مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ

مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ اولد؛ کدام بهتر است؟

در این مقاله به مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ پرداخته‌ایم؛ دو کنسول دستی کاملا متفاوت که البته یکی از آن‌ها می‌تواند صنعت بازی را متحول کند.

در این مطلب به مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ و همچنین نینتندو سوییچ اولد پرداخته‌ایم؛ این کنسول‌های دستی به زودی رقابت مستقیمی خواهند داشت.

شایعات پیرامون معرفی نینتندو سوییچ «پرو» از مدتی قبل آغاز شد، این کنسول قرار بود سخت افزار نسخه‌ی اصلی سوییچ را بهبود ببخشد و شرایط را برای رقابت نینتندو با پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس مهیا کند. این اتفاق در نهایت رخ داد اما کنسولی که معرفی شد، آن چیزی نبود که طرفداران انتظار داشتند. نینتندو سوییچ اولد از نظر سخت افزاری، هیچ تفاوتی با مدل‌های پیشین ندارد و اگرچه از ویژگی‌های تازه‌ای بهره می‌برد اما یک محصول هیجان انگیز جدید محسوب نمی‌شود. نینتندو از معرفی این محصول راضی به نظر می‌رسید، آن‌ها می‌دانستند که می‌توانند به تسخیر بازار کنسول‌های دستی ادامه دهند و با یک پلتفرم در ظاهر جدید، یک بار دیگر در کانون توجه قرار بگیرند.

اما چیزی که آن‌ها نمی‌دانستند و نمی‌توانستند تصور کنند، این بود که یک کنسول جدید از راه برسد که نه تنها نینتندو سوییچ اولد را تبدیل به یک شوخی بی‌مزه می‌کند بلکه تمامی برنامه‌ریزی‌هایشان را برهم می‌زند. استیم دک (Steam Deck) یک کنسول رویایی است که از نظر سخت افزاری توانایی اجرای بازی‌های روز را دارد، به عنوان یک رایانه قابل استفاده است و حتی می‌توان روی آن ویندوز نصب کرد.

مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ و سوییچ اولد

اما نینتندو سوییچ اولد را نمی‌توانیم یک بازنده‌ی مطلق به حساب آوریم، آن‌هم چند برگ برنده دارد و می‌تواند موفقیت‌هایی کسب کند. در ادامه این دو دستگاه را بهتر بررسی خواهیم کرد تا به درک بهتری از آن‌ها برسید و انتخاب کنید که از نظر شما، کدام کنسول انتخاب مناسب‌تری است. اما اولد در این مقایسه تنها نیست و نینتندو سوییچ اصلی را هم در کنار خود دارد؛ با ما همراه باشید تا به مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ بپردازیم.

صفحه نمایش

زمانی که از این کنسول‌ها به صورت پورتابل استفاده می‌کنید، می‌توان گفت به یکدیگر نزدیک‌تر هستند. صفحه نمایش سوییچ اصلی 6.2 اینچ و صفحه نمایش سوییچ اولد 7 اینچ است. همان طور که از نام این مدل جدید پیداست، از پنل اولد استفاده می‌کند که تاثیر زیادی در نمایش بهتر رنگ‌ها و سطح کنتراست دارد و تجربه بهتری نسبت به پنل ال‌سی‌دیِ مدل اصلی ارائه می‌دهد.

مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ

استیم دک چیزی بین آن دو است، این کنسول از نمایشگر 7 اینچی بهره می‌برد اما از پنل ال‌سی‌دی استفاده می‌کند که در مدل قدیمی سوییچ دیده می‌شد. هر سه مدل، 60 هرتز هستند اما رزولوشن‌های متفاوتی دارند. سوییچ و سوییچ اولد دارای رزولوشن 720 در 1280 و نسبت ابعاد 16:9 بوده و در سوی دیگر، استیم دک دارای رزولوشن 800 در 1280 و نسبت ابعاد 16:10 است که شاید با بعضی از بازی‌ها سازگاری نداشته باشند، خصوصا عناوینی که برای این نسبت ابعاد بهینه‌سازی نشده‌اند. با این حال مشکل بزرگی نیست و می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

