نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران

همراه اول با محصولی دانش بنیان به نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران آمد

نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران برگزار شد و شرکت همراه اول با محصولی دانش‌بنیان و یکی از حساس‌ترین فناوری‌های پزشکی دنیا که در داخل کشور بومی‌سازی شده در این رویداد حضور پیدا کرد.

پنجمین دوره نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران موسوم به ایران اکسپو 2023 (Iran EXPO 2023) از صبح روز گذشته، یکشنبه هفدهم اردیبهشت ماه آغاز شد. این رویداد به‌مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است و نمایندگانی از هفتاد کشور دنیا و 750 شرکت داخلی از جمله همراه اول به‌عنوان اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور در آن حضور دارند. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با سخنرانی رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

نمایشگاه بین المللی توانمندی های صادراتی ایران به‌منظور معرفی و فروش محصولات و خدمات صادراتی کشورمان در داخل و خارج از ایران برگزار می‌شود و از حدود دو هزار مدیر و بازرگان از کشورهای مختلف جهان میزبانی می‌کند. همراه اول که همواره پرچمدار توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی در کشور بوده، با تکیه بر بنیان دیجیتال خود در این نمایشگاه حاضر شده و یکی از کاربردهای تجاری 5G در دنیا را به‌صورت عملی معرفی کرده است.

شرکت ارتباطات سیار ایران به‌عنوان لوکوموتیو پرقدرت مسیر حرکتی ایران دیجیتال،‌ از سال 1395 در حال زمینه‌چینی برای ورود به فناوری 5 جی بوده در دو سال اخیر، اولین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران را با استفاده از یک ربات بومی و بر بستر امن شبکه پرسرعت همراه اول انجام داده است. این عمل جراحی رباتیک از فاصله هفت کیلومتری بین بیمارستان‌های امام خمینی و سینا روی یک حیوان انجام شد. این یوزکیس دانش بنیان، یعنی عمل جراحی از راه دور مبتنی بر شبکه 5G همراه اول، اولین بار در نمایشگاه تلکام 1397 رونمایی شده بود و در سال 1400 با اجرای عملیاتی آن، این امیدواری را به‌وجود آورد که در آینده نزدیک شاهد انجام این نوع جراحی روی انسان‌ها باشیم.

در این عمل جراحی از یک ربات جراح استفاده شده بود که به‌پاسداشت دانشمند ایرانی، ابوعلی‌سینا با نام سینا شناخته شده است. این ربات در واقع متناظر با ربات داوینچی است که پیش از این در ایالات متحده آمریکا طراحی و ساخته شده بود.

تقدیر از همراه اول در نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در جریان مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران به نمایشگاه جانبی که در سالن اجلاس سران تدارک دیده شده بود، رفت. رئیس جمهور در حاشیه این بازدید به‌خاطر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه دانش بنیان و حمایت از تولید داخلی، از همراه اول تقدیر کرد و مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول نیز آخرین دستاوردهای فنی مهندسی اپراتور اول تلفن همراه کشورمان را شرح داد.

سید ابراهیم رئیسی به دستاوردهای تولیدکنندگان ایرانی در حوزه‌های سلامت و تجهیزات پزشکی اشاره کرد که از جمله آنها می‌توان ساخت مجموعه‌ای کامل از تجهیزات اتاق عمل و تامین 95 درصد نیازهای دارویی در داخل کشور را نام برد. وی افزود دستیابی به چنین مواردی در شرایط تحریم‌های گسترده، شگفتی ناظران خارجی را به‌دنبال داشته است.

گفتنی است با توجه به پتانسیل صادراتی این یوزکیس و همین‌طور تاکیدی که مسئولان طی سال‌های اخیر روی صادرات غیر نفتی داشته‌اند، شرکت همراه اول در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حاضر شده است.