دسته ماوس کیبورد

دسته بازی یا ماوس و کیبورد، کدامیک برای بازی های کامپیوتر بهتر است؟

به نظر شما انتخاب گیمرها برای بازی با کامپیوتر، استفاده از دسته است یا ماوس و کیبورد؟ امروز قصد داریم پاسخ این سوال مهم را پیدا کنیم!

سئوال «دسته بازی یا ماوس و کیبورد» قدمتی به اندازه خود بازی‌های رایانه‌ای بر روی PC دارد و پاسخ دادن به آن اصلا کار ساده‌ای نیست!

هریک از این دو روش، موافقین و مخالفین خاص خود را دارند که سرسختانه پای انتخاب خود ایستاده و یکی از این دو سیستم کنترل را به دیگری ترجیح می‌دهند.

اگر شما هم قصد داشته باشید یک سیستم مخصوص انجام بازی‌های رایانه‌ای را سر هم کنید، بدون شک دیر یا زود به فکر سیستم کنترل مناسب برای بازی‌های خود خواهید افتاد.

بازی ویدیویی

در این شرایط ممکن است انتخاب بین یکی از دو گزینه دسته بازی یا ماوس و کیبورد شما را تا حدی گیج کند.

به همین دلیل امروز قصد داریم در گجت نیوز به معرفی هریک از دو روش کنترل مورد بحث پرداخته و مزایا و معایب هریک نسبت به دیگری را برشمریم.

کدامیک از دو سیستم کنترل دسته بازی یا ماوس و کیبورد برای گیمرهای PC مناسب‌تر است؟

ارگونومی و دقت

دسته ماوس کیبورد

نینتندو را باید بنیانگذار استفاده از دسته‌های بازی دانست که دسته های مکعبی NES این شرکت متعلق به اواسط دهه هشتاد میلادی هرگز از ذهنمان پاک نخواهند شد.

این دسته‌ها علیرغم موفقیتی که کسب کردند، ارگونومی پایینی داشته و با لبه‌های تیز و طراحی فاقد جوی استیک خود به هیچ وجه دسته‌هایی راحت و خوش‌دست تلقی نمی‌شدند.‌

با این وجود پس از گذشت چندین سال سونی و مایکروسافت نیز وارد گود شدند و دسته‌های مخصوص خود را با طراحی‌های بسیار کاربرپسندتر و جذاب‌تر در اختیار گیمرها قرار دادند.

دسته‌های مدرن از طراحی کاملا مهندسی شده و متناسب با دست بهره برده و محل قرارگیری کلیدها و استراحت دست با دقت فراوانی بر روی آن‌ها تعبیه شده‌اند.

بنابراین سطح راحتی دسته های بازی به هیچ عنوان با کیبورد قابل قیاس نیست. در این میان، ماوس تنها وسیله‌ای‌ست که از حیث طراحی و ارگونومی قادر به رقابت با دسته های بازی است. با این وجود کاربرد ماوس بسیار محدودتر از دسته های بازی‌ست.

از طرف دیگر بزرگ‌ترین ایراد کیبورد و ماوس را هم باید نیاز به یک سطح صاف و نسبتا عریض برای عملکرد مناسب دانست؛ در حالی که دسته‌ها به چنین چیزی نیاز نداشته و در هر حالت قابل در دست گرفتن خواهند بود.

اما از سوی دیگر، دقت سیستم کنترلی ماوس و کیبورد بسیار بالاتر از دسته های بازی است و به کمک آن می‌توان هدف‌گیری‌های دقیق‌تری داشت.

در این میان ماوس های مخصوص گیمینگ نیز بعضا به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های مخصوصی مجهزند که می‌توان با آن میزان حساسیت و یا دقت هدف‌گیری را افزایش یا کاهش داد.

همچنین تجربه تایپ کردن به کمک دسته‌های بازی نیز پیش از این بارها توسط گیمرهای مختلف امتحان شده و نتیجه‌ای جز شکست در پی نداشته است! بنابراین اگر مشغول انجام بازی هستید که به تایپ کردن نیاز دارد، احتمالا چاره‌ای جز استفاده از ماوس و کیبورد نخواهید داشت!

