داغ شارژر گوشی

دلایل داغ شدن شارژر گوشی موبایل و اقداماتی که باید در این شرایط انجام داد

در اینجا قصد داریم تعدادی از مهم ترین دلایل داغ کردن شارژر گوشی های موبایل اشاره کنیم و روش‌هایی را برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق پیشنهاد دهیم.

اثرات مخرب بالا رفتن بیش از اندازه دمای یک شارژر بر عملکرد آن بر کسی پوشیده نیست.

با توجه به گرمای تولید شده در فرآیند شارژ گوشی های موبایل، طبیعی است که شاهد گرم شدن اندک آداپتور در برخی شرایط باشیم. با این حال اگر شارژر یا باتری به‌طور پیوسته داغ می‌شوند، احتمالا مشکلی در کمین سیستم شارژ گوشی شماست.

در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی تعدادی از دلایل عمده داغ شدن شارژر گوشی های موبایل بپردازیم و در پایان نیز ترفندهایی برای مقابله با این اتفاق را ارائه دهیم.

چرا شارژر گوشی موبایل ما داغ می‌کند؟

استفاده از شارژر ناسازگار با گوشی

شارژر ناسازگار با گوشی

استفاده کردن از شارژری که برای گوشی شما نامناسب باشد، ممکن است باعث افزایش دمای آن شود.

شارژرهای استاندارد هر گوشی به‌طوری طراحی شده‌اند که دقیقا میزان توان قابل تحمل دستگاه را به آن منتقل کنند. این در حالی‌ست که شارژرهای متفرقه فاقد این ویژگی هستند!

در صورتی که شارژر مورد استفاده شما توان خروجی کمتری در مقایسه با توان مورد نیاز گوشی داشته باشد، میزان انرژی منتقل شده توسط آن بیش از ظرفیتش خواهد بود.

این اتفاق باعث می‌شود که شارژر به ناچار با ظرفیتی بالاتر از آستانه تحملش فعالیت کند تا قادر به تامین انرژی مورد نیاز برای گوشی شما باشد.

در نتیجه این امر، شارژر داغ کرده و اگر به‌موقع به آن رسیدگی نکنید، ممکن است منجر به آتش سوزی شود.

استفاده از شارژر خراب

در صورتی که اجزای داخلی یک شارژر نتوانند عملکرد بهینه‌ای داشته باشند، ممکن است جریان الکتریسیته عبوری از آن‌ها باعث آسیب دیدنشان شده و در نتیجه آداپتور داغ کند.

عوامل مختلفی هستند که می‌توانند باعث آسیب دیدن به یک گوشی موبایل شوند. از جمله این عوامل می‌توان به کشیدن ناگهانی سیم از پریز، پیچاندن، تا کردن یا کشیدن سیم برق و موارد این چنینی اشاره کرد.

علاوه بر این، برخی شارژرهای غیررسمی که عموما توسط برندهای ناشناخته و عیرمعتبر تولید می‌شوند هم ممکن است از ابتدا خراب باشند یا با کوچک‌ترین اتفاقی ضعیف شوند.

بنابراین ضروری است که همیشه از آداپتور و کابل‌های رسمی یا معتبر برای شارژ دستگاه خود استفاده کنید.

استفاده از شارژ فوق سریع

شارژ فوق سریع

شارژرهای فوق سریع در مقایسه با شارژرهای معمولی دمای بیشتری تولید می‌کنند.

به همین جهت کمپانی‌های گوشی ساز معمولا سیستم‌های کنترل دما را به‌جای گوشی درون شارژر تعبیه می‌کنند. به همین دلیل در اکثر مواقعی که از شارژرهای سریع استفاده می‌شود، شارژر داغ شده و گوشی خنک باقی می‌ماند.

بنابراین اگر از شارژر سریع استفاده می‌کنید و دمای آداپتور آن کمی بالاتر از حد معمول است، نیازی نیست نگران باشید.

البته در این شرایط باید برخی نکات ایمنی نظیر شارژ نکردن دستگاه در محیط‌های بیش از اندازه گرم را رعایت کنید تا دمای گوشی بیش از حد بالا نرود.

شارژ دستگاه در محیط‌های بیش از اندازه گرم

شارژ کردن دستگاه در خودروهای داغ یا زیر نور مستقیم خورشید طبیعتا باعث می‌شود که دمای شارژر بیش از اندازه بالا رفته و احتمال داغ کردن آن افزایش یابد.

دقت کنید که گرمای خود شارژر در صورتی که با عواملی محیطی نظیر گرمای بیش از اندازه محیط ترکیب شوند، می‌توانند باعث آسیب دیدن قطعات داخلی دستگاه شوند.

در صورتی که این اتفاق رخ دهد، احتمالا اتصالی کردن مدارها و داغ کردن مضاعف گوشی نیز دور از ذهن نیست!

