استیم دک

هر آنچه که باید از کنسول استیم دک بدانید

استیم دک – Steam Deck یکی از مورد انتظارترین کنسول‌های فعلی بازار است و تا اینجا اطلاعات مختلفی از آن منتشر شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

شرکت ولو (Valve) به‌زودی با کنسول استیم دک وارد بازار رقابتی می‌شود و در مقابل پلتفرم‌هایی همچون نینتندو سوییچ اولد قرار می‌گیرد اما با قاطعیت می‌توان گفت که حداقل بر روی کاغذ، بسیار قدرتمند‌تر از محصولات مشابه است.

کنسول استیم دک را بهتر بشناسید

استیم دک مدتی قبل به صورت رسمی معرفی شد و شرکت سازنده اطلاعات مهمی را در رابطه با آن عرضه کرد. اگر قصد خریداری کردن این کنسول را دارید، در ادامه می‌توانید از جزئیات آن آگاهی پیدا کنید. استیم دک شاید برای همه‌ی سلیقه‌ها نباشد اما با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، به یک گزینه‌ی مناسب برای بازی دوستان تبدیل خواهد شد.

سه مدل مختلف

استیم دک

این کنسول در سه مدل مختلف عرضه خواهد شد که تفاوت اصلی آن‌ها در حافظه‌ی اس‌اس‌دی است (مدل پایه با حافظه‌ی معمولی عرضه می‌شود). با توجه به گران بودن حافظه‌ی اس‌اس‌دی، اگر می‌خواهید فضای بیشتری در اختیار داشته باشید، باید بیشتر هزینه کنید.

  • مدل 64 گیگابایتی – 399 دلار
  • مدل 256 گیگابایتی – 529 دلار
  • مدل 512 گیگابایتی – 649 دلار

تمامی مدل‌ها شامل یک کیف قابل حمل هم می‌شوند تا بتوانید کنسول را به راحتی خارج از خانه ببرید. همچنین ولو اعلام کرده که مدل‌های گران قیمت‌تر، سرعت بارگذاری بالاتری خواهند داشت. قیمت استیم دک اگرچه بالاتر از نینتندو سوییچ اولد است اما از نظر قدرت سخت افزاری، آن را به راحتی کنار می‌زند.

همان طور که بالاتر هم اشاره شد، مدل پایه بدون اس‌اس‌دی عرضه می‌شود اما اسلات اختصاصی‌اش را دارد و در واقع می‌‌توانید با خرید یک حافظه‌ی جداگانه، آن را ارتقا دهید.

از نظر قیمت‌گذاری، مدل 64 گیگابایتی دک از کنسول نسل نهمی مایکروسافت یعنی ایکس باکس سری اس، حدود 100 دلار گران‌تر و از کنسول‌های پلی استیشن 5 و سری ایکس، حدود 100 دلار ارزان‌تر است. این کنسول در مقایسه با سوییچ اولد نیز 50 دلار گران‌تر است اما با توجه قابلیت‌هایی که دارد، می‌توان گفت که ارزش خرید بالاتری دارد. در واقع اگر بخواهید با سخت افزار استیم دک (که در ادامه به آن می‌پردازیم)، یک لپ تاپ یا رایانه خریداری نمایید، باید دو یا سه برابر بیشتر هزینه کنید.

و البته چیزی که این کنسول را از رقبا متمایز می‌کند، این است که می‌توانید از آن به عنوان یک رایانه نیز استفاده کنید اما نسخه‌ی 64 گیگابایتی به دلیل کمبود فضا، ممکن است شما را دچار مشکل کند.

سیستم عامل استیم او اس (Steam OS)

استیم دک

از آنجایی که استیم دک را می‌توانیم یک کامپیوتر هم به حساب آوریم، بدیهی است که یک سیستم عامل شبیه‌ به رایانه‌ها نیز داشته باشد. این پلتفرم از سیستم عامل استیم او اس بهره می‌برد که مبتنی بر لینکوس است. با توجه به اینکه با محصولی از شرکت ولو رو به رو هستیم، بدیهی بود که یک سیستم عامل اختصاصی هم داشته باشد.

اما خوشبختانه سازندگان نمی‌خواهند شما را محدود کنند و اگر بخواهید، می‌توانید بر روی این کنسول، ویندوز نصب کنید. اینکه ولو به بازیکنان آزادی داده تا سیستم عامل دلخواه خود را استفاده نمایند، اتفاق خوبی است اما باید دید این مسئله در عمل چگونه پیش می‌رود. برای مثال، اگر بتوان ویندوز 11 را بر روی استیم دک نصب کرد، خود به تنهایی 64 گیگابایت است و با توجه به اینکه بخشی از حافظه‌ی 64 گیگابایتی مدل پایه در اختیار سیستم است، باید آن را بر روی یک حافظه‌ی اس‌اس‌دی اکسترنال نصب کنید که هنوز نمی‌دانیم آیا این کار امکان‌ پذیر است یا خیر.