سازگاری و تنوع

دسته پلی استیشن روی کامپیوتر

امروزه می‌توانید دسته‌های بازی را تقریبا به هر دستگاهی متصل کنید. به عنوان مثال، تبلت‌های اندرویدی از دسته‌های ایکس باکس سری ایکس | اس و پلی استیشن 5 پشتیبانی می‌کنند یا حتی دسته‌های دوال سنس نیز قادرند به کامپیوترهای مک متصل شوند!

جالب اینجاست که توسعه‌دهندگان و بازی‌سازها نیز به‌خوبی از این مساله آگاهند و بازی‌های خود را با پشتیبانی کامل از دسته‌های کنسول و سایر دسته‌های گیمینگ طراحی می‌کنند.

این تنوع استفاده و سازگاری بالای دسته های بازی آن‌ها را به مراتب بالاتر از ماوس و کیبورد قرار می‌دهد که عملا در تبلت‌ها و گوشی‌های کوچک بلااستفاده هستند.

البته دو نسل اخیر از کنسول های ایکس باکس و پلی استیشن و حتی نینتندو قابلیت پشتیبانی از ماوس و کیبورد را داشته‌اند. با این حال کاربری کیبورد و ماوس در این دسته‌ها به‌شدت محدود است؛ تا جایی که نینتندو سوییچ اجازه استفاده از ماوس و کیبورد در بازی‌ها را به گیمرها نمی‌دهد.

هر سیستم کنترل برای چه سبکی از بازی‌ها مناسب‌تر است؟

پس از بررسی مختصر هریک از روش‌های کنترل، بد نیست نگاهی هم داشته باشیم به ژانرهای مختلفی از بازی‌ها که با دسته یا ماوس و کیبورد سازگارتر هستند.

بازی‌های مناسب برای دسته های بازی

دسته ماوس کیبورد

به‌طور کلی عناوینی که به فعالیت‌های ریل تایم متوالی نیاز ندارند، مناسب‌ترین گزینه برای بهره برده از دسته‌ها هستند.

نمونه این عناوین عبارتند از:

  • بازی ‌های پلتفرمر: این دسته بازی‌ها معمولا حرکت و اکشن محدودی داشته و در آن کاراکتر بازی تنها در دو جهت جابجا می‌شود. همچنین قابلیت های مختلف شخصیت بازی نیز معمولا توسط دو کلید مجزا قابل تعویض است. بنابراین دسته ها گزینه‌های مناسب‌تری برای تجربه بازی‌های پلتفرمر به شمار می‌روند. به همین جهت است که تجربه سوپر ماریو بر روی کنسول‌های نینتندو تا این حد لذت‌بخش است!
  • بازی های مبارزه‌ای: گیم پلی بازی های مبارزه‌ای مثل کامبت یا تیکن بیشتر بر اساس فشردن سریع و دقیق کلیدها استوار است و به هیچ وجه نمی‌تواند از مزایای کیبورد و ماوس بهره‌مند شود. در این دسته بازی‌ها هدف از پیش تعیین شده و نیازی به هدف‌گیری دقیق نیست!
  • بازی های رانندگی و مسابقه‌ای: البته بهترین تجربه بازی‌های رانندگی از طریق فرمان‌‌های مخصوص قابل دریافت است. با این وجود دسته‌ها نیز می‌توانند به واسطه قابلیت‌های خاص ارتعاشی خود حس فشردن پدال را به گیمر القا کرده و یا لذت چرخاندن فرمان سر پیچ‌های خطرناک را به آن‌ها هدیه کنند. بنابراین در این دسته بازی‌ها نیز دسته‌ها سیستم کنترل برتری هستند.
  • بازی‌های ورزشی: بازی‌های ورزشی مانند هاکی، فوتبال، بسکتبال و… نیز با دسته لذت بیشتری دارند! چرا که در این دسته بازی‌ها نیز همانند عناوین مبارزه‌ای، گیم پلی بر پایه فشردن به‌موقع و دقیق کلیدها استوار است.