اتصال شارژر به یک پریز یا چندراهی معیوب

پریز برق

صرف اتصال شارژر یک گوشی موبایل باعث داغ شدن آن نخواهد شد. با این وجود در صورتی که دوشاخه یا پریز آسیب دیده باشند، احتمال داغ کردن و یا حتی آسیب دیدن آن افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، چندراهی‌های برق نیز ظرفیت محدودی دارند. بنابراین در صورتی که چندین دستگاه پرمصرف را به آن‌ها متصل کرده و همزمان همه آن‌ها را روشن کنید، ممکن است باعث آسیب رساندن به آن شوید و در نتیجه، توان نامتعادلی به دستگاه‌های تحت شارژ مانند آداپتورها منتقل کنید.

قدیمی بودن بیش از اندازه شارژر

دوشاخه شارژر موبایل

با گذر زمان، اجزای داخلی به کار رفته در آداپتور گوشی های هوشمند تحلیل رفته و کیفیتشان افت می‌کند.

در صورتی که این اتفاق رخ دهد، ممکن است آداپتور توانایی تحمل حرارت تولید شده در حین شارژ را نداشته باشد و در نتیجه، دما افزایش یابد.

از سوی دیگر، شارژرهای غیراصل نیز در برخی مواقع از اجزای نامرغوب و بی کیفیت ساخته شده و در نتیجه قادر به ارائه عملکرد ایده‌آل نیستند.

این دسته شارژرها نیز به‌شدت در معرض داغ کردن و حتی انفجار قرار دارند.

خراب بودن گوشی

خرابی گوشی نیز یکی از عواملی است که می‌تواند باعث داغ کردن شارژر شود؛ چرا که برخی اجزای گوشی مانند باتری می‌توانند به آداپتور آسیب برسانند. زمانی که گوشی شما آسیب دیده باشد، این احتمال وجود دارد که با کشیدن توان بیش از ظرفیت آداپتور باعث آسیب رساندن به آن و در نهایت، داغ کردنش شود.

بنابراین اگر شارژر گوشی شما دائما داغ می‌کند و تمامی موارد بالا را نیز چک کرده و از سلامت آن‌ها مطمئن هستید، شاید بد بناشد نگاهی هم به خود گوشی بیندازید.

البته دقت کنید که آسیب رساندن گوشی به آداپتور تنها سخت افزاری نیست و اختلالات نرم افزاری هم می‌تواند باعث داغ کردن آن شود.

هشت روش برای این که مانع داغ کردن شارژر گوشی شوید

داغ شارژر گوشی

به‌طور کلی هشت روش زیر برای جلوگیری از داغ کردن شارژر و وارد شدن آسیب‌های ناشی از آن به گوشی پیشنهاد می‌شود:

  • با وجود این که ممکن است شارژرهای غیراصل ارزان‌تر از شارژرهای اصلی به نظر برسند، همیشه سعی کنید شارژرهای اوریجینال و سازگار با گوشی خود را خریداری کنید.
  • در صورتی که شارژرهای اصلی مربوط به گوشی خود را پیدا نکردید، سعی کنید شارژر خود را از برندهای شناخته‌شده خریداری کنید.
  • شارژ کردن گوشی خود را همیشه در فضایی خنک انجام دهید.
  • اگر قصد دارید شارژر خود را به یک چندراهی وصل کنید، مطمئن شوید که چندراهی مطمئن و باکیفیتی را خریداری می‌کنید.
  • هرگز گوشی خود را در طول شب یا برای مدتی طولانی با شارژر متصل نکنید. شارژ بیش از حد طولانی ممکن است باعث داغ شدن آداپتور و آسیب به قطعات داخلی آن شود.
  • پس از این که شارژ گوشی شما به پایان رسید، آداپتور را از پریز خارج کنید. این کار باعث جلوگیری از داغ شدن دستگاه و آسیب دیدن شارژر خواهد شد.
  • از خم کردن یا کشیدن سیم شارژر در حین شارژ شدن گوشی خودداری کنید. حتی در صورت امکان، در زمان شارژ با گوشی هم کار نکنید.
  • سعی کنید تا جای ممکن از شارژرهای قدیمی استفاده نکنید. هر شارژر عمر مفیدی دارد که گذر کردن از آن می‌تواند باعث تحلیل رفتن و داغ شدن احتمالی آن شود.

شارژ آیفون

پس از این که دلیل داغ کردن شارژر گوشی خود را متوجه شدید، بهتر است خیلی سریع اقدامات لازم برای رفع مشکل را انجام دهید؛ چرا که بی‌توجهی به داغ کردن شارژر می‌تواند باعث آسیب‌های بیشتری به آداپتور و گوشی شما شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*