اندروید یا آیفون

اندروید یا آیفون، کدام یک قابل اطمینان تر است؟ پاسخ اینجاست

فکر می‌کنید آیفون ها گوشی های قابل اطمینان تری هستند یا گوشی های مجهز به اندروید؟ امروز سعی داریم ضمن بررسی این دو، به این سوال مهم پاسخ دهیم.

شکی نیست که بازار گوشی های هوشمند در قبضه دو نام اندروید و آیفون قرار دارد. از سوی دیگر هر یک از ما هم به عنوان مشتریان این گوشی ها به دنبال دسترسی به قابل اطمینان ترین دستگاه بازار هستیم که بهترین تجربه کاربری را ارائه دهد، به‌خوبی با سایر دستگاه‌ها ادغام شود و شانس خراب شدن و آسیب دیدن آن از دیگر دستگاه‌ها کمتر باشد.

در اینجا در گجت نیوز به مقایسه آیفون با گوشی های اندرویدی از نظر اطمینان‌پذیری خواهیم پرداخت و مواردی نظیر سیستم عامل، سخت افزار، اکوسیستم اپلیکیشن و امنیت را بررسی خواهیم کرد.

بحث در خصوص مقایسه iPhone و Android تاریخچه‌ای طولانی دارد و هر یک از این دو برند طی سال‌های گذشته با پیشرفت‌هایی چشمگیر روبرو بوده‌اند. همچنین بخش بزرگی از مقایسه این دو دستگاه نیز به سلیقه کاربران در نقاط مختلف دنیا مربوط می‌شود.

آیفون ها قابل اطمینان تر هستند یا گوشی های مجهز به اندروید؟

سیستم عامل: اندروید در برابر iOS

آیفون آندروید اطمینان

اندروید، سیستم عاملی متن باز است که توسط گوگل توسعه داده شده و ضمن ارائه قابلیت‌های گسترده شخصی‌سازی به کاربران، دست توسعه‌دهندگان را نیز بازتر می‌گذارد.

البته این متن باز بودن می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد؛ چرا که آزادی عمل بیش از حد در شخصی‌سازی سیستم عامل می‌تواند باعث بروز برخی ایرادها و نواقصی در عملکرد دستگاه شود.

از طرف دیگر، سیستم عامل iOS مورد استفاده در آیفون‌ها فضایی کنترل‌شده‌تر را پیش روی کاربر قرار می‌دهد که تجربه روان‌تر و رابط کاربری قابل اطمینان‌تری را نتیجه می‌دهد.

البته متن باز بودن اندروید همچنین می‌تواند به عنوان یک مزیت بزرگ هم تلقی شود؛ چرا که در این شرایط، توسعه‌دهندگان می‌توانند با عرضه بروزرسانی‌های مداوم، ضمن رفع ایرادهای گوشی و اپلیکیشن‌ها، قابلیت‌های جدیدی هم به آن اضافه کنند.

البته آیفون‌ها هم با بروزرسانی‌های دوره‌ای قابلیت‌های جدید را دریافت می‌کنند. با وجود این، محیط کنترل‌شده‌تر این سیستم عامل، نرخ تطبیق اپلیکیشن‌ها و تکنولوژی‌های جدید با آیفون را کندتر می‌کند.

سخت افزار: تنوع در برابر پایستگی

طبیعتا با توجه به حضور گسترده کمپانی‌های متعددی مثل سامسونگ، شیائومی، اوپو، وان پلاس و حتی خود گوگل، دامنه سخت افزارهای به کار رفته در دستگاه‌های اندرویدی بسیار وسیع است. به همین دلیل، در دنیای گوشی های اندروید، بر خلاف آیفون ها، تنوع گسترده‌ای از محصولات برای همه کاربران با انتظارات و سطوح مختلف بودجه وجود دارد.‌

البته این گستردگی همچنین می‌تواند در شرایطی خاص باعث ناسازگاری قطعات مختلف دستگاه‌های اندرویدی شود و سطح پایین‌تر پایداری این محصولات را نتیجه دهد.

تنوع ساخت افزاری موبایل

از سوی دیگر، آیفون‌های اپل محیط کنترل‌شده‌تر و بسته‌تری داشته و در نتیجه آن سازگاری و پایداری بیشتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. همچنین پیوستگی فوق‌العاده سخت افزاری و نرم افزاری اپل باعث بهینه‌سازی عملکرد کلی دستگاه و مصرف انرژی پایین‌تر آن می‌شود. در نتیجه این اتفاق، تجربه کاربری باکیفیت‌تری پیش روی کاربران iOS قرار می‌گیرد.

با وجود این، محیط کنترل‌شده‌تر آیفون ها باعث می‌شود تنوع سخت افزارهای مورد پشتیبانی توسط این گوشی ها کاهش یافته و در نتیجه قیمت این محصولات افزایش یابد.

