پخش زنده ایستگاه فضایی

پخش زنده فضا از ایستگاه فضایی بین المللی + آموزش و لینک

می‌دانستید که می‌توان از زاویه دوربین های ایستگاه فضایی بین المللی فضا و کره زمین را به‌صورت پخش زنده تماشا کرد؟ در ادامه آموزش تماشای این نمای نفس‌گیر و لینک‌ های مربوطه را خواهیم داشت.

ایستگاه فضایی بین المللی را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم تاریخ بشر در زمینه کاوش های فضایی دانست. ساخت این ایستگاه باعث شده که انسان ها در طول بیش از ۲۰ سال گذشته حضوری دائمی در فضا داشته باشند. در این سال‌ها نیز معمولا بین ۳ تا ۱۲ فضانورد با ماموریت‌های چند ماهه تا حداکثر یک ساله در آنجا حضور داشته‌اند. این افراد مسئول انجام پژوهش‌های علمی و تعمیر و نگهداری ایستگاه بودند.

پخش زنده ایستگاه فضایی بین المللی: هدیه‌ای نفس‌گیر از فضا

پخش زنده ایستگاه فضایی

ماموریت های دانشمندان ایستگاه فضایی بین المللی به دو دسته تقسیم می‌شود. برخی از آنها زمین را ارزیابی می‌کنند و برخی دیگر به آزمایش‌های علمی در محیط فضا مربوط می‌شوند. برای ارزیابی زمین دوربین‌های بسیار باکیفیتی در ایستگاه فضایی بین المللی نصب شده‌اند که از زمین فیلمبرداری می‌کنند و می‌توانند پخش زنده را از فضا برای شما به ارمغان بیاورند.

دسته دوم آزمایش ها نیز بر مواردی همچون وضعیت سلامتی انسان در فضا (با آزمایش سیستم‌های تحویل دارو)، بررسی تاثیر فضا بر بینایی فضانوردان، آزمایش‌های فیزیکی در رابطه با ماهیت ماده، راه‌های جلوگیری از آتروفی عضلانی در فضا و خطرات احتمالی اقامت طولانی‌مدت در فضا تمرکز می‌کنند.

پخش زنده ایستگاه فضایی

هرچند امروز می‌خواهیم در رابطه با دوربین های ایستگاه فضایی بین المللی و پخش زنده از فضا صحبت کنیم. دوربین‌هایی که تاکنون توانسته‌اند از پدیده‌های مختلفی همچون توفان‌ها و سونامی‌ها تصویربرداری کنند و همچنین تصاویر زیبایی را از شهرها در شب ثبت کرده‌اند. هرچند که همه اینها در برابر تماشای زمین از دید فضانوردان رنگ می‌بازند. مخصوصا اینکه اینکار هیچ هزینه‌ای ندارد و همیشه در دسترس است.

برنامه پخش زنده ایستگاه فضایی بین المللی HDEV نام دارد که می‌توانید برای تماشایش به این وب‌سایت بروید. البته برنامه اصلی HDEV در سال ۲۰۱۹ به‌پایان رسید؛ اما ناسا بیکار ننشست و دوربین‌های دیگری را در بخش بیرونی ایستگاه نصب کرد تا همچنان پخش زنده ادامه یابد. ناگفته نماند که پخش زنده ایستگاه فضایی بین المللی گاهی وقت‌ها آفلاین می‌شود و گاهی هم صفحه‌ای سیاه را مشاهده خواهید کرد.

این صفحه نیز به‌این دلیل است که ایستگاه در نقطه‌ای قرار دارد که بخش شب نامیده می‌شود. البته حتی زمانی که صفحه تاریک است، می‌توانید با کمی دقت نقاط روشنی را مشاهده کنید که به نور شهرها مربوط می‌شود. شما همچنین می‌توانید در بخش پایینی صفحه اصلی وب‌سایت اشاره شده چند دقیقه ویدیو تماشایی ضبط شده با این دوربین ها را مشاهده کنید.

کره زمین

اگر به دنبال راه دیگری برای مشاهده پخش زنده فضا از ایستگاه فضایی بین المللی هستید می‌توانید به سراغ این کانال یوتیوب نیز بروید. اگرچه این کانال متعلق به ناسا یا ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) نیست، ولی ویدیوهای دوربین‌ها را به‌ صورت زنده نشان می‌دهد و در مواقعی که ارتباط قطع می‌شود، ویدیوهای زیبای قدیمی را پخش می‌کند.

در هنگام برقرای پخش زنده نیز یک باکس قرمز رنگ در گوشه سمت چپ بالای کادر با پیام Live Now ظاهر می‌شود. شما همچنین می‌توانید برای تماشای پخش زنده فضا از ایستگاه فضایی بین المللی از برخی برنامه‌ها نیز استفاده کنیم. برنامه ISS Live Now برای گوشی‌های اندرویدی و اندرویدی تی‌وی‌ها مناسب است. البته این نیز یک برنامه رسمی نیست و در آن تبلیغات را مشاهده خواهید کرد.

در این برنامه می‌توانید ویدیوهای ایستگاه فضایی بین المللی و همچنین استریم‌های زنده کانال‌های ناسا را تماشا کنید. اگر از علاقه‌مندان جدی به فضا هستید، بهتر است به وب‌سایت Spot the Station ناسا نیز سری بزنید. به‌طور کلی اگر آسمان شب صاف باشد و اطلاعات کافی داشته باشید، می‌توانید ایستگاه فضایی بین المللی را ببینید.

پخش زنده ایستگاه فضایی

این وب‌سایت اطلاعات لازم برای زمان و مکان مشاهده ایستگاه در آسمان را در اختیار شما قرار می‌دهد. با توجه به آلودگی نوری، موقعیت مکانی شما و شرایط جوی امکان مشاهده ایستگاه یکبار در ماه یا چند بار در هفته فراهم خواهد شد. آژانس فضایی اروپا نیز وب‌سایت مشابهی دارد که علاقه‌مندان را برای مشاهده ISS یاری می‌کند.

قطعا مشاهده کره زمین از فضا می‌تواند حس فوق‌العاده خاص و منحصر به‌فردی باشد؛ اما چون این امکان برای همه فراهم نیست، می‌توان به پخش زنده ایستگاه فضایی بین المللی به‌عنوان یک جایگزین قابل توجه نگاه کرد.