تلسکوپ فضایی رومن

تلسکوپ فضایی رومن، ۱۰ هزار بار سریع‌تر از هابل است!

ناسا تا سال ۲۰۲۷، تلسکوپ فضایی رومن را به فضا پرتاپ می‌کند. تلسکوپی که گفته می‌شود ۱۰ هزار بار سریع‌تر از هابل عکاسی می‌کند!

از زمان شروع به‌کار تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال ۲۰۲۱، توانسته علاقه‌مندان به دنیای نجوم را با تصاویر خیره‌کننده‌ای که از اجرام فضایی دور و نزدیک گرفته، شیفته خودش کند. اما ناسا یک تلسکوپ فضای دیگر هم دارد که می‌تواند به سوالات بی‌پاسخ ما در مورد جهان هستی پاسخ دهد. این تلسکوپ که تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن نام دارد و با اسم مخفف “Roman” شناخته می‌شود، قرار است سال ۲۰۲۷ پرتاب شود و به کیهان‌شناسان کمک کند تا مناطق وسیع‌تری از جهان هستی را ببینند.

در تحقیقات نجومی مهم است که شما بتوانید در کنار جزئیاتی عالی، مقیاس بسیار گسترده‌ای از فضای پیرامون خود را هم نگاه کنید. تلسکوپ‌هایی مثل هابل و جیمز وب دارای حساسیت‌های بی‌نظیری هستند که به شما اجازه می‌دهند بدون مشکل بتوانید سوژه‌های دوردست را ببینید. اما رومن تفکر متفاوتی دارد. این تلسکوپ با هدف به‌دست آمدن دید وسیعی از آسمان طراحی شده است.

تصویر زیر تفاوت این دو تلسکوپ را به‌خوبی نشان می‌دهد. در این تصویر آنچه رومن و هابل در یک لحظه قادر به ثبت آن‌ها هستند را می‌توانید ببینید که بی‌شک گستردگی نما در تصویر ثبت شده با Roman خیلی بیشتر است.

تلسکوپ فضایی رومن

آرون یانگ، یکی از مقامات ناسا در این باره می‌گوید:

تلسکوپ‌های فضایی هابل و جیمز وب برای مطالعه اجرام نجومی در عمق و از نزدیک، بهینه شده‌اند. اما استفاده از آن‌ها مثل تماشای کیهان از سوراخ نوک سوزن است. برای حل معمایای کیهانی در مقیاس‌های بزرگ، ما به تلسکوپی احتیاج داریم که بتواند نماها را در مقایسی بزرگ ببیند.

تلسکوپ فضایی رومن به درک ماده تاریک کمک می‌کند

موارد استفاده از Roman بسیار وسیع است. از بررسی برای تخمین تعداد سیارات فراخورشیدی در کل کهشان گرفته تا درک بهتر ماده تاریک، همگی با این تلسکوپ دست‌یافتنی هستند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای تلسکوپ فضایی Roman همراه با دید وسیعش، این است که تصاویر را با سرعت بسیار زیادی ثبت می‌کند. ناسا می‌گوید این تلسکوپ قادر است تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از هابل خواهد بود.

ظاهراً این تلسکوپ می‌تواند هر سال ۱۰۰ هزار عکس بگیرد. و با توجه به میدان دید بزرگ‌تر رومن، حتی تلسکوپ‌هایی مثب هابل یا جیمز وب هم بیشتر از عمر ما طول می‌کشد تا بتوانند این تعداد عکس را ثبت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*