شرکت نورالینک ایلان ماسک

ربات انسان نمای ایلان ماسک یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک شد

شرکت نورالینک – Neuralink ایلان ماسک تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را برای انجام آزمایشات انسانی دریافت کرد. این تأییدیه یک گام بزرگ در عرصه ساخت ربات انسان نمای ایلان ماسک محسوب می‌شود.

نورالینک، شرکت تولیدکننده ایمپلنت مغز ایلان ماسک، برای اولین مطالعه بالینی انسانی خود از سازمان غذا و دارو مجوز گرفت. این شرکت قبلاً سیستم اتصال مغز به کامپیوتر خود را روی حیوانات از جمله میمون‌ها آزمایش کرده بود.

در یکی از آزمایشات این شرکت، یک میمون توانست مکان نمای کامپیوتر را با ذهن خود کنترل کند. اکنون شرکت نورالینک ایلان ماسک در حال حرکت به سمت آزمایشات انسانی روی ربات انسان نمای خود است.

با اینکه این شرکت هنوز زمان و مکان انجام آزمایشات را اعلام نکرده است، اما گرفتن تاییدیه FDA یک نقطه عطف مهم برای Neuralink محسوب می‌شود. این تأییدیه شرکت را یک قدم به هدف خود برای توسعه BCI نزدیکتر می‌کند، یک واسط مغز-رایانه که می‌تواند برای درمان انواع اختلالات عصبی استفاده شود.

آغاز کار کمپانی نیورالینک ایلان ماسک در مسیر کاشت تراشه‌های مغزی

ربات انسان نمای ایلان ماسک

ربات انسان نمای ایلان ماسک در حال تکامل

نورالینک یک شرکت فناوری عصبی است که رابط‌های کاشتنی مغز و رایانه (BCIs) را توسعه می‌دهد. این شرکت در سال 2016 توسط ایلان ماسک و تیمی از دانشمندان و مهندسان تاسیس شد.

هدف Neuralink ایجاد یک BCI است که می‌تواند برای درمان انواع اختلالات عصبی استفاده شود؛ از جمله فلج، نابینایی و کم شنوایی. این شرکت همچنین علاقه خود را به توسعه BCI هایی که می‌توانند برای تقویت شناخت و عملکرد انسان مورد استفاده قرار گیرند، ابراز کرده است.

در یک گام بزرگ رو به جلو، Neuralink اخیراً از FDA چراغ سبز دریافت کرد تا آزمایشات انسانی فناوری BCI خود را آغاز کند. این نتیجه کار خارق‌العاده تیم نورالینک در همکاری نزدیک با FDA است.

به گفته کارمندان این شرکت، FDA به چندین نگرانی درباره نورالینک اشاره کرده بود که باید قبل از شروع آزمایشات انسانی مورد توجه قرار گیرد. مشکلات عمده شامل باتری لیتیومی دستگاه، امکان حرکت سیم‌های ایمپلنت به داخل مغز و چالش خارج کردن ایمن دستگاه بدون آسیب رساندن به بافت مغز است.

ایلان ماسک در ماه دسامبر گفت که Neuralink قادر خواهد بود اولین تراشه مغز خود را ظرف شش ماه در انسان کاشت کند. تایید FDA نیز دقیقا مطابق با این پیش‌بینی ماسک صورت گرفت.

در یک رویداد Neuralink در ماه دسامبر، ماسک تراشه‌های مغزی را که در میمون‌ها و خوک‌ها کاشته شده بود به نمایش گذاشت. او گفت این تراشه‌ها را می‌توان برای بازگرداندن بینایی یا عملکرد حرکتی در افراد فلج یا نابینا استفاده کرد.

فناوری BCI چگونه باعث بهبود فعالیت‌های مغزی می‌شود؟

فناوری BCI در ربات انسان نمای ایلان ماسک

فناوری BCI برای چندین دهه توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته است و چندین شرکت سیستم‌های امیدوار کننده‌ای را توسعه داده‌اند. اما هیچکدام تا قبل از Neuralink تاییدیه FDA را دریافت نکرده‌اند.

