اینترنت چین

چین با سرمایه گذاری عظیم، کنترل اینترنت خاورمیانه را به دست می‌گیرد و رقیب آمریکا می‌شود

چین قصد دارد با توسعه یک شبکه نیم میلیارد دلاری فیبر نوری، اینترنت سه قاره جهان را با استفاده از کابل‌های زیر دریا به یکدیگر متصل کند.

براساس گزارشی از رویترز، غول‌های مخابراتی چین در حال توسعه یک شبکه کابلی فیبر نوری به ارزش 500 میلیون دلار هستند که می‌‌تواند آسیا، خاورمیانه و اروپا را به یکدیگر متصل کرده و با پروژه مشابه که توسط آمریکا هدایت می‌شود، رقابت کند.

به‌نقل از رویترز، این طرح بیان‌گر تشدید جنگ سرد فناوری میان پکن و واشنگتن بوده و خطر از هم گسستگی تار و پود اینترنت جهانی را نشان می‌دهد. به گفته منابع آگاه، اکنون سه شرکت بزرگ مخابراتی چین در حال ترسیم یکی از پیشرفته‌ترین و گسترده‌ترین شبکه‌های کابلی زیر دریا در جهان هستند.

اینترنت چین

این شبکه عظیم که تحت عنوان EMA (اروپا-خاورمیانه-آسیا) شناخته می‌شود، از هنگ‌کنگ تا استان هاینان چین امتداد دارد و پس از آن نیز راه خود را به سنگاپور، پاکستان، عربستان سعودی، مصر و فرانسه باز خواهد کرد.

سرمایه گذاری عظیم چین برای در دست گرفتن کنترل زیرساخت اینترنت سه قاره

براساس ادعای منابع افشاگر، زیرساخت این پروژه 500 میلیون دلاری توسط شرکت فناوری HMN چین که پیش‌تر متعلق به هواوی بود، تامین می‌شود. این شرکت به‌زودی هزینه ساخت کابل مذکور را از دولت چین در قالب یارانه دریافت خواهد کرد.

پیش‌تر اخباری از نگرانی دولت ایالات متحده مبنی بر جاسوسی و سرقت داده‌های اینترنتی توسط چین منتشر شده بود. در این راستا، طی چهار سال گذشته، پروژه‌های کابلی زیردریایی چین توسط آمریکا خنثی شده است. واشنگتن هم‌چنین از ابطال مجوزهای مربوط به کابل‌های زیردریایی خصوصی که ممکن بود این کشور را به قلمرو چینی هنگ‌کنگ وصل کند، خبر داده است.

اینترنت چین

کابل‌های زیر دریا بیش از 95 درصد از کل ترافیک اینترنت بین‌المللی را منتقل می‌کنند. این کانال‌های پرسرعت برای دهه‌ها متعلق به گروه‌های مربوط به شرکت‌های مخابراتی و فناوری بوده که از منابع خود برای ایجاد شبکه‌های گسترده استفاده می‌کنند تا از این طریق داده‌ها به‌طور یکپارچه و سیال در سراسر جهان حرکت کنند.

از سوی دیگر، این کابل‌ها که در برابر جاسوسی و خرابکاری آسیب‌پذیر هستند، به سلاحی رقابتی برای نفوذ میان چین و ایالات متحده تبدیل شده‌اند. این روزها ابرقدرت‌ها در حال مبارزه برای تسلط بر فناوری‌های پیشرفته‌ای هستند که می‌تواند برتری اقتصادی و نظامی را طی دهه‌های آینده تعیین کند. سرمایه گذاری عظیم چین روی پروژه EMA، مستقیما با کابل دیگری که در حال حاضر توسط شرکت آمریکایی SubCom LLC در حال ساخت است، رقابت می‌کند.