باز کردن قفل گوشی اندرویدی بدون پسورد

6 روش ساده برای باز کردن قفل گوشی های اندرویدی بدون نیاز به پسورد

در اینجا قصد داریم به معرفی روش‌های جایگزین وارد کردن پسورد برای باز کردن قفل گوشی های اندرویدی بپردازیم. اگر از وارد کردن رمز گوشی در هر بار استفاده خسته شده‌اید در ادامه این متن با ما همراه باشید.

در دنیای محاسبات کامپیوتری امروز، امنیت به مساله‌ای مهم‌تر از همیشه تبدیل شده است. بنابراین تلاش کاربران برای جلوگیری از سرقت و تخریب داده‌هایشان نیز هر روز وارد فازی جدید می‌شود.

در میان روش‌های باز کردن قفل گوشی‌ها، وارد کردن پسورد ایمن‌ترین راه است و بالاترین ضریب ایمنی را دارد. با این وجود برخی کاربران ترجیح می‌دهند خود را به دردسر وارد کردن رمز نیندازند! به همین جهت توسعه‌دهندگان در سال‌های گذشته روش‌های متعددی را برای باز کردن قفل گوشی های اندرویدی معرفی کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم عامل اندروید نسبت به iOS حق انتخاب‌های متعددی است که ان سیستم عامل به کاربران می‌دهد. در بخش باز کردن قفل گوشی‌ها نیز وضعیت مشابه است و کاربران اندروید قادرند از چندین روش مختلف قفل دستگاه خود را باز کنند.

سیستم عامل اندروید سه دسته روش مختلف برای باز کردن قفل را به کاربران ارائه می‌دهد. روش اول، روش‌های اصلی مثل پسورد یا الگو هستند و روش‌های دوم و سوم نیز به ترتیب عبارتند از احراز هویت بیومتریک مثل اثر انگشت و تشخیص چهره و روش‌های مجاورتی.

البته در صورتی که قصد داشته باشید از هریک از روش‌های دوم و سوم برای باز کردن قفل یک گوشی اندرویدی استفاده کنید، باید یکی از روش‌های اصلی را برای اطمینان بیشتر بر روی دستگاه قرار دهید.

روش‌های باز کردن قفل گوشی های اندرویدی بدون پسورد

پین کد

پین کد

دومین روش امن برای باز کردن قفل دستگاه‌های اندرویدی استفاده از پین کد است. پین کد عبارتی متشکل از ارقام است که می‌تواند برای ورود به دستگاه اندرویدی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین گوشی اندرویدی نیز پس از چندین بار وارد کردن اشتباه پین کد گوشی را خاموش کرده و یا حتی اطلاعات حیاتی آن را به‌ منظور دور نگه داشتن از دست سارقان یا هکرها پاک می‌کند.

با وجود ایمنی بالایی که پین کدها دارند، همچنان هکرها و سارقان می‌توانند با روش‌هایی به آن دسترسی پیدا کنند. مهم‌ترین روشی که سارقان از طریق آن به پین کد دسترسی پیدا می‌کنند، تماشای وارد کردن کد توسط کاربر و به خاطر سپردن آن است.

برای جلوگیری از سرقت اطلاعات و رمزهایتان از این طریق لازم است که در هنگام وارد کردن رمز به‌گونه‌ای بایستید که کسی نتواند اعداد وارد شده توسط شما را تشخیص دهد.

الگو

قفل گوشی اندرویدی

باز کردن قفل دستگاه‌های اندرویدی از طریق ترسیم الگو یکی از ویژگی‌هایی بوده که از اولین نسخه‌های اندروید همراه کاربران این سیستم عامل بوده است.

در این روش، کاربران باید با ترسیم یک طرح بر روی گرافی نه نقطه‌ای صفحه نمایش قفل گوشی‌شان را باز کنند.

این کار طبیعتا بسیار سریع‌تر از وارد کردن رمز عبور یا پین کد انجام می‌شود. با این وجود امنیت این روش در مقایسه با دیگر روش‌های اصلی پایین‌تر است؛ چرا که نه تنها الگوی وارد شده توسط کاربران از راه دور قابل مشاهده است، بلکه رد اثر انگشت باقی مانده روی صفحه نمایش گوشی ممکن است الگو را کاملا لو دهد!

با این وجود، استفاده از الگو همچنان روش بسیار مناسبی برای باز کردن قفل گوشی کاربران معمولی است و ایمنی قابل قبولی دارد. البته به هنگام وارد کردن الگو باید مطمئن باشید که کسی در اطراف شما مراقبتان نیست!

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت

سال‌هاست که حسگرهای اثر انگشت محبوب‌ترین روش ورود به گوشی نزد کاربران گوشی های اندرویدی به شمار می‌روند.

البته این احتمال که یک عامل مخرب بتواند به نحوی اثر انگشت کاربر را جعل کند یا باگ‌های حسگر اثر انگشت در گوشی های مختلف عملکرد آن را مختل کنند، به‌صورت تئوری وجود دارد. با این وجود، حسگر اثر انگشت روشی کاملا مطمئن برای باز کردن گوشی اندرویدی برای اکثر کاربران این سیستم عامل به شمار می‌رود.

امروزه بسیاری از گوشی های اندرویدی مدرن از حسگرهای نوری یا مافوق صوت اثر انگشت زیر صفحه نمایش استفاده می‌کنند. با این وجود، حسگر اثر انگشت بسیاری از گوش‌های کنونی خازنی بوده و بر روی قاب پشتی یا در کنار گوشی قرار گرفته است.

