گلکسی ای 33

مقایسه گلکسی ای 33 با شیائومی ردمی نوت 11 پرو؛ گلکسی اقتصادی یا ردمی 108 مگاپیکسلی؟

در این مقاله دو گوشی گلکسی ای 33 و شیائومی ردمی نوت 11 پرو را از نظر قیمت، مشخصات فنی، دوربین و باتری زیر ذره‌بین گجت نیوز خواهیم برد.

با جهش نرخ دلار و کاهش واردات تلفن همراه به کشور، قیمت گوشی‌ها در بازار به طور ناگهانی افزایش یافت. گرچه حالا چند روزی از کاهش و ثبات قیمت ارز می‌گذرد، اما قیمت‌ها همچنان کاهش پیدا نکرده‌اند و بیشتر خریداران موبایل به سراغ گزینه‌هایی اقتصادی و ارزان قیمت رفته‌اند.

گلکسی ای 33 – Galaxy A33 یکی از میان رده‌های پرطرفدار سامسونگ بوده که به واسطه قیمت خوب و مشخصات فنی قابل قبولش توانسته در دل کاربران جا باز کند. رقیب مستقیم این گوشی که برچسب قیمت مشابهی نیز روی خود دارد شیائومی ردمی نوت 11 پرو – Xiaomi Redmi Note 11 Pro بوده که با ویژگی‌های تبلیغاتی فراوان می‌خواهد دست سامسونگ را از بازار کوتاه کند. ما نیز در ادامه به بررسی اجمالی این دو میان رده خواهیم پرداخت و آن‌ها را از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت، نمایشگر، سخت افزار پردازشی، دوربین، باتری و قیمت مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

گلکسی ای 33 در برابر ردمی نوت 11 پرو

جدول زیر بخشی از مشخصات فنی هر دو گوشی را تشریح می‌کند. بد نیست پیش از شروع نگاهی به توانایی‌های این دو گوشی روی کاغذ داشته باشیم.

Galaxy A33Redmi Note 11 Pro
وزن و ابعاد

۸.۱×۷۴×۱۵۹.۷
186 گرم

۱۶۴.۲×۷۶.۱×۸.۱
202 گرم

صفحه نمایش6.4 اینچی از نوع SuperAMOLED و رزولوشن 2400×1080 پیکسل6.67 اینچی از نوع SuperAMOLED و رزولوشن 2400×1080 پیکسل
چیپستاگزینوس 1280اسنپدراگون 695 / Helio G96
فناوری ارتباطی5G5G
حافظه8 گیگابایت رم
128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
8 گیگابایت رم
128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
دوربین اصلیماژول چهارگانه 48 + 8+ 5 + 2 مگاپیکسلی عریض، فوق عریض، ماکرو و تشخیص عمقماژول سه‌گانه 108، 8 و 2 مگاپیکسلی عریض، فوق عریض و ماکرو
دوربین سلفی13 مگاپیکسل16 مگاپیکسل
سیستم عاملاندروید 12اندروید 11
باتری5000 میلی‌آمپر ساعت – شارژ سریع 25 واتی5000 میلی‌آمپر ساعت – شارژ سریع 67 واتی

طراحی و کیفیت ساخت

نوت 11 پرو

سامسونگ برای ساخت گلکسی ای 33 به سراغ گوریلا گلس 5 رفته و برای بدنه و فریم دور دستگاه از پلاستیک مات فشرده استفاده کرده است. در دست گرفتن این گوشی اصلا شبیه به حس گوشی‌های پلاستیکی پایین رده نبوده و احساسی مشابه با یک میان رده گران قیمت را خواهید داشت. به دلیل نمایشگر 6.4 اینچی، ابعاد کلی دیوایس کوچک‌تر از رقیب چینی بوده و ای 33 اصطلاحا خوش‌دست‌تر از نوت 11 پرو به حساب می‌آید.

در مقابل شیائومی در نوت 11 پرو به سراغ ترکیب شیشه و پلاستیک رفته و گرچه فریم دور گوشی از جنس پلاستیک مات است، اما بدنه پشتی و همچنین صفحه نمایش از جنس شیشه ساخته شده‌اند. اگر شیائومی در قسمت فریم به جای پلاستیک از فلز استفاده کرده بود می‌توانست به کاربر احساس کار کردن با یک گوشی پرچمدار را القا کند. با این وجود کیفیت بدنه خوب بوده و بدنه شیشه‌ای دیوایس یکی از نقاط قوت آن در بخش کیفیت ساخت محسوب می‌شود.

