ویندوز 12

تمام آنچه راجع به سیستم عامل ویندوز 12 می دانیم؛ از مشخصات و قابلیت های احتمالی تا قیمت و شایعات

در این جا به بررسی همه اطلاعات، شایعات و جزئیات موجود راجع به سیستم عامل ویندوز 12 (Windows 12) مایکروسافت خواهیم پرداخت.‌

مایکروسافت ویندوز 10 را به عنوان آخرین نسخه از این سیستم عامل معرفی کرد. در آن زمان، غول ردموندی قصد داشت مدلی شبیه به یک سرویس را برای سیستم عاملش پیاده کند و به‌جای عرضه نسخه‌های جدید، آپدیت‌هایی مختلف را برای این سیستم عامل منتشر کند.

با این وجود، مایکروسافت نتوانست به ادعای خود پایبند باشد؛ به‌طوری که نه تنها نسخه یازده این سیستم عامل معرفی و منشر شد؛ بلکه از هم‌اکنون شایعاتی نیز در خصوص نسخه دوازدهم آن به گوش می‌رسد.

البته شایعات مختلف پیرامون این نسخه از ویندوز در حالی منتشر شده‌اند که مایکروسافت هنوز حتی فرآیند ساخت آن را هم به پایان نبرده است! با این وجود، برخی منابع آگاه درون این کمپانی از در دست ساخت بودن این سیستم عامل خبر داده‌اند.‌

مایکروسافت همچنین عرضه آپدیت‌های بزرگ سالیانه برای سیستم عاملش را نیز متوقف کرده و در عوض قابلیت‌های جدید را از طریق آپدیت‌های کوچک‌تر در فواصل زمانی کوتاه‌تر در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

ویندوز 12 در راه است!

سیستم عامل Windows 12

مایکروسافت تا کنون هیچ پاسخی به شایعات پیرامون نسل بعدی از سیستم عاملش نداده است. اما این اتفاق ابدا باعث نشده که تنور شایعات از حرارت بیفتد.‌

یکی از نخستین شایعات در این زمینه توسط وبسایت آلمانی Deskmodders.de منتشر شده که ادعا کرده مایکروسافت از ماه مارس سال 2022 فرآیند ساخت سیستم عامل ویندوز 12 را کلید زده است.

در همین راستا همچنین وبسایت Window Central نیز گزارشی را منتشر نموده و در آن ادعا کرده که کد رمز نسخه بعدی سیستم عامل ویندوز «Next Valley» خواهد بود.

البته احتمالا مایکروسافت برای نامگذاری رسمی این نسخه همچنان از همان الگوی کنونی خود استفاده کند و آن را تحت نام Windows 12 رونمایی کند.

زمان احتمالی عرضه Windows 12

زمان انتشار ویندوز 12

به گزارش ویندوز سنترال، مایکروسافت برای نسل جدید سیستم عامل‌های خود، بار دیگر به الگوی سه ساله عرضه نسخه‌های جدید روی خواهد آورد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که نسل بعدی سیستم عامل ویندوز در سال 2024 رونمایی شود.‌ بد نیست بدانید که پیش از ویندوز 10، تمامی نسخه‌های جدید این سیستم عامل در بازه‌های زمانی سه ساله منتشر می‌شدند.

این در حالی‌ست که ویندوز 11 شش سال پس از ویندوز 10 معرفی شد.

مایکروسافت البته بازه زمانی پشتیبانی از نسل‌های اخیر سیستم عامل های خود را نیز پنج ساله اعلام کرده است. این به آن معناست که پشتیبانی از دو سیستم عامل Windows 10 و Windows 11 به ترتیب تا سال‌های 2025 و 2031 ادامه خواهد یافت.

البته این امکان هم وجود دارد که ردموندی‌ها بار دیگر تصمیم به تغییر بازه زمانی انتشار سیستم عامل خود بگیرند. در این صورت، طبیعتا زمان انتشار این سیستم عامل تغییر خواهد کرد.

قیمت سیستم عامل ویندوز 12

قیمت ویندوز 12

مایکروسافت قابلیت ارتقای رایگان به سیستم عامل ویندوز 11 را در اختیار تمامی کاربران نسخه‌های 8 به بالای این سیستم عامل قرار داد تا این افراد بتوانند به‌سادگی جدیدترین سیستم عامل این کمپانی را تجربه کنند.

بر همین اساس انتظار می‌رود رویکردی مشابه نیز برای Windows 12 مورد استفاده قرار گیرد.‌

بعلاوه، در بخش قیمت نیز احتمالا مایکروسافت از همان قیمت‌گذاری ویندوز 11 برای نسل جدید سیستم عاملش استفاده خواهد کرد. در حال حاضر، لایسنس نسخه خانگی (Home) ویندوز 11 قیمتی 139 دلاری دارد و نسخه حرفه‌ای (Pro) با قیمت 199.99 دلار به دست علاقمندان خواهد رسید.

