پیکسل فولد گلکسی زد فولد 4

گوگل پیکسل فولد در برابر سامسونگ گلکسی زد فولد 4؛ رقابت تنگاتنگ پرچمداران تاشو

در این جا به مقایسه مشخصات فنی و قابلیت‌های دو گوشی تاشوی Pixel Fold – پیکسل فولد گوگل و Galaxy Z Fold 4 – گلکسی زد فولد 4 خواهیم پرداخت. آیا گوشی تاشوی گوگل یارای رقابت با نسل چهارم پرچمداران تاشوی سامسونگ را دارد؟

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام گوگل از نخستین گوشی تاشوی خود، Pixel Fold، به‌طور رسمی رونمایی کرد. بسیاری افراد مدتی طولانی است که در انتظار این گوشی به سر می‌برند تا ببینند گوگل چگونه اندروید را برای استفاده از صفحه نمایش تاشو بهینه‌سازی خواهد کرد.

از سوی دیگر، سامسونگ نیز در نسل چهارم گوشی های تاشوی خود قرار داشته و با اختلاف بیشترین سهم از بازار محصولات تاشو را در اختیار دارد.‌

هر دو گوشی گوگل پیکسل فولد و گلکسی زد فولد 4 با قیمتی 1800 دلاری به دست مشتریان خواهند رسید. با این حال فکر می‌کنید کدامیک از آن‌ها محصول بهتری است؟

در ادامه با هم به معرفی مختصر دو گوشی تاشوی Google Pixel Fold و Galaxy Z Fold 4 پرداخته و مشخصات فنی و قابلیت‌ها این دو را بررسی و مقایسه خواهیم کرد.

در گجت نیوز بخوانید:

بررسی گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ ؛ مشخصات، طراحی، نمایشگر، دوربین، باتری، سخت افزار و نرم افزار

مقایسه دو گوشی پیکسل فولد گوگل و گلکسی زد فولد 4 سامسونگ

مشخصات فنی

پیش از این که دو گوشی تاشو و پرچمدار گوگل و سامسونگ را با هم مقایسه کنیم، بد نیست نگاهی به مشخصات فنی هر دو بیندازیم.

جدول زیر مشخصات فنی هریک این دو گوشی را نمایش می‌دهد:

مشخصاتگوگل پیکسل فولدگلکسی زد فولد 4
ابعاد و وزن
  • در حالت تا شده: 139.7 در 79.5 در 12.1 میلیمتر
  • در حالت باز: 139.7 در 158.7 در 5.8 میلیمتر
  • وزن: 283 گرم
  • در حالت تاشده: 155.1 در 67.1 در 15.8 میلیمتر
  • در حالت باز: 155.1 در 130.1 در 6.3 میلیمتر
  • وزن: 263 گرم
صفحه نمایش
  • اصلی: 7.6 اینچی اولد، نسبت 10.8 به 9، 10 هرتزی
  • کاور: 5.8 اینچی اولد، نسبت 17.4:9
  • اصلی: 7.6 اینچی اولد، نسبت9:10.8، 120 هرتزی
  • کاور: 6.2 اولد، نسبت 23.1:9
پردازندهگوگل تنسور G2اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1
رم، حافظه داخلی و قیمت
  • 12/256 گیگ با قیمت 1800 دلار
  • 12/512 گیگ با قیمت 1920 دلار
  • 12/256 گیگ با قیمت 1800 دلار
  • 12/512 گیگ با قیمت 1920 دلار
  • 12 گیگ/یک ترابایت با قیمت 2160 دلار
سیستم عاملاندروید 13اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1
دوربین های پشت
  • 48 مگاپیکسل عریض
  • 10.8 مگاپیکسل فوق عریض f/2.2
  • 10.8 مگاپیکسل زوم 5 برابری f/3.05
  • 50 مگاپیکسل عریض، f/1.8
  • 12 مگاپیکسل فوق عریض، f/2.2
  • 10 مگاپیکسی زون سه برابری f/2.4
دوربین های سلفی
  • دوربین بیرونی 9.5 مگاپیکسل
  • دوربین داخلی 8 مگاپیکسل
  • دوربین بیرونی 10 مگاپیکسل
  • دوربین داخلی 4 مگاپیکسل (زیر صفحه نمایش)
اندازه باتری4821 میلی آمپر ساعت4400 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ
  • 21 وات با سیم
  • 7.5 وات بدون سیم
  • 25 وات با سیم
  • 15 وات بدون سیم

طراحی

طراحی گوشی تاشوی گوگل

گوشی پیکسل فولد گوگل کوتاه‌تر، عریض‌تر، نازک‌تر و سنگین‌تر از گلکسی زد فولد 4 سامسونگ است و به همین دلیل در حالت بسته، بیشتر شبیه به یک گوشی معمولی به نظر می‌رسد.

همچنین برخلاف Galaxy Z Fold 4، گوشی تاشوی گوگل به‌طور کامل بسته شده و هیچ گپ و فاصله‌ای میان پانل‌های آن قابل مشاهده نیست.