پردازنده مرکزی و گرافیکی

بزرگ‌ترین تفاوت استیم دک و نینتندو سوییچ در بخش سخت افزاری است؛ جایی که البته دک قدرت‌نمایی می‌کند. نینتندو برای هر دو مدل جدید و قدیمی، از یک پردازنده گرافیکی سفارشی‌سازی شده‌ی انویدیا تگرا (Tegra) استفاده کرده است. با اینکه جزئیات کاملی از این پردازنده در دست نیست و نینتندو علاقه‌ای به ارائه اطلاعات بیشتر ندارد اما با چیزهایی که دیده‌ایم، می‌دانیم که سوییچ چندان قوی نیست و حتی در مقایسه با کنسول‌های نسل هشتمی یعنی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان ضعیف‌تر است.

مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ

در مقابل، استیم دک از پردازنده‌ی مرکزی چهار هسته‌ای ذن 2 (Zen 2) شرکت ای‌ام‌دی استفاده می‌کند و از پردازنده‌ی گرافیکی RDNA2 با هشت واحد پردازشی بهره می‌برد (همان معماری به کار رفته در پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس). این پردازنده همچنین 1.6 ترافلاپس قدرت دارد و 16 گیگابایت رم از نوع LPDDR5 را نیز از یاد نبرید. در مجموع، شکی وجود ندارد که استیم دک نسبت به نینتندو سوییچ چندین برابر قوی‌تر است اما اینکه در اجرای بازی‌های مختلف کامپیوتری تا چه اندازه می‌تواند کارآمد ظاهر شود را باید منتظر ماند و دید.

*پی‌نوشت: پردازنده گرافیکی پلی استیشن پنج، 10.28 ترافلاپس و پردازنده گرافیکی ایکس باکس سری ایکس، 12 ترافلاپس قدرت دارد.

حافظه‌ ذخیره‌سازی داخلی

یکی از انتقاداتی که به نینتندو سوییچ اصلی شد، در رابطه با حافظه داخلی آن بود و مدل اولد، این مشکل را تا حدی بهبود بخشیده است. مدل اصلی، تنها 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی داشت که بخشی از آن هم در تسخیر سیستم بود، مدل اولد آن را دوبرابر کرد و به 64 گیگابایت رساند. از آنجایی که بازی‌های سوییچ برای این کنسول بهینه‌سازی می‌شوند (و با توجه به گرافیک نسبتا پایین آن‌ها)، معمولا حجم زیادی ندارند و در واقع با 64 گیگابایت هم می‌توانید بازی‌های متعددی بر روی کنسول داشته باشید. اما وقتی به استیم دک می‌رسیم، شرایط متفاوت است زیرا بازی‌های رایانه‌ای حجم بسیار بالاتری دارند (برای مثال، کال آو دیوتی: وارزون بالای 140 گیگابایت است).

مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ

استیم دک قرار است در چند مدل مختلف عرضه شود که تفاوت آن‌ها در حافظه داخلی است. ارزان‌قیمت‌ترین مدل، تنها 64 گیگابایت حافظه دارد که گزینه مناسبی برای بازی کردن به نظر نمی‌رسد و بر فرض اگر بتوان ویندوز 11 را بر روی آن نصب کرد، این سیستم عامل به تنهایی 64 گیگابایت است! در نتیجه باید یک حافظه اس‌اس‌دی جداگانه برای این کنسول تهیه کنید یا به سراغ مدل‌های 256 گیگابایتی و 512 گیگابایتی بروید که حداقل فضای کافی برای نصب چند بازی پرحجم را دارند.

خوشبختانه این کنسول‌ها از میکرو اس‌دی، میکرو اس‌دی‌اچ‌دی و میکرو اس‌دی‌ایکس‌سی پشتیبانی می‌کنند، پس با کمی هزینه‌ی اضافی، می‌توانید مشکلات مرتبط با کمبود حافظه را برطرف نمایید.