بعید به نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد افزایش قیمت لایسنس ویندوز 12 را داشته باشد. به‌خصوص با در نظر گرفتن این که ترغیب برخی کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم عامل به ارتقا، یکی از مهم‌ترین محورهای بازاریابی این غول ردموندی به شمار می‌رود.

امکان ارتقا از نسخه‌های قبلی ویندوز به Windows 12

ارتقا از Windows 11 به Windows 12

مایکروسافت امکان ارتقای مستقیم به ویندوز 11 را در اختیار کاربران ویندوز 10 قرار داده است.‌ این بروزرسانی در بخش Windows Update به‌عنوان یک بروزرسانی انتخابی در اختیار کاربران Windows 10 قرار داد.

از سوی دیگر، کاربران ویندوز 10 همواره این شانس را دارند که ویندوز 11 را به‌عنوان نسخه‌ای کاملا جدید بر روی دستگاه خود نصب کنند.

البته کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر در ابتدا باید ویندوز 10 را دریافت کرده و سپس نسخه یازدهم را از روش‌های بالا دانلود و نصب کنند.

مایکروسافت احتمالا همین رویه را برای Windows 12 نیز به کار ببندد و ارتقا از ویندوز 11 به 12 را از طریق یک اعلان به کاربر اعلام کند.‌

از سوی دیگر، کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز هم احتمالا قادر خواهند بود ویندوز 12 را به‌عنوان یک سیستم عامل کاملا جدید بر روی دستگاه خود نصب کنند.

البته امکان ارتقا از ویندوز 11 به 12 کاملا به سیستم سخت افزاری مورد نیاز نسخه جدید هم بستگی خواهد داشت. در صورتی که Windows 12 در سال 2024 رونمایی شود احتمالا مشخصات سخت افزاری مورد نیاز آن دقیقا برابر با ویندوز 11 خواهد بود. با این حال اگر زمان رونمایی از آن پس از این تاریخ باشد، ارتقای سیستم عامل به مشخصات سخت افزاری دستگاه بستگی خواهد داشت.

آیا مایکروسافت کاربران را به نصب نسخه جدید سیستم عاملش مجبور خواهد کرد؟

ارتقا به ویندوز 12

بعید به نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد داشته باشد ویندوز 12 را به هیچ یک از کاربرانش تحمیل کند!

ویندوز 11 در حقیقت یک آپگرید اختیاری برای ویندوز 10 به شمار می‌رود. مایکروسافت ادعا کرده که پشتیبانی از Windows 10 تا سال 2025 ادامه خواهد داشت.‌ بنابراین کاربران این سیستم عامل نیازی نیست به این زودی نگران عدم پشتیبانی از سیستم عامل خود باشند.

البته حتی پس از آن تاریخ هم Windows 10 همچنان به کارکرد خود ادامه خواهد داد. با این وجود عرضه آپدیت‌های امنیتی و قابلیت‌های جدید برای این سیستم عامل متوقف خواهد شد.

اوضاع برای کاربران سیستم عامل جدیدتر ویندوز 11 بسیار بهتر است؛ به‌طوری که به ادعای مایکروسافت، پشتیبانی از این سیستم عامل تا سال 2031 ادامه خواهد داشت و تا سال 2026 نیز عرضه آپدیت‌های جدید برای این نسخه ادامه خواهد داشت.

به این ترتیب پشتیبانی از ویندوز 11 حتی چندین سال پس از عرضه احتمالی ویندوز 12 هم احتمالا ادامه خواهد داشت.

سیستم سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای سیستم عامل ویندوز 12

سیستم عامل ویندوز 12

مایکروسافت محدودیت‌های سفت و سختی نظیر لزوم استفاده از چیپ امنیتی TPM را بر روی مشخصات مورد نیاز ویندوز 11 اعمال کرده بود که مانع نصب آن بر روی بسیاری کامپیوترهای قدیمی‌تر شد.

البته در حال حاضر راه‌های متعددی برای دور زدن این محدودیت‌ها وجود دارد؛ هرچند که ممکن است تا زمان انتشار Windows 12 استفاده از این راه‌ها دیگر امکان‌پذیر نباشد!

در عین حال با توجه به فاصله زمانی اندک احتمالی میان انتشار ویندوز 12 و ویندوز 11 بعید به نظر می‌رسد که این دو سیستم عامل از حیث سیستم مورد نیاز، تفاوت چندانی با یکدیگر داشته باشند.‌

بد نیست بدانید که ویندوز 11 برای اجرا به یک تراشه 64 بیتی با سرعت کلاک یک گیگاهرتز در کنار چهار گیگابایت رم نیاز دارد. همچنین دیگر مشخصات مورد نیاز این نسخه ویندوز نیز عبارتند از 64 گیگ حافظه داخلی، یک صفحه نمایش بزرگتر از نه اینچی با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل، اتصال اینترنت و یک کارت گرافیک با قابلیت پشتیبانی از DirectX 12.

