هدفون نویزکنسلینگ

7 نکته که هنگام خرید هدفون های دارای نویزکنسلینگ باید به آن ها توجه کرد

در این جا به معرفی نکاتی خواهیم پرداخت که پیش از خرید یک هدفون دارای قابلیت نویزکنسلینگ (Noise-Cancelling) باید به آن‌ها دقت کنید.

هدفون های دارای قابلیت نویز کنسلینگ در دنیای شلوغ امروز یکی از مهم‌ترین اکسسوری‌هایی به شمار می‌روند که کاربران به آن‌ها نیاز دارند.

این دسته هدفون‌ها با کاهش صدای پس زمینه (صدای محیط اطراف) صدای موزیک یا محتوای صوتی که گوش می‌کنید را به بهترین شکل به شما منتقل کرده و تجربه‌ای فوق‌العاده را برای‌تان رقم می‌زنند.

در سال‌های اخیر بازار این دسته هدفون‌ها رونق فراوانی گرفته و کمپانی‌های مختلف، محصولاتی با مشخصات و قابلیت‌های متفاوت را روانه بازار کرده‌اند. این اتفاق باعث شده که انتخاب یک محصول مناسب با قابلیت‌های مورد نظر کاربران به کاری سخت و دشوار تبدیل شود.

به همین جهت در ادامه این متن سعی داریم برخی ویژگی‌های مهم هدفون های دارای نویزکنسلینگ که در هنگام خرید باید به آن‌ها دقت کنید را مطرح کنیم.

واقعا فکر می‌کنید چه پارامترهایی در خرید یک هدفون نویزکنسلینگ ایده‌آل تاثیرگذار است؟

هنگام خرید هدفون های دارای نویزکنسلینگ باید به چه فاکتورهایی دقت کنیم؟

نویز کنسلینگ فعال یا غیرفعال

قابلیت حذف نویز

در هنگام خرید یک هدفون با قابلیت حذف صدای محیط، پیش از هر چیز باید به انواع مختلف تکنولوژی‌های نویزکنسلینگ که در این محصولات به کار رفته دقت کنید.

این هدفون‌ها اصولا به دو صورت فعال (Active) یا غیرفعال (Passive) به حذف صدای محیط می‌پردازند. هر دو نوع، در نهایت یک هدف را دنبال می‌کنند. با این وجود روش حذف صدای محیط در این دو کاملا با یکدیگر متفاوت است.

در روش غیرفعال (PNC)، حذف نویز به‌صورت فیزیکی و با ممانعت از ورود صوت به گوش انجام می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید:

نویز کنسلینگ در هدفون ها چیست و چگونه کار می‌کند؟

به عنوان مثال هدفون‌های اطراف گوش (Over-ear) با استفاده از عایق‌هایی که سفت و محکم به اطراف گوش می‌چسبند مانع ورود صدا به گوش می‌شوند؛ در حالی که هدفون‌های توگوشی (in-ear) به دهانه ورودی گوش چسبیده و اجازه ورود صدای محیط به آن را نمی‌دهند.

از سوی دیگر در روش غیرفعال حذف نویز، یک میکروفون داخلی وظیفه آنالیز ساختار صوت محیط را بر عهده دارد. سپس یک اسپیکر داخلی صدایی با گام مشابه اما بر عکس را تولید و منتشر می‌کند تا صدای محیط را خنثی کند. اساس کار این روش حذف نویز، فناوری پردازش سیگنال دیجیتال است.

در صورتی که شما به کیفیت صدا اهمیت زیادی می‌دهید یا محیط اطرافتان بسیار شلوغ و پر سر و صداست، باید از هدفون‌های با حدف نویز فعال استفاده کنید.

اما اگر قصد صرفه‌جویی در هزینه را دارید یا به صدای طبیعی‌تر علاقمند هستید و معمولا در محیط‌های ساکت‌تر به موزیک گوشی می‌کنید، می‌توانید به سراغ هدفون‌های با حذف نویز غیرفعال بروید.

طراحی مناسب

هدفون نویزکنسلینگ

علاوه بر فناوری‌های مختلف حذف نویز، هنگام خرید هدفون های دارای نویز کنسلینگ همچنین باید به طراحی آن نیز دقت کنید؛ چرا که طراحی یک هدفون می‌تواند بر روی کیفیت صدا، راحتی استفاده و حتی عملکرد نویز کنسلینگ نیز تاثیر بگذارد.

البته در نهایت سلیقه شخصی، مهم‌ترین فاکتور در انتخاب طراحی هدفون‌هاست.

هدفون‌های توگوشی معمولا سبک‌تر و کوچک‌تر از نمونه‌های روگوشی و اطراف گوش بوده و حمل‌شان ساده‌تر است.‌ این هدفون‌ها در مدل‌های مختلف سیمی و بیسیم قابل تهیه بوده و بر خلاف مدل‌های دیگر قادرند حذف نویز فعال و غیرفعال را در کنار هم ارائه دهند؛ چرا که با قرار گرفتن در گوش در نقش یک درزگیر یا عایق برای گوش شما ظاهر می شوند.