به نظر می‌رسد که حرکت منطقی، خریداری کردن مدل‌های 256 و 512 گیگابایتی باشد اما در هر صورت، پشتیبانی از میکرو اس‌دی می‌تواند مشکلات مربوط به کمبود حافظه را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

انتشار در ماه دسامبر اما با یک تبصره

استیم دک

کنسول Steam Deck قرار است از ماه دسامبر 2021 (اواسط آذر الی دی ماه) وارد بازار شود اما این بدین معنا نیست که می‌توانید آن را به راحتی از فروشگاه‌ها خریداری کنید. در چند ماه اول، تنها کسانی که این کنسول را پیش خرید کرده‌اند، می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر، تنها راه دستیابی به این کنسول، پیش خرید کردن آن از وب سایت استیم است و این قابلیت تنها در بعضی از کشورها امکان پذیر خواهد بود. ضمن اینکه نمی‌توانید با ساخت یک حساب کاربری، به سرعت پلتفرم مذکور را پیش خرید نمایید، بلکه باید ابتدا، یک خرید دیگر از استیم داشته باشید و هویت شما تایید شود.

هنوز مشخص نیست که دک چه زمانی وارد بازار می‌شود اما ظاهرا مدل‌های 256 گیگابایتی و 512 گیگابایتی از سه ماهه‌ی دوم و سوم سال 2022 عرضه خواهند شد. باید امیدوار بود که کمبود این دستگاه، اتفاقاتی همانند پلی استیشن 5 را رقم نزند که با قیمت‌های نجومی در بازار سیاه به فروش می‌رسید.

آزادی عمل بالا در شخصی‌سازی

استیم دک

همانند دیگر تجهیزات مرتبط با رایانه‌های شخصی، آزادی حرف اول و آخر را می‌زند. ولو این مسئله را به خوبی درک کرده و به همین دلیل است که دک به شما اجازه‌ی شخصی‌سازی‌های متعددی را می‌دهد. بالاتر اشاره کردیم که می‌توانید سیستم عامل‌های مختلفی را بر روی آن نصب کنید اما این تمام ماجرا نیست.

شما تنها به پلتفرم استیم محدود نیستید، بلکه می‌توانید همه‌ی بازی‌های رایانه‌ای از پلتفرم‌های مختلفی همچون بلیزارد، اپیک گیمز، اورجینز، یوبی‌سافت و غیره را بر روی دک اجرا کنید. علاوه بر این‌ها، تمامی نرم افزارهای کامپیوتری نیز قابل اجرا هستند و البته می‌توانید این کنسول را به تلوزیون یا مانتیور متصل کنید (خروجی 4K و 8K).

جالب است بدانید حتی نصب بازی‌های غیرقانونی نیز بر روی دک ممکن خواهد بود. در واقع اگر بر روی آن ویندوز نصب کنید، یک کامپیوتر در اختیار دارید و می‌توانید بازی‌های کرک شده را نیز به راحتی اجرا نمایید.

سخت افزار

استیم دک

استیم دک دارای 16 گیگابایت رم از نوع LPDDR5 خواهد بود که قابل قبول است و می‌تواند به اجرای بهتر بازی‌ها و نرم افزارها کمک کند. برای مقایسه، پلی استیشن چهار، 8 گیگابایت و ایکس باکس سری اس، 10 گیگابایت رم دارد. البته کنسول‌های نسل نهمی دارای 16 گیگابایت رم هستند اما نباید انتظار داشته باشید که استیم دک بتواند بازی‌ها را با کیفیت مشابه آن‌ها اجرا کند، اما با فاصله‌ی زیاد بهتر از نینتندو سوییچ خواهد بود.

دک از پردازنده‌ی مرکزی چهار هسته‌ای ذن 2 (Zen 2) شرکت ای‌ام‌دی استفاده می‌کند و از پردازنده‌ی گرافیکی آردی‌ان‌ای 2 (RDNA2) با هشت واحد پردازشی بهره می‌برد که 1.6 ترافلاپس قدرت دارد.

1.6 ترافلاپس شاید در مقایسه با 10.28 ترافلاپس پلی استیشن پنج و 12 ترافلاپس سری ایکس حرفی برای گفتن نداشته باشد اما از آنجایی که بازی‌های بر روی خود کنسول با رزولوشن 720p اجرا می‌شوند، می‌تواند راضی کننده باشد. با این سخت افزار شاید نشود که تمامی بازی‌های جدید را بر روی بالاترین تنظیمات گرافیکی تجربه کنید اما تقریبا همه‌ی عناوین را می‌توانید اجرا نمایید.

عمر باتری میان دو الی هشت ساعت

استیم دک

شاید اگر بخواهیم در رابطه با یک ویژگی استیم دک نگران باشیم، باتری آن است. سخت افزار فوق الذکر در پکیج کوچکی عرضه می‌شود و نباید انتظار داشته باشید که از این کنسول همانند گوشی‌های هوشمند، برای یک روز کامل استفاده کنید. به گفته‌ی ولو، دک «میان 2 الی 8 ساعت» ‌قابل استفاده خواهد بود؛ دلیل این شکاف 6 ساعته، کیفیت خود بازی‌ها است.

