گوشی سامسونگ یا اپل

گوشی سامسونگ بخریم یا اپل؛ گلکسی اندرویدی یا آیفون آی او اس؟

انتخاب میان گوشی سامسونگ یا اپل، پرسش همیشگی اهالی فناوری بوده و در ادامه با بررسی آیفون و گلکسی، سعی می‌کنیم پاسخی برای این پرسش پیدا کنیم.

سالیان درازی است که اپل و سامسونگ در دنیای اسمارت فون‌ها با یکدیگر جدال می‌کنند. این دو کمپانی هر سال پرچمداران تمام عیار خود را روانه بازار می‌کنند تا گوی سبقت را از دیگری بربایند. عملکرد محصولات این دو برند در سگمنت بالا رده‌ها در هر بخشی عالی بوده و گاهی اوقات آنقدر اختلاف میان آن‌ها اندک است که برتر دانستن یکی از آن‌ها فقط به سلیقه کاربران برمی‌گردد.

در نیمه اول سال 2023 هستیم و مدت زیادی از عرضه خانواده گلکسی اس 23 – Galaxy S23 و خانواده آیفون 14 – iPhone 14 نمی‌گذرد. گرچه مقایسه ما میان گوشی های سامسونگ و اپل تنها مربوط به پرچمداران امسال آن‌ها نیست، اما در ادامه به این دو اسمارت فون نیز اشاره‌هایی خواهیم داشت.

از آنجایی که محصولات اپل و سامسونگ در دو اکوسیستم کاملا متفاوت قرار می‌گیرند، مقایسه آن‌ها همواره جالب و چالش‌برانگیز خواهد بود. با وجود اینکه این دو اکوسیستم تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند اما هرکدام به بلوغ و تکامل رسیده و عالی‌ترین عملکرد اکوسیستم خود را ارائه می‌دهند. ما نیز در ادامه برای انتخاب میان این دو برند، آن‌ها را از زوایای مختلفی بررسی خواهیم کرد تا به یک نتیجه‌گیری اجمالی برسیم.

گوشی سامسونگ یا اپل؟ مسئله این است

گوشی سامسونگ یا اپل

همانطور که گفتیم، در ادامه قصد داریم به مقایسه پلتفرم گوشی‌های سامسونگ و اپل بپردازیم. بنابراین گستره دید ما در ابعاد وسیع‌تری قرار خواهد گرفت تا بتوانیم در نهایت به سراغ انتخاب درست برویم. به همین منظور این دو پلتفرم را در زمینه‌های مختلف بررسی و با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی سامسونگ یا اپل

با ورود کمپانی‌های گوشی‌ساز به حیطه فناوری شارژ وایرلس، جنس پشت بدنه پرچمدارانشان از فلز به شیشه تغییر پیدا کرد. اپل و سامسونگ نیز به همین دلیل در پرچمدارانشان به سراغ شیشه و فلز رفته‌ و از شیشه در پنل جلویی و پشتی و از فلز در فریم دیوایس استفاده می‌کنند. در بحث کیفیت ساخت تنها چیزی که پرچمداران این دو برند را متفاوت می‌کند استفاده از پنل‌های محافظت‌کننده مانند گوریلا گلس و سرامیک شیلد خواهد بود.

سامسونگ یکی از مشتریان قدیمی و پر و پا قرص گوریلا گلس بوده و همیشه در پرچمدارانش از جدیدترین و مقاوم‌ترین مدل از شیشه‌های کورنینگ استفاده کرده است. در مقابل اپل استراتژی خودش را داشته و از سری آیفون 13 به بعد، از نمایشگر گوشی‌هایش با شیشه سرامیک شیلد محافظت می‌کند. بر خلاف ادعای اپل، متاسفانه سرامیک شیلد در عمل مقاومت بسیار کمی در برابر خط و خش داشته و اصلا قابل مقایسه با گوریلا گلس نیست. گوریلا گلس در برابر برخورد اجسام معمولی محیط اطراف مقاومت بسیار بیشتری برای افتادن خط و خش روی خود نشان می‌دهد. همچنین اگر موبایلتان از دستتان به زمین سقوط کند، گلکسی شما به مراتب آسیب کمتری نسبت به آیفونتان خواهد دید.