اما در بخش طراحی، ظاهر نوت 11 پرو تا حد بسیار زیادی شبیه به گوشی‌های قدیمی‌تر شیائومی و پوکو بوده و هیچ نوآوری‌ای در آن دیده نمی‌شود، مخصوصا در بخش ماژول دوربین. اما ای 33 طراحی خود را از پرچمدار جدید سامسونگ الهام گرفته و در عین سادگی، زیبایی بیشتری نیز دارد.

با برتری ای 33 در بخش طراحی و نوت 11 پرو در بخش کیفیت ساخت،‌ برنده این بخش به سلیقه و انتخاب شما بازمی‌گردد.

برنده بخش طراحی و کیفیت ساخت: مساوی

صفحه نمایش

نوت 11 پرو

گلکسی ای 33 مجهز به نمایشگری 6.4 اینچی از نوع SuperAMOLED شده که می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 2400×1080 پیکسل به نمایش بگذارد. تراکم پیکسلی صفحه نمایش 411 پیکسل بر اینچ بوده و می‌توانید جزئیات تصاویر را با دقت بسیار بالا مشاهده کنید. سامسونگ به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نرخ تازه‌سازی نمایشگر را به 90 هرتز رسانده که کمی کمتر از رقیبش تعیین شده است.

در ردمی نوت 11 شاهد یک صفحه نمایش 6.67 اینچی با پنل AMOLED هستیم که عمق رنگ کمتری نسبت به پنل SuperAMOLED به کار رفته در ای 33 دارد. رزولوشن نمایشگر همانند رقیب کره‌ای 2400×1080 پیکسل بوده اما به دلیل بزرگتر بودن صفحه، تراکم پیکسلی تا 395 پیکسل بر اینچ کاهش یافته است. نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی و حداکثر میزان روشنایی 1200 نیتی صفحه نمایش، از ویژگی‌های بارز ردمی نوت 11 پرو بوده که آن را در این قسمت برتر می‌کند.

برنده بخش صفحه نمایش: شیائومی ردمی نوت 11

سخت افزار پردازشی

گلکسی ای 33

چیپست ساخت سامسونگ یعنی اگزینوس 1280 قلب تپنده گلکسی ای 33 بوده که با کمک 8 گیگابایت رم، حین اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سبک و نیمه‌سنگین سرعت خوبی از خود به نمایش می‌گذارد. این چیپ از فناوری 5G نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید روی آن برای استفاده از اینترنت پرسرعت حساب کنید. این گوشی در نسخه پایه 128 گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی دارد اما به لطف کارت حافظه جانبی، می‌توانید این ظرفیت را ارتقا بدهید.

ردمی نوت 11 پرو از چیپ اسنپدراگون 695 توان می‌گیرد که عملکردش کمی از اگزینوس 1280 ضعیف‌تر است. البته این گوشی در نسخه دیگری نیز تولید می‌شود که چیپست Helio G96 وظیفه پردازش اصلی دستگاه را بر عهده دارد و حتی در مقایسه با نسخه اسنپدراگون ضعیف‌تر نیز عمل می‌کند.

شیائومی 8 گیگابایت رم برای این میان رده خود در نظر گرفته تا اجرای برنامه‌ها و مالتی تسکینگ با سرعت بالایی انجام شود. با این وجود نباید انتظار داشته باشید که برنامه‌ها و بازی‌های سنگین به روانی و کیفیت بالارده‌ها اجرا شوند. این چیپ نیز از تکنولوژی ارتباطی 5G پشتیبانی کرده و می‌تواند اینترنت را با سرعت بسیار بالایی در اختیارتان قرار بدهد. نوت 11 پرو همانند ای 33 در نسخه پایه‌اش ظرفیتی 128 گیگابایتی دارد که با کمک کارت حافظه microSD می‌توانید آن را افزایش بدهید.

برنده بخش سخت افزار پردازشی: سامسونگ گلکسی ای 33

دوربین

گلکسی ای 33

از قدیم این باور که هرچه مگاپیکسل بالاتر باشد، کیفیت تصاویر هم بهتر خواهند بود در میان کاربران عام رواج پیدا کرده و هنوز هم برخی به این موضوع معتقد هستند. اما در عصر کنونی تکنولوژی آنچه کیفیت تصاویر را تضمین می‌کند، کیفیت پردازش عکس و رنگ‌های آن بوده و رزولوشن سنسور تنها یکی از فاکتورهای مهم برای کیفیت تصویر به حساب می‌آید.