بر همین اساس می‌توان انتظار داشت که سیستم مورد نیاز Windows 12 هم چیزی نزدیک به همین مشخصات باشد؛ با این تفاوت که مقدار حداقل رم ممکن است از چهار گیگ به هشت گیگ افزایش پیدا کند.

رابط کاربری نسخه بعدی ویندوز

رابط کاربری Windows 12

احتمالا مایکروسافت در Windows 12 رابط کاربری را با تغییراتی روانه بازار خواهد کرد. با این وجود نمی‌توان انتظار تغییراتی انقلابی را از رابط کاربری این سیستم عامل داشت.

رابط کاربری نسخه بعدی ویندوز احتمالا روان‌تر بوده و بر روی صفحه نمایش‌های با رزولوشن‌های مختلف عملکرد بهتری خواهد داشت. همچنین تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های همراه نیز احتمالا در ویندوز 12 بهتر از قبل پشتیبانی شوند.

پیش‌تر، مایکروسافت در رویداد توسعه‌دهندگان خود نمایی از یک رابط کاربری جدید را به نمایش گذاشت که علیرغم شباهت کلی به UI ویندوز، با تمامی نسخه‌های پیشین متفاوت بود.‌ در این نسخه ویندوز تسکبار در قسمت پایین صفحه نمایش به صورت شناور قابل مشاهده بود و نوار جستجو به صورت یک ابر در قسمتی مجزا قرار داشت.

این رابط کاربری می‌تواند متعلق به ویندوز 12 باشد؛ هرچند که هنوز برای اظهار نظر در این خصوص کمی زود است.

سایر قابلیت‌های احتمالی سیستم عامل ویندوز 12 مایکروسافت

ادغام هوش مصنوعی با ویندوز

مایکروسافت هوش مصنوعی

علیرغم این که پروژه کورتانا مایکروسافت عملا شکست‌خورده به نظر می‌رسد، اما سرمایه‌گذاری سنگین این کمپانی در فناوری هوش مصنوعی باعث شده گمان کنیم هوش مصنوعی در آینده محصولات این کمپانی حضور پررنگی خواهد داشت.

بد نیست بدانید که Windows 11 در حال حاضر از نسخه‌ای از موتور جستجوی بینگ مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT استفاده می‌کند. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که در ویندوز 12 شاهد ادغام عمیق‌تر هوش مصنوعی با کاربری سیستم عامل باشیم.

نسخه جدید مرورگر Edge

مرورگر مایکروسافت اج

شاید برای‌تان عجیب به نظر برسد؛ اما مرورگر Edge مایکروسافت با در اختیار داشتن 11 درصد بازار مرورگرهای اینترنت، نزدیک‌ترین رقیب گوگل کروم به نظر می‌رسد.

بر این اساس، استفاده از نسخه‌ای جدید و بهینه از این مرورگر در ویندوز 12 می‌تواند سهم آن از بازار مرورگرها را ارتقا دهد.

مرورگر اج البته در ماه‌های اخیر پیشرفت‌های بسیار مهمی داشته و با قابلیت‌های جدید و جذاب خود توانسته علاقمندان زیادی دست و پا کند. یکی از این قابلیت‌های منحصربفرد، امکان نمایش همزمان دو تب در کنار یکدیگر بدون نیاز به باز کردن دو پنجره مجزاست.

چرخه سریع‌تر به‌روزرسانی سیستم عامل ویندوز 12

چرخه آپدیت سیستم عامل ویندوز 12

جدیدترین بروزرسانی سالیانه دو سیستم عامل ویندوز 10 و ویندوز 11 در ماه سپتامبر 2022 منتشر شد. این آپدیت، آخرین به‌روزرسانی سالیانه سیستم عامل مایکروسافت به شمار می‌رود؛ چرا که در سیستم جدید ارائه محتوای مایکروسافت برای ویندوز، بروزرسانی‌های اصلی ویندوز هر سه سال یک بار از راه رسیده و قابلیت‌های مختلف نیز هر چند ماه یک بار در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

مایکروسافت می‌تواند با ارائه بروزرسانی‌هایی کوچک‌تر و منظم‌تر برای Windows 12، دریافت جدیدترین ویژگی‌ها و قابلیت‌ها توسط این سیستم عامل را به‌طور چشمگیری ارتقا دهد و بازدهی بسیار بالاتری نسبت به سیستم کنونی داشته باشد.

دیگر ویژگی‌های احتمالی Windows 12

مایکروسافت ویندوز 12

برخی دیگر از قابلیت‌های احتمالی نسل بعدی سیستم عامل مایکروسافت به‌صورت زیر هستند:

  • جایگزینی کامل Control Panel با اپلیکیشن Settings
  • رابط کاربری بازطراحی شده برای تبلت‌ها
  • حضور ابزارک (ویجت) های بیشتر
  • امکان دسترسی به ویندوز 12 دسکتاپ از همه‌جا و از طریق همه دستگاه‌ها حتی گوشی و تبلت

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*