ادوبی فایرفلای

ادوبی فایرفلای معرفی شد؛ تبدیل متن به تصویر با هوش مصنوعی؟

چندی پیش ادوبی سرویس هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر خود را که ادوبی فایرفلای – Adobe Firefly نام دارد معرفی کرد.

ادوبی با راه‌اندازی خانواده جدیدی از مدل‌های هوش مصنوعی به‌نام Firefly، وارد عرصه مولد هوش مصنوعی می‌شود. ساخت تصویر با ورودی متنی یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است که اکنون شاهد وجود آن در سرویس جدید ادوبی هستیم.

ادوبی فایرفلای

ادوبی یک شرکت آمریکایی سازنده نرم‌افزارهای رایانه‌ای است که عمدتاً در تولید نرم‌افزارهای طراحی و گرافیک فعالیت دارد. معروف‌ترین نرم‌افزار این شرکت فتوشاپ است که در سال ۱۹۸۸ پا به عرصه تکنولوژی گذاشت.

الکساندر کاستین، معاون این شرکت در مورد این سرویس جدید گفت: «ادوبی فایرفلای با تمرکز بر وارد کردن هوش مصنوعی به مجموعه برنامه‌ها و سرویس‌های Adobe، به‌ویژه هوش مصنوعی برای تولید محتوای رسانه‌ای، از چندین مدل هوش مصنوعی تشکیل خواهد شد که در عرصه‌های مختلف قابل استفاده هستند.»

فایرفلای، جدیدترین محصول شرکت ادوبی

ادوبی فایرفلای

ادوبی فایرفلای درحال حاضر در مرحله آزمایشی بتا قرار دارد و تنها از طریق وب‌سایت قابل دسترسی است.

این توسعه ابزارهای مولد هوش مصنوعی به کاربران اجازه می‌دهد اشیاء، کامپوزیت‌ها و افکت‌ها را به‌ساده ایجاد و ویرایش کنند. این ابزارهای هوش مصنوعی به‌زودی به نرم‌افزارهایی همچون فتوشاپ، ایلاستریتر و پریمیر نیز وارد خواهند شد.

همانطور که شور و شوق پیرامون این فناوری افزایش می‌یابد، ادوبی به مشارکت‌کنندگان اجازه می‌دهد آثار هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی را در بازار محتوای خود بفروشند.

شرکت ادوبی تاکنون ۲ مورد از ابزارهای این محصول را منتشر کرده است. ابزار اول همانند DALL-E ورودی متنی را به تصویر تبدیل می‌کند. ابزار دوم نیز می‌تواند نوشته‌های هنری به سبک WordArt خلق کند.

ادوبی فایرفلای

این مدل که با استفاده از صدها میلیون عکس توسعه یافته است، به زودی قادر به ایجاد محتوا در برنامه‌های ادوبی از جمله اکسپرس، فوتوشاپ، Illustrator و Adobe Experience Manager خواهد بود.

فراتر از تولید متن به تصویر اولیه، فایرفلای با استفاده از توضیحات ارائه شده توسط کاربر، همچنین می‌تواند سبک‌ها یا بافت‌ها را روی حروف و فونت‌ها اعمال کند.

اولین مدل Firefly بی‌شباهت به هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر مانند DALL-E 2 و Stable Diffusion OpenAI نیست. هر دو می‌توانند سبک یک تصویر را به تصویر دیگر منتقل کنند و تصاویر جدیدی از ورودی‌های متن ایجاد کنند. اما ادوبی ادعا می‌کند که Firefly از دام‌های اخلاقی و قانونی که بسیاری از رقبا قربانی آن شده‌اند اجتناب خواهد کرد.

هنگام استفاده از این سرویس برای اعمال تغییرات مختلف در تصویر، نیازی نیست از عبارات طولانی و کلمات بی‌شمار استفاده کنید؛ چراکه تغییراتی همچون نورپردازی، سبک و اندازه تصویر به‌سادگی قابل تنظیم هستند.

نارضایتی هنرمندان از ورود هوش مصنوعی به‌عرصه تولید محتوا

ورود هوش مصنوعی به‌عرصه تولید محتوا

هنرمندان در پلتفرم‌هایی مانند ArtStation برای ابراز نارضایتی خود از آثار جدید تولید شده توسط هوش مصنوعی، اعتراضاتی را به راه انداخته‌اند. اگرچه هوش مصنوعی بسیار مفید است، اما می‌تواند خطرات جدی برای جامعه انسانی نیز ایجاد کند که شاید بزرگترین آنها بیکاری باشد.

چین اولین کشوری است که رسانه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را بدون واترمارک ممنوع کرده است.