کنترل‌ها و خروجی‌ها

شاید یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی سوییچ و استیم دک این باشد که مجهز به کنترلرهای خوبی هستند و تجربه‌ی مناسبی برای طرفداران به ارمغان می‌آورند. مدل اولد، ساختار کلی سوییچ اصلی را حفظ کرده که اتفاق خوبی است زیرا آن ساختار، استاندارد بود و نیازی برای تغییر دادن‌اش حس نمی‌شد.

مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ

چیدمان دکمه‌های استیم دک نیز نسبتا مشابه است، با این تفاوت‌ که آنالوگ‌ها به صورت متقارن در بالای دستگاه قرار گرفته‌اند. در گوشه‌ی سمت راست، چهار دکمه‌ی اصلی وجود دارند و در گوشه‌ی سمت چپ، دی‌پد را می‌توانید مشاهده کنید. اما در پشت کنسول نیز چند دکمه‌ی اضافی وجود دارد که برای کسانی که با دسته بازی می‌کنند، حس آشنایی دارد. شرکت ولو (Valve) دو تاچ‌پد هم در سمت چپ و راست صفحه نمایش قرار داده که می‌توانند کار همان ماوس را انجام دهند. طبق ادعای این شرکت، این تاچ‌پدهای جدید نسبت به چیزی که در کنترلر استیم (Steam Controller) دیده بودیم، بهبود داشته‌اند اما به نظر نمی‌رسد که برای آثار اول شخص یا استراتژی، جایگزین کاملا مناسبی برای ماوس باشند. در ضمن فراموش نکنید که می‌توانید ماوس و کیبورد خود را نیز به این دستگاه وصل نمایید.

اتصالات

سوییچ از بلوتوث 4.1 استفاده می‌کند و استیم دک به سراغ بلوتوث 5.0 رفته است. اما متاسفانه سوییچ از هدفون‌های بلوتوثی به صورت نیتیو (Native) پشتیانی نمی‌کند که اتفاق عجیبی به حساب می‌آید، آن هم در دورانی که سامسونگ و اپل گرایش زیادی به حذف جک هدفون پیدا کرده‌اند و بازار به سوی هدفون‌های بی‌سیم قدم برداشته است. این پشتیبانی در استیم دک وجود دارد و این کنسول از کنترلرهای بی‌سیم مختلف نیز پشتیبانی خواهد کرد.

مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ

هر دو کنسول دارای درگاه جک 3.5 میلی‌متری هستند و برای شارژ از USB-C استفاده می‌کنند. همان طور که بالاتر ذکر شد، اسلات میکرو‌ اس‌دی نیز در هر سه کنسول وجود دارد. اتصالات وای‌فای نیز برای این پلتفرم‌ها تعریف شده اما تنها استیک دک است که به باندهای 5 گیگاهرتزی متصل می‌شود.

میزان شارژدهی باتری

عمر باتری بر روی هر سه کنسول، به بازی‌هایی که انجام می‌دهید مرتبط هستند. برای مثال یک بازی‌ گرافیکی بر روی استیم دک، شارژ دستگاه شما را در کمتر از سه ساعت به اتمام می‌رساند اما یک بازی پیکسلی یا دوبعدی را شاید بتوانید به مدت 5 یا 6 ساعت انجام دهید.

باتری نینتندو سوییچ (و همچنین اولد)، 4310 میلی‌آمپر ساعتی است که طبق ادعای این شرکت، با یک بار شارژ کامل، بین چهار و نیم الی 9 ساعت قابل استفاده خواهد بود. از آنجایی که باتری استیم دک، 40 وات‌ساعت است، بدون دانستن ولتاژ دقیق، نمی‌توانیم آن را با میلی‌آمپر ساعتِ سوییچ مقایسه کنیم اما شرکت ولو اعلام کرده که این کنسول را می‌توانید میان دو الی هشت ساعت استفاده نمایید. استیم دک احتمالا از نظر باتری چندان راضی کننده نخواهد بود اما عناوین سنگینی که بر روی آن اجرا می‌شود را باید در نظر گرفت.

