همکاری مایکروسافت و ChatGPT

همکاری مایکروسافت و ChatGPT در زمینه رباتیک آغاز شد

همکاری مایکروسافت و ChatGPT پس از موتور جستجوی بینگ حالا به زمینه رباتیک رسیده و از هوش مصنوعی این سرویس در صنعت رباتیک نیز استفاده خواهد شد.

چند روز پیش مایکروسافت اعلام کرد در بینگ، موتور جست‌وجوی خود از توان ChatGPT کمک خواهد گرفت. این خبر اهالی تکنولوژی را به وجد آورد و توجه افراد بیشتری نسبت به قابلیت‌های هوش مصنوعی این سرویس جلب شد. حالا مایکروسافت قصد دارد در زمینه رباتیک نیز فصل جدیدی از همکاری را با چت جی‌پی‌تی آغاز کرده و از هوش مصنوعی‌اش در صنایع آفلاین نیز بهره ببرد.

همکاری مایکروسافت و ChatGPT

در مطلب اخیری که در وبلاگ مایکروسافت منتشر شده بود سندی مشاهده می‌شود که از پژوهش درباره استفاده از ChatGPT برای ربات‌ها حکایت دارد. این سند توسط گروه سیستم‌های خودکار و پژوهش‌های رباتیک مایکروسافت منتشر شده که خبر از همکاری مجدد مایکروسافت و ChatGPT می‌دهد.

بهره‌گیری از این هوش مصنوعی برای صنعت رباتیک می‌تواند نحوه تعامل و ارتباط انسان با ربات را تحت تاثیر قرار بدهد و آن را تا حد زیادی ساده کند. این موضوع در حالی رخ خواهد داد که به لطف چت جی‌پی‌تی نیاز به یادگیری زبان‌های پیچیده برنامه‌نویسی یا اطلاعات درباره سیستم‌های رباتیک به حداقل می‌رسد.

در جدول زیر میان نحوه برنامه‌ریزی ChatGPT و صنعت رباتیک امروزی مقایسه‌ای انجام داده‌ایم تا قابلیت‌های این سرویس هوش مصنوعی کاملا مشهود باشد.

رباتیک امروزیChatGPT
شالوده رباتیک فعلی نیازمند یک مهندس یا کاربر حرفه‌ای بوده تا بتواند عملیات مورد انتظار را به کدهایی خوانا برای سیستم تبدیل کند. این مهندس وارد چرخه تکراری نوشتن کدها و ایجاد ویژگی‌های جدید برای اصلاح رفتار ربات می‌شود.
در مجموع این پروسه کند پیش می‌رود (چرا که کاربر حتی کدهای سطح پایین را هم بنویسد)، گران‌قیمت (به کاربران بسیار حرفه‌ای و کارآزموده با دانش عمیق رباتیک نیاز دارد) و ناکارآمد است (به چندین مداخله برای انجام درست کارها نیاز خواهد بود).
ChatGPT الگوی جدید رباتیک را کلید زده که به کاربر اجازه می‌دهد سوار بر چرخه شده و بازخورد سطح بالایی را به الگوریتم یادگیری LLM بدهد و به طور همزمان، عملکرد ربات را زیر نظر داشته باشد. با تبعیت از چند اصل طراحی، ChatGPT می‌تواند برای سناریوهای مختلف رباتیک کد بنویسد.
کاربران می‌توانند بدون نیاز به اصلاح و عیب‌یابی عملکرد ChatGPT، سطح دانش الگوریتم یادگیری LLM را ارتقا بدهند تا در نهایت توانایی ربات برای انجام کارهای مختلف تقویت شود.
برای ترجمه عملکرد فیزیکی به زبان برنامه‌نویسی به انسان نیاز دارد.ChatGPT خودش زبان عملکرد فیزیکی را به زبان برنامه‌نویسی ترجمه می‌کند.
برای برطرف کردن باگ‌ها به مداخله انسانی نیاز دارد.ChatGPT بخشی از فرآیند دی‌باگینگ را انجام می‌دهد.
پروسه‌ای آهسته، گران و ناکارآمد است.پروسه سریع‌تر، ارزان‌تر و با کارایی بالاتر دنبال می‌شود.

در وبلاگ و سند منتشر شده، تیم پژوهشی مایکروسافت نمونه‌هایی از عملکرد ChatGPT برای حل مسائل رباتیک، کنترل دست‌های ربات، پهپادها و ربات‌های خانگی را شرح داده که تنها با زبان ساده و محاوره‌ای حاصل شده‌اند.

همکاری مایکروسافت و ChatGPT

اما این سند تنها درباره دستاوردهای همکاری مایکروسافت و ChatGPT نبوده و تیم پژوهش این کمپانی به چالش‌هایی که حین کار با این سرویس هوش مصنوعی داشته نیز اشاره داشته؛ چرا که هنوز محصول همکاری‌شان هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. با این وجود مایکروسافت می‌گوید این پژوهش تنها بخش کوچکی از بهره‌گیری از یادگیری LLM در صنعت رباتیک فضایی بوده و امیدواریم در آینده دستاوردهای بیشتری نیز در این مسیر حاصل شود.

این غول تکنولوژی دره سرخ ادعا می‌کند صنعت رباتیک بر پایه زبان محاوره‌ای مقدمات خروج ربات‌ها از آزمایشگاه‌ها را رقم خواهد زد و آن‌ها را در دستان کاربران برای انجام کارهای روزمره قرار خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*