دست بریده مصر

کشف مقبره‌ای عظیم و باستانی از دست های بریده شده در مصر

مقبره‌ ای در مصر مملو از دست های بریده شده یافت شده است. این دست ها باقیمانده‌های یک رسم باستانی شوم هستند که به هیکسوس‌ها تعلق داشت.

باستان شناسان توانسته‌اند به شواهد مهمی در رابطه با رسم طلای افتخار دست بیابند. این رسم باستانی عجیب به مصر باستان تعلق دارد و در آن دست بریده شده دشمن به فرعون هدیه داده می‌شد. فرعون نیز در ازای آن گردنبدی از طلا را به فرد تقدیم می‌کرد. اما این رسم باستانی از کجا شکل گرفت و مقبره تازه کشف شده چه چیزی در خود دارد؟

دست های بریده شده در مصر؛ باقیمانده رسم طلای افتخار

دست بریده مصر

در سده هفدهم پیش از میلاد بود که قدرت پادشاهان مصر رو زوال نهاد. در همین زمان برخی از مردمان از تبار سامی به مصر مهاجرت کردند و در شرق دلتای نیل ساکن شدند. آنها در ابتدا قصدی برای اشغال مصر نداشتند، اما پس از مشاهده ضعف حکومت، کم‌کم خود را به قدرت رساندند.

مصریان آنها را هیکسوس به‌معنی فرمانروایان بیگانه می‌شناختند؛ اما آنها به خود لقب فرعون را داده بودند. حتی کار تا جایی پیش رفت که فرعون‌های ساکن شهر اواریس از فرعون‌های اصلی مصر خراج می‌گرفتند. فرعون‌های تبس در ابتدا سعی کردند روابطی صلح‌جویانه با هیکسوس‌ها برقرار کنند؛ اما به‌محض اینکه متوجه ضعف آنها شدند، ساز جنگ را کوک کردند.

دست بریده مصر

 

سرانجام نیز فرعون اهمسه یکم در سال ۱۵۵۵ پیش از میلاد و پس از سی سال جنگ پایتخت آنها را نابود کرد. هرچند که آنها در مدت حدود ۱۰۰ سال حکمرانی خود برخی آداب و رسوم را به فرهنگ مصر منتقل کردند. یکی از اینها بریدن دست دشمنان بوده است.

پیشتر نشانه‌هایی پیدا شده بود که سربازان مصری دست راست دشمنان را قطع می‌کردند و آنها را تقدیم فرعون می‌کردند. این شواهد در شکل نوشته‌هایی روی مقبره جنگجویان معروف و یا نوشته‌هایی روی دیوارهای معبد فرعون‌ها بودند. اما هرگز باستان شناسان نتوانسته‌ بودند شواهد فیزیکی مربوط به این کار را پیدا کنند.

حالا مقبره‌ای در شمال شرقی مصر خبرساز شده است. درون این مقبره حیاطی با سه چاه وجود دارد و درون چاه نیز دستان بریده شده ۱۲ نفر کشف شده است. باستان شناسان فکر می‌کنند که رسم دست های بریده شده در دوران حکمرانی اهمسه یکم به مصر منتقل شده باشد. مخصوصا اینکه در دیوارنگاره‌های مربوط به آن دوران تصاویری از تعداد زیادی دست که روی هم قرار دارند، دیده می‌شود.

دست بریده مصر

دست های تازه کشف شده در مقبره هیکسوس خایان قرار داشتند. یک دست در کوچکترین چاه بود و دیگر دست‌ها نیز در دو چاه دیگر بودند. همچنین تعداد زیادی انگشت بریده شده در این چاه‌ها پیدا شدند. باستان شناسان بر این باورند که این دست ها به ۱۱ مرد و ۱ زن تعلق داشته‌اند.

مصریان روش خاصی برای بریدن دست داشتند و طوری آن را قطع می‌کردند که هیچ خطی روی استخوان نیفتد. این سوال هم مطرح شده بود که دست های بریده شده در مصر مربوط به پیش از مرگ بوده‌اند یا اندکی پس از آن. کارشناسان با بررسی شواهد جدید اعلام کردند که این اتفاق حدودا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مرگ فرد، یعنی زمانی که بدن مرحله جمود را گذارنده بود، انجام می‌شد.