مشخصات کلی سه کنسول

کنسولNintendo SwitchSteam DeckSwitch OLED
ابعاد102 در 239 در 13.9 میلی ‌متر117 در 298 در 49 میلی ‌متر101.6 در 241.3 در 13.9 میلی ‌متر
وزنحدود 299 گرم بدون جوی‌ کان‌ها / حدود 399 گرم با جوی‌ کان‌ها حدود 670 گرمحدود 322 گرم بدون جوی کان‌ها / حدود 421 گرم با با جوی کان‌ها
صفحه نمایشمولتی تاچ / نمایشگر 6.2 اینچی ال‌سی‌دی با رزولوشن 720 در 1280 / 60 هرتزمولتی تاچ / نمایشگر 7 اینچی ال‌سی‌دی با رزولوشن 800 در 1280 / 60 هرتزمولتی تاچ / نمایشگر 7 اینچی اولد با رزولوشن 720 در 1280 / 60 هرتز
پردازنده (CPU/GPU)انویدیا تگرا (Tegra) سفارشی‌سازی شدهپردازنده مرکزی: ذن 2 با 4 هسته و 8 رشته / پردازنده گرافیکی: 8 واحد محاسباتی بر پایه معماری RDNA 2 و قدرت 1.6 ترافلاپسانویدیا تگرا (Tegra) سفارشی‌سازی شده
رم4 گیگابایت LPDDR416 گیگابایت LPDDR54 گیگابایت LPDDR4
حافظه‌ ذخیره‌سازی32 گیگابایت حافظه داخلی که بخشی از آن توسط سیستم رزرو شده است / پشتیبانی از کارت‌های حافظه SDHC و همچنین SDXC تا حجم 2 ترابایت64 گیگابایت / 256 گیگابایت اس‌اس‌دی / 512 گیگابایت ا‌س‌اس‌دی / پشتیبانی از میکرو اس‌دی64 گیگابایت حافظه داخلی که بخشی از آن توسط سیستم رزرو شده است / پشتیبانی از کارت‌های حافظه SDHC و همچنین SDXC تا حجم 2 ترابایت
ارتباطات بی‌سیموای فای (باند 2.4 گیگاهرتز) / بلوتوث 4.1وای فای (باند 2.4 گیگاهرتز / 5 گیگاهرتز) / بلوتوث 5.0وای فای (باند 2.4 گیگاهرتز) / بلوتوث 4.1
خروجی تصویررزولوشن 1080p در حالت اتصال به تلویزیون با HMDI / رزولوشن 720p بر روی خود کنسولرزولوشن 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه / رزولوشن 8K با نرخ 60 فریم بر ثانیه / رزولوشن 720p بر روی خود کنسولرزولوشن 1080p در حالت اتصال به تلویزیون با HMDI / رزولوشن 720p بر روی خود کنسول
جک هدفوندارد / 3.5 میلی متریدارد / 3.5 میلی متریدارد / 3.5 میلی متری
بلندگوهااستریواستریواستریو
اسلات کارتریجدارد / مخصوص بازی‌های نینتندو سوییچندارد / دانلود و نصب بازی‌ها تنها به صورت دیجیتالیدارد / مخصوص بازی‌های نینتندو سوییچ
باتری داخلیباتری یون‌ لیتیم 4310 میلی‌آمپر ساعتیباتری 45 وات‌ساعتباتری یون‌ لیتیم 4310 میلی‌آمپر ساعتی
شارژدهی باتری4.5 الی 9 ساعت / به بازی و گرافیک آن مرتبط است، برای مثال افسانه زلدا (Breath of the Wild) باتری کنسول شما را در 5.5 ساعت به اتمام می‌رساند2 الی 8 ساعت / به بازی و گرافیک آن مرتبط است.4.5 الی 9 ساعت / از نظر باتری، عملکردی مشابه نسخه اصلی سوییچ دارد

داک و خروجی تلویزیون

همانند سوییچ، استیم دک هم شامل یک داک (Dock) می‌شود که بواسطه آن می‌توانید خروجی کنسول را بر روی یک نمایشگر بزرگ‌تر دریافت کنید. داکِ سوییچ البته در مدل اصلی و اولد، کمی تفاوت دارد. در مدل اورجینال، سه درگاه USB-A، یک درگاه HDMI و یک درگاه USB-C برای شارژ کردن وجود داشت. مدل اولد تمامی این درگاه‌ها را دارد اما یکی از پورت‌های یو‌اس‌بی حذف شده تا پورت اترنت (Ethernet) جایگزین آن شود. همان طور که بالاتر هم مطالعه کردید، خروجی سوییچ اصلی و اولد، 1080p است.

