جرثقیل سقفی

آنچه باید در خرید جرثقیل سقفی مورد توجه قرار بگیرد

جرثقیل‌های سقفی، جرثقیل مسافرتی سقفی نیز نامیده می‌شوند. از این جرثقیل برای جابه‌جایی بارهایی با حجم بسیار بالا در فضای بالای یک کارگاه بزرگ، تأسیسات و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا درک پایه‌ای از اجزا و انواع جرثقیل‌ها یعنی جرثقیل دروازه ای، جرثقیل بازویی، کیفیت جرثقیل سقفی، جرثقیل کارگاهی، دانش طراحی، تخصص ساخت داشته باشید، ازاین‌رو می‌توانید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

آنچه باید در خرید جرثقیل سقفی مورد توجه قرار بگیرد

کاربرد جرثقیل‌های سقفی

جرثقیل‌های سقفی، بارهای سنگین را در کارخانه‌ها، انبارها و سایر محیط‌های صنعتی جابه‌جا می‌کنند. جرثقیل‌ها می‌توانند کالاها را بین مناطق مختلف حمل یا کامیون‌ها را بارگیری و تخلیه کنند. در عناوین بعدی، به شما خواهیم گفت که جرثقیل دروازه ای، جرثقیل بازویی، جرثقیل کارگاهی از نمونه‌های رایج جرثقیل‌های سقفی هستند، حالا این جرثقیل‌ها عملکرد مخصوص به خود را دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌‎‎اند از:

  • ساخت

جرثقیل‌های سقفی (جرثقیل دروازه ای، جرثقیل بازویی، جرثقیل کارگاهی و …) قطعات را در سرتاسر تأسیسات، از یک بخش به بخش دیگر و به خطوط مونتاژ برای بسته‌بندی نهایی منتقل می‌کنند.

  • کارخانه‌های فولادی

جرثقیل‌های سقفی مانند جرثقیل کارگاهی، جرثقیل دروازه ای، جرثقیل بازویی و … مواد سنگین مانند فلز مذاب را جابه‌جا می‌کنند.

  • لجستیک و توزیع

اقلام سبک وزن را می‌توان با دست جابه‌جا کرد، اما بارهای بزرگ‌تر یا حجیم‌تر، به سیستم این نوع جرثقیل برای جابه‌جایی مواد نیاز دارند.

انواع جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی

بسته به نوع جرثقیل مورد نیاز، میزان بار، کیفیت جرثقیل سقفی، دانش طراحی، تخصص ساخت، تخصص نصب و محدودیت‌های فضایی در تأسیسات شما، ممکن است به بیشتر از یک جرثقیل نیاز داشته باشید و مجبور شوید در صنعت خود از چندین نوع جرثقیل استفاده کنید.

جرثقیل‌ها در سبک‌های مختلفی از جمله جرثقیل کارگاهی، جرثقیل بازویی، جرثقیل دروازه ای و … وجود دارند و با چندین ضمیمه برای تسهیل بالا بردن بار سازگار هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌‌اند از:

  • جرثقیل دو پل

دو تیر پل در بالای کامیون‌های انتهایی باند در این جرثقیل‌ها قرار دارند. به‌طور معمول، این جرثقیل‌ها دارای یک بالابر چرخ دستی هستند که روی مجموعهٔ چرخ‌های خود در امتداد بالای دو تیر پل حرکت می‌کنند.

جرثقیل دروازه ای دارای چهار پایه است که آن را نگه می‌دارد و حرکت می‌دهد. پاها در امتداد ریل حرکت می‌کنند تا پل را برای بارگیری، بالا بردن و حمل‌و‌نقل قرار دهند.

  • جرثقیل تک پل سقفی

جرثقیل پل سقفی دارای دو باند است که در کناره‌های سازه تعبیه‌شده و به روسازه متصل است.

  • جرثقیل بازویی

جرثقیل بازویی نوعی جرثقیل‌های سقفی است که نیازی به پل، باند یا دیگر نوع سیستم مسیر ندارد.

  • جرثقیل کارگاهی

جرثقیل کارگاهی یک جرثقیل سقفی است که برای برآورده کردن الزامات رایج حمل بار صنعتی به‌طور ایمن و قابل اطمینان طراحی و ساخته شده‌است. جرثقیل کارگاهی را می‌توان یک جرثقیل همه‌کاره به‌شمار آورد.

