بهترین پوسته اندرویدی

 5 مورد از بهترین پوسته های اندرویدی که رابط کاربری گوشی شما را زیبا و متحول می‌کنند

در اینجا به معرفی 5 مورد از بهترین پوسته های اندرویدی می‌پردازیم که با ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود تجربه‌ای منحصربفرد از این سیستم عامل را ارائه می‌دهند.

بازار گوشی های اندرویدی تنوع فراوانی دارد. به همین جهت علیرغم این که سیستم عامل تمامی این گوشی‌ها یکسان است، اما تفاوت‌های مهمی در عملکرد آن‌ها وجود دارد.

در حقیقت اگر یک گوشی سامسونگ و یک گوشی وان پلاس را در کنار یکدیگر قرار دهید، متوجه تفاوت‌های بزرگی میان این دو گوشی خواهید شد. دلیل این امر استفاده از پوسته های متفاوت اندرویدی است که ظاهر و عملکرد متفاوتی را در گوشی های مختلف ایجاد می‌کند.

پوسته های اندرویدی در حقیقت تغییرات نرم افزاری هستند که توسط گوشی‌سازها بر روی نسخه پایه اندروید اعمال می‌شوند.‌ این تغییرات می‌توانند از دستکاری‌های جزیی در رابط کاربری تا تغییرات بزرگ در قابلیت‌ها و عملکرد متغیر باشند.

پوسته ها در حقیقت ابزارهایی هستند که کمپانی‌های مختلف گوشی‌ساز می‌توانند از طریق آن خلاقیت خود در طراحی را پیاده‌سازی کرده و قابلیت‌های انحصاری مدنظرشان را به محصولات اضافه کنند.

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده پوسته‌های اندرویدی این است که برخی از آن‌ها قابلیت‌هایی را به گوشی‌ها اضافه می‌کنند که در اندروید استوک در دسترس نیست. به عنوان مثال، پوسته کاربری One UI سامسونگ قابلیت‌هایی انحصاری را به دستگاه‌های سامسونگ اضافه می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به مالتی تسکینگ اسپلیت اسکرین اشاره کرد.

به‌طور مشابه، رابط کاربری MIUI شیائومی نیز قابلیت‌های شخصی‌سازی منحصربفردی را در اختیار کاربران گوشی‌های این کمپانی قرار داده و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای را به گوشی اضافه می‌کند.

پوسته های اندرویدی البته همگی عملکرد یکسانی ندارند. برخی از آن‌ها بر روی ارائه یک تجربه کاربری روان متمرکز هستند؛ در حالی که برخی دیگر افزودن قابلیت‌های انحصاری جذاب را انتخاب کرده‌اند.

به همین جهت در ادامه این متن، 5 نمونه از بهترین پوسته های اندرویدی را معرفی کرده و قابلیت‌های هریک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بهترین پوسته های اندرویدی سال 2023 بازار

رابط کاربری پیکسل گوگل

بهترین پوسته اندرویدی

با این که به عقیده بسیاری افراد، گوشی های پیکسل گوگل به سیستم عامل اندروید استوک مجهز هستند، اما این امر چندان صحیح نیست!

این دسته گوشی‌های محبوب در حقیقت از پوسته Pixel UI گوگل استفاده می‌کنند که در نگاه اول بسیار شبیه به اندروید استوک است؛ اما برخی قابلیت‌های انحصاری را نیز به کاربران ارائه می‌کند.

البته برخی از این قابلیت‌ها ممکن است بعدها در دیگر گوشی های اندرویدی هم مورد استفاده قرار گیرند. با این حال بسیاری از قابلیت‌های این سیستم عامل همچنان در انحصاری گوشی های پیکسل باقی خواهد ماند. علاوه بر این، طراحی بصری المان‌های مختلف رابط کاربری پیکسل گوگل نیز منحصربفرد بوده و می‌توان امضای گوگل را پای آن‌ها مشاهده کرد!

اگر به دنبال یک تجربه روان از سیستم عامل اندروید هستید و مایلید نزدیک‌ترین رابط کاربری به اندروید خالص را در اختیار داشته باشید، Pixel UI انتخاب شماست.

با این وجود اگر به دنبال یک پوسته با قابلیت‌های فراوان می‌گردید، باید به سراغ پوسته‌هایی سنگین‌تر مثل One UI سامسونگ یا Color OS اوپو بگردید.

