خودروسازان بم برند جدید BAC

محصولات خودروسازان بم با برند و لوگوی جدید BAC عرضه می‌‎شود؛ بک X3 پرو و دو خودرو جدید دیگر در راه است

شرکت خودروسازان بم در سال 1402 کراس اوور بک X3 پرو به‌علاوه دو خودرو جدید دیگر را تحت برند جدید بک (BAC) با لوگویی متفاوت عرضه می‌کند.

با آغاز سال نو شمسی، شرکت خودروسازان بم برنامه‌های متعدد خود برای آینده را مشخص کرده است. به‌تازگی شروین پدرام، مدیر فروش خودروسازان بم درباره تحویل لیفان ایکس 70 در سال 1401، برند جدید بک (BAC)، عرضه دو خودرو جدید در دو کلاس متفاوت و… توضیحاتی را ارائه داد. با توضیحات او، به چشم‌اندازی از محصولات و پروژه‌های پیش روی این شرکت دست پیدا کرده‌ایم.

خودروسازان بم، به‌دنبال راه‌اندازی برند BAC و عرضه سه خودرو جدید

کراس اوور X3 پرو محصول برند BAC شرکت خودروسازان بم

مدیر فروش خودروسازان بم اول از همه از تحویل به‌موقع و عمل به تعهدات در خصوص کراس اوور لیفان X70 در سال 1401 گفت. گذشته از این، وی ذکر کرد که بک X3 پرو اولین محصول خودروسازان بم برشمرده می‌شود که با برند و لوگوی جدید BAC در سال جاری به عرضه می‌رسد. با این حال، این تنها محصول تازه آن‌ها نیست و خودروسازان بم عرضه یک سدان و یک کراس اوور جدید را هم در نظر دارد.

شروین پدرام این نکته را خاطرنشان کرد که هرچند در مقطع کنونی تولید لیفان X70 جزو برنامه خودروسازان بم نیست، این شاسی بلند برای همیشه از خط تولید کنار نمی‌رود. صرفاً در حال حاضر توسعه و تجهیز شرکت جدید حاصل سرمایه‌گذاری مشترک یا جوینت ونچر لیفان و جیلی برای خودروسازان بم در اولویت قرار دارد.

کراس اوور X3 پرو محصول برند BAC شرکت خودروسازان بم

محصولات شرکت مشترک لیفان و جیلی را خودروسازان بم به‌صورت ریبرندشده تحت برند BAC و با لوگوی جدید به بازار ایران می‌آورد. همان‌طور که پیش‌تر هم ذکر شد، کراس اوور کامپکت ایکس 3 پرو اولین محصول این برند در ایران خواهد بود. به‌گفته مدیر فروش این شرکت، قرار است بیش از 10 هزار دستگاه از این کراس اوور چینی از نیمه دوم فروردین تولید شود. در صورت انجام امور تولیدی و شماره‌گذاری هم خودروسازان بم امکان تجاری‌سازی در ماه خرداد را خواهد داشت؛ به‌عبارتی دیگر، امکان دارد از ابتدای سال 1402 فروش و تحویل فوری آغاز شود.

سدانی که خودروسازان بم به ایران می‌آورد، قابلیت رقابت با سدان J7 کرمان موتور (همان جک A5 پلاس) را خواهد داشت. جی 7 کرمان موتور، سدانی اسپرت با طراحی نسبتاً به‌روز و به سبک لیفت بک است که پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ آن توانایی تولید قدرت 184 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن‌متر را دارد. به‌جز سدان آینده خودروسازان بم، جزئیاتی از کراس اوور جدید مذکور در دسترس نیست.

موانع پیش روی تولید در سال جاری برای خودروسازان بم

کراس اوور X3 پرو محصول برند BAC شرکت خودروسازان بم

شروین پدرام به‌عنوان مدیر فروش خودروسازان بم در خصوص چالش‌های تولید در شرایط کنونی، به ناپایداری ارز به‌عنوان اصلی‌ترین چالش اشاره کرده است. او می‌گوید با وضعیت حال حاضر، نمی‌دانند که خودروهای CKD (به‌شکل قطعات مجزا برای مونتاژ) را باید با چه قیمتی خریداری کنند. به‌عقیده او یک «رویه یکسان با قیمت یکسان» برای همه شرکت‌های خودروسازی ضروری است تا بتوانند مبتنی بر آن برنامه‌ریزی کنند؛ از آنجا که با نبود ثبات و شفافیت، شرکت‌ها قابلیت برنامه‌ریزی را از دست می‌دهند، در نتیجه‌ی این هم در امور مختلف مثل تحویل محصولات خود با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

شروین پدرام اظهار داشت که شرکت‌های حوزه خودرو باید بر اساس یک استاندارد مشخص و تحت قوانین و ضوابط واضح و ثابت به فعالیت بپردازند. با وجود همه چالش‌ها، این مسئول خودروسازان بم تایید کرد که در سال 1402 حداقل یک محصول استراتژیک به مجموعه محصولات این شرکت افزوده می‌شود. او در نهایت ضمن صحبت درباره تمایلشان به عرضه محصولات با قیمت منطقی و حذف دلالی از بازار، نظر خود درباره قرعه‌کشی خودرو را بیان کرده است:

شخصاً اعتقادی به قرعه‌کشی ندارم؛ البته این نظر شخصی‌ام است. من معتقدم که بازار آزاد باید وجود داشته باشد، تولیدکننده باید بتواند کالای خود را به قیمت عرضه و رقابت کند. به نظر من قرعه‌کشی برای فروش خودرو گزینه جالبی نیست. این نوع فروش خیلی شانسی است. به بیان دیگر، در قرعه کشی درصد اطمینان که خودرو به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد، بسیار پایین است.