توجه به اجزای جرثقیل سقفی در هنگام خرید

اگرچه اجزای هر کدام از این جرثقیل‌های سقفی یکسان نیست، اما همهٔ آن‌ها دارای اجزای ضروری خاص مانند بالابر، چرخ دستی، تیرها و کنترلرها هستند. هر کدام از این اجزا، با توجه به ویژگی‌های خاص خود، عملکرد خود را در هنگام کار با جرثقیل به نمایش می‌گذارند. این نوع جرثقیل‌ها می‌توانند بارهای بسیار سنگین‌تری را نسبت‌به ماشین‌های زمینی بلند و جابه‌جا کنند. در ادامهٔ این بخش از مقاله، قصد داریم شما را با مهم‌ترین اجزای این جرثقیل آشنا کنیم که عبارت‌انداز:

  • پل اصلی

این قطعه از جرثقیل‌های سقفی، معمولاً از فولاد ساخته می‌شود و می‌توانید آن را متناسب با نیازهای خاص صنعت یا فعالیتتان سفارشی کنید.

  • ترولی

ترولی را می‌توان در 2 حالت Under Running یا Top Running دسته‌بندی کرد. یکی دیگر از راه‌های تضمین کیفیت جرثقیل، ترولی است که به‌صورت افقی و در جهت پل حرکت می‌کند تا بتواند بالابر و قلاب را در جایگاه اصلی خود قرار دهد.

  • کلگی / راهبر

در هنگام خرید می‌بایست به کلگی هم توجه داشته باشید که باندهای تأسیسات را پشتیبانی کرده و در امتداد باند حرکت می‌کنند. بسته به این‌که چه چیزی برای نیازهای شما مناسب‌تر است، می‌توانند برق دار یا بدون برق باشند.

  • مکانیزم کنترل

مکانیزم حرکت، ترولی بالابر را در طول تیر پل به جلو و عقب حرکت می‌دهد. این سیستم می‌تواند یک درایو، درایو موتور سروو یا نوع دیگری از منبع تغذیه باشد، در واقع بسته به این‌که چه چیزی به بهترین وجه با نیاز شما مطابقت دارد.

  • منبع تغذیه

چیزی که این نوع جرثقیل را در حرکت نگه می‌دارد، منبع تغذیهٔ آن است؛ تیغه‌های هادی، سیستم‌های فستونی و قرقره‌های کابل سه نوع متداول منبع تغذیه هستند.

  • ارتفاع

نوع موتور و ظرفیت بالابری جرثقیل با توجه به ارتفاعی که در آن قرار می‌گیرد تعیین می‌شود. ارتفاع بالابر در این مدل از جرثقیل‌ها به فاصلهٔ کف تا زین قلاب اشاره دارد که اندازه‌گیری بسیار مهمی در کیفیت جرثقیل سقفی شماست.

  • کنترل‌ها

اپراتور، کنترل کامل بار را از طریق کنترل‌ جرثقیل‌های سقفی بر عهده دارد. ابتدایی‌ترین نوع کنترل‌ها، دارای دکمهٔ شروع و توقف هستند؛ در حالی که کنترل‌های پیشرفته‌تر جوی استیک و تبلت دارند تا حرکات پیچیده‌تری را انجام دهند.

توجه به کیفیت جرثقیل سقفی در هنگام خرید

اپراتورهای صنعتی برای قرار دادن دقیق تجهیزات بزرگ به جرثقیل‌های سقفی وابسته هستند. همچنین می‌توان گفت که بدون توجه به اندازه یا وزن، جرثقیل‌های سقفی، مدیریت بار ایمن و کارآمد را ارائه می‌دهند.

کارایی و کیفیت جرثقیل سقفی با توجه به انواع مختلفی از جرثقیل‌ها ازجمله جرثقیل بازویی، جرثقیل دروازه‌ای، جرثقیل کارگاهی و … متفاوت است، ازاین‌رو برای اطمینان از کیفیت جرثقیل سقفی می‌بایست، به قیمت، کشور، شرکت سازنده، متریال استفاده شده در آن و … این وسیله توجه کرد.

کیفیت جرثقیل سقفی با توجه به کارایی بالا، راه‌حل‌های ایده‌آل برای حمل‌ونقل، دانش طراحی، تخصص نصب، تخصص ساخت، کاربردهای ساخت و نگه‌داری، صرفه‌جویی در فضا و بهبود گردش کار بالا می‌رود، ایمنی و … تعیین می‌شود و همین امر می‌تواند می‌تواند در میزان هزینه این وسیله هم تأثیرگذار باشد. خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات قبل از خرید جرثقیل عبارت‌اند از:

  • ایمنی
  • ظرفیت
  • ارتفاع
  • رطوبت استاندارد
  • صرفه‌جویی در فضا
  • سرعت و عملکرد بالای آن
  • مواد شیمیایی به‌کار رفته برای ساخت آن

کلام‌آخر

جرثقیل سقفی، جرثقیل دروازه‌ای، جرثقیل بازویی، کیفیت جرثقیل سقفی، جرثقیل کارگاهی، دانش طراحی، تخصص ساخت، تخصص نصب، اجزا و انواع جرثقیل ازجمله عناوینی بودند که در این مقاله، به‌صورت دقیق، آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم از مطالعهٔ این مقاله لذت برده باشید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*