بزرگ ترین صادرکننده خودرو

چین چگونه بزرگ ترین صادرکننده خودرو جهان شد؛ آیا ماشین چینی‌ها اروپا را تسخیر کرده‌اند؟

چین با سبقت از ژاپن توانست لقب بزرگ ترین صادرکننده خودرو جهان را از آن خود کند؛ اما چین چگونه به این عنوان دست پیدا کرده و سهم خودروهای چینی از بازار اروپا چقدر است؟

خودروسازان چینی طی 10 سال گذشته با سرمایه‌گذاری گسترده روی خودروسازان خارجی توانستند با استفاده از دانش فنی آنها محصولات خود را ارتقا دهند و به‌میزان چشمگیری پیشرفت کنند. در حال حاضر محصولات خودروسازان چینی علاوه بر بازار آسیا در بازار آمریکا نیز صادر می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که چین با سبقت از ژاپن توانست لقب بزرگ ترین صادرکننده خودرو جهان را از آن خود کند. اما چین چگونه به این عنوان دست پیدا کرده است؟

لقب بزرگ ترین صادرکننده خودرو جهان به چین رسید

با توجه به این‌که چین از ویژگی‌هایی چون ظرفیت تولید بسیار بالا و همچنین پایین بودن میزان دستمزد نیروی کار نسبت به سایر کشورها بهره می‌برد، خودروسازان بزرگی چون شورولت، بیوک، ولوو، بی ام و و تسلا کارخانه‌های خود را در این کشور تاسیس کردند.

بزرگ ترین صادرکننده خودرو

از این رو محصولات تولیدی این خودروسازان که در چین تولید می‌شود، به‌عنوان خودروهای تولید چین به سایر کشورها صادر می‌شوند. بنابراین چین به‌واسطه تولید و صادرات محصولات شرکت‌های غیر چینی و همچنین محصولات خودروسازان داخلی خود توانسته لقب بزرگ ترین صادرکننده خودرو در جهان را با سبقت از ژاپن از آن خود کند.

اگر سهم بزرگ خودروهای غیر چینی که در چین تولید و به بازار جهانی عرضه می‌شوند را لحاظ نکنیم، شرکت‌های داخلی چین نیز علاوه بر تامین نیاز مردم چین در حوزه صادرات و فروش در خارج از چین نظیر اروپا برنامه‌های جدی دارند.

از این رو برای محاسبه سهم خودروسازان چینی در بازار اروپا باید میزان فروش خودروسازان چینی در شرکت‌هایی چون دانگ فنگ، هاوال، چری، بی وای دی و ام جی را بررسی و بر کل خودروهای فروخته شده در اروپا تقسیم کنیم تا سهم آنها در اروپا مشخص شود.

سهم خودروسازان چینی در اروپا

بزرگ ترین صادرکننده خودرو

هرچند چین بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو است، اما خودروسازان چینی همانند بازار آمریکا در بازار اروپا نیز سهم ناچیزی دارند. در واقع خودروهای تمام چینی که در اروپا به فروش می‌رسند فقط 2 درصد از کل میزان فروش را به خود اختصاص دادند. از این رو نمی‌توان گفت بازارهای مهم دنیا به تسخیر خودروسازان چینی درآمدند و این هدف چینی‌ها به این زودی‌ها محقق نخواهد شد.

البته آمارها نشان می‌دهند میزان فروش خودروهای چینی در اروپا نسبت به سال قبل حدود 2 برابر افزایش پیدا کرده است، اما کماکان نتوانستند سهم زیادی را از این بازار به خود اختصاص دهند.

دلیل عدم استقبال اروپایی‌ها از خودروهای چینی

هرچند خودروهای چینی طی سال‌های گذشته به‌میزان زیادی پیشرفت کردند و قیمت آنها نیز مناسب است، اما کماکان دید مردم نسبت به خودروهای چینی بد بوده و به خرید آنها ترغیب نمی‌شوند. از این رو چینی‌ها علاوه بر قیمت‌گذاری مناسب و افزایش امکانات محصولات خود باید دید بد مردم اروپا به خودروهایی چینی را از بین ببرند.

کدام خودروساز چینی در اروپا موفق است؟

بزرگ ترین صادرکننده خودرو

در میان خودروسازان چینی، شرکت ام جی (MG) که به‌دلیل تاریخچه‌اش خود را یک خودروساز انگلیسی معرفی کرده است، توانسته از ابتدای سال 2023 تا به امروز حدود 59 هزار و 200 خودرو را در اروپا به فروش برساند که حدود 69 درصد از کل فروش خودروهای چینی در بازار اروپا محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*