و اما داک استیم دک، متنوع‌تر است. این دستگاه مجهز به دو خروجی HDMI 2.0، دیسپلی‌پورت 1.4، سه درگاه USB-A (دو پورت 2.0 و یک پورت 3.1) است. و همان طور که از یک رایانه انتظار می‌رود، پورت اترنت و پورت USB-C برای شارژ کردن نیز دارد. لازم به ذکر است که استیم دک برای متصل شدن به نمایشگر بزرگ‌تر، لزوما نیازی به داک ندارد و حتی می‌توان از درگاه USB-C برای دریافت خروجی مستقیم استفاده کرد. برخلاف سوییچ، استیم دک می‌تواند رزولوشن و نرخ بالاتری ارائه دهد، برای مثال رزولوشن 8K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و رزولوشن 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه (اگرچه مشخص نیست که آیا واقعا از بازی‌های روز می‌توان چنین نرخ فریمی را دریافت کرد یا خیر).

قیمت و ارزش خرید

اما مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ بدون در نظر گرفتن قیمت تکمیل نمی‌شود. از نظر قیمت‌گذاری، سوییچ اصلی همچنان 300 دلار قیمت دارد و سوییچ اولد قرار است با قیمت 350 دلار در دسترس قرار بگیرد. همان طور که بالاتر اشاره کردیم، استیم دک در سه مدل مختلف عرضه خواهد شد: مدل 64 گیگابایتی با قیمت 399 دلار، مدل 256 گیگابایتی با قیمت 529 دلار و مدل 512 گیگابایتی با قیمت 649 دلار.

مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ

ما پیش از این هم گفته بودیم که سوییچ اولد از کنسول نسل نهمی مایکروسافت، یعنی ایکس باکس سری اس، 50 دلار گران‌تر است و در واقع ارزش خرید بالایی ندارد، خصوصا اینکه از نظر سخت‌افزاری هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته است. از طرف دیگر، استیم دک شاید نسبتا گران‌تر به نظر برسد اما اگر با همین سخت افزار بخواهید یک لپ تاپ مناسب خریداری نمایید، احتمالا باید بالای هزار دلار هزینه کنید. به عبارت دیگر، شرکت ولو از این سخت افزار سود چندانی نخواهد کرد و شاید حتی ضرر هم بکند (که این ضرر و زیان را با فروش نرم افزاری جبران می‌کند). از نظر ارزش خرید، استیم گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود، زیرا نه تنها یک کنسول دستی و یک کنسول خانگی خوب بدست می‌آورید بلکه صاحب یک رایانه‌ی‌ باکیفیت هم می‌شوید.

یک بار دیگر یادآوری می‌کنیم که این دو دستگاه از نظر طراحی و مخاطب هدف، با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. سوییچ شما را به سیستم عامل اختصاصی خود محدود می‌کند اما بر روی استیم دک، می‌توانید سیستم دلخواه محبوب خود را نصب کنید. همچنین از نظر بازی‌ها، بر روی سوییچ، با بازی‌های انحصاری نینتندو و عناوین ترد پارتی محدودتری رو به رو هستید اما بر روی دک، تمامی بازی‌های ترد پارتی بزرگ و گرافیکی را در اختیار خواهید داشت، عناوینی همچون دث استرندینگ، دیز گان، گیرز آف وار 5، هورایزن و کنترل.

نینتندو سوییچ اولد در تاریخ 8 اکتبر 2021 (جمعه، 16 مهر 1400) و استیم دک از ماه دسامبر 2021 (اواسط آذر الی دی ماه) وارد بازار خواهند شد. ناگفته نماند که نسخه‌های 256 گیگابایتی و 512 گیگابایتی استیم دک از سه ماهه‌ی دوم و سوم سال 2022 عرضه می‌شود.

در مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ اولد طرفدار کدام یک هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*