اکوسیستم اپلیکیشن‌ها: کمیت در برابر کیفیت

گوگل پلی یا اپ استور

فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ استور به ترتیب مهم‌ترین اکوسیستم‌های اپلیکیشن برای اندروید و iOS به شمار می‌روند. هر دوی این فروشگاه‌ها دربرگیرنده میلیون‌ها اپلیکیشن هستند. با وجود این تفاوت‌هایی کلیدی میان تعدد برنامه‌ها، امنیت و کیفیت برنامه‌های موجود در این دو فروشگاه وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کنند.

به دلیل ماهیت متن‌باز سیستم عامل اندروید، توسعه‌دهندگان قادرند با سهولت بیشتری اپلیکیشن‌های مختلف را ساخته و روی این پلتفرم منتشر کنند. در نتیجه تعداد اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه گوگل پلی بسیار بیشتر از اپ استور است. در عین حال بخش بزرگی از این اپلیکیشن‌ها نیز کیفیت پایینی داشته یا برای صفحه نمایش‌های مختلف بهینه‌سازی نشده‌اند.

از سوی دیگر، فرآیند بررسی اپلیکیشن‌های اپ استور با سخت‌گیری فراوانی توسط اپل انجام می‌شود. بنابراین با وجود این که تعداد اپلیکیشن‌های این فروشگاه کمتر است، اما برنامه‌های موجود در آن باکیفیت‌تر بوده و تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌کنند.

البته این بدان معنا نیست که تمامی اپلیکیشن‌های سیستم عامل اندروید بهینه‌سازی نشده یا بی کیفیت هستند! برعکس، بسیاری از اپلیکیشن‌های این پلتفرم بسیار باکیفیت هستند و گوگل نیز نهایت تلاش خود را می‌کند تا حداکثر کیفیت و امنیت را برای اکوسیستم اندروید تامین کند.

در این میان به کاربران آیفون و اندروید توصیه می‌شود که پیش از دانلود هر اپلیکیشنی ابتدا نقدهای آن را مطالعه کرده و سپس سابقه توسعه‌دهندگان را بررسی کنند تا از کیفیت آن مطمئن شوند.

امنیت: باز در برابر بسته

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مورد توجه در سنجش یک پلتفرم، امنیت آن است؛ چرا که تقریبا تمامی کاربران اطلاعات شخصی، داده‌های مالی و سایر جزئیات حساس را روی دستگاه خود نگهداری می‌کنند.

ماهیت متن باز اندروید ممکن است این سیستم عامل را در معرض برخی رخنه‌ها و آسیب‌های امنیتی قرار دهد؛ چرا که عوامل مخرب قادرند با بررسی سورس کد این سیستم عامل، نقاط ضعف آن را شناسایی کنند.

سیستم عامل اندروید

البته گوگل مدت‌هاست که در صدد افزایش امنیت سیستم عامل خود است و قابلیت‌هایی نظیر Google Play Protect را توسعه داده که اپلیکیشن‌ها را به‌طور دوره‌ای چک کرده و امنیتشان را تضمین می‌کند.

از سوی دیگر، iOS محیط بسته‌ای دارد و همین امر، آن را در معرض خطرهای امنیتی کمتری قرار می‌دهد. اپل همچنین با بررسی دقیق‌تر اپلیکیشن‌های مختلف اپ استور توانسته تعداد برنامه‌های آلوده این فروشگاه را در کمترین حد ممکن نگاه دارد.

البته باید دقت کرد که هیچ سیستم عاملی از آسیب‌های نرم افزاری مصون نیست و خطر آسیب‌های امنیتی، بدافزارها و سایر عوامل مخرب همواره در کمین گوشی های هوشمند است. بنابراین صرف نظر از این که آیفون در اختیار دارید یا اندروید را برگزیده‌اید، باید از روش‌های مناسب برای جلوگیری از آلوده شدن دستگاه خود استفاده کنید.

جمع بندی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که پاسخ به سوال «اندروید قابل اطمینان تر است یا آیفون؟» به چندین فاکتور مختلف بستگی دارد. کمپانی سازنده گوشی هوشمند، تجربه و انتظار کاربران و الگوهای مصرف آن‌ها از مهم‌ترین این فاکتورها به شمار می‌روند.

به‌طور کلی اندروید محدوده گسترده‌تری از دستگاه‌ها با سطوح کیفی و اطمینان را شامل می‌شود؛ در حالی که آیفون عموما تجربه کاربری مناسب‌تر و مطمئن‌تری را با قیمت بالاتر به کاربران ارائه می‌دهد.

طبیعتا هر دو سیستم عامل iOS و اندروید نقاط قوت و ضعف خود را داشته و انتخاب میان آن‌ها بیش از هر چیز به نظر کاربران بستگی دارد. البته باید توجه کرد که هر دو سیستم عامل مورد بحث در گذر زمان دستخوش تغییرات فراوانی شده و پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده‌اند.

شما کدامیک از دو سیستم عامل اندروید یا iOS را مطمئن‌تر می‌دانید؟ انتخاب شما کدامیک از این دو است؟