برای مثال، اگر یک بازی گرافیکی را اجرا کنید، شارژ دستگاه در  2 ساعت به اتمام می‌رسد اما یک بازی پیکسلی یا دوبعدی را می‌توانید تا 8 ساعت انجام دهید. این میزان شارژدهی شاید فوق‌العاده نباشد اما احتمالا مشکلات زیادی برای بازیکنان ایجاد نخواهد کرد.

صفحه نمایش ال‌سی‌دی 7 اینچی

استیم دک

برای کسانی که بر روی صفحه‌نمایش‌های کوچک بازی می‌کنند، کیفیت آن اهمیت ویژه‌ای دارد اما باید فاکتورهای دیگری را نیز در نظر گرفت. صفحه نمایش دک 7 اینچی و از نوع ال‌سی‌دی است و از رزولوشن 800 در 1280 بهره می‌برد. در دورانی که اکثر گوشی‌های هوشمند پرچمدار از صفحه نمایش اولد استفاده می‌کنند، شاید پنل ال‌سی‌دی کمی قدیمی به نظر برسد اما باید بدانید که در ابعاد کوچک، همچنان کیفیت قابل قبولی دارد.

این صفحه نمایش اگرچه بازی‌ها را با رزولوشن 720p اجرا می‌کند اما با توجه به هفت اینچی بودن آن، مشکلی در کاهش یافتن جزئیات وجود ندارد و البته کمک می‌‎کند تا عمر باتری افزایش یابد. ولو اولویت را بر روی بهینه‌سازی هر چه بهتر باتری قرار داده و باید آن‌ها را تحسین کرد.

البته اگر می‌خواهید دستگاه را به مانیتور یا تلویزیون متصل کنید، به رزولوشن مورد انتظار خود می‌رسید. طبق ادعای شرکت سازنده، از استیم دک می‌توانید خروجی 8K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه را دریافت کنید که رزولوشن‌های قابل توجهی هستند اما باید دید که آیا واقعا می‌توان از بازی‌های روز چنین رزولوشن و نرخ فریمی را دریافت کرد یا خیر.

پورت USB-C و جزئیات داک دستگاه

استیم دک

بر روی بدنه‌ی دک، تنها یک درگاه USB-C برای شارژ کردن وجود دارد و برای اتصالات بیشتر، باید داک اختصاصی آن را خریداری کنید که دو خروجی HDMI 2.0، دیسپلی‌پورت 1.4، سه درگاه USB-A (دو پورت 2.0 و یک پورت 3.1) و پورت اترنت برای اتصال مستقیم به اینترنت را شامل می‌شود. همچنین در یاد داشته باشید که دک برای متصل شدن به تلویزیون یا مانیتور، لزوما نیازی به داک ندارد و می‌توان از درگاه USB-C آن برای دریافت خروجی مستقیم استفاده کرد.

اگرچه این تعداد پورت برای یک کنسول دستی عجیب به نظر می‌رسد اما برای یک رایانه‌ی شخصی ضروری است و این کنسول هم در واقع یک کامپیوتر محسوب می‌شود. پس اگر می‌خواهید به سراغ دک بروید، حتما داک آن را نیز خریداری کنید.

اندازه‌ی دستگاه / پشتیبانی از موس

استیم دک

عرض استیم دک 29.8 سانتی‌متر است که آن را در زمره کنسول‌های دستی بزرگ قرار می‌دهد. چیدمان دکمه‌ها نیز مشابه ساختار آشنای دسته‌های چند سال اخیر است؛ با این تفاوت‌ که آنالوگ‌ها به صورت متقارن در بالای دستگاه قرار گرفته‌اند. در گوشه‌ی سمت راست، چهار دکمه‌ی اصلی وجود دارد و در گوشه‌ی سمت چپ، دی‌پد را خواهید داشت. اما در پشت کنسول نیز چند دکمه‌ی اضافی وجود دارد که برای کسانی که با دسته بازی می‌کنند، حس آشنایی دارد.

ولو دو تاچ‌پد هم در سمت چپ و راست صفحه نمایش قرار داده که می‌توانند کار همان ماوس را انجام دهند. این تاچ‌پدهای جدید نسبت به چیزی که در کنترلر استیم (Steam Controller) دیده بودیم، بهبود داشته‌اند اما به نظر نمی‌رسد که برای آثار اول شخص یا استراتژی، جایگزین کاملا مناسبی برای ماوس باشند.

البته فراموش نکنید که می‌توانید ماوس و کیبورد خود را نیز به این دستگاه وصل نمایید تا تجربه‌ای مشابه‌ رایانه‌های شخصی یا لپ تاپ‌ها داشته باشید.

دک با آزادی‌هایی که به مخاطب می‌دهد، سخت افزار خوب و قیمت مناسب در مدل پایه، می‌تواند به یک گزینه‌ی ایده آل برای بازی دوستان تبدیل شود، خصوصا کسانی که نمی‌توانند یک لپ تاپ گیمینگ یا رایانه شخصی باکیفیت خریداری کنند. شاید تنها مشکل این پلتفرم، باتری ضعیف آن باشد که باید دید در نهایت تا چه اندازه می‌تواند راضی کننده باشد.

آیا به نظر شما کنسول استیم دک ارزش خرید دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*