تبدیل گوشی کنسول بازی

تبدیل گوشی به کنسول بازی قابل حمل؛ کاربردی جذاب برای گوشی های قدیمی

یکی از راه‌های استفاده از گوشی های قدیمی، تبدیل آن‌ها به کنسول بازی قابل حمل و اجرای بازی‌های استیم، ایکس باکس یا پلی استیشن بر روی آن‌هاست! در ادامه به آموزش روش انجام این کار خواهیم پرداخت.

سیاست کلی کمپانی‌های بزرگ و صاحب نامی مثل سامسونگ یا هواوی، تلاش برای فروش دائمی جدیدترین محصولات خود به مشتریان است. نتیجه این سیاست، خرید سالانه و بعضا بدون دلیل پرچمداران این کمپانی‌ها توسط کاربران مختلف در سرتاسر دنیا و بلااستفاده ماندن گوشی های قدیمی‌تر است!

بر اساس گزارشی که بی بی سی در سال 2019 منتشر کرد، تنها در کشور انگلستان حدود چهل میلیون گوشی موبایل، تبلت، تلویزیون و سایر گجت‌های بلااستفاده وجود دارد!

آیا می‌دانستید که گوشی های قدیمی‌تر قابلیت تبدیل شدن به کنسول های بازی قابل حمل را دارند؟

استفاده از گوشی های موبایل قدیمی به عنوان کنسول‌های گیمینگ می‌تواند در افزایش عمر باتری گوشی اصلی شما نقش موثری داشته باشد.

البته محدودیت‌های مختلفی در استفاده از گوشی های هوشمند به عنوان کنسول‌های گیمینگ وجود دارد. اما این فرآیند می‌تواند در بسیاری اوقات کمک فراوانی به شما کرده و تجربه‌ای جذاب از بازی کردن با گوشی را برایتان رقم بزند.

در ادامه این متن به معرفی روش‌های مختلف تبدیل یک گوشی هوشمند به کنسول بازی قابل حمل پرداخته و هریک را به‌طور مختصر بررسی خواهیم کرد.

پیش از تبدیل گوشی خود به کنسول بازی، پلتفرم و عناوین مدنظر خود را بشناسید!

قبل از این که تصمیم بگیرید از چه روشی برای تبدیل گوشی خود به کنسول بازی استفاده کنید، لازم است پلتفرم مورد علاقه خود را شناسایی کرده و یا بازی‌هایی که قصد دارید روی گوشی خود تجربه کنید را شناسایی کنید.

حتما بسیاری از شما نام استیم دک را شنیده‌اید! استیم دک نام کنسول دستی جذاب و قدرتمند کمپانی Valve است که به کمک آن می‌توانید به تمامی بازی‌های فروشگاه استیم دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تجربه کنید. این کنسول نیازی به اتصال به تلویزیون یا دسته اضافی ندارد. با این وجود می‌توانید همانند نیتندو سوییچ بازی‌های آن را روی صفحه‌ای بزرگ‌تر هم تجربه نمایید.

استیم دک

اگر پی سی گیمر هستید و به بازی‌های استیم علاقمندید، احتمالا باید سرویس استیم لینک (Steam Link) را تجربه کنید.

به کمک این سرویس شما می‌توانید بدون در اختیار داشتن استیم دک و صرفا از طریق گوشی هوشمند خود به تجربه بازی‌های فروشگاه استیم بپردازید.

برای انجام این کار تنها کافی‌ست اپلیکیشن Steam Link را روی گوشی خود نصب کرده و سپس دستگاه را به PC متصل کنید تا به فروشگاه دیجیتال استیم دسترسی پیدا کنید.

به این ترتیب می‌توانید یک گوشی اندرویدی قدیمی خود را به یک بستر جذاب برای اجرای بازی‌های PC تبدیل کنید.

البته فرآیند تبدیل کردن گوشی موبایل به یک کنسول بازی برای علاقمندان به پلی استیشن و ایکس باکس کار پیچیده‌تری است.

همان‌طور که مستحضرید، سیستم عامل اندروید اکنون از سرویس پلی استیشن ریموت پلی (PS Remote Play) و سرویس بازی ابری ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) پشتیبانی می‌کند.

بنابراین با در اختیار داشتن یک اکانت معتبر PSN و یا یک اشتراک ایکس باکس گیم پس می‌توان به‌سادگی بازی‌های پلی استیشن یا ایکس باکس را بر روی گوشی های هوشمند قدیمی‌تر تجربه کرد.

البته اگر قصد دارید بازی‌های جدید PC، ایکس باکس و یا پلی استیشن را بر روی گوشی خود اجرا کنید، گام اول، برخورداری از اینترنت با سرعت بالاست.

تبدیل کردن گوشی به کنسول بازی از طریق سرویس ایکس باکس گیم پس

تبدیل گوشی کنسول بازی

حتی اگر معتقد باشید که کنسول های ایکس باکس در بخش عناوین انحصاری عملکردی غیرقابل قبول داشته‌اند، نمی‌توانید منکر دستاوردهای شگفت‌انگیز آن‌ها در بخش بازی ابری و اتصال بین کنسول و PC شوید!

سرویس اشتراکی بسیار محبوب ایکس باکس گیم پس به گیمرهای ایکس باکس امکان می‌دهد که بازی مورد نظر خود را از میان هزاران بازی موجود در کتابخانه آن جستجو کرده و به‌سادگی از طریق PC یا هریک از کنسول‌های ایکس باکس تجربه کنند.