تقریبا همگی می‌دانیم که اپل یک معجون جذاب برای ظاهر پرچمدارانش می‌سازد و به قدری آن را در گوشی‌هایش تکرار می‌کند تا صدای کاربران در بیاید؛ سپس یک تغییر جزئی در آن داده و به عنوان مدل جدید به بازار عرضه می‌کند. آن طراحی اصطلاحا جدید که تنها با یک تغییر جزئی لقب جدید را به خود گرفته دوباره چندین سال تکرار می‌شود و مابقی ماجرا را همه می‌دانیم.

در مقابل سامسونگ جسارت بیشتری در بخش طراحی به خرج می‌دهد و به جز امسال، پرچمدارانش را با تغییر محسوس و قابل شناسایی نسبت به مدل سال قبل عرضه می‌کند. این جسارت در طراحی نه تنها باعث می‌شود مدل پرچمدار سامسونگ را راحت‌تر تشخیص بدهیم، بلکه ایجاد تغییر ظاهری در گوشی خود یکی از جذابیت‌هایی محسوب می‌شود که کاربر بخواهد گوشی خود را با نمونه‌ای جدیدتر تعویض کند.

به طور کلی انتخاب گزینه برتر در بخش کیفیت ساخت و به خصوص طراحی تا حد زیادی به سلیقه وابسته است، اما با توجه به مواردی که بالاتر گفتیم سامسونگ عملکرد بهتری در این بخش از خود نشان داده است.

برنده بخش طراحی و کیفیت ساخت: سامسونگ

صفحه نمایش

گوشی سامسونگ یا اپل

اپل برای سال‌ها در گوشی‌هایش از پنل اختصاصی خودش یعنی IPS Retina استفاده می‌کرد. گرچه این پنل رنگ‌ها را با کیفیت بسیار بالایی نمایش می‌داد اما در مقابل پنل AMOLED یا Super AMOLED اصلا حرفی برای گفتن نداشت. نمایشگرهای OLED در کنار مصرف انرژی بسیار کمتر، عمق بیشتری به رنگ‌ها می‌دهند و تصاویر طبیعی‌تری را نمایش می‌دهند. خوشبختانه اپل متوجه برتری سامسونگ در این زمینه شده و حالا چند سال از استفاده این کمپانی از پنل‌های AMOLED در پرچمدارانش می‌گذرد. بنابراین در این بخش روی گوشی‌هایی از اپل تمرکز خواهیم داشت که از پنل جدید استفاده می‌کنند.

از آنجایی که سامسونگ خود تولیدکننده نمایشگرهای با پنل Super AMOLED است، تعجبی ندارد اگر بهترین نسخه از این مدل صفحه نمایش را روی پرچمدارانش قرار بدهد. گرچه به عقیده برخی کاربران رنگ‌ها در پرچمداران سامسونگ کمی اغراق شده هستند، اما این گوشی‌ها مجهز به دقیق‌ترین نمایشگرها هستند که تلفیقی از روشنایی بسیار بالا، جزئیات عالی و رنگ‌های سرزنده و پویا را ارائه می‌دهند. در سمت مقابل، صفحه نمایش آیفون‌ها نیز کیفیت بسیار بالایی دارند اما وقتی نوبت به مقایسه آن‌ها با گوشی های سامسونگ می‌رسد تفاوت‌ها مشخص می‌شوند.

برنده بخش صفحه نمایش: سامسونگ

سخت افزار پردازشی

گوشی سامسونگ یا اپل

سامسونگ تا پیش از سری گلکسی اس 23 دو نسخه متفاوت از پرچمدارانش را عرضه می‌کرد. یکی از مدل‌ها مجهز به جدیدترین چیپست پرچمدار کوالکام بوده و دیگری توسط چیپست ساخت خود سامسونگ یعنی اگزینوس توان می‌گرفت. هر دوی این چیپست‌ها قوی‌ترین نمونه‌های بازار بودند و حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. گاهی در پرچمداران سامسونگ رکورد ظرفیت رم شکسته می‌شود و حالا یک رم 12 گیگابایتی برای یک گلکسی پرچمدار اصلا چیز عجیب و غریبی به حساب نمی‌آید.

