تصاویر گرفته شده از ماه با گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ

ادعای کاربر ردیت: تصاویر گرفته شده از ماه با گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ، تقلبی هستند!

یکی از کاربران شبکه اجتماعی ردیت با انجام یک آزمایش مستند مدعی شده که تصاویر گرفته شده از ماه با گوشی گلکسی اس 23 اولترا جعلی هستند.

گلکسی S23 اولترا در قامت جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ، دارای دوربین‌هایی با توانایی زوم بسیار بالا است. این گوشی به‌لطف دو سنسور 3 و 10 برابری تله‌فوتو و بهره‌گیری از فناوری AI Super Resolution قادر به ارائه بزرگنمایی 100 برابری دیجیتال است. این ویژگی که «زوم فضایی» نیز نامیده می‌شود، سبب شده تا ثبت عکس از سوژه‌های دوردست از جمله ماه برای کاربران امکان‌پذیر شود.

بااین‌حال، طبق ادعای اخیر یکی از کاربران ردیت، جزئیات موجود در تصاویر گرفته شده از ماه توسط گلکسی اس 23، ممکن است جعلی و صرفا با ترفندهای نرم‌افزاری به‌وجود آمده باشد. حساب کاربری “u/ibreakphotos” روز جمعه در ردیت، با انتشار پستی اعلام کرد که عکس‌های ثبت شده از ماه توسط پرچم‌دار سامسونگ جعلی هستند و برای این ادعا مدرکی را نیز ارائه کرد.

تصاویر گرفته شده از ماه با گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ

ادعای کاربر ردیت مبنی بر تقلبی بودن تصاویر گرفته شده از ماه با گلکسی اس 23 اولترا 

این ردیتور با اشاره به‌ گزارش‌های پیشین مبنی بر احتمال تقلبی بودن تصاویر گرفته شده از ماه با گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ، عنوان کرد که هیچ‌کس پیش از او نتوانسته موفق به اثبات واقعی یا جعلی بودن آنها شود. او با دانلود تصویری که با وضوح بالا از ماه گرفته شده بود، آن را به وضوح 170 در 170 کاهش داد و سپس یک فیلتر به‌نام «تاری گاوسی» را برای محو کردن جزئیات نهایی روی سطح آن اعمال کرد.

تصاویر گرفته شده از ماه با گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ

تصویر اصلی با وضوح پایین و تار ماه (سمت چپ) و نمونه پردازش شده توسط گوشی سامسونگ (راست)

این کاربر سپس عکس تار و محو شده ماه را با وضوح پایین به‌صورت تمام صفحه روی مانیتور خود به‌نمایش درآورد و سپس با فاصله گرفتن از صفحه، روی تصویر دستکاری شده زوم کرد و عکس گرفت. پس از پردازش، تصویری که از ماه توسط گوشی هوشمند سامسونگ تولید شد، سطح جزئیات بسیار بیش‌تری را نسبت به نمونه دستکاری شده نشان داد. در نتیجه، این ردیتور معتقد است که سامسونگ از یک مدل مبتنی بر هوش مصنوعی به‌منظور رفع تاری و بهبود جزئیات تصویر استفاده می‌کند.

اعتقاد بر این است که این مدل هوش مصنوعی، بر روی مجموعه‌ای از تصاویر ماه آموزش داده شده تا از طریق تشخیص فوری آن، تغییرات لازم را روی جزئیات اعمال کند. بنابراین نوع پردازش با دیگر نمونه‌های بزرگنمایی روی سایر اشیاء متفاوت است. بدین ترتیب ویژگی «زوم فضایی» بیش از آنکه به توانایی اپتیک دوربین مربوط باشد، قابلیت نرم‌افزاری هوش مصنوعی را نشان می‌دهد.

باید دید که این تحقیق کوتاه و ادعای مستند در مورد تقلبی بودن عکس های گرفته شده از ماه با دوربین گلکسی اس 23 اولترا چه واکنشی را به‌دنبال خواهد داشت و آیا بررسی دقیقی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در عکاسی ارائه کرده یا خیر. به هر روی، این مفهوم امروزه در میان تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند حتی اپل نیز به‌کار گرفته شده که برای بهبود کیفیت تصاویر بر ویژگی عکاسی محاسباتی تکیه کرده است.