هر دو گوشی تاشو و پرچمدار گوگل و سامسونگ موفق به کسب استاندارد IPX8 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت شده و از یک قاب آلومینیوم ساخته شده‌اند. از سوی دیگر، کلید Power در هر دوی این گوشی‌ها بر روی قاب کناری واقع شده و حسگر اثر انگشت را در خود جای داده است.

پیکسل فولد همچنین از لایه محافظ گوریلا گلس ویکتوس در جلو و پشت بهره می‌برد؛ در حالی که زد فولد 4 به صفحه کمی مقاوم‌تر ویکتوس پلاس مجهز است.

از سوی دیگر، Pixel Fold همچنین از لولاهایی قدرتمند و ساخته شده از جنس فولاد ضدزنگ بهره می‌برد؛ در حالی که لولاهای به کار رفته در Galaxy Z Fold 4 از جنس آلومینیوم تقویت شده است.

همچنین هر دو گوشی قابلیت تا شدن تا زاویه خاص را داشته و می‌توانند به عنوان سه‌پایه یا استند مورد استفاده قرار گیرند.

دوربین

پیکسل فولد گلکسی زد فولد 4

هر دو گوشی پیکسل فولد گوگل و گلکسی زد فولد 4 سامسونگ از پنج دوربین بهره می‌برند. آن‌ها به جز دوربین اصلی، از یک دوربین فوق عریض و یک نمونه تله فوتو هم بهره برده و دو دوربین سلفی در اختیار دارند. از این دو دوربین سلفی نیز یکی روی قاب بیرونی قرار داشته و دیگری بر روی صفحه داخلی است.

در این میان، دوربین سلفی داخلی گوشی تاشوی سامسونگ زیر صفحه نمایش قرار گرفته و کمک شایانی به کاهش حاشیه‌های آن کرده است. البته نباید فراموش کرد که کیفیت بسیار پایین این دوربین تقریبا تمام هیجان پیرامون فناوری دوربین‌های زیر صفحه نمایش را از بین می‌برد.

از طرف دیگر، گوگل رویکردی سنتی را در قبال طراحی دوربین‌های سلفی پیش گرفته و به قیمت افزایش حاشیه‌های صفحه نمایش، از یک دوربین سلفی قدرتمند در محصولش استفاده کرده است.

در بخش تصویربرداری زوم، برتری نسبی با گوگل پیکسل فولد و دوربین زوم آن با قابلیت بزرگنمایی پنج برابری است. البته دوربین زوم گلکسی زد فولد 4 نیز با بزرگنمایی سه برابری خود عملکرد بسیار خوبی را در ثبت تصاویر پرتره ارائه می‌دهد.

البته Galaxy Z Fold 4 توانایی ضبط ویدیوهای 8K را نیز دارد. اما این قابلیت از آن دسته مواردی است که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و چندان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

البته به‌طور کلی کیفیت تصویربرداری دو گوشی گوگل پیکسل فولد و گلکسی زد فولد 4 را باید دقیقا مشابه با آنچه از پرچمداران گوگل و سامسونگ انتظار می‌رود دانست!

Pixel Fold همچنین از تمامی قابلیت‌های نرم افزاری فوق‌العاده گوشی‌های پیکسل مانند پاک کن جادویی، حذف بلور تصاویر (Photo Unblur) و مد متحرک (Motion Mode) بهره می‌برد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی تاشوی گوگل

هر دو گوشی Google Pixel Fold و Galaxy Z Fold 4 از صفحه نمایش‌های داخلی 7.6 اینچی با نرخ رفرش 120 هرتز استفاده می‌کنند.

در این میان، نمایشگر پیکسل فولد کمی عریض‌تر است؛ اما نمونه به کار رفته در گلکسی زد فولد 4 بلندتر بوده و حاشیه‌های باریک‌تری دارد. این اتفاق باعث می‌شود که این گوشی تاشو بتواند عملکرد بهتری را در انجام بازی یا تماشای محتوا ارائه دهد.

همچنین در قسمت بیرون هم پیکسل فولد از یک صفحه نمایش 5.8 اینچی بهره می‌برد؛ در حالی که نمونه به کار رفته در گلکسی زد فولد 4 اندازه‌ای 6.2 اینچی دارد. این پانل نیز در هر دو گوشی از نرخ رفرش 120 هرتز بهره می‌برد.

آنچه پیکسل فولد گوگل را به محصولی جذاب‌تر از گلکسی زد فولد 4 سامسونگ تبدیل می‌کند، آن است که در حالت بسته، ظاهر این پرچمدار بیشتر شبیه به یک گوشی معمولی است.

همچنین هر دو صفحه نمایش موجود در پیکسل فولد روشنایی بیشتری را در مقایسه با نمونه‌های به کار رفته در گلکسی دارند.

پردازنده و عملکرد نرم افزاری

تراشه تنسور G2

گلکسی زد فولد 4 به لطف استفاده از تراشه چهار نانومتری اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 دست بالاتر را در بخش پردازش بر عهده دارد.