از جمله بهترین قابلیت‌های رابط کاربری پیکسل، آن‌هایی هستند که به دستیار هوشمند گوگل مربوط می‌شوند. برخی از این قابلیت‌ها عبارتند از:

  • Call Screen
  • Hold For Me
  • Magic Eraser

این دسته قابلیت‌ها معمولا در انحصار رابط کاربری گوگل هستند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر رابط کاربری Pixel UI را در اختیار داشته باشید، می‌توانید آپدیت‌های سیستم عامل و پوسته را سریع‌تر از سایر برندهای گوشی‌ساز اندرویدی دریافت کنید.

Pixel UI به‌طور کلی با امنیت بالا و قابلیت‌های برگزیده مبتنی بر هوش مصنوعی خود یکی از بهترین پوسته های اندرویدی به شمار می‌رود. با این حال در بخش ویژگی‌های متنوع شخصی‌سازی، گوگل عرصه را به سایر رقبا واگذار می‌کند!

One UI سامسونگ

رابط کاربری One UI

سامسونگ بزرگ‌ترین کمپانی گوشی‌ساز اندرویدی است. بنابراین طبیعی است که رابط کاربری محصولات این کمپانی نیز همانند بسیاری بخش‌های دیگر آن تحت موشکافی زیادی قرار می‌گیرد. اگر گوشی سامسونگ نسبتا جدیدی در اختیار داشته باشید، حتما با رابط کاربری One UI سامسونگ آشنا هستید. این رابط کاربری به زعم بسیاری افراد، بهترین پوسته اندرویدی جهان به شمار می‌رود.

One UI همچنین در شمار سنگین‌ترین پوسته های اندرویدی نیز قرار گرفته و با ارائه قابلیت‌های خاص و منحصربفرد در کنار امکان شخصی‌سازی فراوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین تجربه‌های کار با سیستم عامل اندروید را ارائه می‌کند.

طبیعتا این پوسته برای کاربران حرفه‌ای‌تری که به دنبال قابلیت‌های جذاب و هیجان‌انگیز می‌گردند و از امکانات متعدد گوشی خود استقبال می‌کنند بسیار جذاب خواهد بود. با این حال برخی دیگر از کاربران نیز طبیعتا این پوسته را بیش از حد شلوغ دانسته و مدعی می‌شوند که برخی قابلیت‌های این پوسته هرگز مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

در هر صورت نمی‌توان منکر این شد که محبوبیت رابط کاربری One UI نزد هواداران و عملکرد بی‌نقص آن تاثیر چشمگیری در تثبیت نقش کره‌ای‌ها به عنوان بزرگ‌ترین کمپانی گوشی‌ساز اندرویدی داشته است.

سامسونگ رابط کاربری One UI را به مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌های خودش مجهز کرده که برخی از آن‌ها بسیار کاربردی بوده و بعضی دیگر واقعا بلااستفاده و ناکارآمد هستند. البته تعدادی از ویژگی‌های پوسته کاربری One UI به‌طور انحصاری در گوشی‌های سامسونگ قابل دسترسی بوده و حتی گوگل هم بعضا در نسخه‌های مختلف اندروید از قابلیت‌های این پوسته الهام گرفته است!

سامسونگ همچنین در میان تمامی گوشی‌سازهای اندرویدی بهترین سیاست آپدیت محصولات را داشته و گاهی اوقات بروزرسانی نسخه‌های جدید اندروید و آپدیت‌های نرم افزاری را از گوگل هم سریع‌تر منتشر می‌کند!

بنابراین رابط کاربری One UI بیشتر مناسب افرادی است که قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربفرد را پسندیده و ارائه آپدیت‌های منظم و سریع برایشان اهمیت دارد. در عین حال، این پوسته برای افرادی که به دنبال یک رابط کاربری ساده و بی‌آلایش هستند، چندان مناسب نخواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب One UI هم قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوان است که در کنار اپلیکیشن‌های شخص ثالث می‌تواند تقریبا تمامی جنبه‌های عملکردی گوشی را دستخوش تغییر کند.

Color OS اوپو

رابط کاربری Color OS

شباهت پوسته Color OS اوپو و One UI سامسونگ این است که هردوی آن‌ها با ارائه قابلیت‌ها و امکانات متنوع به کاربران، تجربه‌ای کاملا متفاوت از اندروید خالص را ارائه می‌دهند.