در میان انواع مختلف حسگرها، نمونه‌های نوری سریع‌تر از سایرین قابل فریب دادن هستند. با این حال، به‌طور کلی سطح امنیتی حسگرهای اثر انگشت کاملا قابل قبول است.

اندروید همچنین اطلاعات مربوط به اثر انگشت کاربران را در بخش مخصوصی از حافظه که توسط پردازنده یا اپلیکیشن‌ها قابل دسترسی نیست نگهداری می‌کند. بنابراین نیازی نیست نگران خطرات امنیتی ناشی از استفاده از این حسگرها باشید.

البته تعریف کردن اثر انگشت و شناساندن آن به دستگاه نیز مساله‌ای‌ست که به چالشی برای برخی کاربران تبدیل شده است. در همین راستا توصیه می‌کنیم اثر انگشت مورد نظر خود را دو بار و به‌صورت مجزا به دستگاه بشناسانید تا شانس رخ دادن مشکل در رمزگشایی گوشی را کاهش دهید.

تشخیص چهره

قفل گوشی اندرویدی

بر خلاف حسگرهای فیس آیدی آیفون های اپل، سیستم تشخیص چهره گوشی های اندرویدی تنها از دوربین سلفی برای شناسایی کاربر و باز کردن قفل استفاده می‌کند. بنابراین سطح ایمنی این روش پایین‌تر از حسگر اثر انگشت است.

البته گوشی های جدیدتر اندرویدی از الگوریتم‌های تشخیص فریم پیشرفته‌تری برای شناسایی چهره کاربر استفاده می‌کنند. با این وجود امنت این روش در مقایسه با حسگر اثر انگشت همچنان پایین‌تر بوده و به شرط پذیرش ریسک استفاده از روش تشخیص چهره می‌توانید از آن به‌عنوان جایگزین پسورد استفاده کنید.

البته این روش مزیت‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، استفاده از آن‌ها در شرایطی که به دست‌های خود دسترسی ندارید؛ مثلا زمانی که مشغول آشپزی هستید یا دستکش به دست دارید، بسیار مفید است.

راه‌اندازی قابلیت Face Unlock بسیار ساده بوده و تنها به یک بار اسکن کردن صورت کاربر نیاز خواهد داشت. همچنین همانند تمامی روش‌های احراز هویت بیومتریک، دیتای مربوط به چهره کاربران در ناحیه‌ای غیرقابل دسترسی از حافظه نگهداری خواهد شد.

روش‌های مبتنی بر مجاورت با سایر دستگاه‌ها

مجاورت با دستگاه اندروید

یکی از جذاب‌ترین روش‌های باز کردن قفل گوشی های اندرویدی، قابلیت Smart Lock است که به کاربران امکان می‌دهد دستگاه خود را تا زمانی که از طریق بلوتوث یا وای فای به دستگاهی قابل اعتماد متصل است، روشن نگه دارند.

به عنوان مثال، اگر هدفون بیسیم خود را به‌عنوان دستگاه مطمئن به گوشی اندرویدی معرفی کنید، می‌توانید مادامی که این دو دستگاه از طریق بلوتوث به یکدیگر متصلند، از آنلاک کردن گوشی بی‌نیاز باشید. با این وجود در صورتی که این دو دستگاه را از یکدیگر دور کنید، گوشی بار دیگر قفل خواهد شد.

روش دیگر در این زمینه هم استفاده از حسگر شتاب‌سنج است. در این روش می‌توانید با استفاده از حسگرهای مختلف دستگاه تا زمانی که در حرکت هستید، گوشی خود را روشن نگه دارید.

طبیعتا امنیت قابلیت Smart Lock در مقایسه با دیگر روش‌ها پایین‌تر است. با این وجود اگر شما جزو آن دسته از کاربرانی هستید که تمایلی به وارد کردن دائمی رمز عبور ندارید، می‌توانید از این روش به‌عنوان جایگزینی مطمئن برای وارد کردن رمز عبور استفاده کنید.

رمزگشایی از راه دور به کمک اکانت سامسونگ یا گوگل

قفل گوشی اندرویدی

کاربران گوشی های سامسونگ همچنین روش دیگری برای ورود به گوشی خود را پیش روی‌شان می‌بینند.

در صورتی که به هر نحوی رمز عبور یا کد بازگشایی گوشی گلکسی خود را فراموش کردید می‌توانید با مراجعه به وبسایت Smart Things Find سامسونگ به ابزاری جذاب برای ورود به گوشی دسترسی داشته باشید.

از طریق این ابزار می‌توانید پس از انتخاب دستگاه خود از قسمت بالا و سمت راست صفحه، گزینه آنلاک را انتخاب کنید و از طریق آن با وارد کردن پسورد اکانت سامسونگ خود قفل گوشی را باز کنید.

البته در این شرایط رمز عبور و سایر متدهای رمزگشایی دستگاهتان همگی پاک خواهند شد و باید مجددا آن‌ها را برای گوشی خود تعریف کنید.

البته در صورتی که از هر گوشی اندرویدی غیر از کهکشانی‌های سامسونگ استفاده کنید، کار سخت‌تری برای رمزگشایی از گوشی اندرویدی خود پیش روی دارید!

در این صورت باید از ابزار Find My Device گوگل استفاده کنید که امکان قفل کردن دستگاه از راه دور و یا بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه را به کاربران می‌دهد.

در صورتی که تصمیم بگیرید دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید، طبیعتا اتصال گوشی به حساب و سرویس‌های گوگل قطع شده و باید همه مشخصات شخصی خود را از ابتدا در دستگاه وارد کنید.