کاستین گفت: «با Firefly، تولیدکنندگان محتوا (صرف نظر از تجربه یا استعداد) می‌توانند از کلماتی خاص برای تولید محتوا استفاده کنند و این ابزار هیچ صدمه‌ای به بازار کار هنرمندان وارد نمی‌کند.»

شرکت سازنده ادعا می‌کند Firefly از تصاویر دارای کپی‌رایت و لایسنس استفاده نکرده و هیچ قانونی را نقض نمی‌کند. Adobe می‌گوید که آثار هنری ایجاد شده با استفاده از مدل‌های Firefly حاوی ابرداده‌هایی هستند که نشان می‌دهند محتوا توسط هوش مصنوعی تولید شده است.

در عین حال، دو شرکت سازنده ابزارهای هنری محبوب هوش مصنوعی یعنی Midjourney و Stability AI، در تیررس یک پرونده قانونی هستند که ادعا می‌کند با آموزش ابزارهای خود حقوق میلیو‌‌ن‌ها هنرمند را نقض کرده‌اند.

برخی از پلتفرم‌ها نیز تصویر محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را به دلیل ترس از بازخورد قانونی ممنوع کرده‌اند. کارشناسان هشدار داده‌اند که ابزارهای مولد هوش مصنوعی ممکن است شرکت‌ها را در معرض خطر قرار دهند.

تفاوتی مهم ادوبی فایرفلای با سایر مدل‌های مشابه

ورود هوش مصنوعی به‌عرصه تولید محتوا

راه حل ادوبی برای کنار آمدن با این مشکل آموزش مدل‌های Firefly به‌طور انحصاری بر روی محتوای Adobe Stock، کتابخانه رسانه‌ای بدون حق امتیاز این شرکت، همراه با محتوای دارای مجوز آزاد و دارای مالکیت عمومی است که حق چاپ در آن منقضی شده است.

ادوبی می‌گوید در آینده کاربران می‌توانند مدل‌های ادوبی فایرفلای را با استفاده از محتوای خودشان آموزش داده و تنظیم کنند. این کار خروجی‌های مدل‌ها را به سمت سبک‌ها و زبان‌های طراحی خاص هدایت می‌کند.

ادوبی همچنین در حال بررسی یک مدل جبران خسارت برای مشارکت‌کنندگان سهام است که به آن‌ها امکان می‌دهد از استعدادهای خود کسب درآمد کنند و از هر درآمدی که Firefly ایجاد می‌کند بهره‌مند شوند.

این قابلیت چیزی شبیه به صندوق مشارکت‌کنندگان Shutterstock است که به‌سازندگانی که کارشان برای آموزش مدل‌های هنری AI استفاده می‌شود، بازپرداخت می‌کند.

ادوبی فایرفلای

سخنگوی شرکت ادوبی همچنین گفت:

ما در حال طراحی هوش مصنوعی مولد هستیم تا از سازندگان در بهره‌مندی از مهارت‌ها و خلاقیتشان حمایت کنیم. مدل‌های Firefly با استفاده از مجموعه داده‌های تصویری به‌دقت تنظیم‌ شده آموزش دیده‌اند و ادوبی از طیف وسیعی از تکنیک‌ها برای شناسایی و مسدود کردن محتوای مضر، از جمله تعدیل خودکار و انسانی و فیلترها استفاده می‌کند.

ادوبی فایرفلای مرتباً به‌روزرسانی می‌شود تا عملکرد آن بهبود یافته و آسیب و سوگیری در خروجی آن کاهش یابد. ادوبی همچنین مکانیسم‌های بازخوردی را برای کاربران خود ارائه می‌دهد تا خروجی‌های مغرضانه را گزارش کنند یا پیشنهاداتی را در فرآیندهای آزمایش و توسعه ارائه دهند.

ادوبی قصد دارد با جلوگیری از شکست در زمینه حق چاپ یا صدور مجوز، با فایرفلای پیشروی کرده و در نهایت مدل‌هایی را معرفی کند که نه تنها تصاویر و متن، بلکه طرح‌های گرافیکی، مدل‌های سه‌بعدی و موارد دیگر را تولید می‌کنند.

کاستین قاطعانه معتقد است که این سرویس جدید یک حوزه اصلی سرمایه‌گذاری برای ادوبی خواهد بود.

کارشناسان تخمین می‌زنند که ارزش بازار هوش مصنوعی مولد تا سال 2030 به بیش از 110 میلیارد دلار خواهد رسید. اما تنها زمان نشان می‌دهد که آیا ادوبی قادر به غلبه بر موانع و رقبای زیادی که در راه آن وجود دارد خواهد بود یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*