اما این امر به معنای آن نیست که Color OS و One UI کاملا مشابه یکدیگر عمل می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی رابط کاربری گوشی‌های اوپو تغییرات گسترده‌ایست که در سیستم عامل اندروید ایجاد کرده است. این اتفاق البته باعث ایجاد یک دوقطبی در میان کاربران گوشی های این برند شده؛ چرا که برخی افراد از این تغییرات استقبال کرده و سایرین نیز انحراف آن از اندروید پایه را بیش از حد می‌دانند!

دقت کنید که رابط کاربری Color OS شباهت‌های بسیاری به Oxygen OS وان پلاس دارد؛ چرا که هسته هر دو رابط کاربری یکسان هستند.

کالر او اس امکان تغییر تقریبا تمامی جنبه‌های سیستم عامل اندروید را به کاربرانش می‌دهد؛ به‌طوری که هر کاربر می‌تواند تجربه‌ای اختصاصی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های اندروید را در اختیار داشته باشد.

البته در ازای این قابلیت‌های فراوان، رابط کاربری اوپو در پاره‌ای از اوقات عملکرد ناپایداری را ارائه می‌دهد و اپلیکیشن‌های اضافی آن نیز صدای کاربران را درآورده است. همچنین ارائه آپدیت‌های این پوسته اندرویدی نیز همانند گوگل و سامسونگ سریع نیست.

بنابراین به‌طور کلی، استفاده از رابط کاربری Color OS به افرادی توصیه می‌شود که به قابلیت‌های شخصی‌سازی و ویژگی‌های جذاب و منحصربفرد گوشی خود علاقمندند.

از سوی دیگر افرادی که به دنبال یک تجربه خالص از اندروید و فاقد تجملات هستند، احتمالا چندان از Color OS استقبال نخواهند کرد.

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد این پوسته اندرویدی، قابلیت طراحی انیمیشن صفحه نمایش همیشه روشن، آیکون‌ها، آهنگ‌ها و دیگر موارد از طریق اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده بر روی گوشی‌های اوپو است.

همچنین امکان ایجاد تغییرات ظاهری گسترده در تمامی بخش‌های سیستم عامل اندروید هم دیگر قابلیت این پوسته است که تجربه‌ای کاملا اختصاصی از اندروید را در اختیارتان قرار خواهد داد.

Oxygen OS وان پلاس

بهترین پوسته اندرویدی

اکسیژن او اس که نام رابط کاربری مورد استفاده در گوشی های وان پلاس است هم یکی دیگر از بهترین پوسته های اندرویدی است که می‌توانید تجربه کنید.

این پوسته در ابتدا تجربه‌ای بسیار شبیه به اندروید خالص را ارائه می‌داد. با این حال در گذر زمان وان پلاس چنان تغییراتی را در آن اعمال کرد که اکنون ظاهر آن با اندروید استوک فرسنگ‌ها فاصله گرفته و به One UI شبیه‌تر شده است.

بد نیست بدانید که جدیدترین نسخه از رابط کاربری Oxygen OS که بر روی گوشی‌های جدیدتر وان پلاس نصب است، بر پایه پوسته Color OS اوپو طراحی شده و به همین دلیل بسیار شبیه به آن است. حتی برخی گوشی‌های جدیدتر وان پلاس در کشور چین مجهز به پوسته Color OS روانه بازار می‌شوند.

علیرغم تفاوت‌های زیادی که اکسیژن او اس با اندروید خالص دارد، این پوسته همچنان توانایی‌ها و ویژگی‌های جذابی دارد که توانسته رضایت بسیاری کاربران در سرتاسر دنیا را به خود جلب کند.

این پوسته ضمن ارائه جلوه‌های بصری بسیار جذاب تجربه کاربری بسیار روان و سریعی را ارائه داده و با توجه بسیار به جزئیات ریز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. البته ویژگی‌های اضافی و منحصربفرد این پوسته در حد و اندازه‌های Color OS یا One UI نیست؛ اما گزینه‌های مختلف شخصی‌سازی آن همچنان می‌تواند برای کاربران حرفه‌ای‌تر را نیز راضی نگه دارد.