در گجت نیوز بخوانید:

بهترین بازی های ایکس باکس گیم پس برای مشترکین این سرویس

این سرویس عملکردی بسیار عالی داشته و بازی‌ها را با سرعت و کیفیت بسیار بالایی اجرا می‌کند.

در عین حال، قابلیت جذاب‌تر سرویس ایکس باکس گیم پس که البته هنوز در فاز بتا قرار دارد، امکان تجربه بازی‌های ایکس باکس بر روی گوشی های موبایل است!

سرویس بازی ابری ایکس باکس (Xbox Cloud Gaming) همچنین به مشترکین اجازه می‌دهد که دسته‌های ایکس باکس یا دوال شاک 4 خود را به گوشی متصل کرده و یا در برخی عناوین از کنترل لمسی بهره‌مند شوند.

لیست گسترده دستگاه‌های قابل پشتیبانی توسط این سرویس شامل تلویزیون‌های هوشمند، آیفون، آیپد و گوشی های اندرویدی مجهز به نسخه 6 اندروید به بالاست.

علاوه بر این، تجهیز به بلوتوث 4 نیز یکی دیگر از قابلیت‌های ضروری برای استفاه از سرویس ایکس باس کلاود گیمینگ به شمار می‌رود.

برای تبدیل گوشی به کنسول بازی از طریق سرویس ایکس باکس گیم پس آلتیمیت، مشترکین باید در ابتدا اپلیکیشن Xbox Game Pass را بر روی گوشی خود نصب کرده و سپس اکانت مایکروسافت خود را در آن وارد کنند. در گام بعدی، گیمرها باید وارد بخش Cloud شده و سپس عنوان مورد نظر خود را انتخاب نموده و بازی کنند.

دسترسی به پلی استیشن ریموت پلی از طریق اندروید

پلی استیشن ریموت پلی

گیمرهای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 هم البته می‌توانند از طریق اپلیکیشن اختصاصی PS Remote Play که از فروشگاه گوگل پلی قابل دریافت است، لذت بازی موبایل را تجربه کنند. البته در اختیار داشتن یک PS4 یا PS5 برای انجام این کار ضروری‌ست.

پیش از راه‌اندازی اپلیکیشن پلی استیشن ریموت مراحلی وجود دارد که باید بر روی کنسول خود انجام دهید.

اگر یک کنسول پلی استیشن 5 در اختیار دارید، وارد بخش تنظیمات ریموت پلی در بخش تنظیمات سیستم (System Settings) کنسول شده و گزینه Enable Remote Play را انتخاب کنید.

به‌طور مشابه، گیمرهای پلی استیشن 4 هم باید در ابتدا وارد بخش تنظیمات گوشی شده و گزینه Enable Remote Play را فعال کنند.

برای اجرای بازی‌های پلی استیشن بر روی گوشی اندرویدی (نسخه 8 به بالا) اپلیکیشن PS Remote Play را باز کرده و مشخصات اکانت PSN خود را وارد کنید.

همچنین در گام بعدی نیز باید کنسول خود را انتخاب نمایید. دقت کنید که در حین اجرای بازی‌های پلی استیشن بر روی موبایل، کنسول روشن، اما در حالت Idle خواهد بود.

پس از این که کنسول توسط اپلیکیشن شناخته شده و تشخیص داده شد، اپلیکیشن اندرویدی آماده اجرای بازی است و می‌توانید عناوین دلخواه خود را بر روی آن اجرا کنید.

چگونه اکسسوری‌های مختلف را به گوشی موبایل متصل کنیم؟

تبدیل گوشی کنسول بازی

علیرغم این که تبدیل گوشی به کنسول بازی اتفاقی بسیار مثبت برای علاقمندان به بازی‌های موبایل تلقی می‌شود، اما معایبی هم در این کار وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

یکی از مسائلی مهمی که در حین انجام بازی‌های پورت شده باید به آن توجه کرد، سیستم کنترل بازی‌هاست. چرا که در صورتی که بازی یادشده از سیستم کنترل لمسی پشتیبانی نکند، چاره کار استفاده از کیبورد روی صفحه (On-Screen Keyboard) خواهد بود که برای یک بازی طراحی شده برای کنسول بسیار سخت خواهد بود!

به همین جهت بسیاری از گیمرهایی که به‌طور مداوم به تجربه بازی‌های کنسولی روی گوشی خود می‌پردازند، دسته‌ای مخصوص و البته سازگار را برای گوشی خود خریداری کرده‌اند.

البته در این صورت، گیمرها باید مطمئن شوند که دسته خریداری شده توسط اپلیکیشن‌های ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن ریموت پلی پشتیبانی می‌شود تا مشکلات ناشی از ناسازگاری دسته با بازی‌ها در ادامه گریبانگیرشان نشود.

در صورتی که قصد استفاده از دسته‌های دوال شاک 4 و دوال سنس را در گوشی اندرویدی خود داشته باشید، حداقل به اندروید 10 و اندروید 12 نیاز خواهید داشت!

در این خصوص باید مساله تاخیر دسته‌ها در حین بازی‌های را نیز در نظر گرفت! به‌طور خاص به دلیل آن که بازی‌های پلی استیشن نیازمند اتصال گوشی به کنسول PS4 یا PS5 هستند، ممکن است دسته‌ها با تاخیرهایی در عملکرد روبرو شوند و فرمان صادر شده توسط شما را کمی دیرتر به بازی منتقل کنند.

به همین جهت انتخاب دسته مناسب که هم با پلتفرم انتخابی شما سازگار باشد و هم تاخیر پایینی داشته باشد، مساله‌ای حیاتی است که باید پیش از تبدیل گوشی به کنسول بازی قابل حمل به آن توجه ویژه داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*