اپل چیپست اختصاصی خودش را سفارش می‌دهد و از آن‌ها در محصولات هیچ برند دیگری استفاده نمی‌شود. چیپ‌های سری A توان پردازشی شگفت‌انگیزی دارند، مخصوصا وقتی نوبت به پردازش تک هسته‌ای می‌رسد. به لطف بهینه‌سازی‌های زیادی که روی سیستم عامل iOS انجام شده، اپل در گوشی‌هایش از رم‌هایی با ظرفیت پایین استفاده می‌کند. این رم‌ها سال‌ها پیش در محصولات اندرویدی به کار گرفته می‌شدند ولی در کنار یک نرم افزار قدرتمند، شاهد عملکردی به روانی رم‌های 12 گیگابایتی هستیم.

در بحث توان پردازشی و سرعت عملکرد، نمی‌توانیم بگوییم گوشی سامسونگ از قدرت بیشتری بهره می‌برد یا اپل. سخت افزار پردازشی مورد استفاده در گوشی‌های این دو کمپانی خدایگان سرعت و قدرت در پردازش هستند و شاید تنها در برخی زمینه‌ها چند ثانیه با یکدیگر اختلاف داشته باشند.

برنده بخش سخت افزار پردازشی: مساوی

سیستم عامل و نرم افزار

گوشی سامسونگ یا اپل

اگر عملکرد گوشی های سامسونگ و اپل در بحث سخت افزار تا حد زیادی مشابه باشد اما در بخش نرم افزاری تفاوت آن‌ها سر به فلک می‌کشد. در گوشی‌های سامسونگ همواره جدیدترین نسخه از اندروید همراه با رابط کاربری اختصاصی کره‌ای‌ها یعنی One UI اجرا می‌شود. در سال‌های اخیر اندروید و پوسته سامسونگ تا حد بسیار زیادی روان‌تر، ساده‌تر و سریع‌تر شده‌اند و از آن دوران پر از باگ و لگ گذر کردند.

رابط کاربری در آیفون‌ها از اولین گوشی تا به امروز تا حد زیادی ماهیت خود را حفظ کرده و همان ثبات و روانی خاص خودش را دارد. گاهی دیده می‌شود اپلیکیشن‌هایی که برای هر دو پلتفرم اندروید و آی او اس نوشته می‌شوند، در نسخه آیفون خود دارای ویژگی‌های بیشتری هستند. همچنین ترجیح برنامه‌نویسان برای اولویت در عرضه اپلیکیشن، iOS بوده و خواهد بود.

اما ما در ایران زندگی می‌کنیم و متاسفانه بسیاری از سرویس‌های خاص و ویژه اپل در کشورمان کار نمی‌کند. از این گذشته، اپل محدودیت‌های شدیدی روی برنامه‌نویسان ایرانی اعمال کرده و تعداد برنامه‌هایی که بدون تغییر نام و ماهیت آن در اپ استور حضور دارند بسیار کم است. این وضعیت به حدی وخیم است که چند روز پیش مجددا برنامه‌هایی که ایرانی‌ها با دور زدن اپ استور منتشر کرده بودند همگی حذف شدند و هیچ برنامه معتبری برای انجام امور بانکی روی آیفون قابل دسترس نبود.

در مقابل سامسونگ و اندروید هیچ‌گاه چنین مشکلاتی را ندارند. به دلیل عدم وجود محدودیت در توانایی دانلود اپلیکیشن، فروشگاه‌های نرم افزاری زیادی وجود دارند که می‌توانید برنامه‌های ایرانی یا خارجی را از آن‌ها بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دانلود و نصب کنید. همچنین اندروید به دلیل ماهیت اوپن سورس بودنش اجازه دسترسی کاربر به فایل‌های سیستمی را می‌دهد و مدیریت فایل‌ها در گوشی های سامسونگ بسیار راحت‌تر از گوشی های اپل انجام می‌شود.

برنده بخش سیستم عامل و نرم افزار: سامسونگ

دوربین

گوشی سامسونگ یا اپل

آیفون‌ها برای سال‌ها در زمینه دوربین حرف اول و آخر را می‌زدند. کیفیت فوق‌العاده عکس‌ها، پردازش عالی رنگ‌ها و نزدیک بودنشان به واقعیت، بالانس نور سفید و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شدند تا گوشی‌های اندرویدی حتی خیال رقابت با آیفون را از سرشان بیرون کنند. حتی تا به امروز آیفون‌ها در بحث دوربین بی رقیب هستند و اگر کیفیت دوربین برایتان حیاتی است، به چیزی بجز آیفون فکر نکنید.

