متا اخراجی

کشتار مارک زاکربرگ در متا: 10 هزار اخراجی جدید!

مارک زاکربرگ روز گذشته اعلام کرد که موج جدیدی از اخراجی های کمپانی متا در راه خواهد بود. در این تعدیل نیرو، 10 هزار نفر از کار بیکار خواهند شد.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل کمپانی متا، روز سه شنبه در یک مصاحبه از اخراج بیش از 10 هزار کارمند دیگر این کمپانی طی دو ماه آینده خبر داد. در این میان، استخدام بیش از 5000 نیروی جدید این شرکت نیز ملغی شده و پروژه‌های با اولویت پایین هم فعلا از دستور کار خارج خواهند شد.

این تعدیل نیرو تنها چهار ماه پس از اخراج پر سر و صدای 11 هزار نیروی متا؛ معادل 25 درصد کارکنان این شرکت، در ماه نوامبر سال گذشته رخ می‌دهد.

نخستین دور از اخراجی های جدید متا چه زمانی باید این کمپانی را ترک کنند؟

دور نخست از تعدیل نیروی متا از این هفته آغاز شده و دور دوم در ماه آوریل انجام خواهد شد. علاوه بر این، دور سوم نیز با تمرکز بر روی مشاغل بخش تجاری این کمپانی انجام شده و در اواخر ماه می به انجام خواهد رسید.

مدیر عامل متا البته ابراز امیدواری کرد که این تغییرات سازمانی هرچه سریع‌تر به پایان برسد تا کمپانی متبوعش بتواند با گذر از این دوران بی‌ثباتی و عدم قطعیت، به کارهای مهم پیش روی خود برسد.

کارمند Meta

او همچنین افت شدید در رشد درآمد متا در سال گذشته را تلنگری جدی برای کارکنان این کمپانی دانست و از کارمندانش خواست که خود را برای شرایط اقتصادی جدیدی که ممکن است چندین سال به طول بینجامد آماده کنند.

مدیر عامل جوان متا نرخ‌های بالاتر بهره را باعث ضعیف شدن اقتصاد دانست و ناپایداری‌های ژئوپولیتیکی را نیز دلیل عدم قطعیت اقتصادی دانست. بعلاوه، زاکربرگ همچنین با اشاره به نقش وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر حوزه تکنولوژی در افزایش هزینه ابداعات و نوآوری‌های تکنولوژیک از همه پرسنل کنونی متا خواست که برای عملکرد بهینه‌تر و تثبیت موفقیت این کمپانی در سال جاری آماده باشند.

متا اخراج

متا همچنین در گزارشی جداگانه اعلام کرده که این اخراجی های جدید، باعث کاهش حداکثر هزینه‌های این کمپانی به میزان 3 میلیارد دلار خواهند شد!

لازم به ذکر است که تا پیش از شروع تعدیل نیروی گسترده این غول تکنولوژی در سال گذشته، تعداد کارمندان این کمپانی با رشد سرسام‌آوری همراه شده و به 87 هزار نفر رسیده بود.

در همین راستا، زاکربرگ همچنین پیش‌تر، سال 2023 را سال ارتقای راندمان کمپانی متا اعلام کرد. به همین جهت، علیرغم اینکه او همچنان در حال صرف کردن میلیاردها دلار برای تحقق پروژه متاورس خود است، گزارش‌ها حاکی از تلاش او برای کاهش لایه‌های مدیریتی در Meta به منظور افزایش بهره‌وری است.

او این اقدام خود را باعث سبک‌تر شدن بدنه متا می‌داند و معتقد است که در صورت حذف لایه‌های متعدد مدیریتی، کارمندان قادر خواهند بود راندمان بالاتری داشته و سریع‌تر به امور با اولویت بالا رسیدگی کنند.

حذف پروژه‌های کم اولویت در کمپانی متا

در راستای کاهش هزینه‌های جاری و ارتقای راندمان، متا همچنین اعلام کرده که به منحل کردن پروژه‌های کم‌اهمیت‌تر خود ادامه خواهد داد. این کمپانی هزینه‌های غیرمستقیم بیش از حد این دسته پروژه‌ها را غیرقابل قبول می‌داند!

در همین رابطه، روز گذشته متا فعالیت گروه ویژه تسهیل به اشتراک گذاری NFT در اینستاگرام و فیسبوک را متوقف کرد.

علاوه بر این فعالیت گروهی ویژه از کارمندان متا که بر روی توسعه مجموعه نرم افزارهای اجتماعی جدیدی تحت نام New Product Experimentation فعالیت می‌کردند هم به دور از هرگونه هیاهویی کنسل شد.

کمپانی Meta

البته علیرغم این اخراجی های گسترده متا و کاهش باورنکردنی درآمد این کمپانی، زاکربرگ قصد کنار گذاشتن پروژه متاورس خود را ندارد.

او قصد دارد تا پایان سال جاری هدست Quest 3 را روانه بازار کند و در کنار سایر بزرگان عرصه تکنولوژی، ابزارهای کاربردی هوش مصنوعی خود را توسعه دهد.‌

محصولات مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده حضور بسیار پررنگی در دورنمای آینده سرویس‌ها و محصولات متا دارند. به عنوان مثال، عینک‌های واقعیت افزوده این کمپانی قرار است سال 2027 روانه بازار شوند.

وضعیت اخراجی های سایر کمپانی‌های بزرگ آمریکایی چگونه است؟

غول های تکنولوژی دنیا

بد نیست بدانید که متا تنها کمپانی نیست که ناچار به تعدیل گسترده نیروهای خود می‌شود. سایر غول‌های تکنولوژی دنیا مثل آمازون، گوگل و مایکروسافت هم ظرف ماه‌های گذشته هزاران کاربر خود در سرتاسر دنیا را اخراج کرده‌اند.

دامنه این تعدیل نیروها همچنین به شرکت‌های کوچک‌تری مثل اسپاتیفای، Vimeo و DoorDash نیز رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*