در ردمی نوت 11 پرو نیز شاهد یک دوربین سه‌گانه هستیم که از سنسورهای 108، 8 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. این سنسورها به ترتیب در نقش دوربین اصلی (عریض)، دوربین فوق عریض و دوربین ماکرو ایفای نقش می‌کنند و علی‌رغم رزولوشن بالای سنسور اصلی، کیفیت تصاویر ثبت شده کیفیت خارق‌العاده‌ای ندارند. جزئیات در تصاویر زیاد بوده و حفظ شده‌اند اما در مقابل در بحث پردازش رنگ‌ها و رعایت تراز نور سفید، عملکرد نوت 11 پرو به خوبی گلکسی ای 33 نیست. با استفاده از این گوشی می‌توانید با کیفیت Full HD و سرعت 30 فریم بر ثانیه به فیلم‌برداری بپردازید.

گلکسی ای 33 مجهز به ماژول دوربین چهارگانه‌ای شده که توسط سنسورهای 48، 8، 5 و 2 مگاپیکسلی قدرت می‌گیرد. این سنسورها به عنوان دوربین عریض (اصلی)، دوربین فوق عریض، دوربین ماکرو و دوربین تشخیص عمق فعالیت می‌کنند. به واسطه حضور دوربین تشخیص عمق، عکس‌های بوکه با ای 33 کیفیت بالاتری در مقایسه با رقیب چینی خواهند داشت. در بررسی‌های تخصصی دوربین این دو گوشی، ای 33 با وجود رزولوشن پایین‌تر دوربینش توانست 10 امتیاز بیشتر کسب کند و عملکرد بهتری در برابر نوت 11 پرو از خود نشان بدهد. فیلم‌برداری با کیفیت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی‌های برجسته ای 33 برشمرده می‌شود.

در بخش دوربین سلفی هر دو گوشی عملکردی نزدیک به هم دارند. ای 33 از سنسور 13 مگاپیکسلی واید استفاده می‌کند و در مقابل نوت 11 پرو از یک سنسور 16 مگاپیکسلی بهره می‌برد. فیلم‌برداری با کیفیت Full HD و 30 فریم بر ثانیه توسط هر دو گوشی امکان‌پذیر خواهد بود.

برنده بخش دوربین: سامسونگ گلکسی ای 33

باتری و شارژدهی

نوت 11 پرو

هر دو کمپانی برای منبع تغذیه محصولاتشان به سراغ باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی از نوت لیتیوم پلیمر رفته‌اند که دوام بسیار بالایی دارند. با یک بار شارژ کامل، می‌توانید برای یک و نیم الی دو روز کاری از گوشی استفاده کنید و به شارژر نیازی نداشته باشید. تنها تفاوت در بخش باتری این دو گوشی به فناوری شارژ سریع آن‌ها برمی‌گردد.

شیائومی فناوری شارژ 67 واتی را برای میان رده خود برگزیده که امکان شارژ صفر تا 100 درصد گوشی را تنها در 42 دقیقه فراهم می‌کند. این در حالی است که سامسونگ به همان تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی خود وفادار مانده و به دنبال آن ای 33 با سرعت کمتری نسبت به رقیبش شارژ‌ خواهد شد.

برنده بخش باتری و شارژدهی: شیائومی ردمی نوت 11

قیمت

گلکسی ای 33 در بازار امروز (تاریخ انتشار مقاله) حدود 11 میلیون تومان و شیائومی ردمی نوت 11 پرو برچسب قیمتی 11 میلیون و 600 هزار تومانی روی خود دارند.

سخن پایانی

گلکسی ای 33

تا همین سال پیش میان رده‌های سامسونگ تقریبا هیچ شانسی در برابر نمایندگان شیائومی نداشتند. امکانات بیشتر در کنار قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر باعث می‌شد تا کاربران حین خرید گوشی جدید تنها محصولات چینی را ببینند و از میان آن‌ها انتخاب کنند. اما حالا اوضاع عوض شده و سامسونگ توجه بیشتری به میان رده‌هایش نشان می‌دهد. گلکسی ای 33 و ردمی نوت 11 پرو هر دو در یک بازه زمانی معرفی شده‌اند ولی رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند و انتخاب میان آن‌ها ممکن است کمی دشوار باشد.

اگر کیفیت صفحه نمایش برایتان در اولویت بوده و می‌خواهید موبایلتان را با سرعت زیادی شارژ کنید، ردمی نوت 11 پرو می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد. اما اگر می‌خواهید روی توان پردازشی موبایلتان حساب باز کنید و همچنین تصاویری با کیفیت بگیرید، گلکسی ای 33 می‌تواند بهترین گزینه پیش روی شما باشد.