استانداردهای جدید خودروهای داخلی

استانداردهای اجباری جدید برای خودروهای داخلی اعلام شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت استانداردهای اجباری جدید برای خودروهای داخلی را اعلام کرد که در ادامه جزئیات آنها را بررسی خواهیم کرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارش جدید خود برای خودروهای داخلی در سال 1402 استانداردهای جدیدی را در نظر گرفت و خودروسازان را ملزم ساخت تا در زمان مقرر استانداردهای جدید را روی محصولات خود اعمال کنند.

استانداردهای اجباری جدید برای خودروهای داخلی

طبق گزارش سالانه وزارت صنعت معدن و تجارت، محصولات گروه خودرویی M1 شامل خودروهای سواری باید به استانداردهای جدیدی اعمال شوند و خودروسازان نیز باید تمام آنها را تا پایان تیر 1402 روی محصولات خود اعمال کنند.

همچنین در این گزارش آمده است خودروسازان می‌بایست تا پایان اسفند 1401 محصولات خود را به قابلیت چراغ روز یا دی‌لایت مجهز می‌کردند. از این رو تمام خودروهای جدیدی که در سال 1402 به بازار عرضه می‌شوند، به شکل استاندارد از این قابلیت بهره می‌برند.

علاوه بر این، خودروسازان باید تا پایان سال 1401 چراغ اتوماتیک یا همان سنسور نور را نیز روی خودروهای تولید جدید خود نصب می‌کردند. البته خودروهای جدید نیز به این استاندارد مجهز خواهند بود، اما برای خودروهایی که طراحی و نصب این قابلیت زمان‌بر خواهد بود، ابتدا پوزیشن لایت نصب می‌شود و پس از آن آپشن سنسور نور نیز به آنها اضافه خواهد شد.

ضمن این‌که تمام خودروهای داخلی تا پایان تیر ماه باید به استاندارد حفاظت از عابر پیاده، سیستم کنترل پایداری، نشانگر فشار باد تایر (TPMS) و نشانگر تعویض دنده (GSI) مجهز شوند. در همین راستا تمام خودروهای داخلی جدید نظیر ایران خودرو ریرا، سایپا آریا و ایران خودرو TF21 به تمام این استانداردها مجهز خواهند شد.

گفتنی است در طرح فروش خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه به این دلیل موعد تحویل برخی خودروها تا پایان تیر 1402 اعلام شده تا خودروسازان بتوانند تمام این استانداردهای اجباری را روی محصولات خود نصب کنند. همچنین خودروهایی که نتوانند به این استانداردها مجهز شوند، تولید آنها متوقف خواهد شد.