ژاپنی برق فضا

ژاپنی ها تا سال 2025 از فضا برق می‌گیرند

کشورهایی جهان بیش از پیش از انرژی‌ های تجدیدپذیر استفاده کنند. ژاپنی ها نیز در اقدامی باورنکردنی قصد تولید برق در فضا و ارسال آن به زمین را تا سال ۲۰۲۵ دارند.

چندی پیش در گجت نیوز خبر موفقیت یک تیم پژوهشی از موسسه فناوری کالیفرنیا را پوشش دادیم. این تیم توانسته بود تحت سرپرستی یک دانشمند ایرانی نمونه اولیه‌ای از یک دستگاه خاص را به فضا ارسال کند که قادر به جذب انرژی خورشید و تبدیل آن به برق و در نهایت ارسال انرژی به کره زمین است. این فناوری می‌تواند در سال‌های آینده انقلاب بزرگی در تولید انرژی ایجاد کند.

تلاش ژاپنی ها برای تولید برق در فضا با مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک

ژاپنی برق فضا

البته ژاپنی ها نیز بیکار ننشسته‌اند و می‌خواهند تا سال ۲۰۲۵ به‌وسیله پنل‌ های خورشیدی از فضا برق تهیه کرده و به زمین انتقال دهند. ایده جذب انرژی مورد نیاز بشر از فضا موضوع جدیدی نیست و از دهه‌ها پیش دانشمندان مختلفی آن را بررسی کرده‌اند. حتی برخی کشورها از جمله چین و آمریکا وقت و بودجه زیادی را صرف این موضوع کردند؛ اما نتوانستند نتیجه دلخواه را از آن بگیرند.

انرژی قابل دریافت از خورشید در فضا فوق‌العاده بیشتر از نیاز کنونی بشر است و می‌تواند هر کشوری را وسوسه کند. هرچند که ژاپنی ها همانند هر کشور دیگری برای دریافت برق از فضا با چالش‌های متعددی روبرو هستند. مشکل اول ارسال تجهیزات به فضا است که می‌تواند هزینه بسیار زیادی داشته باشد. چالش بعدی نگهداری از تجهیزات در محیط پرخطر فضا و تعمیر آنها خواهد بود. در نهایت نیز نوبت به ارسال برق تولیدی به زمین می‌رسد.

ژاپنی برق فضا

آژانس فضایی ژاپن در سال ۲۰۱۵ تلاش در این عرصه را آغاز کرد و برای اینکار به‌سراغ Naoki Shinohara، استاد دانشگاه کیوتو رفت. وی از سال ۲۰۰۹ تمام وقت خود را صرف بررسی راه‌های استخراج انرژی تجدیدپذیر از فضا کرده بود. در نهایت نیز این همکاری نتیجه داد و در سال ۲۰۱۵ دانشمندان ژاپنی توانستند ۱.۸ کیلووات انرژی را (میزان مورد نیاز برای روشن کردن یک کتری برق) به‌صورت بی‌سیم به یک گیرنده که در فاصله ۵۰ متری قرار داشت، انتقال دهند.

در این مدت ظاهرا ژاپنی ها پیشرفت بسیار زیادی در این عرصه کرده‌اند؛ زیرا با اطمینان از انتقال برق تولیدی در فضا به زمین در سال ۲۰۲۵ خبر می‌دهند. بخش خصوصی و دولتی ژاپن در این پروژه همکاری خواهند داشت تا تعداد زیادی ماهواره کوچک را به مدار زمین بفرستند. این ماهواره‌ها وظیفه انتقال انرژی جمع‌آوری‌ شده توسط آرایه‌ها به ایستگاه زمینی را بر عهده خواهند داشت.

ژاپنی برق فضا

اگرچه در این فناوری دیگر محدودیت عدم دریافت انرژی در شب یا در حضور ابرها وجود ندارد، اما هنوز از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست. در واقع حتی اگر ژاپنی ها بتوانند تمامی مراحل تولید و انتقال برق در فضا را با موفقیت به پایان برسانند، نمی‌توان انتظار داشت که مثلا برق یک شهر با این فناوری تامین شود. چراکه با امکانات فعلی تولید ۱ گیگاوات برق در فضا (تقریبا معادل خروجی یک نیروگاه اتمی) حدود ۷ میلیارد دلار هزینه دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*