البته مهم‌ترین نقطه ضعف این پوسته، آپدیت‌های ضعیف توسعه‌دهندگان است که آن را در گردونه رقابت از حریفانش عقب انداخته است.

در عین حال، رابط کاربری اکسیژن او اس همچنان قادر است تجربه‌ای مینیمال، بی‌آلایش و سریع و پرامکانات را به کاربرانش هدیه دهد.

یکی از قابلیت‌های منحصربفرد رابط کاربری وان پلاس، مد زن (Zen Mode) است که بسته به تنظیمات کاربر، دسترسی به گوشی و بخش‌های مختلف آن را محدود می‌کند تا او از این طریق بتواند بر روی سایر امورش تمرکز کند.

MIUI شیائومی

رابط کاربری MIUI 14

پایان‌بخش لیست بهترین پوسته های اندرویدی سال 2023 نیز رابط کاربری معروف MIUI شیائومی است.

MIUI از ابتدای رونمایی تا به امروز دستخوش تغییرات فراوانی شده است. در نسخه‌های ابتدایی این رابط کاربری، اثرپذیری آن از iOS و اپل کاملا واضح بود؛ به‌طوری که حذف کشوی اپلیکیشن‌ها و بسیاری المان‌های طراحی آن حاکی از تقلید شیائومی از اپل بودند.

با این حال در گذر زمان، پوسته شیائومی رفته رفته هویت منحصربفرد خود را پیدا کرد و اکنون به چیزی بسیار بیشتر از تقلید صرف از iOS تبدیل شده است.

تغییرات متعدد و گسترده MIUI باعث شده که شاهد تفاوت‌های زیادی بین این پوسته و اندروید خالص باشیم. پوسته شیائومی همانند One UI سامسونگ پرامکانات و سنگین طراحی شده و اصراری به پایبند بودن به رابط خالص اندروید ندارد.

شیائومی همچنین بیش از این که خود را یک کمپانی تولیدکننده قطعات سخت افزاری بداند، یک شرکت فعال در حوزه داده‌پردازی توصیف کرده است. این رویه به‌خوبی در رابط کاربری MIUI نیز قابل مشاهده است و کاربران این پوسته باید انتظار جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و نمایش تبلیغات فراوان را داشته باشند.

این غول چینی البته سابقه چندان درخشانی هم در ارائه آپدیت‌های نرم افزاری سریع و باکیفیت ندارد؛ هرچند که در سال‌های اخیر شاهد بهبود این رویه بوده‌ایم.

در عین حال آنچه باعث محبوبیت این رابط کاربری شده، قابلیت‌های منحصربفرد و تجربه متفاوتی است که نسبت به اندروید خالص ارائه می‌دهد. MIUI همچنین قابلیت شخصی سازی گسترده‌ای داشته و برای کاربران پیشرفته‌تر مناسب خواهد بود. با این وجود اگر به دنبال تجربه‌ای پایدار، ایمن و به دور از تبلیغات هستید، بهتر است دور آن را خط بکشید!

از جمله قابلیت‌های خاص MIUI می‌توان به مرکز کنترل آن اشاره کرد که در اصل کپی برابر اصل Control Center اپل به شمار می‌رود و تعداد زیادی از میانبرها و قابلیت‌های کنترلی اندروید را به‌طور یکجا در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همچنین مد ذخیره باتری شگفت‌انگیز (Ultra Battery Saver) هم دیگر ویژگی منحصربفرد این پوسته است که عمر باتری را به‌طور قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

جمع بندی؛ بهترین پوسته کاربری اندروید کدام است؟

پوسته‌های اندرویدی مهم‌ترین ابزار برای کمپانی‌های گوشی‌ساز هستند تا از طریق آن‌ها قابلیت‌های انحصاری مدنظر خود را به محصولاتشان اضافه کرده و آن‌ها را به محصولاتی متمایز از رقبایشان در بازار تبدیل کنند.

البته انتخاب پوسته کاربری، چندان به اختیار کاربران نیست؛ چرا که اساسا هریک از کمپانی‌های گوشی‌ساز رابط خاص خود را بر روی محصولاتشان قرار می‌دهند. با این وجود، نمونه‌های معرفی شده در این پست قادرند با ویژگی‌های خاص خود تجربه‌ای متفاوت از دنیای اندروید را ارائه دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*