هوش مصنوعی LLaMA متا

هوش مصنوعی متا با نام LLaMA معرفی شد؛ رقیب جدید ChatGPT؟

در واکنش به بازار داغ ربات‌های چت AI، شرکت متا نیز از مدل زبان مبتنی بر هوش مصنوعی خود به‌نام LLaMA رونمایی کرد.

پس از OpenAI، گوگل و مایکروسافت، ظاهر این‌بار نوبت به متا رسیده تا هوش مصنوعی مبتنی بر مدل زبانی خود را به‌نمایش بگذارد. این چت‌بات که LLaMA نام گرفته، مخفف عبارت Large Language Model Meta AI است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا با ارسال یک پست در حساب فیس‌بوک خود از سهم شرکت خود در حوزه فناوری هوش مصنوعی گفت. او نوشت:

امروز ما یک مدل زبانی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به‌نام LLaMA را منتشر می‌کنیم که برای کمک به محققان در پیشبرد کارشان طراحی شده است. این چت‌بات در تولید متن، گفتگو، خلاصه‌سازی مطالب و فعالیت‌های پیچیده‌تر نظیر حل قضایای ریاضی یا پیش‌بینی ساختارهای پروتئینی، بسیار امیدوارکننده ظاهر شده است.

هوش مصنوعی LLaMA متا

وی با این حال توضیح نداد که کدام‌یک از عملکردهای فوق در حال حاضر توسط هوش مصنوعی LLaMA متا قابل انجام است. زاکربرگ بدون آنکه به جزئیات این پروژه اشاره کند، تنها از تعهد خود به آن گفت و افزود:

ما این پروژه را در دسترس جامعه تحقیقاتی هوش مصنوعی قرار خواهیم داد.

در این راستا، متا با ارسال یک پست در وبلاگ شخصی خود که شامل یک مقاله تحقیقاتی در مورد AI بود، اطلاعات بیش‌تری را ارائه کرد. در این پست آمده:

مانند دیگر مدل‌های زبان بزرگ، هوش مصنوعی LLaMA متا نیز با دریافت دنباله‌ای از کلمات به‌عنوان ورودی کار می‌کند و قادر است کلمه بعدی را برای تولید متن به‌صورت بازگشتی پیش‌بینی کند.

هوش مصنوعی LLaMA، کوچک‌تر و با عملکردی بهتر از رقبا

متا در ادامه افزود که LLaMA بر اساس متونی برگرفته از 20 زبان مختلف آموزش دیده است. این شرکت هوش مصنوعی خود را به‌عنوان «مدل پایه کوچک‌تر» توصیف کرد که به قدرت محاسباتی و منابع بسیار کم‌تری در مقایسه با سایر مدل‌های زبان نیاز دارد. آنها هم‌چنین بر تعهد خود به شفافیت و توسعه این پروژه با نظارت محققان هوش مصنوعی تاکید کردند.

هوش مصنوعی LLaMA متا

در ادامه این اعلامیه آمده:

برای حفظ یکپارچکی و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، ما مدل خود را تحت یک مجوز غیرتجاری و با تمرکز بر موارد استفاده تحقیقاتی منتشر می‌کنیم. هوش مصنوعی LLaMA به‌صورت گزینشی در اختیار محققان دانشگاهی، افراد وابسته به سازمان‌های دولتی، جامعه مدنی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی این شرکت هم‌چنین اضافه کرد که تاکنون در این مرحله از تحقیقات، LLaMA با هیچ‌یک از محصولات یا پلتفرم‌های متا نظیر اینستاگرام و فیس‌بوک ادغام نشده است. وی هم‌چنین خاطرنشان کرد که این شرکت در حال حاضر تصمیمی برای پیش‌نمایش عمومی یا دسترسی گسترده هوش مصنوعی خود ندارد.

با وجود اطلاعات محدود، هنوز مشخص نیست که هوش مصنوعی LLaMA تا چه حد شانس رقابت در مقابل دیگر غول‌های فناوری را خواهد داشت. بااین‌حال، تقریبا هر نمونه‌ای از چت‌بات AI که تاکنون عرضه شده، سهمی از بازار را همراه با حواشی و جنجال‌های مربوطه به‌خود اختصاص داده است. در این میان چالش‌های متعددی نظیر ارائه اطلاعات نادرست، تردیدها در مورد ایجاد احساسات توسط هوش مصنوعی، نقض قوانین کپی‌رایت و موارد دیگر نیز وجود دارند.

متا در اعلامیه خود به برخی از این مشکلات فوق اذعان کرد و از لزوم تحقیقات بیش‌تر برای رفع ایراداتی نظیر سوگیری، نظرات مخرب و توهمات در مدل‌های زبانی سخن گفت. مانند سایر مدل‌های AI، هوش مصنوعی LLaMA نیز در این چالش‌ها سهیم است. بااین‌حال، متا اعتقاد دارد که رویکرد باز و پژوهش محور آنها می‌تواند گامی رو به جلو در جهت حل مشکلات متعدد و مداوم هوش مصنوعی باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*