هوش مصنوعی گیگاچت

هوش مصنوعی گیگاچت ؛ رقیب ChatGPT از کشور روسیه

روسیه هم یک رقیب جدید برای ربات چت ChatGPT رونمایی کرد. گیگاچت (GigaChat)، نام ربات چت هوش مصنوعی این کشور است.

روسیه، تازه‌ترین کشوری است که با سرمایه‌گذاری بانک Sberbank به بازار رقابت هوش مصنوعی وارد می‌شود. این شرکت روسی از یک ربات چت به‌نام گیگاچت (GigaChat) رونمایی کرده که رقیبی جدید برای ربات هوش مصنوعی ChatGPT محسوب می‌شود. این حرکت رقابت را بین کشورهایی که به‌دنبال رهبری در حوزه هوش مصنوعی هستند و موج آن کل دنیا را گرفته، داغ می‌کند.

نوامبر گذشته، کمپانی OpenAI از یک مدل هوش مصنوعی به‌نام چت جی‌پی‌تی رونمایی کرد که می‌تواند مکالمات انسانی را با کاربران انجام دهد. محبوبیت استفاده از این ربات بین کاربران، باعث شناخته‌تر شدن هوش مصنوعی بین کاربران سراسر جهان شد.

هوش مصنوعی گیگاچت

یک ربات چت کارهای زیادی را انجام می‌دهد. آنطور که بیل گیتس، مدیرعامل پیشین مایکروسافت پیش‌بینی می‌کند، هوش مصنوعی به‌زودی حتی می‌تواند کودکان را هم آموزش دهد. مایکروسافت که بازار هوش مصنوعی را داغ می‌دید و نظاره‌گر موفقیت‌های کمپانی OpenAI بود، سرمایه‌گذاری عظیمی را در این شرکت انجام داد و مجوز استفاده از فناوری این شرکت در محصولاتش را هم گرفت. دیگر شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی نیز تلاش می‌کنند مدل‌های هوش مصنوعی خودشان را ارائه کنند و با این کمپانی به رقابت بپردازند.

رقبای ChatGPT را بیشتر بشناسید

گوگل شرکتی به‌نام DeepMind که در زمینه محصولات هوش مصنوعی فعالیت می‌کرد را به‌خدمت گرفت تا رقیبی را برای چت جی‌پی‌تی عرضه کند. محصول این شرکت یک ربات به‌نام Google Bard است. این ربات به‌تازگی می‌تواند کدنویسی کرده و کدها را دیباگ کند. قابلیتی که کمپانی OpenAI از طریق یک مدل زبانی دیگر به‌نام Codex آن را ارائه می‌کند.

هوش مصنوعی Google Bard

هوش مصنوعی Google Bard

غول جستجوی چینی Baidu نیز یک ربات چت انحصاری به‌نام Erniebot را به‌خدمت گرفته که البته انتظارات کاربران را برآورده نکرده است. علاوه بر این، شرکت چینی علی بابا نیز یک مدل زبانی هوش مصنوعی دو زبانه انگلیسی و چینی را برای رقابت در عرصه جهانی ارائه کرده است.

حالا روسیه با رونمایی از مدل هوش مصنوعی گیگاچت به یکی دیگر از بازیگران بازار چت بات‌ها تبدیل شده که البته زبان اصلی آن روسی خواهد بود. این یعنی کمتر در زبان‌های خارجی مهارت دارد. در حال حاضر مشخص نیست با توجه به تحریم‌هایی که علیه روسیه به‌خاطر جنگ با اوکراین اعمال شده، این کشور چگونه می‌تواند چیپست‌های پیشرفته را برای تحقیق و توسعه در زمینه هوش مصنوعی، فراهم کند.

با گسترش شبکه‌های محاسباتی ابری، آموزش دادن مدل‌های زبانی هوش مصنوعی خیلی آسان‌تر از گذشته شده است. ولی باید دید که آن‌ها چقدر می‌توانند در صحنه جهانی به رقابت بپردازند و چقدر برای کاربران مفید خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. من از گیگا چت سوال پرسیدم گفت :
    نخوندم🗿