در گلکسی‌های جدید شاهد به کار گیری دوربین‌هایی با رزولوشن عجیب و غریب هستیم. این دوربین‌ها علاوه بر توانایی بالایشان در زمینه ضبط فیلم و عکس، می‌توانند با قابلیت زوم خود حتی سطح روی ماه را به شما نمایش بدهند. اگر از این ویژگی‌های تبلیغاتی بگذریم، در سال‌های اخیر دوربین گوشی‌های اندرویدی به خصوص پرچمداران سامسونگ پیشرفت چشمگیری به خود دیده‌اند و قابل مقایسه با آیفون‌ها هستند. اما با این وجود هنوز جای کار دارند.

اوضاع در قسمت دوربین سلفی نیز تا حد زیادی مشابه با دوربین اصلی بوده و شفافیت و کیفیت دوربین سلفی آیفون همچنان گوی سبقت را از رقیب آسیایی‌اش می‌رباید.

برنده بخش دوربین: اپل

باتری و شارژدهی

گوشی سامسونگ یا اپل

ابتدا باید به موضوع جنجالی فناوری شارژ سریع بپردازیم. هر دو کمپانی اپل و سامسونگ در بحث تکنولوژی شارژ سریع استراتژی کاملا متفاوتی با کمپانی‌های دیگر به خصوص انواع چینی دارند. در حالی که شیائومی برای یک محصول میان رده‌اش به سراغ فناوری شارژ 120 واتی می‌رود که می‌تواند یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی را در عرض 19 دقیقه از صفر تا 100 درصد شارژ کند، اما حتی در جدیدترین پرچمداران این دو کمپانی توان شارژ سریع گوشی‌ها هیچ جایی نزدیک به 120 وات نیست.

دلیل عدم استقبال این دو غول فناوری از شارژ سریع با توان بالاتر هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما مشخصا کاربران از شارژ شدن سریع‌تر گوشی‌هایشان استقبال می‌کنند.

معضل حجم پایین باتری در آیفون‌ها سال‌هاست که گریبانگیر کاربران اپلی شده است. این کمپانی سعی می‌کند با بهینه‌سازی‌های نرم افزاری و ارتقای قطعات گوشی، مصرف انرژی را کاهش بدهد تا حجم باتری نیازی به تغییر نداشته باشد. اما این ترفند تا جایی جواب می‌دهد و به هر حال یک باتری 4300 میلی‌آمپر ساعتی کفاف یک پرچمدار با نمایشگری بزرگ و پردازش‌های سنگین را نخواهد داد.

در آن سوی میدان سامسونگ بابت قرار دادن باتری‌ حجیم 5000 میلی‌آمپر ساعتی نگرانی نداشته و تقریبا در تمامی ادوار سرعت شارژ بیشتری را در مقایسه با آیفون‌ها ارائه کرده است. طبیعتا هرچه ظرفیت باتری بیشتر باشد، دوام و شارژدهی آن نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه گوشی های سامسونگ در مقایسه با اپل مدت زمان بیشتری را به دور از شارژر سپری خواهند کرد.

برنده بخش باتری و شارژدهی: سامسونگ

جمع‌بندی

گوشی سامسونگ یا اپل

انتخاب بین گوشی سامسونگ یا اپل سوالی است که همیشه دوست‌داران تکنولوژی را درگیر خود می‌کند. این انتخاب تا حد زیادی به سلیقه افراد برمی‌گردد اما اگر بخواهیم دقیق‌تر و بر اساس اعداد و ارقام صحبت کنیم، پرچمدار سامسونگ حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. از نمایشگر با کیفیت‌تر گرفته تا باتری با دوام‌تر و از همه مهم‌تر، راحتی استفاده از برنامه‌ها برای کاربران ایرانی باعث می‌شود اسمارت فون سامسونگی آپشن‌های بیشتری را پیش روی شما بگذارد. اما اگر دوربین برایتان حرف اول را می‌زند، به آپدیت‌های نرم افزاری اهمیت می‌دهید و پرستیژ برند اپل علاقه‌مندید، یک آیفون می‌تواند تمامی خواسته‌هایتان را برآورده کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*