واسط مغز-رایانه یا BCI یک مسیر مستقیم ارتباطی بین فعالیت‌های الکتریکی مغزی و یک دستگاه خارجی است.

در ابتدا BCI Neuralink به یک جراحی تهاجمی بر روی مغر نیاز دارد. سپس سیستمی به‌نام Link در مغز بیمار کاشته می‌شود. لینک یک دستگاه دایره‌ای شکل کوچک است که سیگنال‌های عصبی را پردازش و ترجمه می‌کند.

پس از کاشت، این دستگاه به رشته‌ای از نخ‌های نازک و انعطاف‌پذیر متصل می‌شود که به بافت مغز وارد می‌شود. این رشته‌ها سیگنال‌های عصبی را شناسایی کرده و به لینک ارسال می‌کنند. لینک آنها را پردازش کرده و به دستورات ترجمه می‌کند.

فناوری BCI Neuralink این پتانسیل را دارد که شیوه تعامل ما با جهان را متحول کند. می‌تواند به افراد دارای معلولیت اجازه دهد تا تحرک و استقلال خود را بازیابند و حتی می‌تواند برای ایجاد اشکال جدید سرگرمی استفاده شد.

آیا این کمپانی فناوری عصبی برای انجام چنین آزمایش‌هایی آمادگی دارد؟

ربات انسان نمای ایلان ماسک

ربات انسان نمای ایلان ماسک در حال تکامل است

شرکت نورالینک ایلان ماسک قبلا برای تایید FDA درخواست داده بود که اگر برای اولین بار درخواست این شرکت تایید می‌شد، در سال 2022 نورالینک آزمایشات انسانی خود را آغاز می‌کرد. با این حال، درخواست تجدید نظر آن به دلیل نگرانی‌های ایمنی رد شد.

این شرکت از آن زمان تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته و تأیید اخیر مهر تاییدی بر این تلاش سخت می‌زند. همچنین، نورالینک تنها شرکتی است که تا به امروز موفق شده مهر تایید نهایی FDA را برای آزمایشات انسانی کسب کند.

این شرکت تنها سرمایه‌گذاری نیست که در تجارت کاشت مغزی کار می‌کند. چندین شرکت دیگر و ابتکارات تحقیقاتی دانشگاهی در تلاشند تا مغز را به کامپیوترها برای اهداف مشابه پیوند دهند.

راجش رائو، یکی از مدیران مرکز فناوری اعصاب در دانشگاه واشنگتن، گفت که کار در این زمینه از دهه 1960 در حال انجام است. او پس از تماشای آخرین اعلامیه Neuralink گفت که فکر نمی‌کند این شرکت از سایر اپراتورهایی که روی این فناوری کار می‌کنند جلوتر باشد.

اما اخیراً ما شاهد پیشرفت‌های زیادی در این شرکت بوده‌ایم، به‌ویژه در زمینه ارتباط رابط‌های کامپیوتری مغز که ثابت می‌کند Neuralink از نظر سخت‌افزار در دستگاه‌ها بسیار جلوتر است.

فناوری BCI

نورالینک هنوز برنامه‌ای برای استخدام شرکت‌کنندگان برای آزمایش‌ها اعلام نکرده است. اما به نظر می‌رسد این شرکت مشتاق است که فناوری خود را در آینده برای طیف گسترده‌ای از افراد در دسترس قرار دهد.

بنابراین اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا برای آزمایشات بالینی Neuralink در آینده واجد شرایط هستید یا خیر، می‌توانید به روند ثبت‌نام این شرکت بپیوندید.

ماسک معتقد است که هم افراد ناتوان و هم افراد سالم قادر خواهند بود به‌زودی ایمپلنت‌های جراحی را در مراکز محلی دریافت کنند. هدف این دستگاه‌ها درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از چاقی، اوتیسم، افسردگی و اسکیزوفرنی است.