بازی های مناسب برای کیبورد و ماوس

بازی های مناسب برای صفحه کلید و موس

کیبورد و ماوس سیستم کنترلی مناسب برای تمامی ژانرهایی‌ست که به سطحی از واقع‌گرایی، هدف‌گیری و یا دقت نیازمندند. از جمله این ژانرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازی‌های شوتر اول شخص: در بازی‌های شوتر اول شخص (FPS) مهم‌ترین اصل، پاسخگویی سریع و دقت بالاست. در این شرایط، دسته های بازی بدون بهره بردن از قابلیت‌هایی نظیر دستیار هدف‌گیری (َAim-assist) هرگز قادر به رقابت با ماوس و کیبورد نیستند. بنابراین اگر قصد دارید وارزون یا فورتنایت را تجربه کنید، ماوس و کیبورد مناسب‌ترین گزینه برای شما خواهد بود.
  • بازی‌های استراتژیک: برای لحظه‌ای تصور کنید قرار است عنوانی مثل Age of Empires را با دسته بازی کنید! این دسته بازی‌ها بیش از هرچیز به انتخاب دسته‌های مختلف نیروها، تغییر زاویه دوربین و جابجا شدن در محیط بسیار بزرگ بازی وابسته هستند. بنابراین در این ژانر راهی جز استفاده از ماوس باقی نخواهد ماند!
  • بازی های MOBA (میدان نبرد آنلاین): بازی‌های رقابتی و نفس‌گیری مثل Dota 2 یا League of Legends نیز به دقت بسیار بالا و استفاده سریع از میانبرهای تخصیص داده شده به کلیدهای مختلف کیبورد نیاز دارند. در این دسته بازی‌ها البته می‌توان از دسته استفاده کرد؛ اما در این صورت در موضع ضعف قرار خواهید گرفت.

وضعیت در بازی‌های نقش آفرینی (RPG) چگونه است؟

بازی‌های تکنفره نقش آفرینی بارزترین نمونه از عناوینی هستند که هم با ماوس و کیبورد قابل بازی بوده و هم با دسته عملکردی عالی دارند! بنابراین می‌توانید با هر دو روش به تجربه آن‌ها بپردازید.

به دلیل آن که در بازی‌های تکنفره نقش آفرینی تعامل چندانی با سایر افراد ندارید، استفاده از ماوس و کیبورد هیچ مزیتی در هدف‌گیری و دقت برای‌تان نخواهد داشت.

همچنین می‌توانید با بهره‌گیری از سیستم دستیار هدف‌گیری (Aim-assist) در دسته خود، هدف‌گیری آن را نیز تقویت کنید.

از جمله بازی‌های مهم این ژانر می‌توان به Horizon: Zero Dawn یا The Witcher 3 و Hogwarts Legacy اشاره کرد.

دسته یا ماوس و کیبورد؟ کدامیک بهتر است؟

اگر بخواهیم صرفا با دید یک گیمر به بررسی این مساله بپردازیم، تفاوتی میان عملکرد ماوس و کیبورد و دسته وجود نخواهد داشت.

با این وجود اگر فاکتورهای غیرمرتبط با گیمینگ را نیز در این مساله دخیل کنیم، کیبورد و ماوس برنده این رقابت خواهد شد؛ چرا که اساسا کار کردن با آن‌ها ساده‌تر بوده و بعلاوه، تایپ کردن با آن‌ها نیز برگ برنده بزرگی برای‌شان به شمار می‌رود.

از سوی دیگر ماوس و کیبورد تقریبا با تمامی پلتفرم‌ها و بازی‌های سازگار هستند. بنابراین اگر قرار است یکی از دو سیستم کنترل دسته یا کیبورد و ماوس را انتخاب کنید، به دلیل سازگاری بیشتر کیبورد با پلتفرم‌ها و عناوین مختلف، به سراغ آن بروید.

البته از منظری دیگر، ماوس و کیبورد بیشتر مورد پسند گیمرهای حرفه‌ای‌تر است؛ در حالی که گیمرهای مبتدی و یا حتی معمولی ترجیح می‌دهند از دسته های گیمینگ استفاده کنند. با این حال انتخاب هریک از آن‌ها شخصی بوده و به سلایق خود شما بستگی خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*