مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲

مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ با هم؛ وقت ارتقا رسیده است؟

در اینجا با مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ با هم، بهترین آیفون برای خرید در حال حاضر را به شما معرفی خواهیم کرد.

گوشی‌های خانواده iPhone 14 اپل در چهار نسخه معمولی، پلاس، پرو و پرو مکس عرضه شدند. ما در مطالبی جداگانه به مقایسه این گوشی‌ها با یکدیگر پرداختیم و تفاوت‌های آن‌ها را با هم مقایسه کردیم. اما در این مقاله می‌خواهیم آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس با آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی و همینطور آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی را رو در روی یکدیگر قرار دهیم و با هم مقایسه کنیم. آیا وقت ارتقا گوشی آیفون شما فرا رسیده است؟ در انتهای این مقاله به پاسخ آن خواهید رسید.

بیشتر بخوانید:

قیمت آیفون های اپل با دلار پرواز کرد؛ افزایش ۱۳ میلیونی قیمت آیفون ۱۳ در دو ماه!

مقایسه آیفون ۱۴ ، ۱۳ و ۱۲ ؛ سه نسل متفاوت آیفون‌های اپل

طراحی

هر سه نسل این گوشی‌ها، شباهت زیادی با هم دارند. همه آن‌ها از فریم آلومینیومی لبه تیز، یک ناچ در بالای صفحه نمایش، قاب پشتی شیشه‌ای و دوربین دوگانه در سمت چپ قاب پشتی خود بهره می‌برند. هرچند ناچ بالای نمایشگر آیفون ۱۳ و ۱۴ کمی نسبت به مدل ۱۲، کوچک‌تر شده است. اپل همچنین آیفون مینی را در نسل جدید حذف کرد و یک مدل بزرگ به‌نام «آیفون ۱۴ پلاس» را جایگزین آن کرد. ابعاد این مدل ۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۸ میلی‌متر و وزن آن هم ۲۰۳ گرم است. در حالی که نسخه معمولی ۱۴ از ابعاد ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۸ میلی‌متری و وزن ۱۷۲ گرمی برخوردار است. وزن این مدل ۲ گرم کمتر از نسل قبلی است، در حالی که خود آن ۱۰ گرم نسبت به آیفون ۱۲ سنگین‌تر بود.

مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲

آیفون ۱۳ مین و ۱۲ مینی، کوچک‌ترین گوشی‌های اپل در بازار هستند که مشتریان خاص خودشان را دارند. در حالی که آیفون ۱۴ پلاس ابعاد بزرگ و خوبی دارد که کاربرانی با دست‌های بزرگ و علاقه‌مند به مشاهده فیلم و سریال، می‌توانند آن را انتخاب کنند.

همه این گوشی‌ها از گواهی ضد آب IP68 برخوردارند و می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری آب دوام بیاورند. اما رنگ‌بندی مدل‌های این خانواده‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. در واقع مدل سبز که در دو نسخه قبلی وجود داشت، اکنون در آیفون ۱۴ وجود ندارد.

نمایشگر

نمایشگر مدل معمولی گوشی‌های آیفون ۱۴،۱۳ و ۱۲ مشابه یکدیگر است. هر سه این‌ها از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED با رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسلی، فناوری HDR و اوج روشنایی ۱۲۰۰ نیت بهره می‌برند. آیفون ۱۲ مین و ۱۳ مینی هم با نمایشگر ۵.۴ اینچی OLED که رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی، اوج روشنایی ۱۲۰۰ نیت و پشتیبانی از HDR را ارائه می‌کند، وارد بازار شده‌اند. اما آیفون ۱۴ پلاس، با یک نمایشگر بزرگ ۶.۷ اینچی که هم اندازه آیفون ۱۴ پرو مکس است، عرضه می‌شود. این نمایشگر هم فناوری OLED، اوج روشنایی ۱۲۰۰ نیت و پشتیبانی از HDR را ارائه می‌کند، اما رزولوشن بیشتر ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسلی دارد.

مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲

گرچه اوج روشنایی آیفون ۱۲، ۱۳ و ۱۴ مشابه هم است، اما در متوسط روشنایی نرخ متفاوتی را ارائه می‌کنند. متوسط روشنایی نمایشگر آیفون ۱۳ و ۱۴ برابر با ۸۰۰ نیت است، در حالی که آیفون ۱۲ متوسط روشنایی ۶۲۵ نیت را ارائه می‌کرد. آیفون‌های مینی هم به یک نمایشگر کوچک ۵.۴ اینچی مجهز هستند که نسبت به استاندارد امروزی گوشی‌های هوشمند خیلی کوچک است.

تمام این گوشی‌ها از پنل‌های OLED استفاده می‌کنند، بدین معنا که رنگ مشکی عمیقی را ارائه می‌کنند. علاوه بر این، همه آن‌ها از فناوری True Tone، طیف رنگی وسیع، و فناوری Haptic Touch نیز برخوردارند.

دوربین‌ها

راحت‌ترین بخش مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲ ، مربوط به همین بخش دوربین آن‌ها است. چرا که همه آن‌ها از دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی واید + اولترا واید بهره می‌برند. البته تفاوت‌های اندکی بین آن‌ها وجود دارد.

آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اصلی ارتقا یافته با دیافراگم بازتر f/1.5 (در مقایسه با دیافراگم f/1.6 دوربین‌های آیفون ۱۳ و ۱۲) برخوردارند. به‌لطف این دیافراگم بازتر، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دوربین گوشی‌های جدید اپل بتواند عکس‌های شفاف‌تری را در محیط‌های تاریک ثبت کند. اپل همچنین در دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید گوشی‌های سری iPhone 14 نیز از یک موتور جدید به‌نام Photonic Engine استفاده کرده تا با آن دوربین هم عکس‌های روشنی در محیط‌های کم نور یا در طول شب ثبت شود.

مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲

به‌اعتقاد ما عملکرد آیفون‌های ۱۳ و ۱۲ هم در عکاسی شبانه خوب است. در هر صورت، روی تمام این دوربین‌ها از لرزشگیر اپتیکال تصویر استفاده شده، قابلیت نورپردازی نرم افزاری Portrait Lightning با شش افکت، حالت Smart HDR 4 و همینطور حالت Night Mode را هم ارائه می‌کنند. ضمن اینکه Night Mode برای دوربین سلفی تمام این گوشی‌ها نیز ارائه می‌شود.

تمام آیفون‌های این مقایسه فیلمبرداری HDR با پشتیبانی از دالبی ویژن و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه‌ای را روی دوربین پشتی و جلویی خود ارائه می‌کنند. اما به سری آیفون ۱۴ و ۱۳ بخشی به‌نام Photographic Styles و فیلمبرداری Cinematic Video و همینطور یک لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت پیشرفته نیز اضافه شده است.

آیفون ۱۴ و ۱۳ در فیلمبرداری Cinematic Video با یکدیگر متفاوت هستند. اپل در گوشی جدید خودش محدودیت فیلمبرداری 1080 در حالت سینماتیک را به 4K HDR با نرخ 30fps ارتقا داده است. علاوه بر این، سری iPhone 14 حالت جدیدی به‌نام Action Mode را هم ارائه می‌کنند که مناسب فیلمبرداری از سوژه‌های متحرک است.

در جلوی این گوشی‌ها نیز از یک دوربین TrueDepth با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی حضور دارد که البته در جدیدترین آیفون‌ها دیافراگم آن بازتر شده و از f/2.2 به f/1.9 رسیده است. ضمناً دوربین سلفی آیفون ۱۴، فوکوس خودکار را هم در اختیار دارد تا جلوی لرزش‌های احتمالی را بگیرد.

سخت‌افزار

گوشی‌های مدل آیفون ۱۴ و ۱۳ اپل به چیپست A15 Bionic مجهز شده‌اند؛‌ اگرچه مدل‌های جدیدتر از پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای به جای ۴ هسته‌ای در نسل قبلی بهره می‌برند. در آن سمت آیفون ۱۲ از چیپست قدیمی‌تر A14 Bionic قدرت می‌گیرد. ولی در مجموع این گوشی‌ها اختلاف عملکرد زیادی با یکدیگر ندارند.

آیفون‌های ۲ سال گذشته اپل از حافظه ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی برخوردارند. اما آیفون ۱۲ در مقایسه با آیفون ۱۳ و آیفون ۱۴ با حافظه ۶۴ گیگابایتی شروع می‌شود و گران‌ترین مدل آن ۲۵۶ گیگابایتی است. ضمن اینکه هیچ یک از این گوشی‌ها درگاه کارت حافظه microSD را در اختیار کاربران نمی‌گذارند.

مقایسه آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳ و آیفون ۱۲

گوشی‌های اپل دو سیم کارته و تک سیم کارته هستند. شارژ آن‌ها نیز از طریق پورت اختصاصی لاتنینگ انجام می‌شود، در حالی که به شارژ‌ بی‌سیم مغناطیسی MagSafe نیز مجهز هستند. البته اپل شارژر را از داخل جعبه این گوشی‌ها حذف کرده تا شما ناچار به خرید جداگانه آن‌ها باشید.

تمام مدل‌های چند سال اخیر آیفون از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند. اما قابلیت تماس اضطراری ماهواره‌ای و تشخیص تصادف از آیفون ۱۴ به گوشی‌های اپل اضافه شده است.

قیمت

شروع قیمت آیفون ۱۴ از ۷۹۹ دلار است، در حالی که مدل بزرگ‌تر آن، گوشی آیفون ۱۴ پلاس با قیمت پایه ۸۹۹ دلاری عرضه می‌شود. آیفون ۱۳ و ۱۲ هم به‌ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از نسل جدید هستند. آیفون ۱۳ مینی هم مثل آیفون ۱۲ برچسب قیمت ۵۹۹ دلاری دارد، ولی اپل دیگر آیفون ۱۲ مینی را تولید و عرضه نمی‌کند. البته فراموش نکنید که با توجه به رجیستر نشدن سری آیفون ۱۴ در ایران، قیمت این محصولات کمتر از سری آیفون ۱۳ است.

جمع‌بندی

خانواده آیفون ۱۴ از نظر پردازشگر گرافیکی، امکانات دوربین، تماس اضطراری ماهواره‌ای و تشخیص تصادف نسبت به آیفون ۱۳ ارتقا یافته است. تفاوت آن‌‌ها با سری آیفون ۱۲ نیز به‌جز کمی ارتقا در پردازنده، کمی کوچک‌تر شدن ناچ بالای نمایشگر و جای دوربین‌ها، چیز دیگری نیست.

اگر گوشی خود را از آیفون ۱۲ به ۱۳ یا ۱۴ ارتقا دهید، سرعت، عملکرد دوربین و طراحی کمی بهتر را تجربه خواهید کرد. ولی این ارتقا از آیفون ۱۳ به ۱۴ خیلی ناچیز است. ولی اگر می‌خواهید از یکی از آیفون‌های قدیمی اپل به یکی از این سه خانواده مهاجرت کنید، آیفون ۱۳ گزینه مناسبی است. هرچند که اکنون قیمت آیفون ۱۲ نیز در بازار بهتر از دو مدل دیگر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*