از طرف دیگر، هدفون‌های اطراف گوش علاوه بر قابلیت‌های برجسته حذف نویز، به دلیل برخورداری از درایورهای بزرگ و قدرتمند، باس برتر و کیفیت صدای بالاتری دارند.

این دسته هدفون‌ها همچنین در مقایسه با مدل‌های توگوشی عمر باتری بیشتری هم دارند؛ اما فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

همچنین دسته سوم هدفون های دارای نویز کنسلینگ هم مدل‌های روگوشی (On-ear) هستند که ترکیبی از دو نمونه دیگر به شمار رفته و به‌طور کامل روی سطح گوش را نمی‌پوشانند.

همین اتفاق باعث می‌شود که این تیپ هدفون‌ها نه حذف نویز چندان خوبی داشته باشند و نه صدای آنچنان باکیفیتی را ارائه کنند! بنابراین در صورتی که اولویت شما از خرید هدفون، حذف نویز است، از خرید این دسته هدفون‌ها خودداری کنید.

کیفیت صدا

کیفیت صدای ایرباد

طبیعتا در بحث خرید هدفون‌ها، مهم‌ترین مساله، کیفیت صداست و برای اطمینان از این که کیفیت صدای یک هدفون برای شما مناسب است، روش ایده‌آل، تست کردن آن به‌صورت حضوری است.

با این حال در صورتی که امکان تست کردن فیزیکی هدفون برای‌تان فراهم نیست، می‌توانید از بررسی‌های آنلاین و ویدیوهای متعددی که در یوتیوب و سایر منابع موجود است بهره ببرید.

در هنگام تست کردن هدفون سعی کنید ترکیبی از صداهای با فرکانس بالا و پایین را تست کنید تا ایرادات احتمالی پروفایل صدای محصول را درک کنید. علاوه بر این سعی کنید از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان برای تست استفاده کنید؛ چرا که به‌خاطر آشنایی با این آهنگ‌ها می‌توانید درک بهتری از عملکرد هدفون داشته باشید.

از طرف دیگر حجم صدا نیز پارامتر دیگری است که باید در هنگام تست به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. به عنوان مثال شنیدن نویز در صداهای با فرکانس بالا می‌تواند نشانگر یک ایراد یا نقص در عملکرد دستگاه باشد.

راحتی استفاده

راحتی استفاده از هدفون

مساله راحتی استفاده از هدفون های نویزکنسلینگ هم مورد دیگری است که باید در حین خرید مورد توجه ویژه شما قرار گیرد؛ به خصوص اگر قصد دارید از هدفون خود برای مدتی طولانی استفاده کنید.

طبیعتا قرار گرفتن مناسب این هدفون ها روی گوش فاکتور مهمی در عملکرد بلندمدت آن‌ها به شمار می‌رود؛ خصوصا با در نظر گرفتن این نکته که هدفون های دارای نویز کنسلینگ در صورت عدم قرارگیری مناسب روی گوش می‌توانند منجر به آسیب رسیدن به شنوایی فرد شوند!

به همین جهت توصیه می‌کنیم پیش از خرید حتما هدفون را امتحان کنید تا از زیادی شل یا سفت نبودن آن روی گوش خود مطمئن شوید.

هدفون‌های بیش از حد شل باعث درز کردن صدا به بیرون شده و ضمن کاهش قابلیت حذف نویز می‌توانند باعث آزار دیدن افراد اطراف شما هم شوند.

در صورتی که از هدفون‌های توگوشی استفاده می‌کنید مطمئن شوید که از درزبندی مناسب برای چفت کردن آن‌ها در گوش و جلوگیری از لق زدن آن‌ها استفاده می‌کنید.

با انجام این کار ضمن این که به حذف نویز غیرفعال دستگاه کمک می‌کنید، می‌توانید موزیک موردنظرتان را نیز با صدای کمتری گوش کنید.

همچنین بسیاری هدفون‌های روگوشی از هدبندهای قابل تنظیم و گوشی‌های چرخان بهره می‌برند و برخی دیگر حتی در اندازه‌های مختلفی مناسب برای گوش مردان، زنان و کودکان روانه بازار می‌شوند.

البته بسیاری هدفون‌ها در واقعیت عملکردی متفاوت و معمولا ضعیف‌تر از تبلیغات را ارائه می‌دهند. بنابراین پیش از خرید، مطالعه بررسی‌های آنلاین آن‌ها را فراموش نکنید!

عمر باتری و شارژ شدن دستگاه

ایرپاد پرو اپل

پیش از انتخاب یک هدفون، بهتر است تخمینی مناسب از میزان استفاده روزانه خود از آن‌ها داشته باشید تا بتوانید محصول مناسب‌تری را خریداری کنید!

البته عمر باتری هدفون‌های بیسیم در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بزرگی کرده؛ به‌طوری که برخی مدل‌های پریمیوم از این هدفون‌ها قادرند با یک بار شارژ کامل، حدودا یک روز کامل به پخش موسیقی بپردازند.

