افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در ایران

آیا قیمت کارخانه ای خودرو این هفته افزایش پیدا می‌کند؛ سرانجام چند درصد گران خواهد شد؟

همان‌طور که وعده داده شده بود، این هفته قیمت جدید ماشین مشخص می‌شود. حالا باید منتظر افزایش چند درصدی قیمت کارخانه ای خودرو باشیم؟

چند ماهی است که عواملی مثل افزایش نرخ ارز، بازار خودرو را آشفته‌تر از قبل کرده‌اند. در این شرایط هم همه، از فعالان گرفته تا مردم خریدار، بابت افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو نگرانی دارند. اواخر اسفند ماه گذشته یکی از مسئولان شورای رقابت رسماً اعلام کرد که بعد از تعطیلات نوروزی در نیمه دوم فروردین، قیمت جدید خودرو اعلام می‌شود. حالا هم که وارد نیمه دوم فروردین می‌شویم، گفته می‌شود که در همین هفته شورای رقابت درباره افزایش قیمت کارخانه ای خودرو تصمیم می‌گیرد.

تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در هفته جاری

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در ایران

شورای رقابت در هفته جاری قیمت کارخانه ای جدید خودروها را نهایی می‌کند. سپهر دادجوی توکلی به‌عنوان مدیر روابط عمومی شورای رقابت هم پیش‌تر از امیدواری‌شان برای شفاف‌سازی قیمت خودرو در فروردین 1402 گفته بود. حالا باید دید قیمت خودروهای داخلی با تصمیم‌های شورای رقابت و تولیدکنندگان خودرو در کشور، تا چقدر افزایش پیدا می‌کند.

اگر پیگیر اخبار بازار خودرو ایران طی چند وقت اخیر بوده باشید، از گفته معاون خودرویی وزارت صمت مبنی بر افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو اطلاع دارید. وزارت صمت رسماً افزایش قیمت خودرو در چنین مقیاسی را تکذیب کرد، ولی مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در روزهای آخر اسفندماه توضیحات دقیق‌تری را در این‌باره ارائه داد. بنا به گفته او، امکان دارد بعضی از خودروهای داخلی با کمتر از 30 درصد افزایش قیمت مواجه شوند، ولی افزایش قیمت تعدادی دیگری از خودروها به بیش از 70 درصد هم برسد. او ذکر کرد که افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو به واقعیت نزدیک است، ولی واقعی نیست!

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو در ایران

حالا دادجوی توکلی در مورد این‌که خودروها تا چه حد گران‌تر می‌شود، متذکر شده است که شورای رقابت هیچ عددی را تایید نمی‌کند. از این رو، نباید منتظر عدد و رقمی مشخص در ارتباط با افزایش قیمت ماشین در ایران باشیم. طبق گفته او، افزایش قیمت کارخانه ای هر خودرو با بررسی فرمول‌ها و داده‌ها و لحاظ جوانب مختلف صورت می‌گیرد. او می‌گوید شورای رقابت به‌دنبال این است تا با کمک به نزدیک‌تر کردن قیمت کارخانه ای ماشین به واقعیت، زمینه‌ای را برای افزایش تولید و رفع بهانه زیان‌دهی فراهم کند.

دادجوی توکلی همچنین اظهار کرد که در دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری مسئله افزایش قیمت خودرو در نظر گرفته شده است. بر اساس توضیحات او، کارخانه‌ها مبتنی بر فرمول کاست پلاس هزینه تمام‌شده به‌همراه سود عادله را مشخص می‌کنند. نهایتاً با افزایش عرضه، بازار به سمت تعادل پیش می‌رود، فضای کمتری برای دلالی باقی می‌ماند و کمتر شاهد قیمت‌های کاذب خواهیم بود.

پیش‌بینی شما کاربران گجت نیوز از افزایش قیمت کارخانه ای خودرو چیست؟