از طرف دیگر، گوگل پیکسل فولد نیز از چیپست‌های پنج نانومتری تنسور G2 بهره می‌برد که به اندازه تراشه‌های پرچمدار کوالکام قدرتمند نیست؛ اما تمامی قابلیت‌های نرم افزاری شناخته شده گوشی‌های پیکسل را به کاربران ارائه می‌کند.

اگر به دنبال دستگاهی با پردازنده قدرتمندتر می‌گردید، گوشی تاشوی سامسونگ انتخاب بهتری خواهد بود.

همچنین در بخش نرم افزار نیز سامسونگ به لطف حضور طولانی‌ترش در بازار محصولات تاشو قابلیت‌های بیشتری را در گلکسی زد فولد 4 تعبیه کرده است.

به عنوان مثال، قابلیت‌هایی نظیر داک، اسپلیت اسکرین حرفه‌ای و گسترده و مالتی تسکینگ با کارآیی منحصربفرد از جمله این موارد به شمار می‌روند.

البته گوگل هم در این میان بیکار ننشسته و برخی قابلیت‌های نظیر مد اسپلیت اسکرین را در گوشی تاشوی خود تعبیه کرده است. با این وجود، تنوع و گستردگی امکانات در گوشی گوگل کمی محدودتر از رقیب کره‌ای است.

سامسونگ همچنین وعده انتشار چهار نسخه اصلی اندروید و پنج سال بروزرسانی‌های امنیتی برای گلکسی زد فولد 4 را داده است.

این در حالی‌ست که گوگل هنوز در خصوص پشتیبانی نرم افزاری از گوشی تاشوی جدیدش سخنی به میان نیاورده است.

رم و حافظه داخلی

هر دو دستگاه مود بررسی از 12 گیگ رم و 256 گیگ حافظه داخلی بهره می‌برند.

البته در استفاده روزمره هرگز این حجم از حافظه مورد نیاز نیست. با این وجود به دلیل استفاده‌های خاص این گوشی‌های تاشو با محوریت محتوای چندرسانه‌ای و مالتی تسکینگ، استفاده از رم 12 گیگی در این گوشی‌ها توجیه خواهد شد.

البته علاقمندان به گوشی‌های با حافظه بالاتر می‌توانند پرچمدار تاشوی پیکسل را در حداکثر ظرفیت حافظه داخلی 512 گیگ و گلکسی زد فولد 4 را نیز در حداکثر ظرفیت یک ترابایت تهیه کنند.

البته هردوی این گوشی‌ها فاقد درگاه کارت حافظه هستند؛ بنابراین باید ظرفیت حافظه موردنظرتان را با دقت انتخاب کنید!

باتری

پیکسل فولد گلکسی زد فولد 4

علیرغم اینکه گوگل در پیکسل جدید خود از بیشترین ظرفیت باتری که تاکنون در گوشی‌های تاشو به کار رفته استفاده می‌کند؛ اما بعید است که این ظرفیت بالای باتری منجر به افزایش چشمگیر شارژدهی دستگاه شود.

دلیل آن است که اولا تراشه های تنسور به اندازه چیپست‌های اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 بهینه نیستند و ثانیا روشنایی صفحه نمایش گوشی های پیکسل فولد نیز بالاتر از گلکسی زد فولد بوده و طبیعتا باعث افزایش مصرف انرژی خواهد شد.

به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که شارژدهی باتری این دو گوشی تقریبا مشابه یکدیگر باشد.

بعلاوه، هر دو گوشی از سیستم شارژ سریع نه‌چندان قدرتمندی استفاده کرده و از شارژ بیسیم نیز پشتیبانی خواهند کرد.

با این حال قابلیت شارژ معکوس تنها در Galaxy Z Fold 4 موجود بوده و Pixel Fold قادر به شارژ کردن سایر دستگاه‌ها و گجت‌ها نیست.

جمع بندی؛ نسل اول تاشوهای گوگل رقیبی درخور برای گلکسی زد فولد 4 است!

گوشی پرچمدار اندرویدی

با وجود این که Pixel Fold نخستین گوشی تاشوی گوگل به شمار می‌رود، محصولی بسیار پخته و توانمند از آب درآمده است! این گوشی خصوصا در حالت بسته ارگونومی بهتری داشته و راحت‌تر در جیب جا می‌شود.

علاوه بر این، باتری بزرگتر، صفحه نمایش روشن‌تر، لولاهای مقاوم‌تر و البته برخورداری از قابلیت‌های نرم افزاری بی‌رقیب پیکسل از جمله محاسن این دستگاه در مقایسه با گلکسی زد فولد 4 به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، Z Fold 4 هم تراشه قدرتمندتر و بهینه‌تری داشته و ضمن این که سبک‌تر است، از لایه محافظ مقاوم‌تری بر روی صفحه نمایش بهره برده و از شارژ معکوس پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، ظرفیت یک ترابایتی حافظه داخلی نیز مزیت مهمی برای این پرچمدار تاشو به شمار می‌رود.

شما کدامیک از دو گوشی گوگل پیکسل فولد و گلکسی زد فولد 4 را برنده نبرد امسال گوشی‌های تاشو می‌دانید؟ نظر خود در این خصوص را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*