در این خصوص البته هدفون های اطراف گوش به دلیل ابعاد بزرگتر، عمر باتری بیشتری هم دارند.

در صورتی که هدفون شما از یک کیس شارژر بهره می‌برد لازم است که پس از هر چند ساعت استفاده، آن‌ها را به درون کیس برگردانید. برخی از کیس‌های شارژ از قابلیت شارژ سریع برخوردار هستند و تنها چند دقیقه قرار دادن هدفون درون آن‌ها می‌تواند چندین ساعت گوش دادن به موزیک را تضمین کند.

در این خصوص البته شارژدهی و مصرف انرژی خود هدفون و کیس نیز فاکتورهایی مهم به شمار می‌روند.

توجه کنید که حذف نویز فعال، صدای بیش از حد بلند و سایر قابلیت‌های پیشرفته از جمله فاکتورهایی هستند که می‌توانند باعث خالی شدن شارژ گوشی شده و عمر باتری را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

قابلیت‌های منحصربفرد

هدفون نویزکنسلینگ

علاوه بر عوامل واضحی نظیر کیفیت صدا و راحتی استفاده، برخورداری از برخی قابلیت‌های پیشرفته و منحصربفرد هم می‌تواند در خرید یک هدفون نویزکنسلینگ تاثیر گذار باشد.

به عنوان مثال، برخی هدفون‌ها از مدهای مختلف نویزکنسلینگ بهره برده و امکان تنظیم تجربه صوتی که به گوش کاربر می‌رسد را فراهم می‌کنند.

در همین زمینه، برخی دیگر از هدفون‌ها نیز از مد شفافیت صدا (Transparency Mode) بهره می‌برند که به کاربر امکان می‌دهد صدای محیط را نیز در کنار صدای موزیک بشنوند!

از سوی دیگر اکثر هدفون‌های مدرن نیز با دستیارهای هوشمندی مثل الکسا، سیری یا دستیار گوگل تطبیق‌پذیر بوده و امکان صادر کردن فرامین صوتی را به کاربر می‌دهند. هدفون‌های پریمیوم و گران قیمت از میکروفون‌هایی باکیفیت‌تر بهره می‌برند که ضمن ارتقای سیستم تعامل با دستیارهای صوتی، عملکرد حذف نویز فعال و کیفیت تماس های صوتی در محیط‌های شلوغ را نیز ارتقا می‌دهند.

علاوه بر این، مدل‌های خاصی از این هدفون‌ها همچنین از قابلیت‌های پیشرفته لمسی یا گزینه‌های مخصوصی برای افراد دارای معلولیت بهره می‌برند.

این سیستم‌های کنترل امکان تعویض بین مدهای مختلف حذف نویز، تغییر آهنگ و یا حتی برقرار تماس بدون نیاز به استفاده از گوشی را نیز فراهم می‌کنند.

قیمت و ارزشمند بودن

قیمت ایرباد

آخرین و شاید تاثیرگذارترین فاکتور در خرید یک هدفون دارای قابلیت نویزکنسلینگ بودجه و قیمت آن است.

دقت کنید که هدفون های با قابلیت حذف نویز اندکی گرانقیمت‌تر از هدفون‌های معمولی هستند و قیمتشان بسته به قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهند، متفاوت خواهد بود.

دلیل گران‌تر بودن این هدفون‌ها نیز ارائه کیفیت بالاتر صدا و قابلیت‌های حذف نویز پیشرفته است.

اگر بودجه محدودی دارید، توصیه می‌کنیم پیش از انتخاب هدفون، قابلیت‌های مدنظر خود را به ترتیب اولویت لیست‌بندی کنید و به دنبال گزینه‌هایی بگردید که قابلیت مدنظر شما را داشته و قیمت مناسب‌تری دارند.

البته بسته به بودجه‌تان می‌توانید به سراغ هدفون‌های دست دوم یا ریفربیش شده هم باشید. با این حال در نظر داشته باشید که ریسک خرید این هدفون‌ها کمی بالاتر خواهد بود!

جمع‌ بندی؛ هدفون های با قابلیت حذف نویز بخریم یا خیر؟

طبیعتا از خرید هدفون های دارای نویزکنسلینگ پشیمان نخواهید شد. با این وجود لازم است که پیش از خرید سلیقه موسیقی خود را شناسایی کرده و گزینه‌ای مناسب را انتخاب کنید!

به عنوان مثال برخی افراد راحتی استفاده از این هدفون‌ها را ترجیح می دهند؛ در حالی که برای برخی دیگر، عملکرد قدرتمندتر به راحتی ارجحیت دارد.

طبیعتا هدفون‌های با قابلیت حذف نویز، گران‌قیمت‌تر از هدفون‌های معمولی هستند. با این حال مجبور نیستید برای خرید این دسته هدفون‌ها خود را ورشکسته کنید و می‌توانید با انتخاب مدل‌های ارزان‌تر، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*