است. اگرچه این ربات چت دارای پایگاه داده‌ای با بیش از 300 میلیارد کلمه انگلیسی است، اما تنها 30 میلیارد کلمه چینی را آموزش دیده است. این یک نقطه ضعف بزرگ برای یک برنامه بومی است که می‌خواهد بازار را با زبان کشور خود تسخیر کند.

برای رفع این کمبود، توسعه‌دهندگان آزمایشگاه زبان فودان هم‌اکنون در حال کار بر روی بهبود مهارت زبان چینی و توانایی پیروی از دستورالعمل‌ها در این چت‌بات هستند. پروژه MOSS هم‌چنین به‌تازگی با حمایت و استقبال آزمایشگاه هوش مصنوعی شانگهای نیز همراه شده و امیدهای زیادی برای موفقیت آن وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*